Kitten bang en blaast

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Kitten bang en blaast

Bericht door kattenmama113 »

Hoi allemaal,

Vandaag hebben mijn vriend en ik een kitten opgehaald als speelkameraadje voor mijn 14 maanden oude poes. Het is een katertje van 8 weken die bij het eerste bezoek heel dapper was. Nu is hij echter een aantal uurtjes thuis en heeft hij zich nog geen een keer laten benaderen. Toen ik de bench opende in de woonkamer (waar hij nu even verblijft) kroop hij daar vanuit gelijk naar de eettafel achter een doos. Hij heeft de ruimte inmiddels wel verkend maar iedere keer als ik te dichtbij kom, blaast hij naar me. Ik heb het arme ding nog geen keer kunnen aaien of wat dan ook om hem te helpen wennen. Dit is me met mijn poes niet gebeurd en ik vind het echt heel erg.

Aan de andere poes is hij een half uurtje voorgesteld en dat ging zoals ik al op het forum heb gelezen zoals dat gaat. Zij blies en gromde, maar deed gelukkig verder niets en hij blies naar haar. Ik heb ze daarna (na dat half uurtje) weer gescheiden zodat ze naar mijn idee even tot rust konden komen. Zij slaapt nu bij mijn vriend op de slaapkamer en ik heb me in de woonkamer neergelegd in de hoop hem een beetje aan mijn geur/aanwezigheid te laten wennen. Maar veder weet ik niet wat ik moet doen om hem minder bang voor mij te maken :-( kunnen jullie helpen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door mittenslief »

ohh als je een bench hebt staan is dat vrij makkelijk, gewoon kat erin even een kattebakje erbij en ook voer en water. zoveel als je kan ervoor gaan zitten zachtjes praten, rustig met je hand benaderen, laten snuffen en dan heerlijk kroelen. echt even de tijd voor nemen, want als ze los lopen dan kruipen ze weg. wij hebben hier met deze methode al vele keren zelfs wilde katjes kroeldoosjes gemaakt. het gaat nu eenmaal om het vertrouwen, veel sucses ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door kattenmama113 »

Bedankt voor je reactie en de tip! Het koste wat moeite om hem te vangen, maar hij zit in de bench met eten en lijkt wat minder bang. De poes liep wel net de kamer binnen en blies en gromde heel naar tegen hem. Hij verstopte zich helemaal in het hoekje van de bench. Moet ik dit gewoon zo laten gaan en hem pas los laten als zij niet meer zo lelijk doet?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door mittenslief »

ja kijk het gewoon even aan, het kitten moet steeds helemaal ontspannen als je haar kroelt, meestal 3 dagen aankijken laat maar even weten hoe het gaat
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door lidewij020 »

Weet je dat het kitten te vroeg bij de moeder weg is gehaald? Als het kan zou ik het kitten nog een paar weken terugbrengen. De Feline Welfare Foundation raadt aan om kittens pas bij 16 weken te spenen. Katten die te vroeg bij de moeder vandaan zijn gehaald hebben veel kans op gedragsproblemen in hun latere leven. Denk aan angst, agressie en onzindelijkheid. Ze leren in de periode van 8-16 weken nog heel veel van hun moeder en nestgenootjes.

Zie:
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... scheiding/

Hoe je een nieuwe kat het beste kunt introduceren kun je hier nalezen:
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm
http://s01.qind.nl/userfiles/203/File/D ... we_kat.pdf
http://www.jjsupport.nl/kattenkwesties/ ... katten.pdf

Ik raad je ook dit boekje aan. Er staat veel in over de verzorging van katten en hun gedrag: http://www.bol.com/nl/p/kleine-kattengi ... 0a40000735
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door kattenmama113 »

Ik weet dat kittens idealiter pas met 12 - 15 weken bij hun mama weg mogen, maar deze vrouw wou per sé deze week van hem af. Ik heb nog geprobeerd met haar te onderhandelen om hem dan tenminste twee weekjes extra bij zijn mama te houden maar ze wou er niet van weten. Als ik hem niet nam, dan was er wel een ander die hem zou nemen en god weet waar hij dan terecht zou komen. En het was er zo druk met drie andere honden en al zijn broertjes en zusjes waren al weg dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om hem achter te laten voor iemand anders.

Ik kan wel melden dat hij vandaag (door de bench) met sprongen vooruit is gegaan :-) het kereltje heeft willen spelen, zich willen aaien en is zelfs een keer op schoot geweest! Ook de andere poes is vandaag al wat bij gedraaid en heeft het voor elkaar gekregen om in dezelfde ruimte als het katertje een dutje te doen zonder één keer naar het diertje te grommen of te blazen. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen door de tips die ik uit het forum heb gelezen en alle andere boekjes die ik heb verslonden.

Oh en nog bedankt voor de links lidewij020! Ik ga die gelijk nog eens doornemen!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door Chiquita98 »

Gun je kitten ook de tijd he. Wij willen als baasjes meteen de leuke lieve schootkat. Maar stel je eens voor dat je met 8 weken bij je moeder vandaan word gerukt. De ene kat is de andere niet. Gewoon niks forceren. Inderdaad rustig blijven praten en wachten met aaien totdat de kat zelf naar je toekomt of naar je hand toe komt.
Maar fijn dat het nu al beter gaat. Meestal gaat het bij een kitten wel redelijk snel(mits ie geen gedragsproblematiek heeft)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door lidewij020 »

Fijn dat het beter gaat! De meeste katten hebben tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving...nieuwe geuren, nieuwe geluiden, nieuwe mensen. Wees niet verbaasd als dat een paar weken duurt. Bij kittens gaat het vaak wat sneller, maar bij volwassen katten duurt het soms maanden voor ze op hun gemak zijn in een nieuw huis. Probeer niets te forceren en laat het kitten zoveel mogelijk zijn eigen gang gaan en zelf toenadering zoeken. Dan komt het vast goed!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door kattenmama113 »

Nou met het manneke gaat het nu goed. Ik heb hem vandaag even uit de bench gelaten omdat het tussen hem en de poes ook wel goed ging, maar toen ging ze erg naar hem staren, hij ging naar haar blazen als ze te dichtbij kwam snuffelen en zij heeft hem uiteindelijk ook een mep gegeven. Ik heb hem niet gelijk in de bench gedaan daarna omdat ik niet teveel wou ingrijpen. Naar wat ik begrijp is het ook goed als ze zelf de rangorde bepalen maar is het ook inderdaad normaal gedrag? Ik heb wel veel gelezen maar nu het allemaal gebeurd (het staren naar de kitten en een mep geven) twijfel ik ineens toch wel.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door Chiquita98 »

Ja normaal gedrag. Ik zou nu persoonlijk de bench open laten en hem er niet meer zelf in doen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door mittenslief »

tussen de katten komt het wel goed hoor dat is heel normaal gedrag, en als het kitten niet meer wegkruipt voor je en gewoon komt met eten en spelen kan je de bench lekker opruimen en heb je het goed gedaan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
woezelenpip
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2012 11:11

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door woezelenpip »

Hallo,

Ik ben hier nieuw op deze forum, en wij hebben gisteren ook 2 kittens opgehaald. Ze zijn nog maar 6 weekjes, maar deze man wilde ook van ze af.. Ik merk dat ze behalve van de moederpoes ook geen aandacht hebben gehad van die mensen, en ook deze blazen heel wat af wil je er naar toe gaan of ze wil pakken om aandacht te geven. Ik heb speciale kittenmelk opgehaald, en volgens die man aten ze al gewone brokjes en waren ze al zindelijk.. Maar nu heb ik de hele tijd het deurtje open en mogen ze juist lekker rondsnuffelen en lopen, maar dat doen ze niet. Ze blijven zitten waar ze zitten en komen er niet uit.
Af en toe hoor ik ze wel even wat water drinken maar dat is ook alles.
Dit is dan een tweeling van het nestje en de rest van de kittens die geboren zijn waren er pas een uur later.. We wilden er eerst maar 1 hebben, dat was de planning, maar omdat dit een tweeling is, hadden wij zoiets dan maar lekker bij elkaar blijven en hebben we ze allebei meegenomen.
Gisteravond hebben we ze de hele tijd lekker bij ons gehad, en half in mijn vest gedaan zodat ze zich warm en geborgen voelen, maar zodra je ze loslaat lopen schuilen ze direct in de eerste beste hoek.
ze moeten nog erg wennen, dus ik geef ze de tijd die ze nodig hebben. Af en toe even aaien en tegen ze praten. Iemand nog meer tips dan wat ik al doe?
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door kattenmama113 »

Aan de bovenstaande bench methode heb ik veel gehad :-) en veel geduld natuurlijk
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou ze ruimte voor ruimte aanbieden waarin ze rustig kunnen wennen aan alle nieuwe indrukken(geuren en geluiden). Tegen blijven praten is prima. Het zijn wel hele jonge kittens. Een warm plekje is dan ook wel heel belangrijk. Fijn dat je er voor 2 gegaan bent!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten bang en blaast

Bericht door lidewij020 »

6 weken is wel heel jong! Het is bij wet verboden om zulke kleintjes bij de moeder weg te laten gaan. (mag volgens de wet pas met 7 weken). Ik zou de vorige eigenaar daar toch even op wijzen. Als het moet kun je 144 bellen of de dierenbescherming. Misschien kun je ook de moeder adopteren als die mensen er toch geen aandacht voor hebben... of nogmaals vragen of de katjes desnoods tegen betaling van de kosten nog wat langer bij de moeder kunnen blijven. Wel fijn dat je er twee hebt genomen, dan hebben ze in ieder geval elkaar. Het is normaal dat katjes in het begin angstig zijn. Hoe zou jij reageren als jij ineens van je moeders borst gerukt werd en in een onbekende omgeving met vreemde mensen gezet werd?

Je aanpak klinkt goed! Lekker tegen ze kletsen en hun gang laten gaan. Aaien mag, maar alleen als ze aangeven dat ze dat ook willen. In het begin kan het handig zijn om jezelf klein te maken. Ga lekker bij ze op de grond zitten en kijk wat ze doen. Zo leren ze je te vertrouwen. Je kunt proberen ze een beetje uit te dagen om te spelen met een bewegende veter oid.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie