2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

Hallo,

Wij hebben nu onze brit Tama al bijna een jaar. In die tijd is het opgevallen dat ze erg veel aandacht wil en ook erg gehecht aan ons is. Daarom zijn wij gaan kijken voor een 2e poes erbij. Liefst met hetzelfde rustige karakter, zodat er weinig gevochten wordt.

Kat die we al hadden:
Tama, Brits korthaar chocolat torty, 2 jaar oud.
Was in de cattery onderste in rangorde, erg schuw..maar is hier thuis helemaal op haar plaats en is inmiddels bijna een verwende diva. Is nu dus bijna een jaar bij ons.

Kat die we gisteren er bij hebben gehaald:
Nala, x Brits korthaar grey torty, 8 jaar oud.
Moest bij oude eigenaren weg ivm samenwonen (de andere partij had al honden en 5 katers)..is erg rustig, ontspannend kat uit de boom kijkend..en lijkt zich niet te bekommeren om rangorde.

We hebben ons natuurlijk ingelezen in alle tactieken van kennis maken...van 'samen in een hokje opsluiten en laat ze het uitvechten' tot 'eerst een week gescheiden houden en geur laten wennen'. De eerste optie vind ik niet erg katvriendelijk..en de 2e optie is niet erg haalbaar omdat de 1e kat al gewend was overal te mogen komen. Ze pikt het simpelweg niet om opgesloten te worden.

We hebben ze dus gewoon bij elkaar in de kamer gelaten. Tama is vooral aan het sissen, grommen en staren. Ze volgt de nieuwe kat overal..maar zorgt er voornamelijk voor dat ze op 1 plek (onder de stoel) blijft. De nieuwe kat is totaal niet onder de indruk van gesis, maar doet niets terug en kijkt gewoon doodstil toe. Er wordt dus ook niet gevochten ofzo. Maar Tama zorgt er wel voor dat de nieuwe kat niet rond durft te lopen in het huis..dus ook niet naar voer-water-kattenbak.

We hebben ze gewoon de 1e nacht bij elkaar gelaten om te zien wat er zou gebeuren. De nieuwe kat heeft haar behoeften midden in de woonkamer gedaan...en Tama heeft mij heerlijk wakker gemaakt door over mijn borstkast+deken te plassen. Vooral dat laatste was een hele verrassing...frustratie? of is ze kwaad? Ze heeft nog nooit iets naast de bak gedaan. Daarnaast is Tama ERG prikkelbaar..als ze de kans krijgt verstopt ze zich onder het bed..en daar is ze dan ook niet meer onder vandaan te krijgen. Ze lijkt dus vooral bang voor de andere kat.

Vanmiddag haal ik een nieuwe Feliway..eens zien of dat iets wil helpen. En ik begrijp dat 2 poezen koppelen langer duurt dan 1 dag..maar maak me vooral zorgen om (1) het vreemde (anti-sociale) gedrag van Tama tegen ons en (2) krijgt de nieuwe kat zo wel voldoende water en eten? En hoe vind ze zo ooit de kattenbak. Haar er naartoe tillen hebben we geprobeerd..maar ze is doodsbang weer onder een stoel gekropen.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
cisca
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2010 13:48

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door cisca »

hoi

Niet de 1e kat opsluiten maar de nieuwe en dan langzaam via geur en geluid aan elkaar laten wennen
Dan weet je ook zeker dat ze allebei te eten en drinken hebben en natuurlijk wel een extra kattenbak kopen. Katten hebben er wel eens een hekel aan op dezelfde bak te moeten.

het valt niet mee om je paradijsje te moeten delen..... :oops: :edoh:
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door ktje »

oeii niet echt lekker worden voor jullie....

Misschien kun je bakje eten en drinken dicht bij de nieuwe poes zetten en ook een kattenbak, zo hoeft ze niet ver te lopen en eigenlijk alleen onder de bank vandaan te komen. Maar heeft zo zijn tijd nodig.

En tje Tama is een pittige dat wisten we al, die zal het wel even moeilijk gaan krijgen nu jullie de aandacht moeten verdelen. Waarom ze in een keer op bed gaat plassen weet ik ook niet misschien is ze echt gewoon boos op jullie. Hopelijk gaat het vandaag en vannacht wat beter
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door tacuma »

Op zich klinkt het helemaal niet slecht hoor, voor een eerste dag! De reactie van Tama is ws. omdat
ze beledigd is, de nieuwe kat weet misschien nog niet waar de kattenbak is, of durfde er niet naartoe
te gaan vanwege Tama. Zou het mogelijk zijn Nala b.v. 's nachts apart in een kamer te zetten, mét
kattenbak, eten en drinken? Zo weet Tama dat het haar territorium is, en dan zal ze hopelijk ook niet
meer zo snel op bed plassen. Haar wat extra aandacht geven, zodat ze begrijpt dat Nala's komst geen
bedreiging voor haar vormt. Wij hebben onze eerst twee katten zo aan elkaar laten wennen, en na twee
weken waren ze de dikste vrienden. Beide katten waren toen ook al volwassen, en dat vraagt meestal
net iets meer tijd qua introductie dan een kitten erbij.

Groeten van Laura.

P.S. En nog even je onderschrift aanpassen... ;-)
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

Het opsluiten is dus niet echt mogelijk..we hebben geen groot huis ofzo. De woonkamer heeft geen deur en loopt direct over in de gang. De wc/badkamer is veel te klein. De slaapkamer is voor de 1e kat ook off-limits als wij niet slapen. De keukendeur moet wel open blijven want daar staat kattenbak en waterbak.

Een 2e katenbak hebben we natuurlijk al klaar staan..maar we hadden de hoop dat ze zouden delen. Tama was bij de cattery gewend om de bak met veeele anderen te delen..en de nieuwe kat heeft 8 jaar samen met een andere kat de bak gedeeld (alleen de laatste maanden niet meer ivm overlijden van andere kat).

De nieuwe kat verstopt zich vooral in 1 hoek..met een klein hokje (van krabpaal), 2 stoelen en 1 bank om onder te liggen. Ze ligt er ook wel eens naast trouwens..zolang ze Tama maar kan zien aankomen, want die houd ze goed in de gaten. In deze hoek hebben wij een tijdelijk water en voerbakje neergezet. Hier komt ze niet aan.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door sandy »

Ik denk ook dat het even beter is dat de dames gescheiden zijn als er geen toezicht is, en snachts.
Het feit dat Nala totaal niet reageert is alleen maar goed, dan zal Tama haar niet lang als bedreiging zien.
Het plassen op je bed is protest vanwege de nieuwe situatie.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

@ Tacuma: onderschrift is aangepast ;) Ik ga eens kijken of ik de keuken kan afschermen. En inderdaad is het geen extreem slechte dag hoor..maar door de karakters wisten we eigenlijk al dat dit geen grote vechtpartij zou worden...maar er zijn wel 2 beledigde dames

@ ktje: hoort een beetje bij torty toch, dat pittige? Heb er geen last van hoor, maar Tama was de laatste tijd bijna 20 uur per dag aan het aandacht zoeken..van nachtelijk gemiauw en speeltjes brengen..tot zachtjes op je benen/knieën tikken met haar pootjes als je bij een computer zit.

@ sandy: ik hoop dat ze niet lang wil protesteren. Het grote 2 persoons dekbed past namelijk niet in de wasmachine, dus ik ga zo even een nieuwe kopen (goedkoper dan stomerij).
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Rowena »

Toen we Luna erbij kregen heb ik haar in een grote bench gedaan en Yoshi gewoon overal laten lopen. Hij gromde ook als een gek naar dr en moest helemaal niks van dr hebben.. Ik dacht toen echt dat dat nooit goed zou komen! Maar dat heeft gewoon echt tijd nodig. Het lijkt me toch wel heel verstandig dat je Nala een aparte ruimte geeft waar ze zich terug kan trekken. Dan krijgt ze in ieder geval de gelegenheid om gewoon naar de kattenbak te kunnen en te eten en drinken. Is een grote bench misschien ook niet een idee voor jullie?
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

Oh even een visuele aanvulling:

dit is Nala (we weten nog niet zeker of we de naam gaan houden, eerst zien hoeveel ze er op reageert)
Afbeelding

@ Rowena: in een niet geslaagd asiel-katten avontuur hebben wij 1 kat een week proberen op te sluiten in een grote bench..dit gaf erg veel onrust. De betreffende kat sliep in de kattenbak en overdag hing ze op de kop aan het tralie-plafond. We hebben er een ZEER slecht bench gevoel aan over gehouden..dus die optie gaan we nu nog niet uitvoeren.

We hebben ook rekenschap gehouden met het feit dat het niet gaat klikken tussen de 2. We hebben met de vorige eigenaar afgesproken dat we in ieder geval 2 a 4 weken er alles aan proberen. Hij zelf stelde 1 week voor..maar dat was wel erg kort. Er wordt in ieder geval niets overhaast gedaan.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Rowena »

Oke dan moet je de bench inderdaad maar niet doen, als je daar geen prettig gevoel bij hebt! Ik zou ze toch wel proberen op een andere manier te scheiden. Dan kan Nala ook haar eigen gang gaan en hoeft ze niet heel de tijd weg te duiken! Bij ons ging het na een week helemaal super. Maar mijn katjes zijn ook allebei heel jong, dat scheelt al een hele hoop.

Ik hoop in ieder geval dat ze snel aan elkaar zullen wennen en dikke maatjes worden. Nala is echt een mooierd!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door sandy »

Wow wat een plaatje.

Dat probleem hebben wij ook met ons dekbed, ik heb 'm toen buiten over het wasrek gehangen en helemaal doorgespoeld met wasmiddel, maar lucht gaat er nooit helemaal uit..bij een wasserette zijn wel hele grote machines is dat geen optie?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

We hebben trouwens al kort geprobeerd om Nala in de keuken neer te zetten bij waterbak/kattenbak en de deur te sluiten. Gevolg: Naja is bang en wil weer naar haar veilige plek (onder de stoel) en gaat alleen maar bang voor de deur staan. Aan de andere kant van de deur staat Tama te kijken en sissen.

Misschien iets langer proberen?
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door daantje »

Wat een plaatje is Nala :grin: , Dit even als eerste ;-)

Tja, en dan komt het oude verhaal weer terug, he? Geef het de tijd en accepteer de gevolgen van de onderlinge acceptatie. Hoe moeilijk dat trouwens ook is, hoor ;-) .
Twee weken is best een lange tijd en wie weet hoeveel vorderingen er gemaakt worden.
Tama is erg op jullie gericht vertelde je in je eerste bericht, dus dat het voor haar flink wennen is lijkt me wel logisch. Juist omdat Nala vrij gemakkelijk in de omgang is zou het zomaar kunnen dat Tama redelijk snel vertrouwen krijgt en dat er iets van een klikje tot stand kan komen ;-) .

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door sandy »

Is er een plek waar ze kan schuilen in de keuken?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: 2e poes erbij gehaald..oh-ooh

Bericht door Kiwi »

We hebben vanavond snel wat geregeld..en de keuken is nu save-zone voor Nala:

Haar krabpaaltje (kregen we mee), haar kussen, een waterbak + voerbak + reserve kattenbak staan klaar. Tama heeft 'controle' over alle andere ruimtes..en heeft tijdelijk haar kattenbak en waterbak in de gang.

Ik ben ook achter een feliway verspreider aan geweest..de onze was leeg. Helaas had de tuin&dierenzaak (open tot 21:00) ook niets meer..en was de feliway van vrienden ook net leeg. Morgen maar weer proberen een navulling te vinden.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie