Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Sinds zondag hebben we Safi, een 2,5 jaar oude herplaatser.
Ik ben bezig met de wisseltruc: Safi beneden = katers boven en andersom. Ze heeft een eigen kamertje.
Dit omdat Lucky haar is aangevlogen gisteren, ze blies en daar werd hij pissed om :-( Het was echt heel akelig. Gelukkig vindt Safi ons kei lief inmiddels en geniet ze van de aandacht als ze beneden is.

De vragen die ik heb:
* zou dit nog goed komen? De eerste kennismaking was verschrikkelijk ten slotte
* is het zielig dat de katers steeds een paar uur boven zitten, ze mauwen constant om aandacht...
* hoe lang is het beste om ze gescheiden te houden?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door nellebel »

hoe verschrikkelijk was het. gaf hij haar een tik om te laten merken dat hij het er niet mee eens was, of kwam er echt bloed bij kijken? Ze zal toch moeten leren zich aan te passen aan de jongens.
op zich denk ik wel goed hoe je nu doet, zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen.
heb er zelf weinig ervaring mee sorry, kan je niet echt verder helpen. hoop dat het goed komt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Lucky was net een opgeblazen wasbeer en dook er vol boven op, er was geen bloed alleen bij het vrouwtje. Maar Safi liet van angst haar plas lopen...

Inmiddels is Safi zo ver dat ze haar kamertje af wil. Ze mag nu ook op de overloop en de slaapkamer. Ik had een traphekje neer gezet om het voor haar wat beschermder te maken maar ze ging gewoon lekker op de trap zitten. Ze is een echte Siamees, ze kan nu al niet meer zonder ons en miauwt om aandacht.

Tja, als ik bij de katers ben wil zij bij mij zijn en als ik bij haar ben willen de katers bij mij zijn... :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Safi liep net achter me aan naar beneden en was nieuwsgierig. Ik hield de deur op een heel kleiin kiertje, en ze kwam snuffelen. Toen ze Lucky zag was ze weg.... Als dat maar goed komt!?!
Lucky had ook meteen een dikkere staart, die gelukkig ook snel weg was deze keer.

Nou hier zijn we nog wel even zoet mee :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door castratenkoor »

Heeeeel veel geduld en liefde. Het is een volwassen poes dus dat het tijd nodig, veel tijd. Zoals je het doet lijkt me prima. Wat ideaal zou zijn is een hordeur tussen de ruimtes. Zodat ze elkaar niet te lijf kunnen maar wel zien, horen, ruiken.

Maar hier moet je in ieder geval weken vooruit trekken.
100% garantie dat het goed komt heb je helaas nooit, maar het is nu net een paar dagen aan de gang.
Dus voorlopig belangrijk zelf positief te blijven, niet laten merken dat je nerveus bent.
Doen alsof alles prima en heel gewoon is. Die prikkels pikken ze op - zeker siamezen.

Succes - ik hoop dat het gaat werken voor ze.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat is wel een goeie, doen of.alles normaal is. Ze hebben het.al haarfijn in de gaten, Pride staat hartverscheurend te miauwen als ik bij Safi ben.
Wat ik niet snap, het was een fokpoesje,..hoe deden ze dat dan in vredesnaam?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Sifra »

Wat dacht je van de werking van hormonen? :-P
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Update

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hihi de hormoontjes ja :eshifty:

Ik ben inmiddels begonnen met Bach druppels en ik heb een snoepje ontdekt die ze alledrie lusten. Vanmorgen voor het eerst ieder aan een kant van de deur gegeven. Lucky had een dikkere staart maar door het snoepje werd het direct dunner, ging het naar positief. Safi zat echt met haar neusje vlak bij de deur, terwijl ze daarvoor Pride nog wegblies!

Ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden: Safi moet maandag naar de dierenarts voor haar enting. Ik zit te denken om die twee mannen mee te nemen en elkaar daar een paar meter van elkaar te zetten. Zouden ze door hebben dat het Safi is? Het leek mij ook al vanwege de geur beter, anders ruikt Safi vreemd en kunnen we zo goed als opnieuw beginnen..... :roll:

Wat ik wel weet is dat als het zover is dat Safi kennis maakt met Pride dat Lucky weg moet zijn. Hij moet geen geblaas horen dat triggert hem onmiddelijk, wil zijn vriendje beschermen. Als Pride en Safi eenmaal overweg kunnen denk ik dat Lucky haar ook wel zal accepteren.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door lidewij020 »

De deur op een klein kiertje waar geen kat doorheen past, maar waardoor wel gesnuffeld en gegluurd kan worden kan ook helpen. Het is heel goed wat je deed met die snoepjes. Etenstijd is ook een goed moment voor eerste introductie.

Introductie bij de dierenarts is ook een goed idee. Soms wordt aangeraden (bij heel territoriale katten) om de introductie in een pension te laten plaatsvinden, zodat beide katten dan niet op hun eigen territorium zijn. Als ze dan daar aan elkaar gewend zijn gaan ze samen mee naar huis. Ik denk alleen niet dat het dierenartsbezoek daar lang genoeg voor is.

Als Lucky Safi echt aanvliegt, is dat niet iets wat je maar moet aankijken. Af en toe blazen als de ander te dichtbij komt of een mep is oké, maar wat je beschrijft is een zeer stressvol gebeuren voor beide katten.

Grappig van die opgeblazen wasbeer. Mijn oosterse korthaar verandert ook altijd in een wasbeer als hij de buurkat ziet. Het is net een gedaanteverwisseling, alsof je er een monster in je kat gevaren is. Die hele houding en uitdrukking...

Nog een tip: plaats jezelf tussen Lucky en Safi op het moment dat ze bij elkaar zijn. Richt jezelf op Lucky, omdat hij de aanvaller is. Als je ziet dat hij een dikke staart krijgt of aanstalten maakt om aan t vallen, drijf hem met je voeten bij Safi vandaan, tot hij kalmeert en zijn aandacht niet meer op Safi heeft gericht. Zodra hij kalmeert ontspan je zelf ook en doe je een stapje terug. evt mag je ook belonen met wat lekkers als hij zich gedraagt. Je geeft zo aan wat er van hem verwacht wordt. Mijn eigen oosterling pikt dit heel goed op. Let ook op met de snoepjes: pas geven als Lucky ontspannen is, dus wachten tot zijn dikke staart weg is, anders beloon je juist zijn agressie.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dank je voor het meedenken!!

Zodra Safi de deur op een kier ziet schiet ze al in de stress... Ik heb daarom net een pension gebeld, afhankelijk van de entingen mag ik ze ergens volgende week brengen. Zij hadden er ervaring mee, er was iemand die dat ook zo heeft aangepakt en waar het positief heeft uit gepakt. Ik verwacht ook dat ze als Siamezen naar elkaar toe trekken, althans dat hoop ik ;-) Het lijkt me slim om eerst Safi daar naar toe te brengen en dan die 2 mannen. Met z'n drietjes in de auto lijkt me geen succes. Zij moet al naar dat pension ruiken.

Het is voor Safi dan wel weer een verandering en ff stress maar dit is ook niks en voor mij niet vol te houden. Ze zit nu trouwens heel zielig op de onderste tree van de trap. Als je dan naar het toilet gaat klinkt er een zielig oeh oeh oeh. :cry:

Het is de enige omschrijving die ik er voor heb, een wasbeer :lol: Ik durf ze echt niet in één ruimte te laten, dat gaat echt gegarandeerd fout.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door lidewij020 »

Ik kan je nog aanraden om even te bellen met het kattengedragsadviesburo. Op dinsdag hebben ze gratis telefonisch spreekuur. Misschien kunnen zij je nog tips meegeven.
http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html

Ik weet niet of het handig is als Safi al naar het pension ruikt. Misschien is het handiger als zij juist nog naar jullie huis ruikt, zodat ze voor de katers bekend ruikt.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja, dat is ook weer zo... laat ik dat dan maar doen. Ik denk aan 2 of 3 nachten, te kort daar zal geen effect hebben. Misschien volgend weekend, van vrijdag t/m maandag.

Ik heb afgelopen dinsdag dat nummer gebeld en zij zeiden dat het tijd nodig heeft, weken, misschien wel maanden. Vanavond bel ik nog met een andere katten gedrags therapeut, kijken wat zij van het plan zegt.

Ze kunnen wel zeggen dat het zo lang kan duren, maar dit is echt niet vol te houden zo! Het is ook zielig voor Safi, die komt uit een groep katten en zit nu veel alleen. Dus vandaar dat ik aan het nadenken ging over een alternatief. Bij de dierenarts was mijn eerste gedachte, maar een pension is nog beter.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Safi krijgt steeds meer zelfvertrouwen, komt dan ook regelmatig beneden bij de deur snuffelen. Lucky reageert heel wisselend, de ene keer snuffelen, de andere keer gaat hij heel hard miauwen met een dikke staart. Als ik hem dan bij de deur weg haal is de spanning er ook vrijwel direct af, waardoor ik vermoed dat het geen agressie is maar onzekerheid. Ik bedoel, hij slaapt nu in haar mandje :eshifty:

Gelukkig blijft Safi regelmatig terug komen, hopelijk ziet die oen dan in dat het geen zin heeft, Safi blijft. Maar als ik de komende dagen dit gedrag blijf zien gaan ze van het weekend echt ff naar het pension.
Een katten gedragstherapeute die ik gisteren sprak zei dat we het best kunnen doen, maar dat Siamezen nogal baas gericht zijn (joh? :lol: ) en moeite kunnen hebben met een pension. Als we op vakantie willen moeten ze daar toch een keer aan wennen? Dan lijken mij 3 nachtjes mooi als start :edance:
Bovendien zijn we van het weekend beiden toch niet veel thuis dan kunnen ze net zo goed in het pension zitten en aan elkaar wennen!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Ilovesiamesecats »

Zo, het pension is geboekt!!
Ik zie namelijk totaal geen verandering bij Lucky, gisteren zag hij Safi even en hij ging compleet over zijn theewater. Tussen Safi en Pride gaat het redelijk, Pride was mee geweest naar de dierenarts en heeft daar neusje neusje gestaan met Safi! Hij wil echt alleen maar vriendjes met haar zijn, toont nul agressie en probeert haar ook te paaien met prr prr geluiden :lol:
Lucky wil Safi het liefst opeten geloof ik :shock: En dan niet uit pure agressie maar uit angst-agressie. Als ik gisteren zag wat neutraal terrein doet heb ik er alle vertrouwen in dat dit het proberen waard is!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuweling laten kennismaken met 2 katers

Bericht door Dinky »

Hoop voor je dat het inderdaad gaat werken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie