Kitten bij twee broertjes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Roos1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2012 11:15

Kitten bij twee broertjes

Bericht door Roos1988 »

Hallo allemaal,

Ik denk dat er al wel iets over te vinden is, maar ik zou het toch fijn vinden om misschien wat advies te krijgen die betrekking heeft op onze situatie :).
Mijn vriend heeft twee kittens (broertjes), die nu ongeveer 6 maanden oud zijn en gecastreerd. Nu heb ik laatst ook een kitten aangeschaft uit het asiel , hij is nu ongeveer 10 weken oud. Omdat mijn vriend en ik willen samenwonen leek het ons een goed idee om de katten met elkaar kennis te laten maken. We dachten in eerste instantie dat dit niet zo'n groot probleem moest zijn omdat ze alledrie eigenlijk nog klein zijn.
Maar de twee broertjes vinden de kleine helemaal niet leuk. Ze blazen en grommen flink naar de kleine.

Nu hebben we al geprobeerd ze eerst in twee kamers te laten zitten, dus de broertjes in de ene en de kitten in de andere en ze dan vervolgens beiden te aaien, zodat ze elkaars geur hebben.

Ik maak me een beetje zorgen omdat ik op een kattengedrag site had gelezen dat je de katten niet naar elkaar moest laten blazen of grommen, en als ze dat doen datje ze dan af moet leiden met een speeltje. Dit lukt niet zo goed, want de oudere katers laten zich niet zo afleiden.

De kleine doet het echter prima, die banjert overal doorheen. Maar soms wordt hij door de andere twee toch wel echt in een hoek gezet. Ze rennen ook achter hem aan om vervolgens op een korte afstand te gaan liggen blazen of grommen. Andersom rent de kleine ook achter wel achter de andere aan, maar meer om te spelen.

Ik maak me een beetje zorgen. Komt dit nog wel goed? Kan ik nog andere dingen doen?

De kleinste (hij heet Monstertje) is vanaf vier weken opgegroeid zonder moeder, maar wel met pleegkittens en een volwassen poes in huis. Heeft hij misschien basaal kattengedrag niet goed aangeleerd? Ik had gehoopt dat hij het van de oudere katten wel kon leren.

Overigens blazen de twee oudere katten ook naar elkaar nu.

Nou ja, lang verhaal kort:

Kitten 10 weken + 2 broertjes 6 maanden = blazen en grommen en nu ook uithalen. Help?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij twee broertjes

Bericht door castratenkoor »

Wonen ze nu al alledrie in hetzelfde huis of verhuis je Monstertje steeds van ene naar andere huis? Over het algemeen zou dit wel goed moeten komen, de ene kat heeft er langer voor nodig dan de andere om te wennen aan een nieuwe "indringer".

Je kunt eventueel flesje valeriaandruppels halen en op kussentjes en pluche beesten druppelen.
daar worden de meeste katten rustiger van.
Verder veel aandacht en liefde geven aan alle drie en grommen en blazen niet afstraffen.
Vooral ook zorgen voor genoeg ruimtes om zich in terug te trekken als ze dat willen, genoeg keuzes op alle vlakken. Genoeg kattenbakken, liefst 4 stuks en voeren op diverse plekken in huis zolang ze nog niet 100% gewend zijn.

Succes - heeft even tijd nodig maar komt vast wel goed!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten bij twee broertjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Gewoon laten blazen
Ik had t zelfde maar dan 1 kater van 5,5 maand en een kitten van 8 weken
Dat geblaas word elke dag beetje minder
Je moet je er totaal niet mee bemoeien laat ze maar lekker vechten hou t alleen in de gaten als de twee broers de kitten samen aanvallen etc zou ik ze er f afhalen of inderdaad met speeltje ertussen naar mij is gezegd zolang er geen bloed etc Aan te pas komt niks aan de hand !
Wat iok hielp hier was feliway dat doe je in stop contact en valeriaan druppels op een doek en dat ertussen wapperen als het te heftig word

Succes
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten bij twee broertjes

Bericht door Ikey »

Inderdaad, zolang het niet tot bloedens toe gaat, is er niks aan de hand. Laat ze maar lekker achter elkaar aanrennen en met elkaar stoeien. Ze tasten elkaar af en leren elkaar kennen. Haal ze niet te veel uit elkaar, dat is juist niet goed voor het gewenningsproces.
Je kunt ook nog een paar doosjes neerzetten met een kleine opening erin, zodat alleen de kleine, Monstertje, er in kan. Dan heeft hij wat plekjes waar hij zich kan terug trekken.

Geef het wat tijd, dan komt het goed :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie