Kitten 6 weken oud in huis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
krisendavid
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2012 11:54

Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door krisendavid »

Hallo,

Uit een nestje van 6 kittens hebben wij toezegging gedaan op 2 prachtige kittens.
Enkele dagen geleden kregen wij een telefoontje dat wij een kitten van exact 6 weken oud op moesten halen bij de moeder. Reden: Twee kittens van de zes (waaronder één van ons) waren extreem groot tegenover de andere vier, en aten ook al brokjes (en ook het meeste). De andere 4 kregen hierdoor minder kans, en daarom moest de twee vast naar hen nieuwe eigenaar. De moederpoes gaf deze twee ook geen aandacht meer.

Kitten PIM hebben wij nu dus opgehaald, en over 2 -3 weken halen wij zijn zusje op.
De andere grote kitten wordt opgehaald door de andere nieuwe eigenaar.

Mijn verstand zegt dat het eigenlijk nog te vroeg is, en dat het beter is om twee kittens tegelijkertijd in huis te halen. Ik heb ook het nodige research gedaan de afgelopen dagen via o.a. fora. De situatie is echter niet zo ideaal dan dat iedereen zegt op het forum.
(niet te vroeg weghalen, dat doe je niet is de algehele strekking, hij mist opvoeding etc...)

Persoonlijk vind ik het vrij eng, een nieuwe kitten, en al helemaal zo jong.
Hij kon echter niet langer blijven.

Onze Pim is speels, eet goed, slaapt heerlijk, is totaal niet schuw en krijgt voldoende aandacht van ons.

Ik zou graag positieve tips willen weten van andere kitten eigenaren.
O.a. over zindelijker maken en voedingtips, en nou ja, wat men erover kan tippen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door Dinky »

Ten eerste wil ik je er op wijzen dat een kitten met 6 weken bij de moeder vandaan halen WETTELIJK verboden is. Al snap ik wel dat je bent gezwicht voor de eigenaar van de moeder.

Denk dat je hier wel wat aan kan hebben. Gaat ook over kitten dat met 6 weken bij de moeder weg is gehaald.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door Anne87 »

Ik heb geen tips die niet op de website staan die Dinky al linkte, maar wilde je wel even succes wensen. Het is beroerd dat je nu met een kitten van zes weken oud zit, terwijl dat wettelijk niet mag en ook niet goed is voor de kitten, maar ik snap ook dat je gezwicht bent voor de druk van de eigenaar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door Adriana »

het is jammer dat je niet beide 'te grote' kittens kon meenemen, nu zit dat ene ukkie op die leeftijd helemaal alleen. hij zal zijn zus over een paar weken niet herkennen, dus lees de introductietopics goed door..
hij moet voornamelijk natvoer hebben, zijn stofwisselingsorganen zijn nog niet ingesteld op al te veel droge brokjes en mag een klein beetje rauwe kip in kleine stukjes.
geef hem warme holletjes om in weg te kruipen en rustig te slapen. geen harde geluiden en fel licht en voorzichtig aaien en oppakken (hand tussen de voorpoten en buik ondersteunen)
en verder is daar het artikel van de dierenartsen van Wilhelminapark over de eerste maanden van kittens. http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door castratenkoor »

Dit is inderdaad erg zonde voor jou en je kittens op alle fronten. De kittens moeten dan inderdaad over 2-3 weken opnieuw aan elkaar wennen.
Zindelijk maken zou niet nodig hoeven zijn, dat zijn ze met 6 weken normaal al, ze doen de moederpoes na. Mocht het kleintje een ongelukje hebben op dat gebied zet hem dan meteen op de kattenbak, niet straffen en niet met stemverheffing praten. Dat geeft onnodig stress en je loopt de kans dat hij het dan juis weer doet. Ik zou hem niet tveel ruimte ineens geven, b.v. alleen de woonkamer. En zet eventueel wat extra kleine afwasteiltjes o.i.d. neer voor de beginperiode met een laagje grit.
Geef hem ook het voer wat hij gewend was te eten om zijn ingewanden niet overstuur te maken.
En dan b.v om de dag klein stukje rauwe kip erbij. 1 bij 1 cm moet je dan aan denken ongeveer.

Maar erg raar van de eigenaars deze actie - je kunt er nu weinig aan doen omdat je je tweede kitten er ook nog moet halen, dus kan me zo voorstellen dat je geen heibel wilt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten 6 weken oud in huis

Bericht door mittenslief »

positieve tips zijn vooral een keer of 5-6 voeren en dan natvoer brokjes gewoon heel de dag laten staan.
je zal ze eventueel ook nog kunnen weken de brokjes dan. en om de dag even wegen en kijken of de groei erin blijft. ik weet niet of hij al ontwormd is, maar dat moet met 3-5-7-9-11 weken en dan iedere maand tot een half jaar en dan ieder kwartaal. als je het ander kitten haal zal dat waarschijnlijk niet zo'n probleem geven want kittens zijn zo weer gewend aan elkaar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie