Nieuwe kat jaagt oude op.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

De interesses zijn hier dus wel hetzelfde: spelen, rennen, in en uit de kruiptunnel.. Leeftijdsverschil is 4 jaar ongeveer.. Als ze nu ook nog eens met elkaar spelen zou het helemaal leuk zijn :-)
Gisteravond waren ze wel weer erg geinteresseerd in elkaars spel, en zitten ze ook best dicht bij elkaar af en toe, en gaat het goed. Ik denk dat het grootste probleem is dat ze alle twee zo snel schrikkenh. soms lijkt het echt of ze wel willen maar niet durven. Ik denk dat ze een paar x heel erg van elkaar geschrokken zijn, omdat ze soms heel hard door het huis rennen, vaak voor de ander onverwacht..
Dus dat meppen is al een verdediging voordat er ook maar echt iets gebeurt om het voor te zijn. Maar dat is mijn eigen huis-tuin en keuken psychologie ;-)
Ochtend is verlopen zonder incidenten..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Cerna »

Ik denk ook niet dat leeftijd verschil maakt. Het is al net als bij mensen: je hebt een klik met iemand of niet en dan maakt het niet uit of diegene 20 of 70 is.
Zo vond Noa direct een ravotkameraadje in Cerná en die schelen 8 jaar (beide groene ogen), terwijl ze Milka in het begin niet uit kon staan en die schelen een jaar (maar groene en oranje ogen mixed niet volgens de experts en dat heb ik inmiddels ook ondervonden - het heeft echter niets met de oogkleur te maken, maar met het temperament. Groene ogen zijn feller van karakter dan katten met oranje oogkleur).
Nu negeren Noa en Milka elkaar en probeert Noa nog regelmatig een robbertje te knokken met Cerná, maar die heeft er niet meer zo'n zin in: "ik word oud!" en dus is Amber zo nu en dan de klos wanneer Noa stoom moet afblazen.........

Ik heb net twee zakjes en een grote muis bij Zooplus besteld met valeriaanwortel. Moest toch nog grit en brokjes hebben, dus dit kon er mooi bij. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Er wordt op het forum vaak teveel op gehamerd op leeftijd.
Maar net als jou Annet - de klik is er of is er niet.
Als een kat alleen achter blijft van bv 5 jaar. Hoeft de nieuw aan te schaffen kat echt geen 5 jaar te zijn.
Ik verwacht dan positievere klik met een aan te schaffen kitten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

leeftijd speelt denk ik alleen bij kittens, die hebben een beetje andere agenda dan katzels vanaf ongeveer 2 jaar en wat oudere katten kunnen behoorlijk last hebben van het uitprobeer- en leerprogramma/speelgedrag van kittens.
bengels hier schelen 5 jaar met Enzo maar hebben gelukkig elkaar. ze zijn best wel close met zijn drietjes maar sjezen-rollebollen-worstelen-stoeien-uitdagen-bejagen doen ze gelukkig alleen met elkaar. en Enzo maakt zich dan uit de voeten en komt weer terug als ze moe zijn.. of trekt zich tegenwoordig terug in een kubus van de klimconstructie en dat is een heel veilige plek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof ook best dat 2 katten met een groot leeftijdsverschil kunnen matchen in een groep. Dat is inderdaad klikken van karakter.
Maar een oudere kat en een kitten alleen, zonder verdere groep, daar heb ik echt wel mijn twijfels bij.
Eigen ervaring speelt daarin niet echt mee, want Kleintje is geen doorsnee oudere kat, maar gewoon wat je verder hier leest als het fout gaat.
Als de andere kat nog mee kan en veel speelt gaat het prima, maar wil die liever ook veel rust, dan krijg je problemen. Het komt dan eigenlijk neer op het overeenkomen in interesse's en tijdsbesteding, en dat hangt al eens samen met leeftijd. Niet altijd, maar blijkt toch wel vaak...

In groep is alles anders dan gewoon 2 katten bij elkaar. Die hebben alleen elkaar en geen stabiliserende factor van de rest van de groep. Of zo denk ik er toch over. Ik kan me natuurlijk vergissen. ;-)


4 jaar verschil bij volwassen katten vind ik trouwens niet veel. Dat zou, denk ik het probleem niet mogen geven aangezien ze wel dezelfde interesse's hebben.
Ik hoop echt dat ze snel aan elkaar wennen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Patiani en Guusje scheelden zelfs 6 jaar, maar Patiaan was nog zo speels - kom je weer op dezelfde interesses uit - dat het dikke maatjes werden.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Even een up-date: Het gaat veel beter nu!! Guusje wordt bijna niet meer achterna gezeten, Sarah accepteert veel meer van haar, en Guusje is veel meer op haar gemak, loopt weer gewoon door het huis heen, zonder op haar hoede te zijn! Soms springt een van de twee op bed terwijl de ander er al ligt, ook dit gaat goed al gaat degene die erbij springt vaak wel of weer weg of een stuk verderop liggen. Maar er wordt niet meer weggejaagd, ook niet bij de kattenbakken, daar ben ik erg blij mee! Bedankt allemaal voor jullie steun en meedenken!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Wat een goed nieuws - dat gaat dan alsnog best snel de goede kant op! Ben heel blij voor jou en voor de katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Dankjewel Dinie, ook voor het meedenken! Heeft zeker meegeholpen in het proces!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Graag gedaan - ik ben dol op goede afloop in zulke zaken!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Gisteravond weer iets nieuws, Guusje rende nu keihard achter Saar aan voor de verandering ;-) Saar liet Guus al een tijd met rust, en lijkt meer ontzag voor haar te hebben. Vanmorgen ook samen op bed, verliep ontspannen. zou me niks verbazen als ze over een paar weken met elkaar spelen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door Adriana »

ook ik ben dol op goeie berichten en er schijnt in ieder geval meer evenwicht tussen Saar en Guus te komen. en ik help je van harte hopen dat ze over een paar weken met elkaar optrekken en misschien ook wel een beetje dollen/spelen...! en rustig samen bij je op bed is al een hele mijlpaal en lijkt me voor jou ook wel een pak van je hart!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door castratenkoor »

Nou super goeie berichten uit huize Guusaar - heerlijk, kan iedereen weer tot rust komen.
kan me voorstellen dat je je erge zorgen hebt gemaakt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door patiani-guusje »

Leuk verwoord: Guusaar ;-)

Sarah wilde vanmiddag Guusje wassen ze rook wslk nog naar voer (vanmorgen moeten helpen met eten, mevrouw bliefde nierdieet niet-zie Pluisje) 2 likjes, toen vond Guusje het toch wel eng en deinsde achteruit. Maar weer een +-je erbij! En hebben nu de eerste foto van samen op schoot, zal hem later even plaatsen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat jaagt oude op.

Bericht door pinguin »

Leuk om te lezen dat het steeds beter samen gaat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie