kitten van 10 weken en opvoedvraag

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
linda5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2012 18:42

kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door linda5 »

Hallo,

We hebben een kitten van nu 10 weken die we met 7 weken uit een huiselijk nestje hebben overgenomen. Tijdens het googelen naar opvoedvragen kwamen we de tip ïn het gezicht blazen"
tegen wat redelijk goed heeft geholpen bij te wild spel en bijten. Nu ze wat groter wordt lijkt het steeds erger te worden. Het lijkt wel ADHD, want uit het niets gaat ze rennen en stuiteren met een dikke staart en platte oren. en bespringt ons dan met 4 poten tegelijk. vanmorgen besprong ze me opeens tijdens het langslopen op mn heup en weet niet zo goed hoe dit te corrigeren.
Verder is ze heel lief, krijgt ze hier redelijk veel aandacht en speeltijd, kan ze rustige plekjes opzoeken als ze onze kinderen (4 en 6) zat is. Als we sochtends in de kamer komen merk ik heel goed dat ze ons gemist heeft en rent dan met een vaart naar boven waar ze als een razende tekeer gaat op ons bed.
Meestal zijn dat de momenten waarmee ze over dr eigen grens heengaat en bijna niet tot rust te krijgen is. Het is net als met een klein kind dat alleen begrenzen dan nog helpt. na een poosje geeft ze zich met een diepe zucht hieraan over en valt in een diepe slaap. eigenlijk heel zielig. Dus, wat kan ik hieraan doen om dit om te buigen/ te voorkomen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door eveline1982 »

Dat is niet zielig hoor, gewoon een lekkere drukke kitten! Als ik het goed lees, hebben jullie haar alleen en tja dan zijn jullie de pineut in haar speelsessies! Als ze een maatje had gehad dan had ze die kunnen "slopen". 7 weken is eigenlijk een beetje te jong voor een kitten om bij de moeder weg gehaald te worden als dit niet nodig is. Rond de 5de a 6de week worden kittens wat hardhandiger met elkaar en leren ze rond deze leeftijd van de moeder en de eventuele andere kittens zachtjes te spelen! De kittens bij mij in de opvang hangen regelmatig in me kuiten en gebruiken me lichaam als klimpaal! Ik zit regelmatig onder de krassen, niet echt charmant maarja dat is het risico van 1 of meerdere kittens ;).
Het rennen en stuiteren met de oren in haar nek doet mijn poes van 5 jaar ook nog regelmatig, ik noem het bokken. Ik denk dat een maatje voor jullie adhd poesje een enorm verschil zal maken! Als dit niet kan dan zou ik lekker veel aandacht aan haar geven en veel met haar spelen. Haar energie level zal nog wel erger worden voordat het weer een beetje kalmeert.

Ik zou niet blazen, een moederpoes doet dit ook pas als ze het echt spuugzat is. Ze zou ook bang kunnen worden, want wat doet dat rare mens nou. Hier helpt het (wel is!) om een zacht piepje te geven, dit doen kittens onder mekaar ook als het spel te ruw word. Als dat niet helpt op de grond en negeren. Tja en dat bespringen, ik blijf erbij dat is compleet normaal gedrag! Vind je het niet leuk haar gewoon van je been halen en op de grond zetten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
linda5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2012 18:42

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door linda5 »

Is het dan nu nog zinvol om er een kitten bij te nemen? Ik vind 1 eigenlijk wel genoeg, maar ja als het helpt. Ik was een beetje bang dat ze een tik van de mallemolen had :D en aangezien ik niet van het opgeven ben... We hebben hier echt lang over gedacht om (weer) een kitten te in huis te nemen en wil het wel graag goed doen, voor haar en voor ons. En wat ik lees met een plantenspuit? ze is ook heelwild met de kinderen (en zij met haar) daar moet ik bovenop zitten om beiden te beschermen, maar hoe moeten we daar op reageren?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door achtpuntzes »

ik zou mer er niet druk om maken :)

tja, jonge katjes hebben malle fratsen. en dat moet je niet willen corrigeren met methoden zoals je hierboven beschrijft. je katje is jong, en heeft geen soortgenootjes. dus speelt het met jou. probeer het leuk te vinden, en zeg gewoon consequent enigszins luid en duidelijk 'NEE' als je vind dat ze te ver gaat. dan kom je er langzaam ook wel.

met een kitten erbij kunnen ze van elkaar leren waar de grenzen liggen, en dat gaat echt veel en veel beter en sneller dan een mens dat ooit een kat zou kunnen leren, dus dat zou wel een oplossing kunnen zijn. maar ook dan blijven ze rondrennen (achter elkaar aan en zo...) :)

maar goed, zoals ik al vaker hier vertel, probeer van de fratsen van je kat te genieten in plaats van te ergeren, wees consequent (NEE als ze over de scheef gaat) en niet verder straffen met wat voor methode ook, aub :)

als een kat de gekke vijf minuten heeft gehad (bij sommige katten en vooral kittens duurt het veel langer) en daarna in diepe slaap valt, dat is niet zielig :) juist heel erg schattig :lol:
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 23 okt 2012 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door eveline1982 »

Nee ik ben echt tegen dat soort methodes! Je maakt een kat alleen maar schuw door dat soort dingen, maar goed dat is mijn mening ;). Een kitten rustig laten worden red je niet, daar spreek je geen kats voor ;). De kinderen hier mogen met de kittens spelen maar rustig, ik weet niet hoe oud de jouwe zijn? Maar misschien kan je ze uitleggen dat als hun heel wild spelen de kitten ook enorm wild word en ze dan veel pijn kan doen, ook kunnen zij de kitten pijn doen in hun wilde spel. Om te zorgen dat zowel de kitten als je kinderen geen hekel aan elkaar gaan krijgen moet je toch iedere keer weer ingrijpen en zorgen dat de kids rustig spelen. Wat dacht je van een stok met plumeau eraan? Of een muisje aan een touwtje binden, dan kunnen ze lekker rennen met elkaar zonder elkaar te bezeren.

Een kitten kan je er nog makkelijk bij doen, ze zullen hooguit een dagje blazen naar elkaar en dan is het goed! Kies dan wel voor een kitten van haar leeftijd en formaat en voor een kitten die niet al de pineut was in het nest, anders zal die gaan domineren en dat zou weer zielig zijn voor de kitten.

Ik snap als mensen maar voor 1 kitten willen gaan en dit kan ook best wel hoor, alleen heb je dan wel meer werk aan het diertje omdat ze toch haar portie speeltijd wil hebben :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door eveline1982 »

Oh wat ook leuk is, is een rail met een balletje erin! Ik heb er hier 2 aan elkaar gezet met 1 lichtballetje en 1 normaal balletje. De kittens en oudere katten gaan helemaal uit hun plaat ermee!!! Ze zijn overal te krijgen ik heb hier het merk senses catit rail geloof ik. Dat is echt een succes voor een wild katje :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door xdenise »

herkenbaar hoor. hier zijn ze af en toe ook door het dolle heen :D

nooit straffen in ieder geval!! dit werkt averechts en worden ze alleen maar schuw van.

Hier hebben we de vaste routine om de kitten weg te zetten wanneer ze stout is. (je kan jouw kitten ook wegzetten wanneer ze te ver gaat bij de kinderen, maar zorg wel dat zij haar niet gaan uitdagen op zo'n moment. dan denkt de kitten dat het een spelletje is en leert ze er niks van). heel af en toe is wegzetten niet genoeg en piepen we. en als dat ook niet werkt blazen. maar dat is écht in een heel uiterst geval!

het is heel belangrijk consequent te zijn in het wegzetten anders heeft het totaal geen effect. maar in ieder geval nooit plantenspuit/corrigerende tik op neus o.i.d toepassen!


een kitten erbij is een hele goede optie. het kan een hoop gedragsproblemen voorkomen. ze leren echt heel erg veel van elkaar! daarnaast heeft je kitten ook een echt maatje. want hoeveel aandacht ze ook van mensen krijgen, wij zijn geen katten. :roll:

laat je ons weten hoe het verder gaat?
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door achtpuntzes »

wat eveline hierboven stelt klopt als een bus.

je kunt beter je kinderen leren om rustiger te spelen met je katje, dan heb je grote kans dat je katje dat oppikt en ook voorzichtiger gaat spelen. ik weet zeker dat dat beter en sneller gaat dan omgekeerd, als je begrijpt wat ik bedoel :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Alalotte
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2012 18:12

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door Alalotte »

eveline1982 schreef:Hier helpt het (wel is!) om een zacht piepje te geven, dit doen kittens onder mekaar ook als het spel te ruw word. Als dat niet helpt op de grond en negeren. Tja en dat bespringen, ik blijf erbij dat is compleet normaal gedrag! Vind je het niet leuk haar gewoon van je been halen en op de grond zetten.
Ja, dat doe ik ook altijd, een heel hoog AUW en dat helpt bij mij meteen!!!
Een likje en een kopje van Donna en Bowie!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9336
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in het gezicht blazen ook afraden, dat betekent in kattentaal "ik vind jou niet lief".
Is niet goed voor de band die je ongetwijfelt graag op wilt bouwen met je kitten.

Er een tweede kitten bijnemen lijkt me een heel goed idee. Dan houden ze elkaar bezig en zullen minder mensen aanvallen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kitten van 10 weken en opvoedvraag

Bericht door nellebel »

ik gebruikte de zachte blaasmethode. heel zachtjes klein beetje lucht in het snuitje blazen, toen ze bij ons van de bord wilde eten. zelfs onze gijs, de grootste schijtbroek allertijden werd hier neit bang van, want die had niet eens in de gaten dat ik dat deed. die voelde alleen een klein beetjde wind in zijn snuitje en dat vond hij vreemd dus trok hij zijn koppie terug. niet tijdens "aanvallen"e.d. omdat dit spelen is. verder gebruik ik geen straf. hooguit bij iets wat ze echt niet mogen, (zoals krabben aan t lcd scherm) wegpakken en nee zeggen.
ik herken het gedrag wel bij onze flippie, die bleek echt eenzaam te zijn. kattevriendje erbij en de problemen waren meteen weg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie