nieuw kitten bij oude poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lady1999
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2012 12:39

nieuw kitten bij oude poes

Bericht door Lady1999 »

Hallo allemaal.
Wij hebben een poes van 13 jaar oud, Lady genaamd. Zij was jarenlang samen met Garfield.
Garfield is helaas op 17 jarige leeftijd overleden. Lady en Garfield zijn helaas nooit echt vriendjes geworden. Garfield was de baas in alles.
Ze waren en lady is nog steeds een binnen kat die alleen in onze tuin buiten komt.

Wij haar baasjes vonden het zo stil in huis na het wegvallen van Garfield.
Dus hebben we sinds 1 week een kitten (katertje van begin mei 2012) uit het asiel in huis gehaald.
Hij is inmiddels Casper genoemd.

Het probleem is dat we het idee hebben dat lady het totaal niet zit zitten met Casper erbij.
We hebben een speciale kamer Waar Casper snachts alleen in verblijft. (boven) En Lady is dan beneden. We zijn langzaam steeds een stapje verder gegaan. eerst elkaars ruimte verkennen, vervolgens Casper in een reismand en lady vrij in de kamer...enz.
Lady liep steeds weg voor Casper. Maar gisteren viel ze Casper opeens aan en nu loopt ze steeds dreigend op hem af, klaar om hem aan te vallen. Casper toont geen onderdanig gedrag en dat is dek ik ook de oorzaak. Hij blijt haar maar aanstaren en kijkt dan niet weg.

Wat kunnen we nu het beste doen om dit gedrag te doorbreken?
Ze het zelf uit laten zoeken? of terug naarf en eerst weer beide gescheiden houden?
We zijn best bang dat Lady Casper serieus verwond.

Graag tips en advies ...

Groeten van Lia
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: nieuw kitten bij oude poes

Bericht door Freya13 »

Ik heb zelf eigenlijk nooit veel problemen gemaakt van de introductie van nieuwe katten: gewoon de nieuwe in de kattenkamer zodat die heel goed weet waar het eten en de kattenbak staat, en die gaat zelf op zijn eigen tempo wel op onderzoek uit. Maar ik heb nooit deuren gesloten. Ze hebben hier het hele huis ter beschikking dus ze hebben voldoende plekjes om zich te verbergen als ze elkaar niet willen zien. En uiteraard gaan ze in het begin naar elkaar blazen en meppen en slaan, dat is volgens mij normaal. Maar hier hebben ze elkaar altijd vrij snel getolereerd. Onze Pruts is ook 12 jaar, en hier is er vorig jaar een kitten bijgekomen. De eerste dagen was Pruts echt beledigd. Maar intussen gaat dat prima. Deze morgen lagen ze zelfs samen op bed. Ik denk dat katten dat echt wel zelf kunnen uitmaken hoever ze kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuw kitten bij oude poes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
er zit een behoorlijk leeftijdsverschil tussen een poes van 13 en een kitten. een kitten heeft een totaal andere agenda, waar wat oudere dieren doorgaans niet van gediend zijn. een kitten groeit verreweg het beste op met een kittenleeftijdgenootje/maatje. ze kunnen samen ravotten, spelen, sjezen, slopen (ook elkaar) en leren sociaal heel veel van elkaar (piep is ho!)
we hebben rechtsboven een zoekfunctie en kijk daar even naar de topics solokittens e.d.

voor je huidige stel komt het pas goed als je kitten zo ongeveer anderhalf is, maar onderweg daarnaar kun je behoorlijk wat (gedrags)problemen krijgen, zowel bij de senior als het kitten..

ik ben niet zo van pappen en nathouden en hier is het vrij duidelijk.. als je oudere poes met een dikke week niet is bijgedraaid en zich op een prettige manier met het kitten bemoeit dan loop je kans op een blijvend schurende relatie tussen die twee..
kitten erbij of eraf.. denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lady1999
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2012 12:39

Re: nieuw kitten bij oude poes

Bericht door Lady1999 »

bedankt voor jullie reacties.
Met een tweede kitten erbij vraag ik me dan toch af....gaat dat dan wel met Lady?
Dan heeft ze twee rivalen in huis
En wat als twee kittens achter haar aan gaan? Lijkt me ook niet echt ideaal.
En als er nu een kitten bij komt...kan Casper dan wel met het nieuwe katje samen...tolereren die elkaar meteen?
Vragen, ragen , vragen...
We hebben er ook heel goed over na gedacht om wel of niet een nieuwe kat in huis te nemen,
En we dachten dat het met een kitten beter zou gaan dan met een volwassen kat (uit het asiel) erbij.
Maar dat betwijfel ik nu ook wel een beetje.
Ik hoop echt zo dat het gaat lukken...we zijn nu al zo aan Casper gehecht maar willen Lady ook niet tekort doen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuw kitten bij oude poes

Bericht door Adriana »

twee kittens richten zich helemaal op elkaar zodat de andere rust krijgt. die vervelen zich nooit en corrigeren elkaar. ze hebben van nature respect voor het oudere dier dus dat heeft daar helemaal geen last van. ik heb twee bengels bij een kater van 8 en dat is nooit een probleem geweest. eerst kwam Maks en ik dacht dat hij wel aansluiting zou krijgen bij Enzo van 8 en in de loop van de eerste week zag ik dat Maks heel erg alleen was en Enzo veel last van hem had.
zijn broer Bolle was er nog en werd met een paar dagen gebracht en na een aantal uren zijn ze inmiddels onafscheidelijk en liggen samen met Enzo te kroelen. Enzo is een angsthaas en nogal mishandeld en heeft veel van ze geleerd.
en zulke verhalen zijn er veel meer op het forum, we hebben daar ruime ervaring mee.
en ja.. een leeftijdgenoot en zorgvuldig matchen (met terugbrenggarantie) zou denk ik beter geweest zijn.. nog steeds zeggen veel mensen: doe een jonkie erbij, dat past zich makkelijker aan.. maar dat is maar ten dele waar en dat gaat ook regelmatig heel erg mis... (hè Gizmo? en nog een aantal andere tijgers...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: nieuw kitten bij oude poes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook een tweede kitten halen.
Kittens zoeken kattenvriendjes en jouw Lady is duidelijk helemaal niet gedient van een kattenvriendje (was al duidelijk met Garfield), laat staan zo'n kittendondersteen.
Een kitten erbij zorgt ervoor dat die twee met elkaar kunnen optrekken en dus Lady niet nodig hebben. Dat geeft haar de ruimte wat rust op te zoeken.
Nu kan dat niet, want Casper zal haar op gaan zoeken en inderdaad zich op haar fixeren.

Hier ook de fout gemaakt een kitten bij een oudere poes te zetten. Met een tweede kitten erbij kwam er al snel verbetering in de situatie terwijl we voorheen meer dan een half jaar geprobeerd hadden (katten werden er beide heel ongelukkig van).
Nadat Luis erbij kwam ging het dus steeds beter, en nu ook ligt de oudere kat met op 10cm afstand Luis naast me. Dat gaat nu prima.
Voorheen kon ze Cuzco nog niet in dezelfde kamer verdragen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie