buiten kat, binnen houden?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
vlindertje26
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2012 14:17

buiten kat, binnen houden?

Bericht door vlindertje26 »

Via de zoekfunctie heb ik gezocht of ik wat kon vinden erover, maar ik kwam na heel wat pagina's niet echt tegen wat ik zoek. Hoop dan ook dat mijn berichtje hier goed staat.

Een bekende van mij met een schat van een kater van 5 jaar, wil het beestje weg doen. Dit omdat hij, waarschijnlijk door stress vanwege verbouwing en nieuwe meubels, in huis is gaan plassen. Zij wil hem weg doen en ik zit er inmiddels heel hard over na te denken of ik hem wil.
Mede vanwege haar jonge kindjes, dat ze weten waar hij is etc..

Maar nu is het volgende het geval, hij is gewend aan buiten. En bij mij zal hij niet naar buiten kunnen. Hooguit op het balkon als ik deze kat-proef maak. Alleen is vooral mijn vraag nu, kan ik een buiten kat het aandoen, om hem dat te ontnemen? Ik vind dat zo'n zielig idee. Of moet ik dit hele idee misschien gewoon laten varen en hem een ander huisje gunnen waar hij wel naar buiten kan?

Iemand die tips/advies heeft waar ik verstandig aan doe?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door Adriana »

even teruggelezen en jij was je aan het orienteren over wel/geen kitten(s) en aan het inlezen en zo..
een katzel van 5 is jong en volwassen en daar is het meest wilde kattenkwaad wel zo'n beetje uit. en je kent zijn karakter, het is een schat van een kat!
er zijn buitenkatten en buitenkatten.. we hebben daar ooit eens een aantal berichten over gewisseld op basis van 'wat doen ze', hoe ver gaan ze', 'buitenkat omdat ze naar buiten mòeten' en zo..
niet alle katten zijn wereldveroveraars en er zijn zat katten die helemaal niet zo nodig naar buiten hoeven en een lekker plekje op een balkon waar ze naar buiten kunnen kijken en rustig buiten zitten ook prima vinden. en dat is kwestie van uitproberen.

en een kat is van nature niet onzindelijk dus met twee goed schoongehouden kattenbakken zal hij hoogstwaarschijnlijk niet wildplassen.
haal hem (voor hun rekening) wel langs de dierenarts (met een algemeen bloedonderzoek) om zeker te zijn dat hij geen blaasontsteking of blaasgruis heeft.. (voor afstand aan het asiel als het al lukt, moeten ze ook betalen..)
en/of je kunt een proefperiode afspraken dat wanneer het niet gaat zij alsnog andere opvang regelen..

je spreekt over een schat van een kat, dus je kent hem en hij kent jou. hij is daar blijkbaar de enige kat en waarsch ook alleen opgegroeid, dus is gewend om alleen te zijn (zonder kattenmaatjes bedoel ik..)
de kans dat het bij jou goed gaat lijkt me 50/50 maar met een kitten (of twee) weet je helemaal niet hoe het uitgroeit.. grote kans dat hij zich enorm aan je hecht en helemaal gelukkig wordt in een rustige, overzichtelijke omgeving.. ..( ;-) en jij erbij!!..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door castratenkoor »

Als hij door verbouwing en nieuwe meubels is gaan wildplassen, heb je wel kans dat hij na de verhuizing naar jou toe, weer gaat wildplassen. Maar met goede begeleiding en veel liefde en geduld is dat meestal wel in goede banen te leiden.
Je hebt katten die van veranderingen en stress gaan wildplassen. Dat is dus wel iets waar je dan altijd rekening mee moet houden. (als je b.v. een nieuwe bank gaat kopen.)
Ik zou ook adviseren zijn plas en bloed even na te laten kijken.

Of hij ongelukkig wordt als hij niet meer naar buiten kan, hangt heel sterk van zijn karakter af. Er zijn voorbeelden genoeg van gewezen buitenkatten die het later prima doen op een flat (b.v. Nozem van Ilone).

Ik zou zeggen: probeer het en zet in het begin een aantal extra kattenbakken neer, b.v. goedkope kunststof opbergkratten zonder deksel, bij Hema/Blokker/giraf/Action. Met 3 cm grit erin ieder.
Als het goed gaat, steeds 1 bak per keer opruimen, dus niet in een keer van 8 naar 1 of zo.
Heel geleidelijk terug naar 2.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
vlindertje26
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2012 14:17

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door vlindertje26 »

Bedankt voor de tips! Ik ga het toch eens aan mijn kennis voorleggen hoe zij erover denkt.
Lijkt me voor mij meteen een mooie aangelegenheid om een kat in huis te halen, nu dit zich aandiend.
Kater is een enorme knuffelkont en doet geen vlieg kwaad. Hij heeft wel een maatje gehad, poes van een jaar jonger. dus even kijken hoe dat tegen die tijd gaat als hij alleen is. Maar kan alsnog even bij asiel informeren of er een leuke poes/kater is die samen met hem kan. Of inderdaad 1 of 2 leuke kittens erbij zodat hij niet helemaal alleen is

Dinie, bedankt voor de tip! Dat is inderdaad een hele goeie wat de extra bakken met grit betreft.

wordt vervolgd :-D
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door Adriana »

nee, niet één kitten bij een kat van 5 jaar hoor! die oudere kat wordt helemaal gek van zo'n wild kitten..
je kunt proberen om een katermaatje/leeftijdgenootje uit het asiel bij hem te zetten want als hij uit huis wordt geplaatst en altijd samen was met een poes, dan zal hij dat erg missen.
de poes trouwens ook, tenzij het probleem heel anders in elkaar steekt en ze elkaar intussen niet meer verdragen en dat komt, ook gaandeweg, ook voor..
en via het asiel heb je altijd terugbrenggarantie als het onverhoopt niet matcht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou wel het balkon afzetten dan. Das toch wel een meerwaarde en zo kan hij toch al buiten en in het zonnetje zitten.
En verder eens met de eigenaren overleggen hoe de kat precies leeft. Of hij voornamelijk buiten zit, of ook vaak binnen.

Ik heb een poes die vroeger steeds buiten was als ik weg was overdag en in de vooravond, maar tegen dat het donker werd en in de weekends was ze meestal bij mij, binnen. Dat is dus geen buitenkat in hart en nieren, ze bleef gewoon niet binnen als ik niet thuis was.
Tegen dat ik thuis kwam, zaten ze aan de deur (mij ma zei altijd dat ze nooit meer dan 10min te vroeg aan de deur zaten, ze wisten precies wanneer ik eraan kwam :grin: ).
En nu leeft die poes binnen, en dat gaat prima. Ze zou natuurlijk wel liever eens buiten gaan, maar dat gaat niet en ze maakt er geen punt van.

Het punt is dat je ook buitenkatten hebt die enkel binnen komen om te eten en af en toe eens langskomen binnen. Die ook 's nachts op pad gaan en zo. Dat is wel een andere situatie, en ik weet niet of je die dan binnen kan gaan houden.
Het hangt heel erg van de kat af en je kan het moeilijk vooraf gaan voorspellen. Zolang je dan maar een backupplan hebt als het niet zou lukken, is het volgens mij het proberen waard.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou ook het balkon afzetten. Als je die mogelijkheid hebt dan vind ik wel dat deze kat dit dan ook verdiend. Eenmaal buiten geweest gaan ze het toch missen(de meeste). Zo bied je hem in ieder geval een kans om een frisse neus te halen.
Benieuwd hoe dit af gaat lopen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door nellebel »

geen kitten meer bij deze kat, als hij zo gevoelig is voor stress kan dat ook weer wildplassen uitlokken.
en de poes blijft die wel bij het gezin?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door pinguin »

Ik zou ook geen kittens bij deze kat zetten. Als je dan een kat er bij wil zetten zou ik kijken voor een leeftijdsgenoot. Maar ik zou als eerste het plas gedrag proberen op te lossen. En dan pas kijken voor een evt soortgenoot.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door Anne »

Ik zou eerst eens achterhalen in hoeverre het echt een buitenkat is. Als hij gewend is om minstens 6 uur per dag buiten rond te zwerven denk ik niet dat je hem een plezier doet door hem op te sluiten. Bespreek dat eerst met je kennis.
Ik zou ook medisch laten onderzoeken waardoor hij onzindelijk is. Het kan door stress komen, maar katten kunnen ook door stress blaasgruis krijgen en dan zit je wel aan een dieetvoer vast misschien voor de rest van zijn leven en dat moet je wel willen dan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door Chiquita98 »

Inmiddels een week verder en niets meer gehoord. Wat is het laatste nieuws??
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
vlindertje26
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2012 14:17

Re: buiten kat, binnen houden?

Bericht door vlindertje26 »

Excuus voor het late reageren! Ben op vakantie geweest en was daarna helaas de link naar het forum kwijt, maar ik ben er weer! Helaas ook nog geen schot in de zaak ivm de kater. Het eigen huisje hier schiet niet op en mijn ouders zien een wildplas kater in huis niet zitten (wat ik wel weer heel goed begrijp). Het is dus nog even afwachten hoe het verder gaat en of ik snel genoeg een huisje heb om hem een plekje te geven. Voor zover ik laatst begrepen heb zit hij nog steeds buiten en blijft daar ook. Zodra het echt kouder wordt vind mijn kennis het dan wel weer erg sneu voor de kat, hij wil nu af en toe al dolgraag naar binnen.

Mocht hij hier uiteindelijk niet geplaatst kunnen worden, ben ik ervan overtuigd dat hij absoluut een liefdevol ander huisje krijgt!
Plaats reactie