2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
mireille71
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 14:01

2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door mireille71 »

Sinds gisteren hebben we 2 kittens, 2 rode katertjes van 8 weken uit hetzelfde nestje. Deze week hebben we vakantie en hebben dus de hele week tijd om ze te laten wennen aan ons, ons huis en hun nieuwe leventje. Ze gaan al goed op de kattebak en hebben al heerlijk gegeten, goed gedronken, een lekker gespeeld. Ik denk dat ze veel steun aan elkaar hebben, waar de 1 is, is de ander ook en als ze elkaar kwijt zijn, gaan ze mauwen en elkaar zoeken. Zo schattig.

Ze hebben net 2 uur gespeeld, met elkaar en met mij, en liggen nu heerlijk te slapen op de muziekbox. Da's wel grappig: we hebben tussen onze 2 banken een tafeltje staan met daaronder een geluidsbox. Omdat die best groot is, ligt die onder het tafeltje met de stoffen kant naar boven. Daar gaan ze steeds op slapen. Het zal wel lekker liggen denk ik, vooral als de radio aanstaat, dan trilt het een beetje...

Als we weg zijn, willen we de kittens (nog) niet in de woonkamer/keuken laten, dus we willen ze in de berging doen. Onze berging (waar ze vannacht ook hebben geslapen) is ongeveer 4 of 5 m2 en daar staat ook hun mandje, kattebak en klimpaal (de berging is naast de woonkamer). Als we thuis zijn, laten we de deur open en kunnen ze overal lopen.
Mijn vraag is: is de berging wel groot genoeg voor ze als we weg zijn (we zijn 4 dagen per week van 8.15 tot 15.00 u van huis)? Evt. kan ik tussen de middag even naar huis om even te checken hoe het met ze gaat.

Ze kunnen ook in de gang, en dan ook op de trap en op de overloop boven, maar mijn vriend wil dat voorlopig niet. Hij is bang dat ze de vloerbedekking op de trap kapot krabben en in het gordijn dat voor de voordeur hangt gaan hangen. Als ze wat groter zijn, vindt mijn vriend het wel een optie.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door ayla »

mijn eerste vraag is waarom mogen ze als je weg bent niet in de huiskamer blijven? Berging vind ik vrij klein voor katten. hoe groot en oud ze ook zijn Zou ik echt niet doen. lekker in de huiskamer! wennen ze meteen aan de ruimte. Ik vind 5m2 echt te klein. Daar kunnen ze zich niet uitleven, niets.

tja, katten kunnen nou eenmaal dingen stuk maken. Dat hoort er gewoonweg bij. sommig gedrag kun je proberen af te leren. Maar als je een kat in huis neemt is het een kwestie van je huis catproof maken. Er gaat echt wel eens wat sneuvelen, dit hoort er bij!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door MarjanR »

Hmmmmm, discutabele ruimte.
Heb je een raam in de berging?
De katten zullen niet zo snel het tapijt slopen hoor.
Tja, de gordijnen is wel een risicootje.
Maar als het alleen voor de voordeur is, zou je het kunnen vervangen voor luxaflex toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door Lovecat »

De katten zullen niet zo snel het tapijt slopen hoor.

nou, de mijne heeft in 1 maand tijd 20 cm tapijt laten verdwijnen. dex mag ook niet in de woonkamer als wij er niet zijn of slapen vanwege de planten. Nou is onze woonkamer even groot als zijn kattenkamer (25 m2 ongeveer) en die heeft hij altijd tot z'n beschikking, evenals de hal, die bij ons buitenproportioneel groot is en waar hij dus het tapijt opeet, en de keuken. Ik vind 5 m2 wel heel erg klein voor 2 katten (ook voor 1 trouwens..)

mijn vriend wilde ook dat ik dex in z'n kamer zou opsluiten, zodat hij niet het tapijt in de gang wegkrabt, maar ja, het is een kat en het is maar tapijt, dus tja... van mij mag ie lekker wel :D je kunt ook wat krabplanken kopen en die in de overloop monteren, misschien dat ze zich daarop uitleven ipv op het tapijt..
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door MarjanR »

Oh, okay. Katten kunnen dus wel een tapijt slopen!
Dat heb ik nog niet eerder gezien, maar eens moet de eerste keer zijn natuurlijk :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik ze ook gewoon in het hele huis laten en het huis beter catproof maken, dus b.v. gordijn weg bij de voordeur en geen giftige planten of planten die ze om kunnen gooien.
Verder zou ik zorgen voor genoeg krabdingen zowel horizontaal als vertikaal.
uren in een "hok" van 2 bij 2 lijkt me geen goede optie dan krijg je gefrustreerde/gedragsgestoorde wezens.
gewoon even kritisch je hele huis door en alles verbeteren wat een gevaar oplevert voor de katjes of voor het ding zelf. Veiligheid van de katjes zou wat mij betreft voorop staan.
Dus b.v. geen messen en scharen meer laten slingeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap goed dat je ze niet alleen wil laten in de woonkamer, ben er zelf ook niet happig op. Maar hier hebben ze wel een 'kattenkamer' van 35m² waarin eigenlijk 3 ruimtes, niet echt afgesloten maar je merkt de afzondering toch. Katten hebben namelijk verschillende ruimten nodig om op onderzoek uit te kunnen gaan... (meer het idee dan iets anders, maar bon ;-))

Ik vind dus wel, dat je je verantwoordelijkheid moet nemen, en als je ze geen goede ruimte kan bieden naast de woonkamer, dan moet je ze er maar in laten... Alles wat je dan niet kan beveiligen, dat hoort er dan bij.
Hier laat ik ze wel alleen in huis als ik buiten een tijd bezig ben. Als ik dan binnen kom durf ik wel eens iets zien dat niet mag, maar ja...

Je zou het wel kunnen opbouwen en ze steeds iets langer wat meer ruimte geven, goed in het oog houden en zo zien dat je er bij bent als ze iets verkeerd zouden gaan doen. Maar als je ze veel wil gaan verbieden, dan moet je voor alles een goed alternatief voorzien dat ze wel mogen. Anders gaat het nooit lukken om het ze af te leren.
Je leert na een tijd wel meer vertrouwen te hebben en wat meer je schouders op te halen.
Luis hier is een echte deugniet, en vroeger wou ik niet dat de katten boven waren als ik er niet was (omwille van gordijnen en zo), maar nu trek ik het mij minder aan. Ze komen vanzelf wel terug naar beneden en er zitten wel wat meer gaatjes in de hor, maar dat is dan maar zo he. Moest er toch al eentje dichtmaken, dus dan eentje meer of minder...
Bovendien blijven ze meer binnen dan Kleintje vroeger deed en het is het enige raam waar ze deftig buiten kunnen kijken en in het zonnetje liggen, dus dan kan ik ze dat toch onmogelijk ontnemen? Zo moet je wat denken he. Aangezien er geen beter alternatief is om in de zon te liggen, moet het maar mogen en moet je ze maar vertrouwen dat ze niets doen dat ze ook niet doen als je erbij bent... Als je ze niet alles begint te verbieden is er ook geen reden waarom ze dat zouden doen.
Veel krabpalen is inderdaad een gouden tip (kijk eens op Zooplus ;-)) en van in het begin goed leren om ze aan de krabpaal te laten krabben. Dan kan je wel veeeeel geruster zijn dat ze ze gaan gebruiken. Vanaf ze ergens krabben, ze op de krabpaal zetten. Kittens hebben het snel door (anders hang je er een touwtje rond om ze er op te krijgen), volwassen katten zijn daar iets moeilijker in. ;-)

Je hebt 2 kittens, die gaan al minder snel iets vernielen uit verveling. Maar dat wil niet zeggen dat ze aan elkaar genoeg hebben. Ze willen ook wel wat afwisseling. Verspreid de speeltjes goed over de verschillende ruimten. Sommige katten vinden verstoppen leuk. Speel ook actief met hen thuis met een touwtje, hengel of laser. Ook balletjes werpen is leuk. Zie dat ze veel mandjes een leuke slaapplaatsjes hebben (geen hokjes in de krabpaal, niet alle katten vinden dat leuk, en als ze zo gehecht zijn aan elkaar slapen ze mss liever samen).

Veel plezier met je katjes! Het zijn net kleine kindjes, en je moet er evenveel tijd insteken ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mireille71
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 14:01

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door mireille71 »

Nou, de kogel is door de kerk hoor, ze gaan in de gang als wij er niet zijn. Zo hebben ze dus de gang beneden, de trap en de overloop boven. Na verloop van tijd willen we er ook onze `kleedkamer´ (kamer met grote kledingkast) aan toevoegen.

De zolder kan (nog) niet, want daar staat het hok van onze (al heel oude) gerbil, en ik denk niet dat zij blij is met 2 katten bovenop haar hok!

Het gordijn bij de voordeur hebben we weggehaald en we hebben op de ruiten van dat plakplastic gedaan. Naast de deur zit een smal raam tot op de grond dus ze kunnen ook nog lekker naar buiten kijken.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door MarjanR »

Heel goed, ik ben blij met dit soor berichten

:edance:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door castratenkoor »

Super! Dat maakt mij ook blij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door Renee en Shampoo »

Goed dat ze nu ook in de gang enzo mogen komen. Dat is echt veel beter. Wennen ze meteen aan de ruimte.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
mireille71
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2010 14:01

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door mireille71 »

Ze zijn helemaal blij in de gang en kunnen zich er lekker uitleven!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: 2 kittens: hoeveel ruimte nodig?

Bericht door puck0906 »

Klinkt goed! Ik ben altijd van mening dat hoe meer je verbiedt hoe interessanter ze het gaan vinden. Ik heb 2 kittens vorig jaar augustus bij 2 volwassen katten geplaatst en vanaf het begin bij elke poging tot slopen actie ondernomen en ze doen echt niets. Als ze dus straks inene wel dingen mogen dan heb je kans dat ze juist dingen gaan slopen. Probeer gewoon 1x een nachtje in het hele huis en dan kan je altijd het weer veranderen. Zorg voor veel afleiding en meteen straffen als ze iets doen wat niet mag. Succes!
Plaats reactie