Kitten pest andere kat/poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Maanstaart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:09

Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Maanstaart »

Hallo allemaal,

Ik had dit forum wel vaker gezien en heb er ook wel eens goeie tips gelezen alleen nu zit ik zelf met een probleempje.

Ik en mijn vriendin hebben nu 3 weekjes een nieuwe kitten (dame) (nu 13,5 week) in huis. Daarbij hadden wij al een kat (5 jaar) en een poes (4 jaar). Het gaat in principe allemaal 'prima' de kitten eet goed, gebruikt de kattenbak en de 2 oudere accepteren de kitten.

Het enige nadeel is dat de kitten een beetje 'gemeen' is naar de andere 2. De 2 oudere houden van slapen (wie niet... ;-)) maar nu zodra zij hun ogen sluiten vliegt de kitten erop en begint te bijten etc. (natuurlijk pakt de oudere kat/poes die kleine dan aan).

Ik begin het langzaam een beetje zielig te vinden voor de 2 wat oudere dat ze nu niet meer echt lekker rustig kunnen slapen tot dat eigenlijk de kitten ligt te ronken.

Kennen meer mensen dit probleem en valt hier misschien iets aan te doen? Of moet je dit maar laten gaan? En is dit een 'fase' waar die kitten inzit.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, het is een fase waarin de kitten zit. Namelijk de kittenfase. Dat wil dus zeggen dat een kitten moet spelen. En de oudere katten willen dat blijkbaar niet als ik je verhaal lees. Wat moet dat kittentje dan doen?
Ik vind dat geen pestgedrag, dat is gewoon willen spelen en contact zoeken.
Ik denk niet dat het gaat overgaan binnen het half jaar en dan wordt de kitten er natuurlijk ook niet gelukkig onder want hij wordt beknot in zijn speelsheid. Bovendien denk ik dat er ook een kans is dat de oudere katten straks niets meer van de kitten moet weten.
Het beste zou zonder twijfel zijn dat je er een extra kitten bij zet. Dat zal zo goed als zeker alles oplossen. De kitten wil duidelijk met een andere kat spelen en dus zal hij de oudere gerust laten als hij met een ander kitten kan spelen.

Ik denk niet dat je het helemaal kan opvullen door actief met hem te spelen. Spelen met een andere kat is namelijk iets heel anders dan met gelijk welk speelgoed. Er is trouwens niets zo leuk als 2 samen spelende katten en je kitten zal er waardevolle sociale vaardigheden mee opdoen.


Ik heb ook sinds een week een extra kitten omdat mijn oudere kat niet van mijn eerste kitten moest weten. Het is nooit goed gegaan maar na een half jaar werd het nog steeds erger omdat de kitten haar bleef vangen. Nu gaat het na een week al veel beter omdat de 2 jongsten haar met rust laten. Ze heeft nog wat last met het feit dat de jongste nieuw is, maar het gaat al beter dan voor hij er was. Echt aan te raden dus.

Denk er maar eens over na.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Ilone »

Sja, wat wil je, het is een kitten ;) Die zijn speels, en willen spelen, niet slapen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Maanstaart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:09

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Maanstaart »

Nadeel is dat een 4de erbij dus het hier gewoon te klein is. We wonen in een appartement en 3 is precies goed en 4 word teveel... Dus een extra pluizen beest erbij zetten word hem niet.

Aan de andere kant snap ik het ook niet echt want de poes en kater speelde hiervoor ook gewoon met ze 2e (tussen het slapen door). Alleen nu doen ze dit dus ook opeens niet meer. Komt dit omdat ze toch nog niet helemaal gewend dan zijn aan de kitten? En zou ik dus gewoon nog even moeten wachten met meteen denken dat er wat mis is....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door pearlsofpassion »

Onze kat speelde vroeger ook (alleen dus) , maar sinds er een nieuwe is niet meer. En je middelste bij ons speelt nu ook niet meer alleen sinds de jongste er is, maar wel met hem natuurlijk. Ik weet het niet, maar mss durven ze niet meer omdat de jongste er dan op af zou komen springen.
De oudere katten zullen wel wat schrikken van de kitten die zo druk is en levendig.

Enne eerlijk gezegd denk ik dat als je het zo laat je huisje ook snel te klein zal zijn. En een kitten erbij pakt toch niet zoveel plaats in. Ale bon, je moet het zelf weten he, maar als die kitten zich na een tijd echt gaat vervelen....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maanstaart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:09

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Maanstaart »

Ik zal het even afwachten wat de beesten doen... en ik zie het dan wel even.

En denk niet dat ik je advies afwijs het is alleen dat het hier dan te vol word. Al zijn we wel druk bezig om naar een normaal huis te kijken zodat ze beesten ook lekker buiten kunnen ravotten.

Bedankt in ieder geval voor het advies!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door pearlsofpassion »

Ja das goed. :-)
Wij hebben hier ook een hele tijd afgewacht en veel geprobeerd.

Let er gewoon op dat het niet verkeerd afloopt, dus als de oudere katten lelijk zouden beginnen doen tegen de kleine denk ik wel dat je serieus moet overwegen iets te veranderen.

Een knuffel is natuurlijk wel leuk voor de kleinste, maar verwacht niet dat dat het oplost. :-)

Nog veel plezier met je kitten. Ze zijn zo snel groot! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maanstaart
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2010 13:09

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Maanstaart »

Het komt ook wel goed. in ieder geval dat vertrouwen heb ik wel ;) De kat en poezen mogen ook doen wat ze willen hier als het maar 'leuk' blijft. En misschien maar is even opzoek naar wat nieuwe speeltjes voor de beesten.

En plezier heb ik altijd van ze of ze klein of groot zijn ;)...

Dit is btw de kleine:
toen ze net in haar nieuwe huis was:
Afbeelding

en toen ze een weekje ouder was: (de chinees)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kitten pest andere kat/poes

Bericht door Uumie »

Wat een schattig beestje maanstaart!

Weet je wat het is, het wennen aan een nieuwe situatie kan bij de ene kattengroep langer duren dan bij de andere. Onze jongens zijn bijvoorbeeld heel tolerant, maar ik ken ook zeker verhalen waarbij het na een half jaar nog niet 100% lekker liep.
Gewoon vertrouwen hebben, het komt vast wel goed. Let er alleen op, zoals pearlsofpassion ook al zegt, dat de oudere katten het kitten geen pijn gaan doen.

Succes!!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie