Beetje onzeker en advies nodig

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Lona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2010 21:30

Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Lona »

We hebben Milo nu 5 weken bij ons thuis. Hij is nu 15 weken. Milo wende heel goed bij ons en had het al heel snel erg naar zijn zin!
Sinds afgelopen maandag is Nyxx bij ons komen wonen. Nyxx is een poesje van nu 9 weken. Ze had even nodig om los te komen en zat vooral onder de bank. Nu komt ze sinds gisteravond lekker bij ons snuffelen en kroelen. Dat zit dus wel goed.
Milo echter gromt en blaast alleen maar tegen haar. De eerste dag liet ze dat gebeuren, daarna begon ze zich te verweren door te blazen naar Milo. In plaats van dat ze elkaar beter gaan accepteren, lijkt het nu alleen maar erger te worden en soms vechten ze zelfs echt. Milo valt haar dan aan, zij zoekt Milo nooit op eigenlijk. Moet ik hierop ingrijpen of moet ik ze laten gaan (tenzij te ernstig natuurlijk)?

Bijkomend probleem is dat Nyxx dus niet naar haar voerbakje gaat uit zichzelf. We moeten haar regelmatig bij haar bakje zetten zodat ze kan eten en drinken, volgens mij durft ze niet zelf vanwege Milo. Ik zie haar ook niet zelf naar de kattenbak gaan (pas 1 keer). Ze doet wel alles op de bak, maar pas als wij haar erop zetten... Zou dit ook angst zijn? En hoe kunnen we haar leren toch zelf te gaan eten en haar behoefte doen?

Sorry voor de vragen, maar we zijn beginnende kattenbezitters (wel al langer liefhebbers) en daarom soms nog een beetje onzeker..
Milo (kater, 17 maart 2010), sinds 25 mei 2010 bij ons!
Sinds 28 juli ook poezenmama van Nyxx (poesje, 27 april 2010)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Beetje onzeker en advies nodig!

Bericht door Umimeis »

Misschien kan haar bakje met eten ergens anders neerzetten?
Ik zou ze wel tegelijk eten geven, maar het bakje van Nyxx ergens anders dus neerzetten.

Hoeveel kattenbakken heb je in huis staan? Ik zou dan in dit geval voor 2 bakken kiezen.
(ik heb er zelf 1 voor 2 katten,maar mijn katten doen hun behoefte buiten)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2010 21:30

Re: Beetje onzeker en advies nodig!

Bericht door Lona »

Nou ze gaat er wel op hoor, alleen als ze zeker weet dat Milo niet in de buurt is. En meestal betekend dat dus dat wij haar erop moeten zetten..
Eten doen ze wel tegelijk ja, maar Nyxx hou ik nu op de bank met een bakje voer omdat ze anders weggejaagd word door Milo..

EDIT:
Pff.. die twee vechten elkaar echt de tent uit, ik heb begrepen dat ik ze moet laten gaan, maar goed, hoe ver kan ik ze laten gaan? En hoe lang moet ik dit aankijken?
Milo (kater, 17 maart 2010), sinds 25 mei 2010 bij ons!
Sinds 28 juli ook poezenmama van Nyxx (poesje, 27 april 2010)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Umimeis »

Ik zou ze inderdaad met rust laten maar als het echt te ver gaat, dan gewoon even in de handen klappen zodat ze even schrikken. Dat doe ik ook meestal als ze hier aan het stoeien zijn.
Als het tot vechten uitloopt, dan klap ik even in m'n handen of ik roep even heel hard 'NEE'.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2010 21:30

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Lona »

ja dat probeer ik, maar daar trekken ze zich weinig van aan helaas..
Milo (kater, 17 maart 2010), sinds 25 mei 2010 bij ons!
Sinds 28 juli ook poezenmama van Nyxx (poesje, 27 april 2010)!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door JLC »

Je zou ze tijdelijk kunnen scheiden; elk een eigen kamer. En na een tijdje van wisselen van kamer, zodat ze aan elkaars geurtje kunnen wennen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Lona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2010 21:30

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Lona »

die mogelijkheid heb ik helaas niet..
Ze zijn inmiddels weer rustig gelukkig..
Milo (kater, 17 maart 2010), sinds 25 mei 2010 bij ons!
Sinds 28 juli ook poezenmama van Nyxx (poesje, 27 april 2010)!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door JLC »

Misschien kun je dan werken met een bench en dan beide katten afwisselend in de bench doen. Ik heb zelf twee katten, maar dat zijn nestgenootjes. Dat is bij mij dus tot nu toe geen probleem geweest. Dus verder heb ik niet veel tips voor jou. Ik hoop dat het snel beter gaat.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door MBHK »

Bij ons ging het bijna hetzelfde! Onze kater is nu bijna een jaar en was absoluut niet blij met de komst van een nieuw gezicht in huis. De eerste 2 dagen heeft hij constant met een hoge rug gelopen en bleef hij maar blazen/grommen. Ik heb ze het zelf laten uitzoeken. Naar mijn idee heeft het geen zin om het continu in de gaten te houden. Uiteindelijk zullen ze het toch met elkaar moeten doen. Tenzij er echt geen verbetering in zit. Uiteraard heb ik ze een aantal keer uit elkaar moeten halen. Op dat moment gaf ik ze beide een klein tikje. Aan het einde van de week lagen ze samen in de krabpaal te slapen! :D

Oja.. de reden dat ik ze beide een klein tikje geef is om te voorkomen dat er een zich winnaar/verliezer voelt. Deze tip heb ik ooit gekregen van een collega. Ze dacht dat haar kater de kleine aanviel omdat hij haar niet moest. Ze kwam erachter dat de kleine hem bleef opzoeken, opzoeken en opzoeken. Hij moest nog aan haar wennen en had op dat moment geen behoefte aan spelen. Na een paar keer een blaas/grom greep hij haar om duidelijk te maken dat ze nog uit de buurt moest blijven. Helaas had ze op dat moment de kleine al een paar keer uit een ''gevecht'' gehaald, bij laten komen op haar schoot met veel geknuffel en hem op z'n plek gezet. Vanaf dat moment liep de kleine triomfantelijk door het huis. Haar gelieve kater kende ze niet meer terug i.v.m. zijn gedrag. Ik heb totaal geen idee of het echt zo in die kopjes werkt!
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Zorro »

Bij ons ging het de eerste dag ook niet goed, maar we hebben ze het zelf laten uitzoeken.
Zorro is 2 en Rubah is nu 9 weken.. Ze dagen elkaar uit en soms komt er een poot te voorschijn of bijten ze elkaar even.
Ik heb nooit het idee dat dit te hard is. Ze moeten even aan elkaar wennen en kijken wie de baas is.
Kijk het even aan. Misschien worden het nooit de beste vriendjes (zei onze DA namelijk over Zorro en Rubah) maar dan gaan ze uiteindelijk wel hun eigen weg.
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Catfish »

Geen sorry voor je vragen, daar is het een forum voor! ;-) En niemand is alwetend.

Hoe gaat het nu met ze?
Ik hoop dat ze elkaar inmiddels tolereren, of misschien (hopelijk) elkaar zelfs leuk vinden.
Ik ben heel benieuwd... Na een update kunnen we je misschien (zo nodig) van relevant advies voorzien.
Veel plezier met ze! (Toch?)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Camoth »

Ik zou ze in elk geval geen tik geven. Wij kunnen geen kattentaal spreken en weten niet wie wat doet en waarom. Daarbij is het sowieso niet slim om tussen twee vechtende katten gaan staan, voor jezelf bedoel ik dan.

Misschien is de simpelste oplossing om gewoon meer voerbakjes neer te zetten? Dan kunnen beide katten rustig eten wanneer ze maar willen. Ik zou het ook niet leuk vinden als een vreemd persoon in mijn huis even mijn eten van mijn bord gaat zitten eten...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door MBHK »

Bij mij reageren ze niet op woorden, erg vervelend! Ik geef een klein tikje (eerder een poging tot) met mijn wijsvinger, verzeker iedereen dat ik ze daarmee geen pijn doe, en deze manier werkt. Zodra mijn kater mijn wijsvinger ziet is het afgelopen. Wil hiermee absoluut niet aangeven dat voor iedereen deze manier werkt en moet overnemen. Helaas heeft het voor mij geen enkel zin om de hele dag ''nee'' te roepen of met mijn handen te klappen i.v.m. dat ze daar echt niet zullen luisteren. Had het ook graag anders gezien..

Even iets anders.. leuke blog! Waar heb jij die libelle vandaan, zelf gemaakt? :oops:
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door Camoth »

Over de libelle stuur ik je een pm ;)

Wat betreft het tikje; het gaat mij meer om wanneer twee katten vechten dat het niet de beste oplossing is, omdat je niet weet wie de "aanstichter" is, het is niet altijd wat het lijkt.

Voor dingen die niet mogen is een plantenspuit misschien een beter alternatief overigens.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Beetje onzeker en advies nodig

Bericht door MBHK »

Camoth, alvast bedankt! :D

De plantenspuit heeft bij ons een paar keer gewerkt! Inmiddels niet meer, pff..
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Plaats reactie