Nieuwe kitten bang voor oudere kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
gassie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2012 10:41

Nieuwe kitten bang voor oudere kat

Bericht door gassie »

Had al een kater van anderhalf. Ik merkte dat hij zich ging vervelen wanneer ik geen aandacht gaf. Aangezien ik steeds minder vrije tijd heb besloot ik een maatje voor hem te halen.
Na wat onderzoek leerde ik dat je het beste een jongere kitten van het tegenovergestelde geslacht in huis kon nemen. Dus ik vond een vrouwtje van 3 maanden en heb deze meegenomen.

De oudere kat is nieuwsgierig en wilt kennismaken door te snuffelen.
De jongere poes is een beetje bang lijkt het. Ze gaat laag op de grond, staart naast dr, oren naar achter en blazen wanneer de kat in zicht komt. Als de kat haar benadert gaat ze soms zelfs op dr rug liggen en grommen/blazen.

Zodra hij uit het zicht is (moet hem zelf weghalen, want hij is heel erg nieuwsgierig. Alleen voedsel is boeiender) begint ze te knuffelen en te spinnen bij me.

Ik heb geprobeerd ze samen een activiteit te laten doen met een stok (lievelingsspeeltje van de kat). De kat speelde er heel even mee totdat de kleine begon te blazen. De kleine speelt dan wel rustig met de stok, maar zodra ze zich om moet draaien en de kat ziet stopt ze en blaast ze. Totdat ik haar weer afleid met de stok zodat ze de kat niet ziet. Dan doet ze weer even of er niets aan de hand is.

Probleem is dus dat mijn oudere kat heel graag wilt kennismaken. Zelfs wat opdringerig door het geblaas te negeren en ook omdat hij haar met zn pootje wilt aanraken (niet slaan).
Maar de jongere poes wilt echt niet met de andere kat samen zijn, maar wel met mensen. Zelfs als ik haar in een mandje zet waar zijn geur in zit begint ze te blazen. Maar op mn bed ofzo met mijn geur ( of liever gezegd de wasverzachter geur) vindt ze prima.

Hoe krijg ik ze toch samen?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kitten bang voor oudere kat

Bericht door pinguin »

Welkom op he forum! Heb je de zoekfunctie rechts boven in al geprobeerd ;-) Dan kom je heel veel info tegen over een introductie bij katten.

Hoelang heb je je nieuwe kat nu? Hoe heb je ze de eerste keer laten kennis maken?

Zolang het bij grommen blijft zou ik me er niet al te druk over maken. En ze vooral niet uit elkaar halen. Anders gaat de jongste leren. Grommen= oudste weghalen= heel veel prive aandacht.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bang voor oudere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon zo laten.
Grommen en blazen is normaal en het is heel normaal voor een kitten van 3 maanden om nog bang te zijn van volwassen katten.
Normaal zijn ze op deze leeftijd nog bij de moeder die hen beschermt, maar dit is nu niet het geval. Ze moet nog leren dat hij haar geen kwaad wil doen.

Maar kittens leren snel. Het had een groter probleem geweest als je oudere kat moeilijk had gedaan. Dit kan geen kwaad en is heel normaal.
Dus laat hen gewoon bij elkaar, aai haar net vaak terwijl je hem net geaaid hebt zodat ze aan zijn geur went. Ook als ze gromt of blaast, tot ze zich ontspant met zijn geur in de buurt. Ze moet hem met positieve zaken linken.
Als ze gromt of blaast naar hem geef je haar een paar tellen geen aandacht. Als ze dat niet doet, net extra veel.

Geef hen samen eten, probeer samen met hen te spelen, allemaal positieve ervaringen.

Maar dit komt dus vanzelf wel goed. Verwacht gewoon niet dat ze dat op een dag leert. Ze is gewoon wat onzeker en moet nog wat wennen. Niets vreemds of ergs aan. Ga er vanuit dat het nog weken duurt, dan zal het enkel maar meevallen (duurt geen weken bij kittens hoor ;-)).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Nieuwe kitten bang voor oudere kat

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

dit lijkt me een succes te gaan worden...

je kater heeft de nieuwkomer al geaccepteerd, en de kitten krijgt vanzelf wel door dat ze van je kater niets te vrezen heeft.

een beetje geduld, en dan gaat het goed komen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie