Kitten voor het eerst los buiten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Dafpoetser »

Weet je wat het is Valerie,

Volgens mij willen we je waarschuwen, en behoeden voor eventueel groot verdriet, en je in laten zien wat de risico's zijn van katten die buiten lopen.
Er zijn zoveel voorbeelden...vergiftiging, moord, aanrijdingen, vermissing, en ga zo maar door.
Dat willen we je laten inzien, ik respecteer jouw beslissing, zoals jij de mijne respecteert, want zoals ik in eerder bericht al schreef, vind ik dat je heel erg betrokken en goed met je poezen omgaat.

Liefs,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

Net van Amersfoort naar Leusden gereden. Lag een net doodgereden mooi nog jong cypers katje. Dan breekt mijn hart. Aan het kopje te oordelen iets ouder dan Rik. Weer zinloos een leven verspild.

Ook als jouw Luis doodgereden zou worden, is mijn reactie echt niet : net goed, eigen schuld dikke bult. Dan zal mijn hart wenen om een jong kattenleven en dan zal ik je sterkte wensen met je verdriet en de grote leegte die achterblijft.

Geloof me, ik heb ervaring. ook ik dacht op mijn 20-ste dat mijn katten de vrijheid moesten hebben. Ik woonde in Leusden wat dat betreft heel gunstug, op een woonerf, waar maar 15 km p.uur gereden mocht worden. Veel kleine buitenspelende kindjes. Dus dat zat wel goed.......dacht ik.
Tot iemand aanbelde en vroeg of ik een poes miste. Misselijk meegegaan en jawel mijn Miepie.
Doodgereden op de parkeerplaats. Dat NOOIT meer was mijn reactie.
Daarna ben ik gaan sparen voor de ren die ik nu heb, elke jaar een stukje erbij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Sannie_xx »

Tsjaaa dit blijft de discussie.

En mensen mag ik jullie erop wijzen dat de felle reacties die hier soms kunnen vallen over buitenkatten, net zo hard gebeuren over binnenkatten? Hoe vaak ik niet berispt ben door anderen over het feit dat mijn katten niet naar buiten mogen, oei :( 'Nou zeg, die arme beestjes, die horen toch lekker buiten te lopen?' 'Jij denkt dat ze wel gelukkig zijn omdat ze niet beter weten? Dat is echt zo'n egoistische redenering, zij moeten er ook wat uit halen!' 'Ik heb liever dat mijn katten voor een auto komen dan dat ze niet lekker buiten een gelukkig leventje leiden.'

Echt, zulke dingen zijn en worden er regelmatig tegen me gezegd. Wat je ook doet..... er zijn er altijd die er 100% op tegen zijn. Ik vind het goed dat je er zo lief op reageert! Het is allemaal goed bedoeld en ik vind het super dat je er zo netjes en beleefd op kan blijven reageren, ook al ben je het er niet mee eens. Top :)

Dan..... ja zes maanden is nog altijd aan de vroege kant. Ze kunnen zo verschrikkelijk roekeloos zijn. Ik durf het helemaal niet, mijn katten naar buiten. Maar als je het echt wil dan is het risico er helaas altijd. Inderdaad vaste etenstijden en dan bijvoorbeeld dat koppelen aan een bepaald geluidje. Mijn katten komen er altijd meteen aanrennen als ik met het doosje whiskas snoepjes rammel bijvoorbeeld. Andere mensen doen het met een bus met brokjes schudden.
De kat van mijn vriend is wel eens een paar keer ontsnapt in het oude huis en die gaf geen donder om eten, daar kwam ze niet voor. Bij haar gebruikte mijn vriend zijn laserlampje om haar te lokken. Werkte ook als een trein.

Let wel; als ze echt met iets leuks bezig zijn laten ze zich niet altijd lokken. Als het Mouse is gelukt om op het balkon van mijn buurvrouw te komen dan kan ik met brokjes rammelen wat ik wil. Meneer komt écht niet.

Tsja mijn zus heeft haar kat ook buiten lopen vanaf zes maanden. Maar die is ze ook een paar dagen kwijt geweest toen. Chippen is hier erg fijn, want die kat is gevonden en dankzij de chip teruggebracht.

Helemaal geruststellen kan dus niet. Er worden wel erg veel katten doodgereden of komen in contact met kattenhaters. Maar ik ken ook wel mensen waarbij het jarenlang goed gaat. Hangt ook beetje van de katten zelf af. De bliksemsnelle donderstenen reageren soms wel heel snel. Bij mijn ouders waren het juist vaak een beetje de sulletjes die onder een auto kwamen. Maar daar zijn ook katten gewoon nooit meer thuisgekomen en een andere kat had een ander baasje uitgezocht. Dus vanuit mijn eigen situatie niet zulke goede ervaringen. Mijn moeder wil om die reden geen katten meer, zij kan het niet over haar hart verkrijgen ze binnen te houden.

Ik houd ze op basis daarvan dus binnen en dat gaat prima.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm ja, dat zijn inderdaad geen goede ervaringen.

Ikzelf heb niets tegen mensen die hun kat binnen houden. Ik vind het super dat je dat kan, maar ik kan het niet. Ik wil mijn katten niet binnen steken terwijl ik zelf buiten ben, dan zitten ze aan het raam naar me te roepen en ik ben alleen buiten. Nu kan ik gewoon de deur open zetten en iedereen kiest zelf wat ze graag willen doen.
Mijn eerste kat kwam ook nooit buiten, we hebben ze buiten gevonden maar ze wou gewoon niet graag buiten meer erna. Dan kon je ook gewoon de deur open zetten en ze kwam toch niet.... Dan heb ik haar natuurlijk ook nooit gedwongen om toch bij me buiten te zijn. NOOIT. Ik laat ze gewoon zelf kiezen.
Ik heb mss inderdaad te weinig negatieve ervaringen om mijn hart daarin te harden.
Maar de enige kat die ik ooit doodgereden heb gehad is net diegene die altijd binnen was. Ene keer toch buiten en bam...

Als het dus kan, wil ik later zeker de tuin afzetten!!! Echt wel. Dat staat buiten kijf. Het gaat erg moeilijk worden want ik wil een heel grote tuin en we gaan in open bebouwing wonen, maar toch geef ik het niet op op voorhand.
Ik weet dat er nu grote risico's aan verbonden zijn. Mss besef ik ze niet voldoende, dat kan. Maar ik vind het nog steeds alles waard.
Ik zal het goed in het oog houden, en als het echt niet anders kan zal ik Luis zelfs aan het tuigje houden tot we kunnen verhuizen. Ik zie dat niet goed zitten, maar als hij roekeloos is breekt nood wet.
Ik hoop dat jullie vrede kunnen nemen met mijn beslissing. Ik weet hoe moeilijk dat is, en dat spijt me!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk heb ik vrede met je beslissing. Zoui niet best zijn als wij voro jou uit maken wat je met je katten doet. Ik zou het alleen heel erg vinden als Luis iets over komt.
Waar ik nu woon is het echt heel erg onverantwoord je katten los te laten. Een drukke doorgaande weg, rijden bussen, taxi's ambulances ook over. En het gaat vaak erg hard.
Gelukkig waren mijn katten in leusden ook al gewend alleen in de ren buiten te kunnen. Hier hebben ze meer vrijheid omdat ze nu een luikje hebben, ze kunnen 24 uur per dag in en uit.
In Leusden was het nog alleen als ik thuis was, want er moest een raam voor open. Dus als het erg koud is ook niet. Mijn Teun zit nu met meer dan 15 graden vorst ook uren buiten. Ik ben heel blij met deze uitbreiding van hun vrijheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Tuurlijk, ik vind het super voor jou en je katten, die ren!
Ik bewonder je er echt voor!

Maar het zou voor mij niet werken...

Bedankt dat je je zorgen over Luis maakt. Ik snap het wel, en vind het heel lief!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door ]-marjolein-[ »

Er blijven altijd van 2 kanten voor- en nadelen denk ik. Ik wilde Dean eerst ook eigenlijk naar buiten doen omdat het zo;n ondernemende kat is die zoveel lol kan hebben. Hij si wel aan het tuigje buiten geweest en wilde een aantal dagen erna ook steeds naar buiten. Maar hij is zo roekeloos...hij zou er van overtuigd zijn dat de auto's wel voor hem stoppen denk ik. En ook omdat ik al zoveel ellende op m'n werk heb gezien van aangereden katten heb ik besloten ze toch binnen te houden. Wibi zou overigens niet eens naar buiten kunnen, hij heeft te weinig evenwicht en ziet het gevaar van auto's niet. Klimmen kan hij niet en heel hard rennen ook niet. Maar dat even daar gelaten, ik heb zelf al teveel ellende gezien wat katten/buiten/verkeer betreft.
Ik respecteer jouw beslissing Valerie en vind het eigenlijk best dapper dat je ze toch buiten laat omdat je ze dat niet wilt ontnemen. Ergens heb ik dat ook wel eens, maar als ik dan aan Dean onder een auto denk...
Het is een beslissing die je helemaal zelf moet maken en ik hoop echt dat Luis nog jaren en jaren buiten rond kan lopen en hem niets overkomt!

Of ze luisteren als je ze binnen wil hebben is denk ik lastig te zeggen...als Luis echt met iets bezig is of ergens achter aan zit denk ik niet dat hij dan zou luisteren. Maar als je weet dat hij in een normale situatie wel luistert naar rammelende brokjes, z;n naam of een speeltje ben je al een heel eind denk ik.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Tegenwoordig luistert hij eigenlijk heel goed naar zijn naam. Zeker als ik me buk en mijn hand naar hem uitstrek komt hij steeds aangelopen. Ik kan, als ik het nog eens goed bekijk, niet zeggen dat hij slechter luistert dan Cuzco en zeker beter dan Kleintje.
Dat is zeker al beter.

Maar ik hou er rekening mee dat het buiten allemaal anders kan zijn. Ik zal zeker langzaam opbouwen. Maar als ze kleiner zijn is dat zoveel gemakkelijker dan nu.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Carolien_h »

Hoi Valerie,

toevallig had ik hier een gesprek over met een vriendin van me vorige week, dus ik wil toch graag met je delen wat ik van haar te weten ben gekomen. Ook zij had haar kat als kitten gekregen en meteen bij zes maanden laten castreren, chippen was al gebeurd bij het asiel. Zij heeft het heel goed geregeld: ze woont op twee hoog, maar heeft een plank vanaf haar balkon lopen, naar de tuin van de benedenbuurvrouw. Zij heeft hier ook een goede band mee, dus dat was een gezamenlijke beslissing. Verder heeft zij wel een kattenluikje, dus kan zij in of uit wanneer hij dat wil. Die vriendin van mij vertelde dat ze het in het begin ook heel spannend vond, maar heeft eigenlijk gedaan wat hierboven ook al vermeld word. Al voordat ze naar buiten gaan, het rammelen van de bus met voer als teken dat ze mogen eten. Dit volgehouden toen ze voor het eerst onder toezicht naar buiten mochten en daarna werkte het prima om hem te lokken als het etenstijd is. Inmiddels is ze er al een aantal jaren en zit hij gewoon te wachten bij de deur op het moment van etenstijd en is het rammelen niet eens nodig. Het enige vervelende wat zij ooit heeft meegemaakt is dat de kat inderdaad niet meer thuis kwam. Doordat hij was gechipt, werd ze wel vrij snel gebeld en kon ze hem gaan ophalen. Wat bleek? Een of andere malloot had het grappig gevonden om de staart van de kat in een keiharde knoop te leggen. Kat dus helemaal van slag en is niet meer thuisgekomen. Staart werd geamputeerd en gelukkig is hij er dus relatief goed vanaf gekomen. Ook al is dit heel naar, ook voor haar was dit geen reden om haar kat binnen te houden, om dezelfde redenen die jij ook geeft.

Ik denk overigens, als ik je verhaal zo lees, dat je je heel goed bewust bent van de gevaren en dat je er zo goed mogelijk mee om gaat. Je denkt er ten minste heel goed over na en vraagt zelfs adviezen. Dit is heel wat meer dan menig mensen doen. Ook hierover had ik een discussie met een andere vriendin van me. Die hebben ook een poes, maar niet gecastreerd en laten haar dus ieder jaar wel een keer zwanger worden. Alsof ik me hierover nog niet genoeg over opwind, raken ze ook nog ieder jaar (bijna) alle kittens 'kwijt'. Naja, je kan je wel indenken wat er met deze diertjes gebeurd. Complimenten dus dat je er zo goed over nadenkt, en ik ga er van uit dat het helemaal goed komt!

Groetjes,
Carolien
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Dafpoetser »

Hieruit blijkt weer....buiten schuilt GEVAAR.
Mijn kat zal daar NOOIT aan blootgesteld worden...

(een knoop in de staart leggen, hoe ziek ben je dan?!)
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

ja, dat is inderdaad wel onvoorstelbaar....

Bedankt voor deze reactie! Echt waar! Ik kan me voorstellen dat als een kat zoiets meemaakt ze inderdaad niet zeker meer naar huis komt, maar dat heeft dan niets met leeftijd te maken.
Ik zal hem erg goed in het oog houden de eerste keren buiten. Nu ga ik hem al eens wat meer aan het tuigje buiten laten, maar daaruit kan je eigenlijk niet met zekerheid zeggen hoe hij zal reageren zonder.
Nu is hij wel heel erg op zijn hoede buiten, dus niet meer zoals een maand geleden toen hij direct op onderzoek uitging. Zelfs Cuzco kan hem niet gerust stellen.

Daarnet ook nog een cruciaal punt ipv met het luisteren: ik wist niet waar hij was, dus ik roep even om het te weten te komen. Hoor ik hem boven, dus ik roep hem naar beneden. Hij zit bovenaan de trap, op het punt naar beneden te komen en aarzelt dan, duidelijk aan het afvragen of ik boos ben, dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Maar ik ben helemaal niet boos, dus na een seconde aarzeling komt hij mooi naar beneden. Heb ik de kans om hem uitgebreidt te prijzen en te belonen. Dus dat is wel goed.

Erg bedankt voor alle reacties!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Jip »

Hoi Valerie, heb je wel eens over het kattenluik die op de chip van je katten werkt nagedacht. Hij kost ongeveer 100 euro, maar alleen jouw katten kunnen dan in en uit lopen en als jij wilt dat ze als ze bijv. 's nachts eenmaal binnen zijn niet meer naar buiten mogen dan kan je dat ook zo instellen. En andere katten komen zo niet meer binnen! Mijn oudste kat Jip vindt het geweldig zo! Die ging met een maand of 8 voorzichtig naar buiten en die lokt ik met zijn etensbakje weer naar binnen. Al gauw ging hij steeds verder weg en toen hebben wij zo'n kattenluik aangeschaft.
Sinds 2,5 weken hebben wij er een kittentje bij! Nou die wil zo zijn grote 'broer' achterna. Dat kan natuurlijk niet hij is nog maar 10 weken. Met mooi weer mag hij af en toe de tuin in aan een tuigje (hier heeft hij absoluut geen last van, tis zo'n makkelijk beessie!). Ik blijf er dan wel bij om te kijken wat hij doet. na een paar dagen maakte ik de lijn los want hij bleef overal achter haken. Maar het idee van een tuigje geeft hem het gevoel dat hij toch wat voorzichtiger moet zijn. Als ik bijv. de achterdeur opendoe om even iets weg te gooien en mick vindt een gaatje om zo naar buiten te rennen (dus zonder tuigje) dan doet hij veel wilder en gekker. Maar hij vindt het zo leuk in de tuin. Ik 'leer' hem nu dat hij alleen in de tuin mag (ik blijf erbij met plantenspuit!). Zo leert hij binnen dat hij niet in de gordijnen mag en buiten dat hij niet onder het hek door mag kruipen. Ik moet je zeggen, dit lukt best aardig. En al zijn die kleine katjes nieuwsgierig, ze rennen ook niet zomaar heel ver weg, ze verkennen de weg aarop ze lopen stukje bij beetje. De tuin deden ze allebei ook niet in 1 keer. Telkens een stapje verder. Bij mijn katten gaat het heel goed. Alleen mick mag nog niet zelfstandig naar buiten, maar daar vraagt hij nu ook nog niet om. Maar met jouw kat van 6 maanden moet het vast ook lukken!! Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt!

groetjes,

Nicole
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Nicole,
ik denk niet dat ik zo'n kattenluik nodig heb. Het is niet de bedoeling dat een van mijn katten buiten is zonder dat ik het weet. Kleintje is al heel haar leven een deur gewend, en de anderen gaan niet zo veel buiten. Het is eigenlijk vooral de momenten 's zomers dat ik zelf buiten ben, dat ik de deur wil kunnen laten openstaan en met mn katten mee naar buiten gaan.
Eerlijk gezegd geef ik dat geld dan liever aan een hele berg speelgoed voor binnen :-)
Bovendien heb ik dan nog minder controle en dat wil ik dus liever niet.

Hem proberen af te leren uit de tuin te gaan, zou mss kunnen werken, maar dan denk ik toch enkel zo lang ik erbij ben... zodra hij een paar maand buiten is, gaat hij er denkelijk toch over (cuzco volgen). Plantenspuit gebruik ik trouwens niet...
Maar ik zal er eens aan denken.

Thanx
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door kellie »

mijn katten lopen al vanaf 3 maanden buiten en het gaat heel goed.mijn vorige katten gingen ook naar buiten en zijn van ouderdom gestorven.ik heb een kattenluik zodat ze zelf in en uit kunnen.maar als het nodig is kan ik ze ook binnen houden.het ligt er ook aan waar je woont.ik heb vroeger aan een drukke weg gewoond waar er 2 zijn aangereden,maar die waren ook niet binnen te houden.ze zaten gewoon te wachten tot er mensen naar binnen kwamen en vlogen dan gelijk naar buiten.ik heb nu 1 kat die eigenlijk in de tuin blijft en soms bij de buren die het niet erg vinden verder gaat ze niet.de ander gaat wat tuinen verder maar komt ook altijd terug.en binnen kunnen er ook ongelukken gebeuren.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Sannie_xx »

Carolien_h schreef:Een of andere malloot had het grappig gevonden om de staart van de kat in een keiharde knoop te leggen.
Ohhh hier kan ik echt wel ter plekke om gaan huilen, arm arm beestje :cry:
Dan kun je het zelf allemaal nog zo goed bedoelen, en hoe leuk het ook voor katjes kan zijn om buiten te spelen, om dit soort mensen zou ik mijn katjes ook niet naar buiten durven doen.
Plaats reactie