Nestje met 4 kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Hallo,

we hadden een aantal maanden geleden een zwerfpoesje in huis gehaald (ze stond ineens in de tuin)

Nu heeft ze 4 kittens gekregen.
Maar ik heb hier geen ervaring mee.

De kittens zijn van vrijdag 27/07.
De mama heeft ze in de garage op de koude vloer gelegd (ze lagen eerst buiten in haar hok omdat we met vakantie waren)
Mag ik ze opnemen en ergens anders op een dekentje leggen? Ik vind het zo erg dat ze op de vloer liggen.

Mag ik er eigenlijk al aankomen?

Tips zijn zeer welkom!

Groetjes!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door mittenslief »

ga even naar de supermarkt en haal een grote doos, leg een dekentje erin en de kittens.
je mag er best even aankomen om ze in de doos te doen, als je een keukenweegschaal hebt en een klein bakje kun je ze gelijk wegen en een weegtabel maken. wegen moet je de eerste 3 weken even doen om te kijken of ze goed groeien.
kittens moeten elke dag min. 10gram aankomen meer zal fijn zijn.(Per week ong 100 gr)
mama constant voeren brok en vooral natvoer om de melkproduktie op gang te houden vooral als het
warm is zorgen dat ze voldoende vocht en voedingstoffen binnen krijgt.
vragen mag altijd ik vang zwerfkittens en poezen op voor het asiel dus redelijk ervaring hier in huis
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Dat wegen gaat een hele uitdaging zijn, want het zijn 4 dezelfde :)

Ik heb een doos met een dekentje staan, ik zal het vanavond eens proberen om ze daarin te leggen
Leg ik ze dan best terug in de garage op dezelfde plaats? Of mag ik ze in de woonkamer leggen?
Misslerona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jul 2012 23:06

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door Misslerona »

Wat je het makkelijkst vind, het moet er in iedergeval rustig zijn..
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door mittenslief »

nog niet in de woonkamer, heb je geen kamertje vrij?
ik had ook een keer 3 witte heb ik nagellak op de teentjes gesmeert op de nageltjes dan he
dan doe je de 1 links voor de ander links achter weer 1 rechts voor en de ander rechts achter
of verschillende kleuren als je die hebt wel opschrijven anders vergeet je het nog
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Ja, boven. Maar moet ik ze daar dan opsluiten?

Met die nagellak kan ik het inderdaad wel doen :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Als je haar een doos geeft in een rustig hoekje, desnoods een doos in een doos (maar wel zo dat ze er zelf in en uit kan), dan zal ze zich veilig voelen en haar kittens laten liggen.
Als ze ermee gaat slepen, is het plekje haar niet goed en kan je beter proberen aan haar wensen te voldoen.
De kittens niet op de koude vloer leggen! Ze raken al zo snel onderkoelt, nee, zeker een warm nestje geven.

Bij puppies geven ze ze gekleurde halsbandjes. Van wol of zo, dat geeft mee. Niet te strak natuurlijk, maar ook niet zo los dat ze er overal mee in verstrikt raken.
Ik weet niet waarom men dat bij kittens niet doet, gaan die sneller in elkaar hangen of zo?
Eens ze wat ouder worden kan je ze normaal wel gemakkelijker uit elkaar halen, als je gaat letten op details.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Moet de mama er bij zijn als ik de kittens verleg?
En vul ik de doos best vanop de plaats dat ze nu liggen?
Of doe ik ze best 1 voor 1 naar de doos op de nieuwe plaats?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door mittenslief »

als het een goede mama is blijft ze er zeker wel bij en ja haar erbij houden anders kan ze in paniek raken.
ja opsluiten is het best anders kan mama inderdaad met kittens gaan slepen, is ze wel gewend bij jullie binnen?
meestal gaat het wel goed hoor als het maar rustig is, ik heb hier ook wel straatkatten, maar ze blijven toch altijd bij hun kroost. alleen ik heb ze dan nog in een groet bench, maar dat is bij jou niet nodig.
dus allemaal in de doos als het kan ook met mama en dan naar boven
andere optie is als je een reismandje hebt ze daar even mee naar boven dragen wel zo veilig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Ze is het wel gewend hoor binnen,
Ik zal het vanavond eens uitproberen, waarschijnlijk
merk ik wel direct als het niet naar de zin van mama is.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door kansarmedieren »

Leeft ze nu buiten of binnen is het een sociale poes? Ik zou niet te veel aan de bestaande situatie veranderen want anders heb je kans dat je alles verstoort en dat ze niets meer wil weten van de kittens. Zoals ik het begrijp leeft ze nu buiten en heeft ze de kittens buiten gekregen dan zou ik een plekje in de garage maken en kijken of ze dat accepteert.
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

Als we thuis zijn, zit ze altijd binnen. 's Nachts en overdag als we gaan werken zijn, zit ze buiten.
Maar het is zeker een sociale poes.

Ik heb de poesjes gewogen: 2 van 180 gram, 1 van 182 gram en 1 van 196 gram.

Ik heb geprobeerd om ze in een doos binnen te zetten, maar ze gaat er terug mee naar de garage.
Ik heb er een deken gelegd, dan liggen ze toch niet op de koude vloer.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door mittenslief »

tja katten kunnen nu eenmaal erg eigenwijs zijn, dan toch maar in de garage houden denk ik.
ze zijn mooi op gewicht dus dat gaat toch wel prima. maar ja je moet de garage dan wel een beetje kittenproof maken want voor je het weet gaan ze schuivelen en lopen en ja daarna worden ze heeeel
nieuwsgierig en gaan ze achter alles aan wat beweegt. en het zal vreselijk zijn als er 1 de weg kwijt zal
raken. kan je ze misschien wat afschermen ofzo?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
brulian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:56

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door brulian »

ze zitten afgeschermd in de garage in een stuk dat lager gelegen is dan de rest van de garage.
Mama kan er gewoon uitspringen, maar de kittens kunnen niet weg. Ze kunnen er wel een beetje in rondlopen als ze groter zijn.

Ik heb er wel een deken ingelegd, zodat ze niet op de koude vloer moeten liggen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nestje met 4 kittens

Bericht door mittenslief »

ok dat is dan toch goed voor nu. gewoon in de gaten houden en ze groeien toch hard hoor als het goed gaat
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie