HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Claudia27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2012 16:09

HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Claudia27 »

Ik en mijn katten Chase en Chubby wonen al zo'n 4 jaar samen en hen heb ik sinds dat zij 8 weken oud zijn in huis. Nu ben ik afgelopen september verliefd geworden op een kittentje en die heb ik eind die maand in huis genomen. Charlie was dus ook 8 weken toen ik die in huis nam. (3 katers totaal) Introductie ging goed, wat onwennig. Maar rustig aan begonnen ze wat meer toenadering te zoeken en uit eindelijk lagen ze met zijn 3 op de bank tegen elkaar aan. Nu is Charlie een doerak, hij pikt eten van mijn bord, ik kan niet rustig koken of hij klimt via mijn spijkerbroek omhoog om te zien of hij een hapje mee kan pikken. Mijn 3 katten hebben allemaal een eigen etensbakje, maar Charlie jaagt mijn oudere katten continu weg wanneer zij uit hun bakje willen eten. Na een tijdje de bakjes bij elkaar te hebben laten staan, heb ik ze weggehaald om zo mijn oudere katten ergens anders te laten eten. (Anders komen ze niet aan eten toe) Charlie MOET ook uit ieder bakje gegeten hebben, hij begint bij zijn bakje, jaagt Chubby bij zijn bakje weg en daarna is Chase aan de beurt. Ook jaagt hij mijn oudere katten op, bespringt ze, bijt ze. Chase en Chubby schreeuwen met regelmaat brand en moord, wanneer het te lang duurt haal ik ze uit elkaar omdat ik het gewoon zielig vind. Wanneer mijn oudere katten bij mij willen liggen, komt kleine Charlie als een betezenen aangerend en jaagd ze weg. Waarna hij zonder pardon op mij gaat liggen. Charlie jaagt hen ook weg wanneer ze in een mandje of hangmatje liggen. Hij valt ze lastig terwijl ze hun behoefte op de bak doen. (Ik heb 2 kattenbakken) Mijn hart breekt wanneer mijn oudere katten voor de zoveelste keer worden weggejaagd wanneer ze bij mij willen komen liggen. Slapen deden ze voorheen ook bij mij in bed, maar je raad het al dat mag niet van Charlie. Alleen in de ochtend dan liggen ze alle 3 op bed. Plantenspuit werkt niet want Charlie vind water heerlijk. Ik vind het erg sneu voor mijn oudere katten en weet niet wat ik hier aan kan doen? Of dat ik de boel de boel maar moet laten? Ik sta zeer open voor suggesties!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je kitten gedraagt zich als een gezond tikje assertief kitten en dat gaat in zijn eentje vaak niet goed. hij wordt door zijn maatjes ook niet gecorrigeerd.
de aansluiting bij wat oudere katten is er niet want het activiteitenniveau/onbesuisd adhd gedrag spoort niet bij dat van al wat oudere katten.
lees onze topics over solokittens.. want je loopt in deze situatie ook kans op gedragsproblemen, bij alle drie trouwens..
met een kittenkattenmaatje/leeftijdsgenootje erbij, dat goed matcht (bij voorbeeld uit het asiel met terugbreng-garantie) los je probleem binnen de kortste keren op.
en anders zit er denk ik niks anders op dan kitten herplaatsen..
en nog iets over aanbevolen aantal kattenbakken: eentje meer dan het totaal aantal katten en op versch plaatsen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door eveline1982 »

Lekker dominant kereltje :) . Mijn Beer is ook al vanaf het begin een baasje eerste klas. "Opvoeden" was bij hem dus ook echt nodig want hij sloopte de ukkies uit de opvang en toen hij wat groter werd was onze poes aan de beurt ;) . Hier pakt Banjer hem nu echt aan als hij te grof doet, jammer dat jouw katten dat niet doen dat had je een hoop ellende gescheeld. Wat Adriana zegt lijkt me een goed plan, maar zoek dan wel naar een kat van dezelfde leeftijd en hetzelfde energie niveau! Bij Beer heeft het geholpen door hem continu weg te zetten bij ongewenst gedrag en duidelijk nee zeggen, laat het ook in je stem door dringen zonder dat je meteen gilt of schreeuwt. Je zou hem onderwijl apart eten kunnen geven zodat jouw oudere katten rustig kunnen eten. Als 1 van je katten op schoot zit en meneer wil jou opeisen dan weg zetten, ook al springt je oudere kat eraf hij mag er niet op! Want dan heeft hij het weer gewonnen. En als hij te ruw speelt en hij niet luisterd naar jouw katten dan mag je hem er echt vanaf halen hoor. Probeer wel niet te snel in te grijpen, als je denkt dat het de oudere katten lukt laat hen het dan oplossen. Het is even zoeken en heel veel observeren maar uiteindelijk weet je wanneer je in moet grijpen en wanneer niet. Hou er wel rekening mee dat het een lange weg is en dat je consequent moet handelen. Veel succes :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Claudia27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2012 16:09

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Claudia27 »

Ik wil die doerak niet gelijk opgeven en zoeken naar een ander huisje. Soms jaagt hij ze wel en ligt ie lekker op schoot. Maar ik moet hier gewoon wat strenger in zijn. Hier ga ik sowieso mee beginnen en ze apart te laten eten. Er zijn ook momenten dat ze heel lief zijn, wassen ze elkaar en liggen ze lekker met zijn 3 tegen elkaar te slapen. Soms liggen Chase en Charlie arm in arm met elkaar. Alleen zodra Charlie goed wakker is, dan komt ie als een wervelstorm door de woonkamer. Probeer hem ook goed moe te maken door met hem te spelen, maar soms is moeders (ik) ook moe van het werken. Mochten er nog meer tips zijn, GRAAG!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Dinky »

Als ik dat zo lees dan spelen je oudere katten dus niet echt met de kleine doerak? Want dan zou een speelmaatje van zijn eigen leeftijd goed kunnen helpen zodat ze elkaars energie op maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je het probleem ondervangt door er een leeftijdgenootje bij te zetten, dus nog een kitten. Dan kunnen ze elkaar slopen en laten ze de oudere katten vast beter met rust.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Claudia27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2012 16:09

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Claudia27 »

Nee ze liggen liever in de vensterbank, of ze wassen die kleine. Ik ben diegene die het meest met Charlie speelt. Tenzij ik met een veer aan stok bezig ben dan komen de oudere katten er ook bij.


Met een 2-kamer appartement word het wel een drukke boel.. 4 katten haha.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door castratenkoor »

Zoals het nu gaat, gaat het niet goed geef je aan. Ik denk dat het een stuk rustiger is voor de grote katten als die kleine doerak een maatje heeft die net zo dol is als hij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Adriana »

Claudia27 schreef:Plantenspuit werkt niet want Charlie vind water heerlijk!
je kitten gedraagt zich redelijk normaal zoals bijna alle kittens zich gedragen.
n dat zou je kunnen respecteren, want jij hebt uiteindelijk voor een kitten gekozen, in plaats van de plantenspuit op hem los te laten..
het aller aller beste advies is leeftijdgenootje erbij of herplaatsen..
opvoeden kun je niet en de combi spoort overduidelijk niet.. wens je succes en wijsheid!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door eveline1982 »

Heb je al is gekeken naar de catrail? Hier zijn ze daar uren mee zoet. Hier een foto :)

Afbeelding

Er is echt enorm veel speelgoed wat de kat stimuleert om te spelen ermee. Misschien dat dat hem wat kan helpen met zijn energie niveau. Ook heb ik is een soort zak gezien (met allerlei knopen) wat je in deur opening kan ophangen (je deur kan dan niet meer dicht) maar daar kunnen ze in klimmen en flink hun energie in kwijt. Had hem ook graag gehaald maar vriendje lief vond dat toch te ver gaan jammer genoeg haha
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door Robijn »

Mijn vorige rode kitten was ook een erg assertief typje, en besprong en beet mijn oudere kat ook. Ik wilde hem natuurlijk ook niet meteen opgeven, we waren gek op hem; naar ons toe was ie ook superlief, en soms dacht ik dat het beter ging; maar achteraf gezien ging het alleen maar slechter. Ook na zijn castratie werd ie niet rustiger; wat ik wel verwacht had.... Het was gewoon een katertje met heel veel pit en energie, en mijn zachtaardige poes corrigeerde hem totaal niet. Hij kon zijn ei binnen niet bij haar kwijt. Resultaat: Gaudi had geen respect voor Robijn en werd steeds wilder naar haar toe. We probeerden zoveel mogelijk met hem te spelen, en hij vond het ook geweldig om aan het lijntje naar buiten te gaan; maar Gaudi was gewoon onvermoeibaar en bleef Robijn lastigvallen. Gaudi was de stier, en Robijn de rode lap, om het zo maar te zeggen. Uiteindelijk heb ik, met veel pijn in mijn hart, Gaudi toch herplaatst. Beste wat ik ook gedaan heb. Beide katten zijn nu supergelukkig. Later heb ik Sem erbij genomen, een volwassen kater die net zo zachtaardig is als Robijn. Tussen die 2 gaat het wél super! In Robijns album kun je het verhaal nalezen.
Je hebt dus 2 keuzes: of je kitten herplaatsen, of een kitten erbij nemen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP! Kitten terroriseerd oudere katten

Bericht door eveline1982 »

Ja daar heeft Mirjam wel een punt. Als de kitten te assertief is lukt het niet. Eerlijk is eerlijk, als ik niet zoveel kittens en oudere kittens over de vloer had gehad weet ik ook niet of het goed was gekomen tussen Beer en Banjer. Snap dat je eerst nog het 1 en ander wil proberen, maar als dat niet lukt kies dan voor de katten soms is een dier ergens anders beter af, hoe pijnlijk het ook is. En 4 katten in een 2 kamer flat is ook wel een beetje druk, is ook weer niet goed voor de dieren.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie