Problemen tussen kater en kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Problemen tussen kater en kitten

Bericht door GizmoenJiro »

Sinds 4 dagen hebben wij een kitten van 9 weken bij onze gecastreerde kater van 8maanden.
De eerste dag was het vooral blazen en grommen vanuit de kittens kant en ging de kater lopen slaan met zijn voorpoot.
Gisteren kwam hij, als de kitten sliep, hem likken maar als de kitten wakker werd en begon te blazen ging de kater weg. Nu begint de kater steeds heftiger te reageren. Hij likt nu kort de kitten als hij slaapt en bijt vervolgens naar de binnenkant van zn nekje. Ook als de kitten rond loopt komt de kater er met snoekduik op af en klemt hij de kitten tussen zijn poten om vervolgens te gaan bijten.
Ik kan geen bloedplekjes ontdekken bij de kitten van het bijten maar het lijkt wel alsof de kater de kitten wil uitschakelen.
Iemand enig idee wat ik kan doen of dat het spel is?
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door falkosan »

ik heb dit vroeger ook gehad met een kater van 2 jaar en een kitten. dit bleek gewoon spelen, alleen een beetje te heftig. de kleine ging toen achter de kachel zitten als zij rust wou, en ik nam de kleine een beetje in bescherming. maar op een gegeven moment zag ik dat de kleine het leuk begon te vinden en het zijn virenden voor het leven geworden.

succes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Chiquita98 »

Ja das spelen. Hij ziet het kitten als een soort prooitje. Doen die van mij ook bij elkaar. Zolang er geen grote wonden zijn lekker laten. Het kitten leert snel genoeg hoe hij hier op moet reageren. Het is een ander verhaal als je kitten heel angstig/gespannen word maar dat lees ik niet op uit je verhaal
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door GizmoenJiro »

nee ik geloof niet dat hij gespannen is. Hij loopt vrolijk rond en ontgaat de kater ook niet, soms zoekt hij hem ook op zelfs.
Heel soms piep hij even tijdens het bijten, naast het grommen, dan heeft de kater misschien iets te veel kracht gezet.
Moeten we ze gewoon laten gaan? ik blijf er wel bij om zeker te weten dat de kitten niet een te grote beet krijgt van de kater.
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door sven0503 »

laten gaan,

Wij hebben een kater van 1 jaar en een poes van 8 maandjes... de kater gaat soms ook erg wild met haar om...dan begint ze ook te blazen...
Je kunt haar wel beschermen... maar snachts moeten ze 't ook zelf maar redden of als je weg bent..
Dus lekker laten gaan... zolang er inderdaad een wonden ontstaan.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Chiquita98 »

Ja laten gaan! Dit is normaal kattengedrag! Niets om je zorgen over te maken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door GizmoenJiro »

Inmiddels gaat het spel minder ruw en gaat ook de kitten achter de kater aan ;)
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door sven0503 »

ik had in 't begin ook wat probleempjes met Layla en Rodin..

Rodin was eerst veels te wild, layla moest er erg aan wennen.

Maar ik zag ze vandaag voor 't eerst met elkaar spelen zonder geblaas van layla.
Layla lokte het zelf uit, en toen rolden ze even met elkaar over de grond.
Femmeltje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2012 15:58

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Femmeltje »

Hallo, ik ben nieuw hier!
Ben hier eigenlijk om op zoek te gaan naar informatie over het probleem wat we nu ervaren. we hebben een kitten van 12 weken, een katertje... hij is nu een maandje bij ons, en helemaal thuis... we vonden het echter zielig om hem alleen te laten, omdat we allemaal overdag werken... Dus hebben we via een oproepje 2 katers overgenomen van mensen die er niet meer voor konden zorgen. een witte pers/siamees zoals het zeiden, en een Maine coon, allebei 5 jaar oud.. Onze kitten was gelijk enthousiast en wilde spelen.. echter doet de witte kater (my-ka) niets anders als blazen en uithalen naar ons goedgezinde allemansvriendje... hij word er niet bang van en blijft het opzoeken... de nieuwe aanwinsten moeten natuurlijk wennen aan hun nieuwe huisje.. heeft er iemand ervaring mee hoelang deze periode duurt?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door castratenkoor »

Hangt heel erg van de katten af en van de situatie, in het gunstigste geval is het binnen een week goed. In het ongunstigste geval liggen katten elkaar echt niet. Aangezien de twee volwassen katten samen zijn opgegroeid lijkt het me dat dit geen solokatten zijn. Dan zou het dus goed moeten kunnen komen.
Laat het tempo aan de katten over, forceer niks. Straf niet bij agressief gedrag. En leidt ze af met leuke speeltjes en lekkere brokjes ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Femmeltje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2012 15:58

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Femmeltje »

Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat het inderdaad even een periode van wennen is, de jongste is ook nog erg jong en behoorlijk aanwezig... de andere 2 zijn duidelijk rustige beessies.. Ik ga ervan uit dat het helemaal goed gaat komen...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Chiquita98 »

De oudere katten van 5 zitten natuurlijk ook niet echt meer te wachten op zo'n jong speels ding. Die tijd hebben zij wel gehad. Maar als het bij blazen en grommen blijft en af en toe een kleine tik is er niets aan de hand. Hij blijft ze natuurlijk wel "lastig" vallen aangezien het kitten gewoon nog veel wil ravotten. Als jullie thuis zijn dan gewoon lekker veel met hem spelen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Adriana »

oeps, het leeftijdsverschil is erg groot en je twee nieuwe aanwinsten zijn al maatjes..
die zijn op hun rust gesteld en hebben elkaar en ik zou heel erg goed in de gaten houden of het kitten niet buitengesloten wordt..missch dat de MC zich over het kitten gaat ontfermen, je pers/siamees zie ik dat veel minder snel doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door nellebel »

dacht ook meteen wat thea schreef, die 2 van 5 jaar oud zitten ws helemaal niet op zo'n kleine dreumes te wachten die de hele dag wil spelen. denk dat je beter voor 1 speelkameraadje erbij had kunnen keizen die wta jonger was. maar goed, je hebt deze nu en hoop dat er nog wat vadergevoelens boven komen bij de anderen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmeltje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2012 15:58

Re: Problemen tussen kater en kitten

Bericht door Femmeltje »

Bedankt voor de reacties! We zijn ondertussen een paar dagen verder, er wordt niet meer geblazen naar de kleine dreumes, onze MaineCoon heeft 2/3 dagen in een hoekje gezeten, maar we hebben hem er uit gehaald en de hoek afgesloten voor hem, nu komt hij 's ochtends naar je toe, en springt zelfs op schoot! De Siamees/Pers is erg rustig, maar houd echt van een aai over z'n bolletje... ik denk dat het allemaal wel z'n beloop neemt... Gelukkig!
Plaats reactie