Mijn kat blaast en mept naar kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Hoi allemaal, ik ben nieuw op het forum. Er zal vast wel een topic over zijn, maar ik zou graag persoonlijk advies willen, vandaar dat ik even een nieuw onderwerp maak :)
(Ik zal me zo even voorstellen als er een welkoms pagina is uiteraard =] ).

Hier volgt de reden van mijn postje:
Ik heb een 5 jarige maincoon (ex)kater (genaamt Gomez) , en sinds donderdag avond een HTK kitten van 8 weken (genaamt Spirit).

De eerste dag was Gomez voornamelijk bang en bleef hoog in zijn krabpaal zitten "de kat uit de boom te kijken". Die nacht is de deur naar de trap gewoon open geweest, en heb ik Spirit voor de nacht in een vrij ruime bench gezet. Gomez kwam natuurlijk bij mij slapen, maar Spirit bleef alleen achter in zijn bench, in een nieuw huis, met nieuwe luchtjes. Dus de kleine man heeft het hele huis bijelkaar geschreeuwt heel de nacht. Volgende morgen heb ik hem er uit gehaald en bleek Gomez wat minder bang te zijn. Wel vooral grommen en blazen, en bleef op een afstand.

Sinds vrijdag nacht laat ik Spirit uit de bench, de bench staat er wel met het deurtje open zodat als hij zich terug wil trekken, daar zijn veilige plekje is. (Hij slaapt er overdag in met deurtje open, uit zichzelf). Ik laat Gomez nu ook beneden, omdat mijnheer zich onder bed gaat verstoppen, omdat natuurlijk Spirit een super groot monster is! Dus, de deur van de trap gaat dicht en mag hij bij de kleine blijven (ik vind de trap nog net te eng voor het kleine urretje ). Dit gaat al 2 nachten goed, hoor geen ruzies (slaap erg licht) en als het ligt uit gaat, stapt de kleine in de bench en gaat tukken. Nu vanmorgen, na 2 goede nachten gaat Gomez de held uithangen.. Hij loopt rond als een bulldog, terwijl het kitten ligt te spelen loopt de schurk op de kleine af, en geeft hem een paar flinke meppen. Zijn nagels zijn geknipt, maar heb het idee dat hij dan ook zonder nagels mept. Wel met luid gegrom en "gemekker".
Dat doet hij dus meerdere keren, kitten ligt te spelen, Gomez komt aan en gaat hem een potje lopen meppen. Geen oren in de nek, geen dikke staarten geen bijten of knokken, echt meppen en grommen. Hoort dit erbij? Is dit normaal gedrag? Spirit lijkt wel onderdanig aan hem te zijn, maar niet bang. Als Gomez dan ook weg loopt gaat hij gewoon verder met wat hij aan het doen was, spelen.

Moet ik ze gewoon laten gaan en dit negeren? De schurk mept kleine Spirit omdat hij hem eng vind, maar ondertussen wel stiekem een paar kittenbrokjes pikken! Groot monster! hihi.

Sorry voor het eeuwen lange verhaal, maar wou de situatie even goed uitleggen :-), en nogmaals, mijn excuses als er al een topic over dit geopend is maar ik wil graag persoonlijk advies!

Alvast hartstikke bedankt!
Greets
Esther
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

Is Gomez 5 jaar alleen geweest? Dan is het logisch dat hij niet zomaar die kleine indringer accepteert. Ik ben er natuurlijk niet bij en kan niet beoordelen hoe hard Gomez mept, maar ik denk dat je ze het beste kunt laten begaan. Spirit haakt wel af als het te gortig wordt.

Wat je zou kunnen doen om wat rust te scheppen is morgen een flesje valeriaandruppels bij de apotheek halen. Wat druppels op wat kussentjes of pluchen beesten. Stinkt naar zwettvoeten maar de meeste katten worden er rustiger van. Dus niet op de katten zelf druppelen. ook niet op je meubels wat het geeft vlekken.

Als je merkt dat Spirit te irritant is voor Gomez zou je kunnen overwegen een tweede kitten te nemen, zodat de kittens elkaar afraggen in plaats van Gomez irriteren.
Als Gomez nog fit en levendig genoeg is om het leeftempo van Spirit bij te benen is dat niet nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Bedankt voor je snelle reactie!

Gomez is opgegroeit in een huis vol katten, waar hij altijd een laag rangorde heeft gehad (Hij komt uit het laatste mian coon nestje van mijn ouders, die hebben een cattery).

Ik ben op mijzelf gegaan en heb Gomez meegenomen, hij is dus nog niet heel lang alleen. Ik merkte aan hem dat hij alleen zijn niet heel leuk vond, hij liep te zoeken en ik werk 3 dagen per week 8 uur per dag. Op die dagen is hij dus ook erg plakkerig als ik thuis kom.
Vandaar de keuze om een maatje te nemen voor hem, en ik dacht dat hij een kitten makkelijker zou accepteren als een volwassen kat die terug mept want Gomez zelf is ook erg onzeker.

Spirit haakt inderdaad wel af als Gomez komt meppen. Hij duikt inelkaar, lijkt niet erg bang te zijn maar weet wel nu dat Gomez de baas is. Zodra Gomez klaar is met zijn tafereel gaat hij ook gewoon weer verder spelen.

Gomez wil erg graag naar boven toe, en dat snap ik wel hij wil bij mij liggen (of onder bed, de bangerd hihi). Maar ik wil de kleine niet snachts helemaal alleen laten, dan gaat hij zitten gillen. Hij heb veel steun aan de aanwezigheid alleen van Gomez. Maar ik vind de trap nog zo gevaarlijk lijken voor de kleine man. Het is wel een klimmertje dat wel. Zal ik de deur gewoon openlaten? Dat Gomez naar boven kan, en de kleine man ook?
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Ohja, Gomez ligt ook vaak heeeeel gebiologeerd naar de kleine te kijken, hij wou meespelen met het rolbalslurf dingetje, maar de kleine sprong op het balletje. Gomez schrok en deelde een paar meppen uit. Dus het is niet dat hij totaal afschuwelijk boos tegen hem doet. Alleen grommen blazen en meppen. Dit zonder platte oortjes, dikke staartjes of bloederige knokpartijen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou alles inderdaad gewoon openzetten. Ik denk dat dat voor alles en iedereen het beste is. geef ze de ruimte en keuzemogelijkheden, meestal werkt dat het beste. En allebei flink veel aandacht en liefde geven. Vooral niet straffen hè als Gomez lelijk doet.
Klinkt als ik dit verhaal zo hoor, als, dat gaat wel goedkomen. Tijd - geduld - veel liefde en je bereikt heel veel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Nou heb nu de trapdeur open gezet en de slaapkamer spirit proof gemaakt, maar meneertje kukelde net al van de trap... Kan dit kwaad? Zag er zo zielig uit :-( hij kwam wel op zn pootjes maar toch za het er zo zielig uit helemaal vanaf boven rolde hij naar beneden
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

Oeps, hij is dus niet zo handig. Is de trap glad of zit er vloerbedekking op?
Dat is jammer, misschien heeft hij nu geleerd dat het zo niet moet?
8 weken is vrij jong maar met die leeftijd liepen ze hier bij mij ook al trappen.
Maar ik heb er vloerbedeeking op.
Ik heb wel eens gehad dat een kitten van 4-5 maanden van de ballustrade viel, zo het trapgat in.
Ik schrok me het laplazerus, hij mankeerde gelukkig niks.

Bij twijfel, tsja misschien toch nog maar 2-3 weekjes bij de trap weghouden.
Kun je ze 's nachts niet in de slaapkamer laten met de deur dicht?
Eten en drinken en kattenbak mee naar de slaapkamer?
Tot de kleine goed kan traplopen........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Ik heb helaas geen deur in mijn slaapkamer, en de trapdeur zit onder aan de trap lol..

Ik kijk even hoe het vanavond gaat, gelukkig is het wel een aapje en kan goed klauteren, wellicht heeft hij er inderdaad van geleerd. Gelukkig kunnen die kleintjes best veel hebben
Love cats
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2012 11:32

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Love cats »

Als het ze'n eigen kitten is raar maar dat denk ik niet dus ik heb ook 2 poezen eerst 1 1jarige poes bowie en toen een van 4 maanden buddy dat gebeurde toen ook nu nog. als een beetje als je geluk hebt worden ze vriendjes, zo niet blijft dat, alleen minder hoe oud je kat ook of je nieuwe kat is, de eerste die in huis was zal ze'n terratorium verdedigen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

uhhhhh de meeste ex-katers krijgen geen kittens.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Niet?? Wat flauw zeg! Hahahahah

Ik heb Spirit net een beetje "traptraining" gegeven. Hij ging nu constant via de goede kant naar beneden. Maar als ik morgen naar mijn werk ga blijft hij wel beneden hoor. Snachts als er wat gebeurt ben ik er meteen bij, want ik slaap zo ligt dat als mn vriend een scheet laat ben ik klaar wakkwr hahah!

Maargoed ik heb even een kattebakje wat in zn bench stond boven gezet, en zet ook een bakje water boven, zodat als hij niet naar beneden durft hij niet zn plasje of poepje op de grond hoeft te doen. Ik vermoed da hij zolang wij boven zijn toch niet naar benede gaat. Tenzij Gomez hem van de trap ramt lol
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

De trap is trouwens glad, wr moeten hem nog verven en dan komen er halve maantjes op
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

Goed plan, heb je dan wel beneden ook nog een kattenbak staan.
Verstandig hem te leren met de trap om te gaan. Hopenlijk gaat dat snel goed.
Ja gladde trap zal wat moeilijker zijn dan zoals hier met helemaal vloebedekking op de treden.
Ik hoop dat het snel veilig genoeg is alles open te laten - dat zal de onderlinge sfeer ten goede komen.

Gomez - pas op hè - geen baby's van de trap mieteren!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door castratenkoor »

Hoe is het vannacht gegaan?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Emphius
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:26
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Mijn kat blaast en mept naar kitten

Bericht door Emphius »

Goedemorgen!
Vanacht is het erg goed gegaan! Hij heeft zelfs gisteravond met Gomez in de gordijnen gespeelt (niet helemaal de bedoeling, maar het zijn tijdelijke gordijnen dus hebben we ze gelaten for the sake om het ijs te smelten tussen die 2.) Gomez mepte er speels op los, en ze waren echt heel druk bezig met z'n 2, tot de kleine overmoedig werdt en hem een kopje wou geven, toen werd het Gomez teveel en gromde hem weg. Geen geblaas meer, wel corrigerende tikken als Gomez hem te druk blijkt vinden.

Het was een goede keuze geweest om hem mee naar boven te laten. Gomez wou alleen niet bij ons liggen als die kleine er lag, dus ging hij uit protest op de grond liggen en ons negeren lol.
Strakjes als ik naar mijn werk ga gaat de trapdeur gewoon dicht, gewoon voor mijn gemoedsrust en voor mijn gordijnen :P

Ohja, de grote kattenbak staat uiteraard beneden voor Gomez, boven heb ik een bakje staan die mijn ouders altijd gebruikten voor kattenshows.
Plaats reactie