Veel te jong kitten van Marktplaats

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vlindermeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2011 23:59
Contacteer:

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door vlindermeisje »

Ja, dat hebben wij voor onze katten ook.
Alleen de twee honden zijn verzekerd, maar niet voor castratie.

Heb even een nieuwe topic geopend, voor mezelf om het wat overzichtelijker te houden voor mezelf...:)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 37&t=23994
♥ Sheba ♥ Dinky ♥ Pluis ♥ Tijger ♥ Dribbel ♥ Paco ♥ Katy ♥
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Mirjam86 »

Mijne is maandelijks opzegbaar, vandaar. Ik haal het er dik en dwars uit.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door NienkeJoe »

Ik reageer nog even op het oorspronkelijke bericht:
Je hoort heel erg vaak dat mensen, zeker van die malafide typen, dieren verkopen via MP voor soms belachelijke prijzen.
Een gewone HTK-kat moet gratis zijn. Waarom zou je geld gaan verdienen aan een rasloos dier? Je zou de ontworming misschien terug kunnen vragen als bezitter van het nest, maar meer ook niet!
Bovendien weet je wat er gebeurt als je een krolse kat naar buiten laat.
Maar er zijn een hoop mensen die raskatten ook voor een spotprijs weg doen. Veel te jong, vaak al 6 weken jong.
Het geldt niet alleen voor katten overigens, maar voor elk dier wat je koopt op MP. Belachelijk dus!

Thijs heb ik ook gevonden op MP. Hij was 7 weken toen hij bij zijn moeder weg ging. Hij at en dronk zelfstandig. Maar mams was er echt ernstig zat van. Ze gromde, blies en sloeg steeds naar de kittens. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Thijs was gratis.
De reden waarom deze mensen kittens hadden, was dat de moeder een stille krolsheid had die periode. Ze wisten dus niet dat ze krols was.
Geld voor castratie van de poes hadden ze niet, omdat ze failliet gegaan waren. Geen rooie cent te makken dus.
Al met al dus een zeer trieste situatie voor deze mensen. Ze waren wel erg goed voor de katten. De moeder zag er ook heel goed uit en was niet mager.
Ze hebben hiervoor ook al een nestje gehad bij deze poes. Toen ze krols was, hadden ze haar in de hondenbench gedaan. Maar de ongecastreerde kater heeft haar door de tralies heen toch gedekt. Tja, als je wat wil als kat, dan vind je wel een weg!

Al mijn katten zijn vroeg bij de moeder weg gehaald. Joris was 6 weken, Duveltje 8 weken en Thijs dus 7 weken.
Met Duveltje heb ik helemaal geen problemen gehad, alleen een darminfectie en vlak daarna een blaasontsteking. Maar dat heeft ze daarna ook nooit weer gehad.
Joris heeft een chronische darmaandoening. Dat is gewoon pech hebben dus. Zijn zusje woont bij mijn broer. Die is volledig gezond en heeft nergens last van. Een gewone gezonde poes dus.
Thijs weet ik nog niet, aangezien deze heer nog maar 8 weken is.

De pest met deze situatie is, is dat men vroeger altijd de kittens vroeg bij de moeder weg haalde. Ook op school leer je dat kittens met een leeftijd van 8 weken bij de moeder weg kunnen.
Ik heb zelf de opleiding dierverzorging/paraveterinair gedaan. Daar leerde ik dus dat 8 weken een normale leeftijd is.
Ik weet dus ook niet van de ontwikkeling die er gaande is om kittens op een latere leeftijd bij de moeder weg te halen. Ik ben al sinds 2002 van mijn opleiding af. Ik heb ook lange tijd niet meer in de dierverzorging gewerkt, dus ben ik er een beetje uit. Mijn kennis is wat verouderd, om het zo maar even te noemen.
Ik ben wel voorstander van oudere kittens.
Ik heb toch wel de neiging om het enigszins te vergelijken met mensen. Die drinken ook vaak niet tot een leeftijd van 1,5 jaar bij hun moeder. Borstvoeding bij mensen stopt vrij vlug over het algemeen, hoewel daar ook weer een ontwikkeling in zit.
Mijn beide vriendinnen geven wel tot zeer late leeftijd (1 - 1,5 jaar) borstvoeding, als ze nog hebben. Ze kolven dit dan wel af en geven het in een flesje.

Dan wil ik nog even reageren op een bericht van 22 augustus 2010 van puck0906:
Kittens worden nooit gevoerd aan slangen. Dit is een gruwelverhaal wat rondgaat om kittens zo snel mogelijk kwijt te raken.
De reden waarom kittens niet gevoerd worden aan slangen is omdat ze zeer scherpe nagels hebben. De kittens verwonden de slangen dus, wat levensbedreigend kan zijn. Iemand met een slang zal dus nooit het risico lopen de slang dodelijk te laten verwonden.
Het kan wel eens gebeuren dat de kittens vrij vlug na de geboorte worden gevoerd. Maar aangezien een slang maar eens in de week eet, schiet dit niet echt op. Tenzij de eigenaar van de kittens een volledige dierentuin bezit natuurlijk.
Maar ga er maar vanuit dat dit spookverhalen zijn. Onzin dus!

Mijn hond heb ik ook via MP. De pups zouden 8 weken zijn. Ze zijn aan de vrouw gegeven in een doos, met het dreigement dat als ze ze niet zou kopen, de pups in de plomp verdwenen. De steen lag al in de doos. De vrouw heeft de pups gekocht en aangifte gedaan bij de politie.
Het bleek om een broodfokker te gaan.
Ze heeft de pups naar de dierenarts gebracht en die beweerde dat de pups 5 weken oud waren. Dus toen ik mijn pup haalde, zou hij 8 weken zijn.
Ik ben toen braaf naar mijn eigen dierenarts gegaan en heb mijn pup daar na laten kijken. Ik had al wel in de gaten dat mijn kabouter nog lang geen 8 weken was, aangezien hij nog een blauwe waas over zijn ogen had en niet eens normaal kon rennen (hij viel nog om, was onhandig).
Ze vertelde mij dat Joe ongeveer 4 weken was. Ja, dat vermoedde ik ook.
Met alle gevolgen van dien overigens. Joe is lichamelijk gezond, op een vreemd en onbekend probleem na. Hij gaat soms liggen, piept, wordt heel bleek en reageert niet meer op mij. Het lijkt op epilepsie, maar is het niet.
Wat het wel is, is onbekend. Zijn hart klinkt gezond, maar gaat wat traag. Dit komt door zijn zeer goede conditie en is dus ook normaal. Raadsel dus!
Maar geestelijk ligt de hond volledig in de vernieling. Hij weet helemaal niet eens dat hij een hond is. Hij kan niet spelen met andere honden, omdat hij dat nooit geleerd heeft. Hij begrijpt andere honden ook heel slecht. Hij heeft een hekel aan pups, omdat hij er doodsbang voor is.
Joe is eigenlijk een totaal ongeleid projectiel. Hij heeft geen remmingen op zijn gedrag, omdat hij dat nooit van zijn moeder heeft geleerd.
Helaas zijn wij mensen geen honden en kunnen dit gedrag dus ook niet aanleren. Hij reageert ook niet op straf. Een greep in zijn nekvel ziet hij als spelen en als ik tegen hem loop te schelden, gaat hij vrolijk mee blaffen.
Hij is wel gehoorzaam en leert heel erg snel. De pest is alleen dat meneer het alleen maar doet als het hem uitkomt. Als hij toevallig iets spannenders ziet, kun je het schudden.
Waardeloos dus!
Joe is 7 jaar oud.

MP is dus eigenlijk een waardeloze plek om je dier aan te schaffen. Het is wel een goede plek om eens te kijken waar een cattery zit. Niet iedereen weet een goede cattery te vinden en via MP kun je nog wel eens een goede tegenkomen.

Mensen hebben geen verstand van dieren, over het algemeen. Nou weet ik wel heel erg veel van dieren af, door mijn opleiding. Maar ook daar schort er wel eens wat aan.
De informatie die je over een diersoort kan vinden varieert ook dusdanig, dat er gewoon geen beginnen aan is.
Mensen zijn daarom vrij makkelijk:
Je kunt een kitten vanaf 8 weken bij de moeder weghalen. Dat deden ze vroeger ook en dat ging altijd goed. Dus dat kan nu ook.
Het schattige is er ook af als je ze pas na 16 weken hebt, vinden mensen.
Ik moet zeggen dat ik een kleine kitten heel veel werk vind. Je moet ze nog zo veel leren. Als ze 16 weken zijn, zijn het al katten. Ze zien er ook 'volwassen' uit, het echte kittenmodel is eraf. Ook zijn ze verstandiger en gaan niet meer met tafelkleed naar beneden omdat ze nog niet goed kunnen springen. Het heeft dus zeker meer voordelen voor de mens om ze wat ouder op te halen. Ook het karakter van de kat is veel beter te zien op een iets latere leeftijd.
Ik ben dus absoluut voorstander van een latere leeftijd. Ik ben ook voorstander van goede voorlichting over elk diersoort. En dan graag voorlichting die ook klopt! Want internet is niet betrouwbaar qua informatie.
Ik zou ook heel graag willen dat de overheid folders beschikbaar maakt voor mensen die een huisdier willen aanschaffen. En dan graag gratis folders.
De schrijver van die folders hoeft er niet veel aan te verdienen, want ze zouden het moeten doen uit een goed hart voor dieren.

Dan nog even over de verzekeringen:
Ik heb geen verzekering voor mijn dieren. Ik spaar gewoon voor ze. Als er wat is, kan het uit dat potje. Een verzekering is heel erg duur en vaak onnodig.
Ik heb nog nooit een huisdier gehad waar iets vreselijks mee was, wat zo duur was dat het niet te betalen was.
Mocht het wel een keer gebeuren, dan kan ik wel geld lenen bij mijn ouders gelukkig.
Maar ik vind ook dat je moet kijken naar de lange termijn schade die je dier oploopt na een ongeluk of ziekte.
Nou ja, ingewikkeld allemaal dus. Gevoel en zakelijkheid. Slechte mix!

En dan las ik nog, tot slot, een reactie van iemand over EK en HTK-katten en de rasbenaming van het asiel:
Ga er maar vanuit dat mensen die in een asiel werken, geen verstand hebben van de dieren. Ze kennen zelfs het karakter niet eens goed van de dieren die daar zitten.
Ik heb ooit een tijdje vrijwilligerswerk gedaan in het asiel. Ik werkte een halve dag per week daar. Ik mocht na 3 weken hokken schoonspuiten wel overgeplaatst worden naar een andere dag. Dan kon ik honden herplaatsen.
Ik heb dat dus geweigerd en gezegd dat ik het belachelijk vond dat ik honden mocht herplaatsen, terwijl ik de dieren niet eens ken. Sommige honden had ik helemaal niet eens gezien!
En de rassen? Ze gokken maar een eind weg.
Het lijkt op iets en dan is het dat ook gelijk. Er zat ooit een raszuivere Bordeauxdog in het asiel. Ik had hem zelf opgehaald bij de eigenaar en heb de stamboom gezien. De eigenaar kon hem niet meer betalen, omdat hij een alvleesklieraandoening had. Mensen hadden er veel verdriet van.
Maar in het asiel werd de stumper dus bestempeld als kruising Bordeauxdog x windhond!
Waarom? Hij was mager! Zo zien die dieren er niet uit. Nee, maar deze was wel heel ziek. Duh!
En met katten gaat het net zo. Je koopt een Europese Korthaar voor weet ik hoeveel, zeggen ze dat hij niet bijzonder is. Nee, want alle rasloze katten zijn EK, zeggen ze.
Pfff, vermoeiend!
Mijn kater wordt vaak uitgescholden voor Pers. Zijn neus is echter gewoon lang. Mensen die iets meer weten, zeggen kruising Maine Coon. En daar ben ik altijd blij om!
Joris is een kruising Maine Coon x Pers. Hij heeft niet veel van de Pers, moet ik zeggen. Hij heeft een duidelijke kraag en ook pluimpjes op zijn oren. Hoewel die in de zomer vaak wel weg zijn.
Maar ja, hij is wel mooi. Sommige mensen maken zich druk om het feit dat hij gewoon buiten loopt. Ik zeg altijd: 'Mensen die er echt verstand van hebben, laten dit vod gewoon lopen. Hij is niet echt. Bovendien is hij gecastreerd. Mensen die er geen verstand van hebben en hem jatten, brengen hem na 2 weken wel terug. Dan is hij namelijk aan de diarree van de verkeerde voeding. Slechte combinatie; lange haren en diarree. Nee echt, hij kan veilig naar buiten.'
Mensen lachen dan altijd wat droogjes.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, eerlijk gezegd zou ik ook droogjes lachen.
Maar dan omdat ik het heel onverstandig vind.
Elke kat die je buiten laat, stel je bloot aan allerlei gevaren, en mooie raskatten of kruisingen, doet er niet toe, worden ook snel meegenomen. Ookal omdat je niet verwacht dat die vrij rondlopen. Dan denk je dat ze ontsnapt over verloren gelopen zijn.
En waarom zou iemand zich daar niet over ontfermen en naar behoren verzorgen?
Ik snap ook niet waarom je beledigd bent als ze hem een pers noemen, maar niet als ze hem Maine coon noemen terwijl hij een kruising is van beide? Hij is dan toch van beide evenveel? Dan hebben ze allemaal evenveel gelijk.
Bovendien zijn dat twee rassen die het meeste genoemd worden bij langharige rassen, dus het wil nog niet zeggen dat ze er iets vanaf weten.

Verder vind ik het onzinnig dat je alle asielen over 1 kam scheert. Er zitten er tussen waar het gaat zoals jij zegt, maar daar zou ik zelf nooit een dier halen. Er zijn er ook echt wel die beter zijn! En ik woon dan nog in Belgie waar de situatie nog een stuk schrijnender is.
Maar ik ken genoeg asielen waar de dieren centraal staan en je kan vertrouwen op wat er gezegd wordt over de karakters.

Over slangen staan er hele ziekelijk opschepverhalen van mensen die kittens aan hun slangen geven. Verhalen waarbij de kittens dan ontsnappen enz... Walgelijk.
Ik weet niet wat die daar staan te doen als ze niet kloppen. Bovendien zitten dat soort mensen niet echt in met dierenwelzijn, dus of ze dan voer zouden gaan kopen voor hun slang ipv de gratis aangeboden kittens te nemen en een risico lopen, daar ben ik niet zo zeker van.
Kittennagels zijn erg klein en doen niet zoveel schade op een slangenhuid die erg sterk is (hoornschubben). Ze moeten er al tussen geraken, en dan nog... Zolang dat niet bij de staart van de slang gebeurt is dat niet zo probleem.
Als de kitten dood is (is altijd voordat hij ingeslikt wordt), zijn de nagels vanzelf ingetrokken.
Een muis heeft trouwens ook nagels en tanden, en is dus minstens zo gevaarlijk.
Dat die verhalen niet zouden kloppen lijkt me dus sterk.

Als laatste wil ik nog kwijt dat ik het niet zielig vind voor de mensen van de moeder van jouw Thijs. Het kan best zijn dat ze tegenslag hebben gehad, maar een poes daarom open laten rondlopen vind ik echt niet kunnen. Ofwel kan je het echt niet betalen en moet je een oplossing zoeken (lenen of herplaatsen), ofwel zorg je dat je het betaald. Want door steeds nestjes te hebben geef je al snel veel meer uit dan de castratie kost. En de gezondheid van de kat gaat ermee achteruit.
Ofwel blijft ze krols worden wat zo'n aanslag is dat ze na een paar jaar broodmager is, ofwel geef je ze de pil waardoor ze zo goed als zeker binnen de paar jaar een kanker ontwikkeld. Zowel krolsheid als pil geven ook verhoogde kans op ontstekingen, en kanker op latere leeftijd en dit al van de eerste keer.
Castreren is eenmalig, en moet toch gebeuren. Al wat ervoor gebeurt (nestjes of pil) is extra kosten. Dus die redenering is gewoon onzin.
100 euro, wat zo'n castratie kost, is ook niet zo'n investering dat dat niet mogelijk moet zijn. Dat is gewoon te gemakkelijk vind ik.
En als je nog geen 100 euro kan bijeen rapen, moet je ook geen poes houden, en al zeker geen nestjes mee krijgen.
Wat als ze tijdens de bevalling in nood geraakt (typisch in het weekend) en een keizersnede nodig heeft? Wat als de baby's met de hand moeten opgevoed worden?
Dan zouden ze pas weten wat kosten zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door NienkeJoe »

Het gaat ook niet om de nagels aan de buitenkant, maar om de binnenkant. Een slang is wel heel kwetsbaar aan de binnenkant en kittens voeren gebeurt gewoon niet.
Fretten en dat soort dieren worden ook nooit gevoerd, omdat de schade die ze aan kunnen richten enorm is. Zo zijn er nog een aantal dieren die niet gevoerd worden aan slangen.
Ratten worden ook het liefst dood gevoerd. Een rat is in staat om dwars door de schubben van een slang heen te bijten.
Zeker omdat de schubben glad zijn, zoals je zegt, glijden tanden en nagels makkelijk erlangs en komen ze dus tussen de schubben vast te zitten.
Die schade is niet zo heel vervelend, na de vervelling is de slang meestal zijn verwonding wel kwijt.

Ik heb geen idee hoe het zit met de asielen in België. Maar ik weet wel dat het asiel waar ik gewerkt heb erg waardeloos was. Niet alleen in de verzorging, maar ook in de kunde over dieren.
Ik heb over meer asielen dit soort verhalen gehoord. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind.

Mijn kat loopt al 4 jaar gewoon buiten. Niemand heeft ooit geprobeerd hem mee te nemen. Waarom zouden ze ook. Zo mooi is hij nou ook weer niet hoor. Zijn zusje loopt ook gewoon buiten. Ze zijn beide gechipt (net als de rest van mijn katten trouwens), dus als iemand goede bedoelingen heeft, weten ze dat hij een huis heeft.
Ik vind het ook zielig om hem binnen te houden. Het is nou eenmaal een buitenkat die enorm geniet van in de tuin lopen en muizen vangen. Waarom zou ik hem dat ontnemen? Alleen maar omdat ik bang moet zijn dat iemand hem jat?
En waarom mag een langharig vod niet buiten lopen en een pracht van een HTK wel? Alleen maar omdat die korte haren heeft? Of omdat hij rasloos is? Ook een mooie HTK kan gejat worden.
Dus eigenlijk is het gewoon raar. Ik mag Joris (de langhaar) niet buiten laten lopen, maar Thijs (een HTK) wel. Ondanks het feit dat hij de aftekening heeft van een Bengaal. Hmmm, nee. Sorry, maar mijn katten gaan gewoon naar buiten.
Tegenover mij woont een Karthuizer. Die loopt ook gewoon lekker buiten. Al 19 jaar.

Ik vind het stom als mensen die langhaar een Pers noemen, omdat een Pers eruit ziet alsof hij te hard tegen een muur is gelopen.
Als ze zeggen kruising Maine Coon (of kruising Pers), vind ik dat leuker.
Ik heb geen Pers, in de verste verte niet. Hij heeft veel meer van een Maine Coon dan van een Pers. Hij is ook niet overal gelijke lang behaard. Vandaar.

De bedoeling van deze mensen was om de kat tijdens de krolsheid binnen te houden. Maar als een kat een stille krolsheid heeft, weet je natuurlijk niet dat ze krols is. Daar kunnen die mensen ook niks aan doen. Niet alle katten roppen het behang van je muren, hangen in de knieën van je echtgenoot en krijsen de hele tent bij elkaar.
Mijn moeder heeft ook een poes gehad die niet liet merken dat ze krols was. De andere kat, een zusje daarvan, hing dus wel in de knieën van mijn vader 's nachts, schreeuwde en reageerde overal op.
Dus ja, dan vind ik het wel sneu. Die mensen doen hun best. Ze kunnen niks doen aan het feit dat die kat stil was.
Ze zijn aan het sparen voor een castratie van hun poes.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Mirjam86 »

pearlsofpassion schreef: Elke kat die je buiten laat, stel je bloot aan allerlei gevaren, en mooie raskatten of kruisingen, doet er niet toe, worden ook snel meegenomen.
Dat zegt Valerie toch ook? Het gaat mij meer om de gevaren buiten de tuin zoals verkeer en kattenhaters. Over de kat van kennissen is laatst bleek heengegooid, terwijl er veel katten loslopen in de buurt. Zij dachten dus ook dat het een katvriendelijke buurt was.
Ik zet mijn tuin liever af of leer ze met een tuigje om te gaan. Maar iedereen moet natuurlijk voor zichzelf de risico's inschatten.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb nergens gezegd dat je een htk wel zomaar naar buiten kan laten. Dat moet je inderdaad zelf maar inschatten. Maar dat wordt hier ook nergens aangeraden.
Als een kat 19 wordt buiten, heeft ze veel geluk. Gemiddeld worden katten op straat maar zo'n 5-6 jaar oud.
Maar een poes die krols is of kan worden naar buiten laten is vragen om problemen.
Ze kan inderdaad stil krols geweest zijn, of ze was gewoon krols en onmiddelijk gedekt. Dat kan ook. Dus in mijn ogen zijn ze wel verantwoordelijk. Als iedereen zo redeneert is niemand verantwoordelijk als zijn poes een nestje krijgt.
Het is nochtans heel simpel, je houdt die binnen tot ze gecastreerd is. En dan heb je dit niet.

En nu is het spaargeld voor de castratie dus opgegaan aan het nestje en zitten ze binnen een paar maanden met een nieuw.

Oh, en over de slangen. Er zijn echt gevallen genoeg.
Ik heb ook uitgelegd dat als een kitten dood is, en dat is het geval voordat hij ingeslikt wordt, de nagels vanzelf ingetrokken zijn. Een kat moet namelijk spieren gebruiken om ze naar buiten te brengen, niet om ze in te trekken. Dus die schieten zo terug.
Een rat is inderdaad stukken gevaarlijker want een rat kan in de staart van een slang bijten en daar gaat die slang aan dood. Bovendien is een rat een knaagdier en kan die ook naar voren sterk bijten. Een slang gaat namelijk de kop van haar prooi in de mond nemen en hem dan stilletjes wurgen. Pas als hij dood is, zal ze hem inslikken.
Dat is de reden waarom muizen niet gevaarlijk zijn, die weten niet wat hen te wachten staat tot ze gepakt zijn. Die gaan dus ook niet in de slang bijten en lopen vaak zelfs gewoon tegemoet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Ilone »

Open poes is zoeizo niet slim om buiten te laten...krols of niet.
Zoals in je verhaal al duidelijk werd, zijn ze dus ook niet merkbaar krols.
Zolang een poesniet geholpen is, moet je het niet buiten laten. Vind ik.
Maar de discussie loopt steeds verder weg van het onderwerp ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door castratenkoor »

NienkeJoe schreef:Het gaat ook niet om de nagels aan de buitenkant, maar om de binnenkant. Een slang is wel heel kwetsbaar aan de binnenkant en kittens voeren gebeurt gewoon niet.
Fretten en dat soort dieren worden ook nooit gevoerd, omdat de schade die ze aan kunnen richten enorm is. Zo zijn er nog een aantal dieren die niet gevoerd worden aan slangen.
Ratten worden ook het liefst dood gevoerd. Een rat is in staat om dwars door de schubben van een slang heen te bijten.
Zeker omdat de schubben glad zijn, zoals je zegt, glijden tanden en nagels makkelijk erlangs en komen ze dus tussen de schubben vast te zitten.
Die schade is niet zo heel vervelend, na de vervelling is de slang meestal zijn verwonding wel kwijt.
Waar haal je die aan zekerheid grenzende wijsheid vandaan?
Ik weet uit ervaring dat kittens wel degelijk aan slangen gevoerd worden.
Ben zelf 20 jaar slangenhouder geweest en ben praktijken tegengekomen.......
Boa constrictors vreten echt alles.
Kittens gratis aanbieden is risico van moord.
Er worden met prachtige verhalen hele nestjes gehaald.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Zuri »

Hoi NienkeJoe,

Ik wil graag even reageren op een aantal dingen die je in je laatste post noemt.
NienkeJoe schreef:Mijn kat loopt al 4 jaar gewoon buiten. Niemand heeft ooit geprobeerd hem mee te nemen. Waarom zouden ze ook. Zo mooi is hij nou ook weer niet hoor. Zijn zusje loopt ook gewoon buiten. Ze zijn beide gechipt (net als de rest van mijn katten trouwens), dus als iemand goede bedoelingen heeft, weten ze dat hij een huis heeft.
Ik vind het ook zielig om hem binnen te houden. Het is nou eenmaal een buitenkat die enorm geniet van in de tuin lopen en muizen vangen. Waarom zou ik hem dat ontnemen? Alleen maar omdat ik bang moet zijn dat iemand hem jat?
En waarom mag een langharig vod niet buiten lopen en een pracht van een HTK wel? Alleen maar omdat die korte haren heeft? Of omdat hij rasloos is? Ook een mooie HTK kan gejat worden.
Dus eigenlijk is het gewoon raar. Ik mag Joris (de langhaar) niet buiten laten lopen, maar Thijs (een HTK) wel. Ondanks het feit dat hij de aftekening heeft van een Bengaal. Hmmm, nee. Sorry, maar mijn katten gaan gewoon naar buiten.
Tegenover mij woont een Karthuizer. Die loopt ook gewoon lekker buiten. Al 19 jaar.
Waarom is het zielig om een kat binnen te houden? Mijn drie katten wonen al hun hele leven binnen en hebben een heerlijk leven. Ze hebben genoeg ruimte, speeltjes, aandacht en bovenal een fijne kattenren op mijn balkon zodat ze veilig buiten kunnen zitten.
Mensen die een raskat buiten laten lopen, nemen mijns inziens inderdaad een risico. Iedere kat die er anders uitziet dan de gemiddelde HTK kat, loopt het risico meegenomen te worden en met een zielig verhaal op Marktplaats terecht te komen (met een prijskaartje erbij). En langharige rassen met een bijzondere tekening vallen nu eenmaal meer op dat een 'gewoon' HTK-katje. Er hoeft maar 1 debiel in de je wijk te wonen die er geld mee denkt te kunnen verdienen...
En zoals zo vaak al op dit forum genoemd; katten lopen meer risico's dan alleen diefstal door ze buiten te laten. Al die andere risico's zijn net zo goed van toepassing voor HTK-katten als voor raskatten.
Niemand zegt dat je een langhaar niet buiten mag laten lopen en een korthaar wel. Dat is uiteindelijk je eigen beslissing.
NienkeJoe schreef:Ik vind het stom als mensen die langhaar een Pers noemen, omdat een Pers eruit ziet alsof hij te hard tegen een muur is gelopen.
Als ze zeggen kruising Maine Coon (of kruising Pers), vind ik dat leuker.
Ik heb geen Pers, in de verste verte niet. Hij heeft veel meer van een Maine Coon dan van een Pers. Hij is ook niet overal gelijke lang behaard. Vandaar.
Waarschijnlijk heb jij gewoon een mengelmoeskatje. Niets mis mee, maar als het een raskat was geweest, dan had je het echt wel geweten hoor.
Ook bij een pers zijn niet alle haren even lang. De haren op de rug zijn altijd korter dan die in de kraag. Dat is dus niet een graadmeter om te bepalen of een kat lijkt op een bepaald ras... Er komt veel meer bij kijken. En eigenlijk kun je pas echt weten of een kat een raskat is, als je een kat hebt met een stamboom, zodat je kunt zien dat de kat afkomstig is van katten van datzelfde ras.
NienkeJoe schreef:De bedoeling van deze mensen was om de kat tijdens de krolsheid binnen te houden. Maar als een kat een stille krolsheid heeft, weet je natuurlijk niet dat ze krols is. Daar kunnen die mensen ook niks aan doen. Niet alle katten roppen het behang van je muren, hangen in de knieën van je echtgenoot en krijsen de hele tent bij elkaar.
Mijn moeder heeft ook een poes gehad die niet liet merken dat ze krols was. De andere kat, een zusje daarvan, hing dus wel in de knieën van mijn vader 's nachts, schreeuwde en reageerde overal op.
Dus ja, dan vind ik het wel sneu. Die mensen doen hun best. Ze kunnen niks doen aan het feit dat die kat stil was.
Ze zijn aan het sparen voor een castratie van hun poes.
Tja, hier kan ik alleen maar over denken; als je kat nog niet gesteriliseerd is, dan moet je je kat niet naar buiten laten. Buiten alle gevaren om die buitenkatten lopen, wordt een ongesterriliseerde poes geheid een keer krols en zwanger. Ik snap best dat de ene kat dat meer toont dan de ander, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar om de kat tijdig te steriliseren. En dat iemand er nog voor moet sparen... ja sorry, maar ook daar heb ik geen begrip voor. Katten kosten geld. Als je dat niet kunt betalen, dan moet je geen katten nemen. Een nestje kittens kost minstens zoveel (als je het goed wilt doen; goed voer, regelmatig ontwormen en ontvlooien en tijdig inenten). Ik vind dat sterilisatie er gewoon bijhoort.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door L33ntje »

Ik denk dat niet zozeer de plaats waar je de kittens vindt belangrijk is, maar waar ze uiteindelijk concreet vandaan komen. Daarom moet je je ook eigenlijk altijd goed voorbereiden, en nooit in een impuls een dier aanschaffen - en al helemaal niet omdat het zo zielig daar is voor het beestje, want zo hou je broodfok juist in stand. (Maar..oh, wat duurt dat wachten lang !)

Wij hebben onze kittens ook van Ebay Kleinanzeigen (soort Duitse Marktplaats), voornamelijk omdat we tot drie keer toe geen asielkat uit Nederland mochten komen ophalen ("wij plaatsen geen dieren in het buitenland" (3km over de grens....).

We zijn bij 5 en 10 weken bij de kittens wezen kijken (uurtje op bezoek, koffie, aaien, spelen), en hebben ze uiteindelijk met ruim 12 weken pas opgehaald, omdat TOEN pas de moeder ze zat begon te worden. De eigenaar vroeg wel een vergoeding voor de kittens (100 euro), maar ze heeft ze dan ook uitstekend voer en kattenbakgrit gegeven, uitstekend gesocialiseerd (met kinderen, mensen en honden), twee keer bij de dierenarts met ze geweest voor ontvlooien/ontwormen/inenten etc, dus ik schat dat ze in die tijd ook gerust dat geld bijna gekost moeten hebben. Tussendoor stuurde ze ongeveer elke week foto's met een kort berichtje hoe het met ze ging.

Geen echte fokker, geen raskatten (wel een mooi mengsel en ouders bekend) maar wel iemand met heel veel aandacht en liefde voor de dieren, die het hier dan ook meteen uitstekend deden. Voor wie Internet wel degelijk de aangewezen bron was om goede eigenaren uit te zoeken (wat voor HAAR heel belangrijk was).

Voor niet-raskatten is het een uitstekende plaats, waar uiteraard ook verkeerde mensen gebruik van maken. Dat ligt echter niet aan het medium. De enige ECHT slechte plaats om een dier te kopen is denk ik zoals vroeger op de Vogeltjesmarkt. Maar dat is volgens mij gelukkig ook alweer een tijd verboden.
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Chernobi »

Jeetje wat een verhaal. Echt ongelofelijk hoe mensen soms met hun dieren omgaan. Ik kan me nog herinneren dat op het platteland nabij Zeeland, waar ik ben opgegroeid er ook horrorverhalen rondgingen over boeren weigerden hun poezen te laten steriliseren en hele nestjes gewoon ergens dumpten. Hoe haal je het in je hoofd denk ik dan.

Wat betreft buiten laten lopen, Meysam komt nu nog niet buiten omdat onze tuin nog niet klaar is (nog geen schuttingen, nieuwbouw) maar zodra alles staat willen we de tuin af gaan zetten zodat hij toch nog lekker kan spelen in de tuin. Ik wil hem niet vrij laten rondlopen in de wijk omdat ik dat simpelweg gewoon niet aandurf. Het is hier best druk en je weet maar nooit welke gek hem mee zou kunnen nemen. Het is een feit dat een hoop raskatten nu eenmaal gestolen worden. Maar afgezien van dat zijn er tegenwoordig ook genoeg kattenhaters die een dier wat aan kunnen doen. Mijn ouders wonen op het platteland, enige bewoonde huis in de straat en naast een bos. Kees (hun kat) loopt ook gewoon los en dat is prima. Met Meysam kan ik dat helaas niet doen. Ik denk dat er ook wel een verschil zit tussen een kat die buiten gewend is en een kat die binnen is opgegroeid. Kees was een zwerver en Meysam is vanaf jongs af aan binnen geweest bij zijn vorige eigenaar. Waar kees dood zou gaan als hij altijd binnen moest blijven vindt Meysam het terras verkennen aan zijn tuigje al een uitdaging.
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door GizmoenJiro »

Toen wij onze kater ophaalden na een reactie op Marktplaats dachten we al dat hij groot was voor zijn leeftijd. Op de advertentie stond 9weken en gratis op te halen maar zonder foto. We hebben gekeken of het diertje iets mankeerde en hebben hem meegenomen naar huis. Na een bezoek aan de DA bleek de kat in ieder geval. 4maanden te zijn, wat onze vermoedens al bevestigde. Nu is het een schat van een kater en inmiddels 8/9 maanden en een echte grote kat die geen obstakel niet kan bespringen.
Nu waren wij op zoek naar een kitten omdat we het idee hadden dat de kater zich soms een beetje verveelde ondanks onze speeluurtjes. Ik schrok me dood hoe mensen aan het bieden waren, verschillen van €1.00 maar ook bedragen waar je van schrikt bij een standaard HTK kat. Bij een raskat kan je nog begrijpen dat ze €400 zijn, stamboom e.d., maar als je ziet dat er katten van 8weken aangeboden worden die niet ontvlooid en ontwormt zijn dan vind ik het triest. Ook heb ik al menig poesje voorbij zien komen waaraan je ziet dat hij slechte oogjes heeft. Vorige week hadden wij een leuke kat gezien met een leuke tekst erbij die getuigde van een dierenvriend dus boden wij. Katje mocht in het weekend weg, en het baasje zou reageren op mails, wij waren 4 dagen de hoogste bieder en toen was t al dinsdag, dus na t weekend. ik heb menig mail verstuurd naar de eigenaar maar uiteindelijk geen respons. Ik heb mijn bod nog enige dagen extra laten staan omdat ik hoopte een reactie te krijgen zodat ik de bieder even kon wijzen op fatsoensnormen want inmiddels was mij duidelijk dat het bod voor de aanbieder dus nog steeds niet hoog genoeg was. Immers waarom zou je de advertentie zo lang er op laten staan als hij al t weekend weg mocht. Inmiddels hebben we wel een kitten, ook via marktplaats, maar die advertentie was gewoon aansprekend mede omdat het geld dat de kitten mij kostte naar de kinderen zou gaan om speelgoed te kopen nu hun speelmaatje weg was. Overigs staat de advertentie van de 'weekend kitten' gewoon nog online en is het bod €30 gedaald nadat ik mijn bod weghaalde. Zal ze leren
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Chiquita98 »

Zou verboden moeten worden om dieren via marktplaats aan te bieden!!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Robijn »

Mensen die op hun kittens laten bieden op Marktplaats, zijn mensen die hun kittens als gebruiksvoorwerp zien, en het gaat hen erom om zoveel mogelijk geld ervoor te krijgen. Het gaat hen niet om het welzijn, of om bij wat voor mensen de kitten terecht komt, of die goed zijn voor het beestje. Nee, de hoogste bieder krijgt de kitten, en waar het beestje terecht komt, zal hun een worst zijn. Op dit soort advertenties, waar men laat bieden op een huisdier, zou ik nooit reageren.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie