Direct hulp nodig van experts!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik zal het verhaal even uitleggen, ik ben er zelf nog steeds een beetje ondersteboven van. Zoals enkelen van jullie misschien eerder hebben gelezen heb ik sinds kort een Heilige Birmaan. Deze dame hebben wij overgenomen van een collega die geen tijd meer voor haar had. We zijn dolgelukkig met haar. We hebben haar nu zes a zeven weken. Toen we haar kregen was ze behoorlijk mager (ook eerder een topic over gestart) en we zijn dus langzaamaan gaan proberen haar dikker te krijgen. Dat ging fantastisch! Ze kwam goed aan en toen ik haar eergisteren woog, bleek ze inderdaad zo'n halve kilo aangekomen.

Gisterenavond gingen we naar bed, poes erbij, gezellig. Halverwege de nacht, rond 04.30 werd mijn partner wakker. "Ze heeft in bed geplast".... "No way", dacht ik nog en we sloegen de dekens terug. Wat bleek? Een plas bloed, een keurige placenta en een doodgeboren kitten in bed! We schrokken ons kapot! Sientje komt bij ons nooit buiten en ook bij haar vorige eigenaar niet! We hebben ook nooit iets gemerkt, wij weten het dikker worden aan het bijvoeren. Maar goed; hoe het zou zijn gebeurt is een vraag voor later; eerst de poes zoeken. Die was beneden en had duidelijk persweeën. De tweede kitten werd snel en levend geboren. Ik heb direct de dierenarts gebeld, want ik wilde graag wat expertise in huis. Om 05.30 arriveerde zij. Sientje hield weeën, maar er kwam maar niks. De dierenarts vroeg ons moeder en kitten mee te nemen naar de praktijk. Ondertussen heb ik de vorige eigenaar uit bed gebeld en ja hoor; 9 weken geleden was mevrouw ontsnapt (nooit eerder buiten geweest) en toen dus schijnbaar gedekt door een buurt-kater. Mysterie opgelost. Eenmaal bij de praktijk snel de OK in, een keizersnede om 07.30, en daar kwam het derde en laatste kitten. Zeer verzwakt, maar wel goed op gewicht. We hebben haar direct laten steriliseren, die afspraak hadden we al staan voor over een tijdje, maar nu lag ze toch open dus dat is gelijk gebeurd. Je zult begrijpen dat deze ochtend enorm hectisch was voor ons en natuurlijk voor de dieren!

Nu de vragen;
- wat kan ik de poes het beste voeren nu ze een zware bevalling heeft gehad en zoogt? Is het verstandig een voer te geven wat ze al kreeg (RC Sensitive en elke avond een zakje natvoer) of iets anders?
- ondanks dat mevrouw een week geleden ontvlooid en ontwormd is (we wisten natuurlijk niet dat ze dragend was) zit ze nu onder de vlooien. Ik kan nu natuurlijk niet normaal ontvlooien, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
- ik ben bezig een kraamkamertje te maken in het kamertje waar ze altijd al graag is, waar moet ik rekening mee houden?

Graag tips! Hier wel ervaring met kittens, maar niet met een eigen nestje. Helemaal bleu dus. Alle hulp en tips zijn welkom.

Alvast enorm bedankt,
Gabrielle
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6830
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Dinky »

Wat een schrik moet dat zijn geweest inderdaad!
Voor een snel deskundig advies zou ik toch een DA bellen, die kan je zeker adviseren op het gebied van de vlooien. Weet niet hoe ze is met kammen maar je kan in elk geval met een vlooienkam en bakje water om de kam schoon te maken gaan kammen. Dan heb je in elk geval niet met iets chemisch te maken.

Verder kan ik je helaas niet helpen maar wens je veel succes toe de komende tijd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Adriana »

jeetje, wat een verhaal!
en wat heb je goed voor haar gezorgd, gelijk dierenarts gebeld en keizersnede en ik kan me voorstellen dat het hectisch was..

je kunt ook een grote bench proberen te lenen of kringlopen oid.. en die inrichten voor moeder en kroost als ze weer thuis zijn.. hopelijk gaat ze daar met haar favo dekentjes en later kleine kattenbak in. in het begin maakt ze de kittens schoon van ontlasting en plasjes.
kattenmoeders krijgen volgens mij kittenvoer en anders aansterkvoer, overleg even met je da.

en ontvlooien gaat vrij makkelijk met een vlooienkam en een warme lamp, zodat de vlooien naar de rug komen en je ze makkelijker te pakken krijgt. helaas zit je nu ook met vlooieneitjes, dus zul je dagelijks moeten kammen en ook proberen als ze wat groter zijn om de kittens te kammen.
en deze link van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht (met dank!) is al vaker op het forum geplaatst met erg veel info en schema's over de eerste periode van kittens
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Beste Dinky,
Uiteraard heb ik direct aan de dierenarts gevraagd over de vlooien, en kammen kan natuurlijk inderdaad. Zat eigenlijk te hopen op een huis-, tuin- en keukentip om ze kapot te krijgen, zonder dat de kittens daar last van hebben! Bedankt voor je reactie!

Beste Adriana,
Bedankt voor je reactie! Het was inderdaad hectisch, begint nu pas te zinken! Dank voor je goede tips! Ik zal hier laten weten hoe het verder gaat.

PS; Weet iemand hoe ik hier foto's kan plaatsen? Dan kan ik laten zien hoe of wat!

GABRIELLE
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6830
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Dinky »

Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel, ik zal zometeen de foto's in de goede volgorde plaatsen!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Doodgeboren kitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKPHCXML.jpg
Kitten twee:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QMOHMMGV.jpg
Kitten 3 komt eruit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSZQ4MGY.jpg
Kitten 3 wordt drooggewreven:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WJ4LPQJX.jpg
Gelijk steriliseren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H7S33SBC.jpg
Het derde kitten, nog erg verzwakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HW8IJOHO.jpg
Moeder met kittens:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8W7OFED8.jpg

Ik mag ze straks ophalen, superspannend...
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6830
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Dinky »

Wat een mooi gekleurde kittens :)

Inderdaad superspannend! Maar toch ook wel fijn dat je Sientje daarna weer thuis hebt ;)
Ook fijn dat de DA gelijk zo door wilde pakken en gelijk ook gesteriliseerd heeft waardoor ze maar één keer open hoeft. Moet zeggen dat Sientje er ook erg mooi uitziet.
Hopelijk knappen ze snel helemaal op van dit grote avontuur!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Konijntje »

Wow wat een verhaal zeg ik denk dat je niet weet wat je meemaakt en wat goed van jullie.
Jullie zijn Top om zo te handelen.
Ik ken wel iemand van een forum die altijd moeder en kitten opvangen heeft dus heel veel ervaring heeft.
Ze heeft nu een gevonden moederpoes en 3 kittens die gedumpt waren dus als je het wilt kan ik jou een link geven.

Hier tips zonder chemische medicatie

Afschrikken
De geur van kamille of lavendel schrikt vlooien af. Het gebruik van deze twee producten kan helpen om vlooien tegen te gaan, maar een vlooienplaag schrikt u er waarschijnlijk niet mee af. Wetenschappelijk is deze methode niet bewezen, maar het kan geen kwaad het gebruik van kamille of lavendel te proberen.
Vlooienkam
Als uw huisdier vlooien heeft kan het gebruik van een kam oplossing bieden. In dierenwinkels zijn speciale, fijne kammen te koop om uw hond van teken te ontdoen. Nadat u vlooien heeft gevangen kunt u ze het best in een bak water gooien. Wanneer je aan het water zeep toevoegt zinken de vlooien naar de bodem en kunnen ze niet alsnog uit de bak springen.
Vlooien-licht
U kunt ook vlooien vangen op de volgende manier. Plaats ’s avonds een ondiepe schotel op de vloer. Giet in deze schotel water en meng dit met een beetje zeep. Plaats een lichtje bij het bakje. De vlooien komen ’s nachts op het licht af en verdrinken in het water.
Wassen
Wanneer uw huisdier vlooien heeft dient u ze te bestrijden door onder andere de mand goed heet te wassen. Dit zorgt ervoor dat eieren en larven doodgaan. Ook een wekelijks bad voor uw huisdier helpt bij het bestrijden van vlooien.

Heel veel sterkte en dat de jongens maar flink mag groeien. Foto's willen we natuurlijk zien!!!!
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel voor jullie lieve, mooie, aardige en vooral behulpzame reacties. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Gabrielle
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door flower1980 »

Tjee, wat een verhaal zeg! Wat fijn dat de dierenarts meteen midden in de nacht kwam om jullie te helpen!

Leuk dat je wat foto's hebt geplaatst, moeder en kids zien er mooi uit.

Helaas hier verder geen tips; ik heb geen ervaring met nestjes en vlooien.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel voor je reactie!

Iemand nog voedingstips?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door mittenslief »

hallo ik ben nathalie en ik vang ook gevonden kittens op voor het asiel, zelf heb ik ook 2 x een nestje gehad, maar toch kom je altijd weer andere dingen tegen. ik zal in ieder geval even de standaard dingen voor je op een rijtje zette.
moederpoes continue eten kan je gewoon op kittenbrok van Royal Canin zetten, is ook handig voor de kittens later.tevens kan je haar ook 4x per dag nat geven. ontvlooien kan je nog met stronghold doen, maar vraag dit toch maar even na bij je DA. als je inderdaad een bench kan lenen is dat wel handig anders een groet doos klaarmaken die je bij de supermarkt vandaan haalt (chipsdoos ofzo). de kitten iedere dag op een vast tijdstip wegen in het begin moeten ze zo 10% per dag groeien, als het 1 dag stilstaat is het geen ramp maar mogen niet afvallen (dan heeft moeder geen melk genoeg). elke dag de dekentjes verschonen, ook de kamer zwabberen en dweilen. hygiene is erg belangrijk. als je verder nog vragen hebt stel ze gerust, recovery voer van royal canin is ook er goed en kan je ook bij de DA vragen.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Top-tips! Dank je wel!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Direct hulp nodig van experts!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Voor de volgers; de dames zijn thuis, moeder en het ene kitten maken het goed, maar het andere kitten drinkt niet zelfstandig, die zal ik de komende dagen met de hand melk moeten geven. Werk dus afgezegd voor deze week en even doorbijten, hoopt dat het baat.

Voeding: Grote zak RC Babycat gekocht, dat zou prima moeten zijn. Daarnaast Whiskas Junior voor de lekker. De kitten moet worden bijgevoerd met kittenmelk van de dierenarts.

Vlooien: Beaphar Vermikill Bio Spot On is een biologisch middel dat gebruikt mag worden voor zogende poezen daar het volledig biologisch is. Baat het niet schaad het niet, zo zei de dierenarts. Dat gaan we dus proberen.

Kraamkamer: inmiddels liggen de dames boven in een grote doos met warme handdoeken en een kruikje, verder heb ik buiten bereik van de kittens voer neergezet voor moeders, ook de kattenbak en haar eigen mandje staan daar. Nu maar even met rust laten dus, ben benieuwd hoe het verder zal gaan.

Ik houd jullie op de hoogte!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie