Nieuwe kat jaagt oude op.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
paasnini

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door paasnini »

Oei lastig hier was het andersom onze oude kat begon direkt onze nieuwe poes te intimideren. Gillen, blazen, brommen, krassen, plukken haar, alles meegemaakt. En een nieuwe poes die ontzettend angstig was. Heb haar zelfs nog aangeboden voor herplaatsing al wilde ik dat eigenlijk niet want ik was verliefd maar het gaat niet om mij maar om haar.
Het heeft een jaar geduurd. Ze zijn nog niet dol op elkaar maar kunnen nu wel in 1 huis leven al blijft de poes altijd op haar hoede.
1 ding heb ik geleerd, om mij er vooral niet mee te bemoeien want dat maakte het veel moeilijker, poes ging harder gillen en heftiger reageren om mijn aandacht te trekken en ze moest het toch echt zelf oplossen.

Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb dus wel de neiging me ermee te bemoeien, het is mijn huis, en ik wil die onrust niet. Vooral als er een steeds gepakt wordt, grijp ik toch wel in. Beter is nog het voor te zijn denk ik, anders raakt het gedrag ingesleten, vooral als ze succes boeken, tenminste zo werkt het bij honden weet ik uit ervaring ;-)
Gisteravond waren de rollen omgedraaid: Ik was met de oormijtzalf bezig, Sarah ging weer vreselijk tekeer, en Guusje viel haar toen aan. Ik schrok ervan had dit niet verwacht. Een hele dikke staart, blazen en brommen, en ik duwde haar weg maar ze kwam nog 2 keer terug. Ondertussen moest ik Saar loslaten die was niet meer te houden, en toen vochten ze nog even heel kort, om vervolgens allebei een andere kant op te rennen. Geen letsel gelukkig. Ik hoop niet dat dit de situatie verergert, maar dat Sarah hierdoor mis. wel wat meer ontzag krijgt voor Guusje waardoor haar negatieve gedrag tov Guusje afneemt.
Hebben jullie hier ervaring mee, wordt het juist erger na vechten, of worden de verhoudingen duidelijker?
In Pluisje schrijf ik verder over het bloedonderzoek van guusje van vanmorgen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

guttegut, die dames van jou schoppen wel een hoop stennis!
Guus zal gedacht hebben: wraak! nu zal ik jou eens even mores leren, Egyptisch draakje!
ja, met Muze en Mo heb ik daar ervaring mee.. gewapende vrede gedurende bijna 10 jaar en toen Mo ziek/zwak was, viel Muze aan. ze belette Mo naar de kattenbak te gaan en zelfs ook bij het eten te komen. Mo heeft twee nachten bibberend tegen me aangeslapen met de deur van de slaapkamer dicht en als ie haar maar hoorde dan begon ie weer te bibberen.
hij at niet meer en die hebben we echt moeten redden..
hopelijk accepteren de dames elkaar na verloop van tijd... maar of het echt gezellig wordt met dit stel.... kwou dat ik voor je in de toekomst kon kijken.. (en :grin: joepie: goed nieuws over Guus!!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pinguin »

Vervelend dat het niet zo lekker loopt.
Misschien een rare gedachten maar zou het kunnen komen dat sarah door de oormijt niet helemaal lekker in haar vel zit? En dit af reageert op guus?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat dat nog heel niet zo'n gekke gedachtegang is Pinguin.
Sarah kan best chagrijnig zijn van de oormijt en de behandeling.

Succes en sterkte met de dames, ik hoop dat het op den duur beter gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees toch dat je je er beter niet mee bemoeid.
Ik kan me ook soms niet inhouden, maar dat maakt het alleen maar erger.
Hun onderlinge relatie is iets tussen hen twee en door ertussen te komen kunnen ze het nooit eens raken. Het is hun manier van communiceren, ookal lijkt het voor ons heel heftig.
Als je hen steeds verhinderd om eruit te komen, blijft het duren...

Ik heb hier Kleintje ook een tijd 'beschermt'. Maar daardoor kwam ze nooit voor zichzelf op en bleef Luis haar opjagen, zeker als ik er niet was. Pas als ik het zo liet, kwam er duidelijkheid en rust. Dat wil niet zeggen dat Kleintje geen beschutting kan zoeken bij mij, want meppen op mijn schoot hoef ik ook niet.

Dominantiestrijden worden inderdaad vaak op de bak gestreden. Dan heeft het wel degelijk zin om er een of meer extra bij te zetten. Dat haalt gewoon de druk van de ketel. De dominante kat kan inderdaad aan elke bak staan, maar er zijn gewoon veel meer plaatsen die ze in het oog moet houden op dat moment zodat ze ander er gemakkelijker aan kan ontsnappen.
Het gaat hem dan ook niet om het aantal bakken, maar om het aantal plaatsen.

Ik weet dat het ontzettend zielig is om je katje opgejaagd te zien worden, maar als je weet dat ze erdoor moet, kan het echt heel snel beter gaan. En dan is iedereen rustig.
Je zit met een nieuwe groep, de rangorde moet bepaald worden en zoals je zelf aangeeft is Guus heel onderdanig. Ze maakt Sara niet duidelijk dat zij de baas is, maar laat haar maar. Daardoor grijpt Sara haar kans om boven Guus te gaan staan. En dat duidelijk maken is eigenlijk het enige wat ze doet. Of zo lees ik dat toch. En dan zou dat niet zo heel erg lang mogen gaan duren als ze de kans krijgt haar punt duidelijk te maken en Guus daarin meegaat (wat mij wel zo lijkt).
Maar je moet hen die kans geven. ;-)

Je kan wel veel schuilplekjes creëeren voor Guus. Vb een dichte doos met 2 uitgangen (anders zit ze ingesloten). Plekje hogerop om te liggen (dat ligt ook beschutter) enz...
En voor de rest hen echt beide even lief vinden, al hoef je Saar natuurlijk ook niet te prijzen als ze achter Guus aangaat. Dat is niet de moment om extra aandacht te geven. Ook niet aan Guus trouwens, zo maak je haar angst erger. Ze is vast wel sterk genoeg om dat zelf aan te kunnen, ookal denk je nu van niet. Het is kattentaal, en dat begrijpt ze wel. Maar het zou kunnen dat ze niet begrijpt waarom jij er zo'n drukte rond maakt en dat haar dat onzeker maakt. Zou kunnen, ik weet het natuurlijk niet, ik zie je situatie thuis niet. Maar het is niet ondenkbaar. Dus gewoon normaal reageren. ;-)

Veel sterkte ermee!
Het is even tanden bijten, maar dan worden ze daarna vast wel goede vriendjes! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Die oormijt daar had mijn da het vandaag ook over, dat ze dat op Guus afreageert. Als dat het is zullen we daar snel achter komen, nog 2x te gaan ;-)

Wat Valerie zegt klinkt ook wel heel logisch. Vind het alleen wel erg moeilijk me er buiten te houden, vandaag heb ik eén moment gezien dat Saar weer in een soort aanvalshouding zat, toen heb ik het toch voorkomen. Verder valt het tot nu toe wel mee vandaag. Heb een keer gezien dat ze beiden met hun pootje sloegen, maar meer in de lucht dan naar elkaar. Verder mijden ze elkaar, ieder op haar eigen plekje. Die doos heb ik inderdaad al staan ;-) Alleen maar met één uitgang. Dacht dan geeft het juist een stukje geborgenheid. Maar inderdaad ze kunnen elkaar er ook in in het nauw drijven, en dan is er geen uitgang. Nog maar een opening erbij maken ;-) Verder ligt er premanent een ritsletunnel waar Guus altijd al graag in zat, en zit guus ook graag op de kast, al voor Saar kwam. Er hangt een mandje aan de verwarming, achter het gordijn, wordt ook flink gebruikt nu door Guusje.
Waar ik wel moeite mee heb ik dat Guusje niet meer op de bank komt, omdat Saar of op de vensterbank achter de bank of op de bank ligt. Maar mis. heeft dit ook even tijd nodig en komt ze als de verstandshoudingen duidelijker zijn.
Heb ook Feliway gekocht, op advies van de da. Baadt het niet dan schaadt het niet.

De oormijtzalf ging een stuk makkelijker vandaag heb een nieuwe aanpak: niet in de huiskamer, zodra ze merkt dat ik dit van plan ben is ze weg en moet ik haar onder kasten/bank ed uit zien te krijegen, wat eindigt in een vangactie. Nu heb ik haar naar de gang gelokt, met eten, niks om onder weg te kruipen, badlaken erbij, eerst tegen stribbelen, maar als ik eenmaal met die zalf bezig ben ontspant ze wel wat, stribbelt niet meer zo tegen dan. Niet weggekropen dit keer achteraf, heel even in de keuken gezeten, toen kwam ze weer. Gelukkig nog maar 2x..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

De Feliway lijkt zijn werk te doen :-D Veel meer rust vandaag en een keer zelfs interesse in elkaars nieuwe speelmuis, en heel dicht bij elkaar zitten-tot een van de 2 schrikt en afstand neemt. Een keer wilde Saar Guus lastig vallen, en met een vingerknipje liep ze door. Guusje blies ook een keer toen ze elkaar tegenkwamen in de gang, Saar liep keurig om haar heen, zonder iets te doen. Op de foto zien jullie hoe het dus ook kan, op veilige afstand van elkaar maar toch dicht bij elkaar in de buurt.
Sarah in de mand, waar Guusje nooit in wilde, Guusje in het mandje aan de verwarming op de achtergrond:

Afbeelding
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Catfish »

Kijk, dat gaat de goede kant op!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pinguin »

Dat ziet er al een stuk vriendelijker uit.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door BillyJean »

Ik hoop zo dat het goed komt, het ziet er goed uit...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

hihi! wat een grappige foto van je ladies. zou het kunnen zijn dat er in Sarah wat oosters bloed zit? beetje siamezig oid..
als dat zo is (rank/slank, beetje spits hoofd) dan zou je haar missch een beetje honds kunnen benaderen. ik bedoel ferm toespreken en zeker niet naar haar pijpen dansen. dat soort tiepjes moet er af en toe aan herinnerd worden dat ze niet de baas kunnen spelen en dat jij opperkater bent.
hier heb ik dat ook wel, wisselend met Bo en Maks in vlagen. ze zien er schattig uit maar proberen mij af en toe ook behoorlijk uit. vooral Bolle is naast erg gevoelig ook heel erg dwars en krijgt dan een boodschap dat de opperkater daar niet blij mee is. ik doe dat alleen met stem en ik klik mijn nagels over elkaar als hij moet komen of ophouden. en soms pak ik een pootje vast. heeej en neeej en alternatieven bieden.
ik begreep uit het oormijtverhaal dat je al meer overwicht had en dat mevroi intussen wat meer inbindt. en fijn dat de feliway missch ook wel relaxend werkt.
Sarah lijkt me zeker een kat om aan een tuig te wennen en mee naar je tuin te nemen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

@ Adriana: Het zou mij niets verbazen als er iets Siamezigs inzit, qua uiterlijk inderdaad het slanke en spitse, en het pittige eigenwijze karakter ;-) Ik denk inderdaad dat zij inderdaad een wat "stevigere"aanpak nodig heeft dan de katten die ik tot nu toe gewend was en neee ik zal haar niet slaan ;-)
Ik heb hier ook een hond die een duidelijke leider nodig heeft, en zo zal ik het bij Saar ook gaan doen: Ik bepaal wat er gebeurt en niet jij, met stem, en ik corrigeer met een vingerknip hier, nou mevrouw sprong na 2 dagen al niet meer op het aanrecht, dus de vingerknip werkt goed hier.
Sarah gaat zeker mee naar de tuin als het mooier weer wordt, en hopen dat de dames dan elkaar de kattenren niet uitvechten, is toch wat kleiner dan hier thuis haha. Daarom dacht ik ook al aan een tuigje, als het niet elke x een dram wordt dat om te doen, maar goed dat zal ze dan moeten leren. Ze is niet snel bang, daarom denk ik dat rondlopen aan een tuigje goed zal gaan bij haar, Guusje is daar te bang voor, die wil ergens onder weg kunnen duiken, en raakt al in paniek van het riempje op haar vacht. Ga het hier binnenkoer binnen maar eens oefenen met Saar, als ze tegenstribbelt en adviezen nodig heb weet ik je te vinden ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

YES!!!! Oormijtzalf ging erg makkelijk vandaag!!! Geen handdoek, geen gevecht, geen krabben op handen, Saar heeft het door :eclap: En de opperkat heeft respect gewonnen :edance:
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door catsini »

Sara is pas een week bij jullie, dan zal je geduld moeten hebben.
dat gaat niet zomaar,
Sara heeft haar thuis gevonden, dat wil ze niet meer afgeven.
Ze zal ook aan Guusje moeten wennen, Guusje ook aan haar
niet teveel mee bemoeien, geef het de tijd, dan zal het best wel goedkomen met hun twee, ze willen allebei je aandacht :pdtatt:
al moeten ze vechten om je aandacht te krijgen, negeren lijkt me het verstandigste.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie