nieuw hier en een vraagje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

Hoi allemaal, ik ben sinds vandaag officieel aangemeld op dit forum en heb er al erg veel aan gehad.

Ik heb meteen een vraagje of vraag.

Ik heb meerdere keren hier gelezen dat je beter twee kittens dan een kunt hebben in huis in verband gedragsproblemen die kunnen ontstaan.

Wij hebben sinds kort een katje van bijna vier maanden gekocht via marktplaats (wat dus ook niet de plaats blijkt te zijn om je kat vandaan te halen heb ik gehoord achteraf) Het is een superlieve poes, zindelijk speels en super aanhalig. Ik woon officieel alleen en binnenkort is mijn vakantie voorbij en werk ik ongeveer vijf dagen per week en wisselende diensten. Ik ben wel van plan haar in de gaten te houden want ik wil niet dat ze eenzaam is en zo. Ik heb haar tot nu een nachtje alleen moeten laten en ze heeft zich super gedragen. (we hebben wel iemand even laten checken of alles oke was en zo).

Ik ben alleen bang als ik werk ze dus eenzaam is en vraag mij af of er nog wel een kitten bij kan op dit moment.Ze was namelijk nogal aan het blazen en dreigen naar haar eigen spiegelbeeld. :lol:

Als dit voor haar beter is zal ik toch weer even moeten overleggen met mijn vriend. Omdat hij eerst helemaal geen dieren wou en ik haar nu voor mijn verjaardag mocht uitzoeken. (hehe en nu is hij net zo gek van haar als ik :P)

groetjes en dank jullie wel.


Oh michien handig om erbij te zeggen dat ik van mijn vierde tot mijn tweéntwintigste een kat heb gehad. Alleen zij was twee jaar oud toen ik haar kreeg. Dus een beetje mijn eerste kitten :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door castratenkoor »

Het is voor een opgroeiend kitten inderdaad emotioneel gezien beter om samen met een ander kitten op te groeien. Ze rennen en spelen en stoeien samen, ze wassen elkaar, ze leren heel veel van elkaar. Een kitten alleen KAN best goed gaan, dat hangt van het individu en de omgeving af.
Maar je loopt risico dat de kat ofwel afstompt en weinig anders doet dan eten en slapen ofwel hyper en sloperig wordt. Soms gaat dat zelfs zover dat ze de mensen aan gaan vallen. Bij gebrek aan kat om te slopen zeg maar. Er zijn echt voorbeelden van op het forum, van dergelijk gedragsgestoorde eenlingen.

Dus ja mijn advies zou zijn haal er een vriendje bij voor haar. En dan beide castreren als ze 6 maanden zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

Oke hardstikke bedankt voor het advies :) dan ga ik er maar eens met hem over praten.
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

Oh maakt het trouwens uit of het een uit hetzelfde nest is of een andere kitten van ongeveer dezelfde leeftijd ? Wou dat ik dit eerder had gepost, dan had ik er meteen 2 mee naar huis genomen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door castratenkoor »

Maakt weinig uit. Kittens wennen snel aan elkaar. Als dit kitten goed bevalt (gezond, sociaal, geen vlooien ed) en ze hebben er nog een kun je dat uiteraard prima doen! Zullen ze wel even weer aan elkaar moeten wennen. Maar dat is meestel met 2-3 dagen prima voor elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

Ah das mooi, bedankt voor al het advies. We zijn het er over eens nu er eentje bij te halen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door castratenkoor »

Succes met overleg!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

dank je en ook voor al het goede advies, we zijn het eens nu, zaterdag gaan we eentje van hetzelfde nest ophalen. Mijn vriend vertelde mij ook dat toen ik aan het werk was ze op hem ook verveeld overkwam. Ze sliep bijna alleen maar.

Ben echt blij dat hij het begrijpt en zo lief is weer een end met de auto te gaan. Denk dat hij het allemaal leuker vind dan hij toegeeft :p
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door castratenkoor »

Wat een leuk nieuws. Ik ben blij voor beide kittens. Niet schrikken als ze een paar daagjes naar elkaar blazen. Enne niet straffen als ze lelijk doen naar elkaar. Komt uiteindelijk hartstikke goed - zeker met zulke jonge diertjes zal dat snel wennen.
Super!

Het beste ze in het begin het voer te geven wat ze gewend zijn en dan langzaam overwennen op wat jij gaat geven. Dus mengen. Maar de eerste week zou ik puur dat geven wat ze gewend zijn.
Niet teveel veranderingen tegelijk.
Het beste kun je uiteindelijk een goed A-merk geven, niet uit de supermarkt.
Kijk eens rond bij een dierenspeciaalzaak en/of Zooplus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door paasnini »

Wat ontzettend fijn dat ze snel met zijn tweetjes zijn. Nou schafde televisie maar af je hebt wat leukers om naar te kijken. Veel plezier en goede keuze.
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

Hehe dank je wel, was echt gek op gamen en dat boeit me zelfs al niet echt meer. Heb alleen het nieuwe katje nu heel even in de badkamer apart gezet. Ze zat al vier uur lang onder de bank verstopt. Heb om de zoveel tijd geprobeert haar eronder vandaan te krijgen, maar helaas. Kibba blies steeds tegen haar als ze eronder uit probeerde te komen. Vond dat ze even rustig wat moest kunnen eten en drinken en zo. Dus heb haar even geknuffeld en oogjes schoongemaakt meteen ff stiekem een pipetje in haar nek. Vond het allemaal best en mocht haar ook gewoon aaien en zo. Ze begon ook te spinnen terwijl ze in slaap viel.

Heb nu de badkamerdeur weer open gezet, anders wennen ze nooit natuurlijk. Vond het alleen even zielig omdat summer dus niks terugdoet, niet blazen niet haar eten verdedigen.

Maar goed dat kost tijd. Dank je wel voor alle lieve reacties, ben echt blij met ze. Heb summer bij dezelfede mensen gehaald en ze is dus een halfzus van kibba. Vond het wel schattig dat ze allebei een beetje pluimpjes op hun oortjes hebben. Ze vroegen of ik het katertje ook wou hebben. Dat was de laatste die over was. Moest me echt inhouden want het was een superschattig katje die zelf al in de bench wou klimmen. Helaas was dat niet mogelijk, anders had ik hem zeker ook meegenomen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door Adriana »

hier zijn de broertjes ook met een week ertussen binnen gekomen en het heeft ongeveer 5 uur geduurd voordat ze elkaar weer 'herkenden'. en in die tijd vreselijk dikke staarten, staren en volgen...
Maks wist niet wat hem overkwam toen er een ander grijs monstertje uit de draagkooi kwam.. sindsdien zijn ze onafscheidelijk en ik ben heel erg blij voor jullie dat jullie kittens elkaar hebben, dat is zo heel erg veel beter opgroeien en inderdaad, de allerbeste (katten)televisie.. daar kan niks tegenop!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door castratenkoor »

En hoe is het gegaan vannacht?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door Chiquita98 »

Gaat vast helemaal goedkomen hoor. Gelukkig gaat het wennen tussen kittens onderling over het algemeen veel sneller dan volwassen katten. Ze moeten het nu even onderling gaan uitzoeken. Kittens zijn lekker speels en nieuwsgierig dus zodra ze doorhebben dat ze leuk met elkaar kunnen spelen dan is het hek van de dam en maak je borst dan maar nat ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: nieuw hier en een vraagje

Bericht door chillie »

bedankt voor alle leuke reacties, ook leuk om te horen hoe het bij anderen is gegaan :)


Ging wel goed, ze blaast nu nog een beetje en summer verstopt zich eigenlijk nog steeds. Maar toen ik wakker werd vanochtend lagen ze sllebei op bed :P

moet alleen even opletten dat summer genoeg eet, aangezien kibba nu alles eet wat zij laat staan.

Ik laat ze nu even met rust. zitten samen in de slaapkamer.
Plaats reactie