Kater of poes?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Hallo allemaal!

Hopelijk kan iemand mij helpen; gisteren heb ik een kitten opgehaald en de eigenaar heeft mij verzekerd dat het een poes is en geen kater. Na wat informatie op internet gezocht te hebben, denk ik toch echt dat het een katertje is. Wat denken jullie?

http://img826.imageshack.us/img826/905/imgp0017l.jpg

Groetjes,

Natha
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater of poes?

Bericht door pearlsofpassion »

Poesje volgens mij.
Vrij duidelijk vind ik, zeker voor een foto.

Hoe oud is de kitten? Als het een katertje is ga je al vrij snel balletjes zien.

Verder maakt het eigenlijk weinig uit of het een poesje of katertje is, beide kunnen best op 6 maanden geholpen worden. Al zal de DA waarschijnlijk wel graag op voorhand weten welke ingreep het wordt.
Heeft ze al haar inentingen al gehad? Als dat niet zo is, moet je toch nog langs de DA en die kan je meteen ook het geslacht mededelen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater of poes?

Bericht door Chiquita98 »

Sowieso als je een nieuwe kat/kitten aanschaft altijd langs de da gaan voor een gezondheidscheck-up. Dan weet je ook meteen of het een poes of kater is. En inderdaad de inentingen en ontwormingsmiddel halen bij de da
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Ze is nu ruim 8 weekjes, heb DA inmiddels al gebeld en die vertelde dat ze over een paar weken inderdaad ingeënt moet worden, ze is al ontwormt en ziet er verder gezond uit dus DA zei dat ze over paar weken gewoon langs moest komen. Verder geeft het natuurlijk ook niets als het een katertje is, alleen dan zal ik een nieuwe naam moeten verzinnen. Ben zelf toch wel erg :-)
esthermvdrie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2012 07:42

Re: Kater of poes?

Bericht door esthermvdrie »

Poesje volgens mij hoor. Bij een kater zit het verder uit elkaar.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kater of poes?

Bericht door Robijn »

De makkelijkste manier om het geslacht te bepalen is om de katjes met elkaar te vergelijken - een methode die alleen werkt als beide soorten in het nest aanwezig zijn. De vulva van ee poesje is een klein spleetje vlak onder de anus. Bij een katertje is de kleine ronde opening die de penis verbergt, van de anus gescheiden door de twee iets verhoogde balzakjes (als het goed is, kun je de balletjes al voelen!).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kater of poes?

Bericht door Catfish »

Zo te zien heb je een meisje, kijk maar. Een heel duidelijke link!
http://www.dapbladelhapert.nl/kittens_poes_of_kater.htm

Veel plezier met je kitten! Hou je het bij eentje?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Bedankt voor alle reacties!! Ze was de laatste uit het nestje, anders had ik de andere kittens ook wel even bekeken... Eerst houd ik het bij eentje, ze kan in deze omgeving veilig naar buiten (over een paar maanden dan) en veel buren hebben ook katten, zodat ze niet helemaal 'alleen' is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater of poes?

Bericht door pearlsofpassion »

Het hangt er vanaf of ze na die paar maanden nog contact gaat zoeken met de andere katten in de buurt. Maar het kan ook zijn dat ze hen mijdt en niet meer aan andere katten went.
Hou er dus rekening mee dat je er niet zomaar van uit kan gaan dat je er over een jaar of langer nog een tweede kat bij kan nemen. De kans zit erin dat dat niet meer lukt.

Tussen de leeftijd van 9 en 14 weken is voor een kitten een cruciale periode om sociale contacten met soortgenootjes te hebben. Eens daar voorbij wordt het iets moeilijker. En hoe langer ze alleen blijft daarna, hoe moeilijk er het voor haar wordt om het nog te leren.

Ik wil je niets aanpraten, maar je wel op de hoogte brengen. Zodat je weet hoe het zit. Vele mensen maken daar fouten in en verwachten er later wel een kat bij te zetten (meestal nog een kitten ook, ipv een leeftijdgenootje). Dat loopt meestal verkeerd af. Dus wees je ervan bewust welke keuze je op dit moment, of de volgende maanden maakt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Ik ben hier inderdaad van op de hoogte, het is lastig om ze op latere leeftijd te koppelen. Ze was de laatste uit een nestje, dus ik kon er ook geen broertje/zusje meer bij nemen. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, we een periode ook maar een kat hadden, en zij was erg gelukkig en niet eenzaam. Wel was ze erg veel buiten en kon het goed vinden met de buurtkatten, dat scheelt volgens mij erg veel.
Ik neem je informatie in ieder geval mee en zal er nog eens over nadenken. :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater of poes?

Bericht door pearlsofpassion »

Nog even een aanvulling, omdat ik uit je bericht niet kan opmaken of je nu helemaal begrepen heb zoals ik het bedoeld heb.

Wanneer een kat gewend is aan andere katten, kan je haar wel aan een andere sociale kat koppelen op latere leeftijd. Dit gaat iets moeilijker dan bij kittens, maar het kan wel.
Wanneer echter een kat alleen opgroeit of geen contact heeft met andere katten in haar jeugd (kittentijd), dan leert ze het nooit meer om met andere katten om te gaan. Dan kan je haar niet moeilijker koppelen, dan kan je het NIET meer. Als het te laat is, krijgt ze het niet meer geleerd.
Het zal er dus van af hangen hoe je katje reageert wanneer ze binnen een paar maanden in contact komt met andere katten. Zoekt ze contact en leert ze de kattentaal nog, of gaat ze lopen of heeft ze negatieve ervaringen en leert ze het niet meer. Daar zal het vanaf hangen of je er ooit nog een tweede kat bij kan nemen, of dat ze altijd alleen zal zijn.
Het valt niet te voorspellen.

Hoop dat het zo duidelijk is.
Ik weet niet of je het zo begrepen had. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Ik heb het begrepen inderdaad :) Als ik voor nu besluit om er geen andere kitten bij te nemen, zal ik zodra ze naar buiten gaat goed in de gaten houden hoe ze met andere katten omgaat. Ik moet natuurlijk niet hebben dat ik over een paar jaar een andere kat aanschaf en het helemaal fout gaat!

Wel bedankt voor de info! Dit soort dingen zijn wel goed om te weten!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater of poes?

Bericht door pearlsofpassion »

Graag gedaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Kater of poes?

Bericht door Nathaly »

Even een update; vorige week bij de DA geweest en het is een stoer katertje ;) balletjes zijn nu ook duidelijk zichtbaar!
Plaats reactie