Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door castratenkoor »

Nee nu niet meer scheiden. dan moet je weer opnieuw beginnen. heeft even een weekje nodig, dan is alles vast bij het gewone terug. Steek er zoveel mogelijk aandacht en liefde in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door castratenkoor »

Nee nu niet meer scheiden. dan moet je weer opnieuw beginnen. heeft even een weekje nodig, dan is alles vast bij het gewone terug. Steek er zoveel mogelijk aandacht en liefde in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »


Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Dinky »

Hahaha geweldig filmpje :)
Duidelijk dat ze elkaar goed accepteren en het inderdaad even rangorde bepalen is geweest ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Chiquita98 »

ziet er helemaal geweldig uit!!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Adriana »

boven verwachting! en toch....
helemaal aan het eind zie je dat poes dominante trekjes heeft.
kater deinst terug maar komt weer terug naar zijn plaats en wast verder en dan doet ze het nog een keer...
t zou me niks verbazen als madam binnenkort beide katers eronder heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja het is een madammeke :eshifty: (ze komt uit Belgie) ze vertoont ook diva gedrag, zij bepaalt nu wanneer de katers bij haar mogen komen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Gisteravond was het bijna weer knokken, Safi liep steeds het trappenhuis in en Lucky vond dat wel erg interessant. Het gevolg was dat Safi grommend op de trap zat en Lucky een paar treden hoger. Lucky voelde zich daardoor de meerdere en vloog haar bijna weer aan. De meut lokt het zelf uit. Voorlopig slapen we met de slaapkamerdeur dicht en mogen ze niet alleen zijn in het trappenhuis.

Safi zat ook vannacht regelmatig te grommen maar ze lagen ook vaak op een kluitje.... Lucky en Pride zijn onder elkaar 2 kerels, bijten bijvoorbeeld in elkaars nek. Dat deed Lucky vannacht bij Safi...oepsie. Lucky keek heel erg verbaasd toen hij een mep kreeg :ehand:

Volgens een kattengedragsdeskundige kan ik het nu niet zonder hulp :shock: Als het geld me op mijn rug zou groeien....we hebben al geld genoeg aan het pension gespendeerd, het is wel welletjes. Het heeft nu gewoon tijd nodig, toch?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Adriana »

tijd, dus wat geduld en eerlijkheid.
je staat aan het begin van een nieuwe groep en missch zou je voor jezelf een punt moeten bepalen waarop je eerlijk onder ogen ziet.. dit blijft bonje of het went aan elkaar en zal elkaar langzamerhand min of meer gaan verdragen..
ik begrijp dat het herplaatsen van Safi geen optie is, maar met deze madam heb je vette bonje in je huis gekregen. dat veroorzaakt ongetwijfeld stress, zeker ook bij de katers. en dat is nooit gezond.. heleboel haken en ogen..
de match in het pension heeft de allerscherpste kantjes er missch afgehaald, maar voor hoe lang?
en eerlijk gezegd denk ik dat je met een kattengedragsdeskundige ook niet zo veel opschiet want die kan van Safi niet een lieve oosterse kater maken. poezen hebben toch de neiging.. vaak gaat het goed en als het niet goed gaat is vaak een poes in het spel, die de bonje ook start..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Dinky »

Zou het inderdaad goed in de gaten houden en voor jezelf grenzen stellen tot wanneer het nog leuk is voor alle poezels in huis.
Denk niet dat een kattengedragsdeskundige nou echt zoveel kan doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Safi gaat nergens naar toe hoor 8-) als ik zie hoe gezellig ze liggen en hoe ontspannen het voor het grootste deel van de dag gaat zie ik het helemaal goedkomen. Als ik dat vind straal ik dat ook uit naar de katten. Er zijn mensen soms wel een paar maanden bezig voor ze zover zijn, wij hebben Safi pas 3 weken!! :eangel:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Chiquita98 »

Als het voor het grootste gedeelte van de dag goed gaat dan zie ik er geen problemen in hoor. En ja sommige katten liggen elkaar op sommige momenten niet. En dan hoort een beetje knokken erbij. Tijd is inderdaad wat ze nodig hebben.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat je er eigenlijk meer van maakt dan er is.
Dus dat je het prima zonder hulp kan, of beter gezegd, dat je katten het prima zonder hulp kunnen.
Sommige dingen moeten ze nu eenmaal uitpraten en dat kan jij niet duidelijk maken. Hun manier van uitpraten is anders dan de onze, maar dat wil niet zeggen dat je het moet proberen vermijden. Eens alles duidelijk is, kan er eindelijk rust in de tent komen. Maar dan moet het wel duidelijk kunnen worden.
Mij lijkt het dat Safi en Lucky het nog niet eens zijn over wie de baas is, en dat moet je hen echt zelf laten uitzoeken. Zelfs als je al zou kunnen voorspellen wie het zou moeten zijn (en dat kan je niet), dan nog kan je het hen niet uitleggen en moeten ze het zelf eens raken over de kwestie. Anders gaat de onderste het blijven in twijfel trekken en blijf je bezig.

En daar kan geen gedragsdeskundige iets aan veranderen.

Wat ik zou doen is al je katten ondersteunen en rust geven. Zoveel mogelijk positieve aandacht geven, positieve ervaringen met elkaar laten opdoen en de katten ontspannen houden. Dat is het beste wat je kan doen.

Ik zie het hier ook elke dag, weet waar het over gaat. Maar wij komen van veeeel verder, en ik heb er alle hoop in dat het bij jou ooit gewoon rustig wordt. Je katten kennen elkaar nog maar heel pas, het kan nog jarenlang steeds beter en rustiger worden. Het kan ook korter duren of heel plots over zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Dinky »

Ilovesiamesecats schreef:Safi gaat nergens naar toe hoor 8-) als ik zie hoe gezellig ze liggen en hoe ontspannen het voor het grootste deel van de dag gaat zie ik het helemaal goedkomen. Als ik dat vind straal ik dat ook uit naar de katten. Er zijn mensen soms wel een paar maanden bezig voor ze zover zijn, wij hebben Safi pas 3 weken!! :eangel:
Dan is een kattengedragsdeskundige al helemaal niet nodig ;)
Zou niet weten wat die dan zou moeten doen. Lijkt mij dat jij het allemaal al heel goed aanpakt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door lidewij020 »

Ik denk dat het belangrijk is om de katten te laten merken dat als ze gezellig met zijn 3tjes zijn dat er dan leuke dingen gebeuren. Denk aan samen spelen, eten (voedselverrijking), snoepjes voeren, knuffelen en andere aandacht. Heel goed ook dat je met 3 katten in bed slaapt! lijkt me heerlijk! Ik denk dat ze dan het samenzijn steeds meer gaan waarderen.
Spelen en voedselverrijking zijn onderdelen die behalve dat het gezellige bezigheden zijn ook helpen om energie kwijt te raken. Alle energie die ze daarin stoppen zullen ze dan niet meer stoppen in vechten of elkaar belagen.

Katten vinden het prettig om een plekje te hebben waar ze even rustig kunnen zitten. Liefst plekjes met uitzicht waarbij ze niet van bovenaf belaagd kunnen worden. (bijv. op een kast vlak onder het plafond). Ook meerdere vluchtroutes zijn daarbij belangrijk. Dat er dus niet maar één uitweg is, die door een andere kat geblokkeerd kan worden. Het creëren van hoge paden in huis (vb van de eettafel via een plankje aan de muur op de boekenkast, via een krabpaal naar de tv en op de vensterbank etc.) kan enorm helpen voor de rust in huis.

Veel succes!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie