schooier

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

schooier

Bericht door schooier »

Vroeger hebben wij altijd katten gehad, ik ben er mee opgegroeid om het zo maar te schrijven, en had ook een eigen kater in huis die veel naar buiten ging, waardoor ik m helaas niet teveel zag in mijn jonge jaren, ik was gek op mijn roodje' dikke rode grote kater.
Het werd tijd om op mijzelf te gaan wonen, roodje was er helaas niet meer, een andere kat(er) kon en wilde ik niet nemen in der tijd gewoonweg omdat ik eerst jaren op kamers heb gewoond en erna in een 2 kamerwoning jarenlang, vervolgens op een krappe 4 kamer portiekflat, waar ik het een kat ook niet de vrijheid had kunnen geven.
eindelijk is het zover, ik heb een eengezinwoning gekregen, en nu, nu kan en wil ik eindelijk weer een kat in huis nemen, voor de verhuizing al regelmatig op www.ikzoekbaas.nl site gekeken in de buurt van Spijkenisse, in het asiel inSpijkenisse zagen we een koppeltje en een andere kater, maar opeens zagen we in Rozenburg bij dierenasiel ' het zwervertje' ' schooier' staan, een blauw witte kater van rond de 2 jaar, goh zijn profielfoto trok mij en mijn dochter wel gelijk aan, schooier bij favorieten gezet.
Na een week in mijn nieuwe huis te zitten en goed nagedacht over de keuze van de nieuwe kater beslotenmet dochterlief om eerst naar schooier in Rozenburg te kijken, mijn dochter had liever het koppeltje gewild of luna, toch zei mijn dochter tegen mij 'ma, jij bent vaker met de kat als ik omdat ik ook vaak bij papa ben, kan jij beter beslissen, en ik vind schooier ook leuk'.
Naar dierenasiel het zwervertjer gebeld, ik kreeg een aardige vrouw aan de lijn met een puur rotterdams accent wel leuk, gezegt dat ik erge interesse heb in schooier, en of ik zo snel mogelijk kon komen kijken, dat kon, ik heb een kennis gebeld en gevraagd of hij met zijn auto mij wil ophalen, erheen wil brengen en met de bedoeling de kat terug naar huis te nemen.
Eenmaal daar bracht de vriendelijke vrouw ons naar schooier, goh, hij was nog mooier als op de foto, lekker stevig (niet dik) groot, en die ogen wauw zo mooi en groot.
Ja, dit was DE kater :)
Hij was erg moelijk in zijn poezenpooi te krijgen, schooier heeft namelijk ook een gedragsprobleem en dat was ook netjes vermeld op de site waar hij ter plaatsing aangeboden stond, schooier laat zich niet goed aanraken en aanhalen, hij zou een lange (re) tijd nodig hebben om aan je te wennen.
Nadat de vriendelijke pittige vrouw schooier eindelijk te pakken had hihi, met behulp van haar man nog wel, schooier laat zich niet zo makkelijk vangen, zat schooier eindelijk in zijn reisbak.
Na papieren en dergelijke ondertekend te hebben, kreeg ik schooier mee, een speeltjesmuis en een grote zak brokken, we moesten wel lachen, want de man van de vrouw zei 'hij heeft een scheet gelaten haha wat een (angst) stank.
En toen roken wij het allemaal, agossie, van de schrik, onderweg in de auto terug naar mijn huis zag ik dat hij in zijn reisbak had gepoept, gelukkig was ik weer snel thuis, heb ik de bak in het mudden van de huiskamer gezet deurtje open gedaan, schooier kwam er gelijk uit, liep achter de tv hups de vensterbank opges[rongen, allicht kijkend naar buiten vanachter het raam, ik heb daar een bakje met water en ene bakje met brokjes opgezet, hij ging gelijk eten..
Daarna vertrok hij onder mijn bank waar hij nu nog onder zit en waar ik op zit nu om op de laptop dit verslagje te schrijven.
Wellicht blijft hij nog enkele dagen onder de bank daar houd ik rekening mee, heb de kattenbak in de open keuken gezet en een paar keer mijn hand door de houtkorrels gewreven terwijl hij vanonder de bank keek, het lukt me gewoonweg niet om de kat te pakken, weet dat je dat ook beter niet kunt doen als die net in huis is omdat die nog moet wennen, ik wil wel een goede en vertrouwde eerste indruk op schooier achter laten om zo snel mogelijk zijn vertrouwen te winnen, en daar heb ik ook alle hoop op, ik heb juist ook aschooier gekozen met zijn gedragsprobleem om m daar vanaf te helpen, en daar vertrouw ik weer op.

*een note voor schooier,

KOM MAAR ONDER DE BANK VANDAAN :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: schooier

Bericht door Chiquita98 »

Regelmatig vanaf een afstandje gaan zitten en dan tegen hem praten. Ik deed dat toendertijd ook met mijn angstige kat en na 2 weken mocht ik bij haar zitten en haar voorzichtig aaien. Hij zal waarschijnlijk het huis wel verkennen als er geen mensen in de buurt zijn. Komt vanzelf goed. Het zal in ieder geval geen knuffel/schootkat worden, maar je ook bij zo'n kat kan je met veel rust en geduld nog best veel bereiken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: schooier

Bericht door Sifra »

Schuwe katten kun je beter in het begin een beperkte ruimte aanbieden: een eigen kamertje of een bench in de huiskamer. Die bench zet je dan tegen een wand en je hangt er een kleed overheen, zodat alleen de voorkant onbedekt is. Vanuit die veilige plek kan de kat eerst wennen. Als je hem wilt laten wennen aan aanraking moet je hem so wie so in een beperkte ruimte parkeren, waar hij zich veilig voelt, maar zich niet aan contact kan onttrekken.
Ik heb zelf ook een schuwe kat. Die heeft een paar weken in een voor hem ingericht kamertje gezeten. Zijn mandjes stonden in grote dozen die op hun kant stonden. Ik heb heel wat uurtjes bij hem doorgebracht, vaak gewoon met koffie en een krant. Ik heb hem ook heel veel aangeraakt om hem te laten ervaren dat dat veilig was. Je kunt dat ook doen als je hem wat lekkers geeft, dan leert hij aaien associëren met fijne dingen. Als je hem in een grote ruimte laat, waar hij zich kan onttrekken aan contact, zal het veel langer duren voor hij gewend is aan aanraken. Kijk hem ook niet rechtstreeks en van dichtbij aan, maar knijp je ogen steeds even dicht. Daarmee zeg je hem dat je geen kwaad in de zin hebt. Grote kans dat hij ook naar jou gaat knipogen. Het kan weken, maanden of jaren duren voor hij een normale kat wordt en misschien blijft het altijd een angsthaas. Laat je niet ontmoedigen en wees blij met ieder klein stapje op de goede weg. Veel succes met Schooier!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: schooier

Bericht door pinguin »

Ik zou een angstige kat nooit in een bench zetten om te wennen. Een angstige kat moet altijd het gevoel hebben om te kunnen vluchten. Je zou kunnen kijken of je schooier naar een rustige kamer kan krijgen om hem daar te laten wennnen aan alles.
Ik heb hier ook een angstige kat in huis gehaald en die kon ik pas na 3mnd aaien. Zijn verhaal staat hier ook ergens op het forum. (gezins uitbreiding met sproet).
Als je de zoekfunctie hier rechts boven gebruikt dan kom je vast een hoop tips en trucks tegen om het vertrouwen van je lieve schooier te winnen.
Wat ik vooral mee wil geven is heb gedult want daar kom je het verst mee.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: schooier

Bericht door nellebel »

wat een geluk voor schooier. niks forceren,. geduld en dan heeft hij zijn gouden mandje wel gevonden. veel tegen hem praten. onze gijs was ook doodsbang, maar ik kletst sowieso de hele dag tegen de katten (anders wel tegen mezelf, kan mijn mond moeilijk dicht houden, maar ziet ook zo stom uit). nu is het leuk om te zien dat hij heel erg gefocussed is op mijn stem. ik hoef zijn naam maar liefjes uit te spreken en zijn staartje gaat omhoog en hij begint te piepen (mijn gijs kan niet miauwen)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: schooier

Bericht door schooier »

Bedankt lieve mensen voor jullie reacties:)

UPDATE:

Nadat ik giuster even in bad ging boven, en ik weer beneden kwam lag schooier op de vensterbank naar buiten te kijken door het raam.
Toen ik ongeveer tot een meter van hem af stond, wilde hij al vluchten, hij zat al bijna in de vertrek positie.
Ik ga 'm niet achterna zitten of forceren, ik wil schooier namelijk niet laten schikken.
Ik heb een paar kattensnoepjes vlakbij schooier gelegd, en die heeft hij wel op gegeten.

Eten, drinken en snoepje gaat goed, gister heeft hij 1 keer op de kattenbak geplast, voor zover ik nu kan zien, heeft hij verders niks meer in de bak gedaan.
Later lag hij weer onder de bank, ik heb met een hengeltje met een veertje eraan lopen swiebelen, maar schooier reageerde er niet echt op.

Het was tijd voor mij om te gaan slapen, ik heb schooier in de huiskamer gelaten met de open keuken, en de deur van de woonkamer toe getrokken, en ben gaan slapen.
Vanmorgen toen ik opstond lang schooier op de vensterbank in de keuken,
Ik ben gaan douchen en ben vergeten de woonkamer deur toe te trekken, nadat ik uit de badkamer kwam, hoorde ik gerommel in mijn dochters slaapkamer, ja, schooier was achter een kast gaan liggen, braaf.
Later was hij verhuisd naar mijn slaapkamer eerst onder mijn bed, daarna op de vensterbank met raam.

Ik heb een kantoor aan huis op de zolder.
Normaal werk ik met gesloten deur, maar nu staat die wagenwijd open, wie weet komt schooier nog even langs om te kijken, ik gelooof dat hij nog niet op zolder is geweest, heb er een paar kattensnoepjes neer gelegd en die loggen er ng :)

Schooier mag en kan dus vrijuit lopen in huis, en ik geef hem de tijd om te wennen.
Hopelijk kunnen we schoier nog eens aanhalen, want een knufffelkat is toch ook wel leuk.
met name ook voor mijn dochter, al begrijpt ze goed dat schooier nu nog de tijd nodig heeft.
Mjn dochter ziet schooier morgen voor het eerst life, ze woont namelijk grotendeels bij haar vader in rotterdam.
Dit zal weer even nieuw zijn voor schooier, gelukkig is mijn dochter niet druk, vervelend, en heeft veel gevoel/liefde voor dieren, en ik ben erg benieuwt hoe scvooier morgen reageert als mijn dochter thuis komt, immers zij hoort ook bij de familie ;)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: schooier

Bericht door Chiquita98 »

Een knuffelkat is zeker leuk, maar jullie hebben toch, zoals ik lees, duidelijk specifiek voor schooier gekozen met een gedragsprobleem. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal geen knuffelkat kan worden, maar die kans zit er wel in.
Ik heb hier ook een wat angstige kat. Caya is altijd op zijn hoede. Als ik op hem afloop dan loopt hij ook altijd weg. En ik had hem al als kitten. Maar als ik heel rustig op hem afloop en ik ga een meter voor hem zitten dan komt hij de knuffels wel halen. In het begin kwam hij sporadisch op schoot zitten, maar het laatste jaar komt hij niet meer. Ook niet bij mij op de bank. Caya houd af en toe van knuffels, want ja elk levend wezen wil natuurlijk wel wat aandacht, maar het is dus geen knuffelkat. Hij is mooi en uniek zoals hij is. Ik heb er nog 3 en 2 daarvan zijn echte dikke knuffelkonten ;-)
De tijd zal het leren bij schooier. Dat hij al ontspannen op de vensterbank ligt is al wel gunstig hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: schooier

Bericht door schooier »

Zeker hebben wij voor schooier gekozen met zijn gedrags probleem, klopt helemaal.
Ik zei nog tegenm mijn dochtervoor de gein, dan past die precies bij mij lol.
Ik gun zo'n mooie kater een kans, en ik heb nog steeds hoop dat schooier eerdaags of later daags vanzelf op mij/ons afkomt nadat hij vertrouwen heeeft gewonnen doordat wij hem nu met rust laten.
Ik geloof niet dat het ooit ene knuffelkat zal worden, mocht dit wel zo zijn is dat mooi meegenomen,
Ik zou m wel graag liefde willen geven al zou dat maar bestaan uit even een aaitje over zijn koppie, maar voorlopig kan ik 'm nog niet aanraken hoe graag ik dat ook wil.....
Hij is nu sinds gister half 4 hier in huis, ik heb m nog niet aan kunnen raken, en dat accepteer ik, lees van sommige dat het wel 3 maanden heeft geduuurt met hun kat......ik geef schooier de tijd

en vind het al gezellig dat hij hier in huis is, ik heb nu wel een heel mooi assocoire op mijn vensterbank :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: schooier

Bericht door Adriana »

wat een mooie schooier heb je in huis gehaald! probeer eens op de grond te gaan liggen in zijn buurt en houd dat een kwartier vol. vaak komt het katzelbeest dan kijken want ze zijn altijd nieuwsgierig en hij zal je gezicht en neus opzoeken. en als ie zijn kop tegen je neus aandrukt dan heeft ie zijn luchtje op je gestempeld en dat is de eerste fase van acceptatie.
mensen zijn vrij lang en voor neus/neuscontact moeten katzels of hoog in de krabpaal of mensen moeten naar katzelniveau. pinguin heeft dat met sproet in het begin ook gedaan, zij voor het en sproet onder het bed, totdat....
en ja, het kost tijd maar het is zo'n overwinning als er beweging in komt en er contact gemaakt wordt....
en je kunt je armen spreiden en wachten totdat hij aan je vingers en hand komt ruiken. en dan niks doen, niet proberen te aaien, gewoon wachten wat hij doet en missch doet hij daar ook wel een kopje op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: schooier

Bericht door schooier »

UPDATE:

Schooier eet normaal gelukkig brokjes vind die lekker alsmede nat voer, drinken doet schooier ook goed, echter kattenmelk wil/lust hij niet, het bakje stond uren later nog even vl op de vensterbank.

Schooier ligt het liefst tot nu toe onder mijn bed, onder de bank en op de vensterbank in mijn slaapkamer kan die naar buiten kijken.

Gisteravond was grappig, ik lag op de bank beneden en schooier kwam even kijken hups rondje woonkamer en weer weg, tot 3 keer toe achter elkaar vrij rap achter elkaar.

Later op de avonds was het tijdom te gaan slapen vor mij schooier lag onder mijn bed, ik in bed, rond 4 uur snachts werd ik even wakkker, en wie lag er aan mijn voeteneind? Juist schooier, de schooier hihi, na een sanitaire moment voor mij weer terug in bed, sachooier sprong van het bed af, maar toen de wekker vanmorgen om kwart voor 7 ging, ja hoor, lag die weer op mijn bed, hoe gezellig :)

Ik keek in de kattenbak die inmiddels boven staat, en jaaaaaaa, schooier had een grote en kleine behoefte gedaan, goed zo schooier ben trots op jou.

Ik ben begonnen met de badkamer schoonmaken, ik zie schooier soms om het hoekje met zijn grote kijkers naar mij kijken, het is toch allemaal wel interessant voor hem,
Mijn dochter komt straks hier uit school en zal schooier voor de eerste keer in het echt zien, ze heeft er veel zin in, had aan haar vader en in de klas al fotoos laten zien van schooier, zo leuk vindt ze het.

Ik heb uitgelegd dat schooier nog angstig is en zich nog niet veel laat zien, dus dat we m gewoon met rust moeten laten en zelf afwachten tot schooier gewend is, mijn 12 jarige dochter begrijpt dit heel goed, al vind zij het wel ietsje jammer dat die niet gewoon op schoot komt zitten, maar ziet ook wel in, dat schooier een kans hoort te krijgen om een sociale kater te worden, en ik voel en weet, dat voelde en wist ik al voor dat ik schooier op ging halen in het asiel, dat dat helemaal goed gaat komen.
Ik vind dat een leuke uitdaging ook.
Helaas weten we niks van zijn achtergrnd behalve dat hij naar het asiel is gebracht door een vinder.

Oja, gister middag heb ik een paar kattenbroksnoepjes op mijn hand gelegd, en mijn arm naar schooier uitgetoken vanaf een klein afstandje, ja schooier heeft ze allemaal opgegeten van mijn hand :)

*adriana: Bedankt voor je tip, ik lag al regelmatig op de grond om bv onder het bed te kijken, maar geen kwartier lang, iets van 5 minuten zo, ik durf m niet te lang in zijn ogen te kijken, omdat hij dan misschien onzeker wordt?!

Gister met de kattenbrokjes op mijn hand heeft hij wel aan mijn hand geroken ook, maar nog geen kopje, dat komt vast nog wel, ik heb nog steeds geduld als een kater ;)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: schooier

Bericht door nellebel »

nou ja zeg, die schooier zet wel grote stappen vooruit hoor. fantastisch, en ook hoe je hem de ruimte geeft om zelf te komen. applaus
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: schooier

Bericht door Adriana »

t gaat heel snel met je lieve schooier!
nee, een kat mag je eigenlijk niet vol in zijn ogen aankijken, dat komt bij de meeste katzels als heel bedreigend over. altijd een beetje erlangs..
maar als ie al op je bed durft te liggen dan loopt hij binnenkort wel naar je hoofd en krijg je vast een kopje van hem.
en hardstikke goed dat je dochter voorzichtig met hem is. laat schooier het tempo maar bepalen en tot dusver zet hij er behoorlijk de sokken in. dat kan veel trager en slechter en moeizamer!
joepie, weer een gouden mandje voor een asieltijger!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: schooier

Bericht door Chiquita98 »

Wow dat gaat al best goed zeg!! Grote stappen vooruit zet ie al. Fijn dat je dochter vandaag ook met hem mag kennismaken. Heel goed dat je alles met haar doorbesproken hebt. Inderdaad niet recht in de ogen kijken......gewoon op je rug liggen en naar het plafond staren en maar blijven kletsen haha tja de mens heeft er wat voor over he om goede maatjes te worden met zijn/haar diertje :eclap:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: schooier

Bericht door nellebel »

en als je kijkt heel langzaam je ogen even dicht doen, stelt ze vaak ook gerust.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: schooier

Bericht door pinguin »

Ik heb uren en uren op de grond door gebracht bij sproet. Vaak pakte ik een leesboek en las daar uit voor. Om hem te laten wennen aan mijn stem en aan mijn aanwezigheid. Ik heb sproet ook nooit recht in zijn ogen aan gekeken. Ik keek altijd langs hem en deed/doe dat nog steeds. Als ik tegen hem praat doe ik ook vaak mijn ogen dicht omdat sproet hier rustiger van word. Als reactie doet hij vaak ook even zijn ogen dicht.

Maar als ik dit allemaal zo lees dan gaat dat heel snel doe goede kant op.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie