Nieuwe, schuwe, kitten...

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
anneliesscheers
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2012 22:06

Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door anneliesscheers »

Hoi iedereen,
ik ben dit weekend een kitten van drie maanden oud gaan halen uit het asiel. Ik vond het moeilijk eentje uit te kiezen aangezien ze weinig weggeven over het karakter van de kitten, toen ik haar mee naar huis nam zag ik wel dat ze nogal schrik had maar dat leek me normaal aangezien ze nog zo klein is. Nu is ze sinds drie dagen thuis en sluipt ze van onder de ene kast naar de andere kast, ze wilt ook niet veel eten buiten als ik heel veel tijd neem en ze eerst een uur op haar gemak probeer te stellen. Wanneer ik haar bij me op de schoot neem is ze wel heel ontspannen en geniet ze er duidelijk van maar vanaf het moment dat ik haar neer zet gaat ze er weer vandoor. Ze is drie maanden oud en heeft ook totaal geen zin om te spelen of om op ontdekking te gaan in ons huis. Ik dacht, denk, dat dit een kwestie van tijd is maar aangezien dat ze me in het asiel zeiden dat 1/2 van de kittens het niet overleefd maar ik me wel wat zorgen om het feit dat ze niet veel wilt eten en zo onactief is. Heeft iemand hier advies over? Ik heb reeds vele huisdieren gehad maar ze is de eerste kitten die ik uit een asiel haal dus ik weet me echt geen raad...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door eveline1982 »

Jammer dat je bij overduidelijk een slecht asiel je kitten hebt gehaald. Over het algemeen komen er gedumpte kittens daar terecht die in sommige gevallen niet veel menselijk contact hebben gehad. Dit is hoogstwaarschijnlijk een kitten die verwildert is binnengekomen, en nog nooit in een huis heeft gewoont. Alles in jouw huis is dus doodeng! Het is wel al heel prettig dat ze op schoot komt en geniet van het aaien. Door de stress van het leven in een echt huis met allemaal enge dingen en geluiden is waarschijnlijk de oorzaak dat ze slecht eet en niet durft te spelen. Ik raad je in deze echt aan om er een andere kitten van dezelfde leeftijd bij te zetten die wel uit een huiselijk nest komt en alles al gewend is. Ze kan zich hieraan optrekken dan en heeft een maatje bij wie ze zich veilig voelt.

Als je niet kiest voor nog een kitten dan raad ik je aan om alles op haar tempo te doen. Niks forceren en noooooooooooooooooit boos worden, wat ze ook doet! Jullie hebben overduidelijk al een band maar die is snel gebroken bij een schuwe kitten. Als je het op haar tempo laat doen zal je zien dat ze in de weken die gaan volgen steeds meer op haar gemak gaat voelen en zelfs spelen leuk zal vinden. Je zou ook een bench in de kamer kunnen zetten met aan de open zijkant een doek erover. Laat haar daar 2 dagen erin zodat ze merkt dat dat haar veilige plekje is. Zet haar eten erin, haar kattenbakje en een dik kleed met wat speelgoed. Zo kan je haar toch benaderen zonder dat je haar onder kasten moet trekken. Heb dit onlangs nog gedaan bij een opvangertje van 6 maanden en zij had maar 1 dag de bench nodig, en we zijn nu ruim 2 weken verder en mevr schrikt nog wel snel maar loopt door het huis heen alsof ze nooit anders heeft gekend :) . Het kan dus wel goedkomen, maar zonder andere kitten duurt dit gewoon een stuk langer. Oja jouw kitten is 3 maanden en ik neem aan dat ze al haar prikjes heeft gehad en de dierenarts geen vreemde dingen heeft gevonden? Dan is het onzin dat de helft van de kittens doodgaan, echt niet waar hoor! Bij welk asiel heb je je kitten vandaan?

Sterkte met haar
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door BloemTetsu »

Zelf heb ik een poes die ook verwildert was uit het asiel gehaald. Maar ze was toen vermoedelijk 2 jaar.
Een kitten erbij nemen raad ik erg aan. Zoals Evelien al aangeeft. Van een gesocialeerde kitten (als huisdier), leert ze alles veel sneller en kan ze afzien dat het helemaal niet eng is. Maar ik zou dan niet naar dat asiel gaan.
Ben ook erg benieuwd naar het asiel.

Het feit dat ze jouw schoot accepteert is al een hele dikke pluspunt. Ze heeft je geaccepteerd en met de goede aanpak zal ze de mensenwereld leren en ontdekken.
Maar alles op haar tempo, niks forceren en nooit boos of in haar ogen eng doen. Dat eng doen kan al niezen en hoesten zijn, met je armen zwaaien en snelle beweging maken. Niet te vergeten veel geduld.

Ikzelf was te laat met bench. Ik had haar een eigen kamer gegeven en na 3 maanden kon ik haar aaien. Nu zijn we 14 maanden verder en het is bijna een normale poes. Los van het niet kunnen oppakken en zeer angstig kunnen worden.

Als tip: uitdagen met voedselverrijking en via voer zorgen dat ze het draagmand leuk vind. Heeft voor mijn kat goed geholpen.

Succes met haar en veel plezier als je
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
anneliesscheers
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2012 22:06

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door anneliesscheers »

Dankje om beide te reageren op mijn bericht. Het stelt me al een stuk geruster. Ik kom uit België dus het asiel waarvan ze afkomstig is bevindt zich in Brain-Lalleud, Animaux en peril. Een nieuwe kitten zou inderdaad helpen maar oorspronkelijk is het huis waarin de kat woont niet van mij dus een nieuwe kitten zit er jammer genoeg niet in.
We hebben een kleine woning met drie verdiepingen van vandaag is ze helemaal naar boven geklommen en zit ze daar wat rond te neuzen, dit is een goed teken vermoed ik?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door eveline1982 »

Dat lijkt er inderdaad al meer op :) wat we al zeiden, alles op haar tempo en dan komt het vast wel goed :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door BloemTetsu »

Rondneuzen vind ik een goed teken. Dat betekent dat ze nieuwsgierig is en haar territorium gaat ontdekken. Het duurde bij mij een tijdje voordat ze alle hoekjes in haar kamer besnuffelde. Maanden later ging haar neus in de kelder en zolder.

Misschien ben ik kippig, maar als je zelf al een kitten in andermans huis kan stoppen, waarom dan niet een tweede. of is dit kitten al 'illegaal'?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
anneliesscheers
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2012 22:06

Re: Nieuwe, schuwe, kitten...

Bericht door anneliesscheers »

Wel, het is eigenlijk de kitten van de moeder van mijn vriend, ze wou absoluut en kat en omdat ik al veel huisdieren heb gehad en er bijna dagelijks over de vloer kom hou ik me er veel mee bezig en maakte ik me ook wat zorgen over haar. Maar ik heb het haar voorgesteld om een tweede kitten te nemen maar dat zag ze niet zitten... Achja, we zullen haar zo goed mogelijk thuis laten voelen zo dan. :)
Plaats reactie