Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Anneke_84 »

Mijn twee poezen zijn gisteravond gekomen! Het zijn echte lieverds!
Hun baasjes hebben hun gisteren gebracht, en dat ging heel erg goed. Ze kwamen meteen hun kooitje uit en gingen op onderzoek uit.
Toen ze het huis wat verkend hadden besloten ze elkaar wat te plagen, dacht ik.....
De hele nacht hebben ze tegen elkaar zitten grommen en blazen. Om half 6 vanochtend hebben ze flink gevochten.
Daarbij is As achter het t.v.kastje terecht gekomen. Toen ik dat kastje naar voren wou trekken raakte ze flink in paniek.
Toen ben ik uiteindelijk terug naar bed gegaan zodat zij er op haar gemak achteruit kon komen.

Daarna kon ik niet bij haar in de buurt komen zonder dat ze naar me ging blazen.
Ondertussen heb ik haar vertrouwen weer gewonnen en komt ze af en toe een aai bij me halen. Maar de twee zussen zijn woest op elkaar. blijven grommen, dikke staarten, blazen.
wat moet ik hiermee, normaal kunnen ze het erg goed met elkaar vinden heb ik begrepen.
Is dit omdat ze op een nieuwe plek weer moeten uitvinden wie de baas is? Dan had ik gedacht dat dit na het gevecht misschien wel duidelijk zou zijn :???: Moet ik ze corrigeren wanneer ze dat gedrag vertonen? Of zal ik ze maar gewoon hun gang laten gaan, misschien moeten ze elkaar nog vergeven voor de nacht?
wat ben ik blij met dit forum!haha, had me de eerste nacht toch anders voorgesteld ;-) .
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door JLC »

Het zal de stress van een nieuwe omgeving zijn. En ook, een nieuw baasje.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Geduld is denk ik heel belangrijk. Misschien elk tijdelijk even een eigen kamer geven een oplossing. En dan later wisselen van kamer. Zodat ze weer opnieuw aan elkaars geurtjes kunnen wennen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Nyncke »

Nieuwe omgeving, het kan zijn dat ze weer machtstrijd hebben, maar dat is wel heel snel, dus ik denk dat ze gewoon in de war zijn.
Niet mee bemoeien, zet hier en daar wat bananendozen met de deksel erop neer met een kussentje erin. Dan hebben ze een schuilplaats.
Had je toevallig wat spulletjes meegekregen waar ze naar ruiken, dan kun je er iets indoen en hier en daar verspreiden.

En koop even wat kattenmelk en geef ze daar gedurende de dag een paar keer van. Dat is lekker en dat helpt dus altijd.

Verder kun je ze in het begin even helpen met wat Bach rescue ( te koop bij veel drogisten ), een drupje een paar keer per dag, dat helpt met het wennen aan nieuwe situatie.

Komt wel goed.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Anneke_84 »

de vechtersbaas is ondertussen wat gekalmeerd. alleen As is heel erg bang, zodra ik te dichtbij kom of Dikke (de andere poes) dan begint ze te blazen of grommen. Ze heeft nu een hoekje uitgezocht waarbij ik bijna niet aan haar kan komen. En daar zit ze boos en bang te wezen. Ik heb er een doos met een dekentje van haar naastgezet. En de kattenbak, eten en drinken in de buurt, zodat ze niet helemaal naar de keuken (langs Dikke) hoeft. Maar ze zit er nu al ruim twee uur.
Ik wil wel wat kattenmelk en die druppels gaan halen, maar vind het ook wel spannend om ze alleen te laten nu.of zou dat geen kwaad kunnen?

Die druppels, hoe geef je die aan ze?
Misschien moet ik ook maar even een tweede kattenbak gaan halen voor het geval ik ze alsnog (misschien voor de nacht) apart moet zetten....
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door JLC »

Een tweede kattenbak is inderdaad wel handig.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Ilone »

Inderdaad, tweede kattenbak kan geen kwaad.
Ik heb hier niet veel ervaring mee, maar mijn katten hebben regelmatig onderling "ruzie" (vannacht bijvoorbeeld, heel toevallig haha).
Pluis is dan degene die zich grommend terug trekt. Ze hoeven dan maar iets in de buurt te komen, en ze gaat grommen. Heeft dan ook haar vaste plekje om zich terug te trekken, en daar komen de andere 2 katten dan niet. Wel snuffelen ze dan een beetje in de buurt van die plek.
Ik denk dat als je haar even een tijdje met rust laat, het vanzelf goed komt.
Het is tenslotte ook helemaal nieuw, ze moeten allebei weer wennen aan een andere omgeving en andere baasjes. Is allemaal hartstikke eng ;)
Misschien dat af en toe zachtjes tegen haar praten van een afstandje ook wel kan helpen, laten zien dat je het goed met haar voor hebt. Aan beide katten trouwens!

Ik weet het natuurlijk niet zeker! Prober alleen mee te denken :-P

Die druppels gaan zover ik weet door het drinken heen. Maar, hang me er niet aan op!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Nyncke »

Anneke_84 schreef: Die druppels, hoe geef je die aan ze?
Misschien moet ik ook maar even een tweede kattenbak gaan halen voor het geval ik ze alsnog (misschien voor de nacht) apart moet zetten....
Kunt een drupje door wat kattenmelk of bv zo'n kuipje kattenpaté, dan haal je er een beetje uit en doet er een drupje door.

Ja hoor, ik zou gewoon weggaan, als de bange zich terug kan trekken zal er niet snel iets gebeuren.

Verder gewoon even geduld hebben, ze moeten wennen aan nieuw huis, nieuwe geurtjes en nieuwe baasjes.

Ik moet trouwens erg lachen om de namen :lol:
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Anneke_84 »

haha, ja, ik moet er ook nog aan wennen,haha. officieel heten ze azraël (wordt dus afgekort As) en de ander Avalon, maar het blijkt dat zij als kitten de dikste was (nu is het trouwens andersom, dus extra maf) vandaar dat ze Dikke genoemd wordt. Maar ze luisterd ook echt naar Dikke,haha. En As, tja, das nog ff afwachten. Misschien dat ik nog andere namen ga geven, maar ze eerst maar eens op hun gemak laten voelen, das belangrijker ;-)

Ik heb inderdaad besloten naar de winkel te gaan, alleen is de drogist ben ik bang al dicht omdat het zaterdag is.
maar ik las ergens anders op het forum dat feliway spray misschien wel helpt, dus dat ga ik even bij de dierenzaak (die zijn gelukkig wel open) halen, en wat kattenmelk en een extra bak.

bedankt voor de tips! ik zal laten weten hoe het verder gaat. Ik denk dat ikzelf degene ben die het allemaal het spannendst vind 8-) .
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: ze zijn er!!! maar WAT een nacht.....

Bericht door Nyncke »

Ja, je wilt het zo graag goed doen...en dan is het zo jammer dat je juist bijna niks kunt doen.
En het is al zo spannend allemaal.
Ben benieuwd naar je nieuwtjes!
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Anneke_84 »

alweer terug!
nog bachdruppels kunnen bemachtigen,had ze in kattenmelk gedaan,maar dit kwam er helaas direct alweer uit. blijkbaar niet goedgekeurd. heb wel feliway gekocht, op aanraden van de verkoopster de verdamper i.p.v. de spray. Ik had ze eerst allebei willen kopen, maar na het horen van de spray zie ik daar maar vanaf ;-) . dus ben benieuwd of dat iets gaat doen, dat zal wel even tijd nodig hebben om te werken denk ik.
Ook een extra bak gekocht. Maar in de dierenwinkel zeiden ze dat het t beste was de katten nog even bij elkaar te houden in 1 kamer omdat het inderdaad waarschijnlijk erom gaat wie de baas is en wie niet, en dat zal dan toch beslist moeten worden.
even kijken hoe het afloopt met de melk, anders probeer ik het vanavond nog even door hun eten.
we zullen zien!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Admin »

De katten nooit bij elkaar in 1 kamer opsluiten als het (nog) niet botert tussen hen. Dat is namelijk DE manier om te zorgen dat het wederzijdse accepteren nog langer gaat duren. Beide katten moeten altijd een vluchtroute kunnen hebben. Laat ze het op hun eigen tempo doen, dan gaat het vaak het snelst. Dan kun je nog beter (als het na een paar dagen nog steeds zo is) de katten in aparte kamers zetten en een paar keer per dag de deuren tussen die ruimtes openzetten. Dan hebben ze minder stress van het nieuwe huis en van elkaar.

Ook zou ik zeker nog niet naar hulpmiddelen als Feliway of Bachdruppels gaan grijpen. Als het nu al 2 weken zo was, dan prima, maar na de eerste dag kun je er nog niets van zeggen.

Wij hadden 2 katten en er kwamen 2 kittens bij. Uiteindelijk heeft het blazen en grommen 2 dagen geduurd, maar een week is ook geen bijzonderheid.

Kortom, wees niet te zenuwachtig en probeer je zo min mogelijk in hun acceptatie onderling te mengen ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Anneke_84 »

oei,haha, das weer een heel ander verhaal. dat maakt t lastig, want ik weet er te weinig van af, dus de meeste goedbedoelde adviezen volg ik dan braaf op, met wat eigen intuitie natuurlijk.
ik denk dat ik de druppels achterwege laat, maar de feliway zat al in het stopcontact.
As is wel eindelijk uit haar hoekje tevoorschijn gekomen, Dikke ligt naast me op de bank (de bank staat in het midden van de kamer) en As heeft al blazend een rondje eromheen gemaakt. Nu ligt ze zichzelf te wassen bovenin de krabpaal, en maakt een lekker ontspannen indruk. Dikke ligt op de leuning en houdt haar nog wel goed in de gaten. Af en te geven ze elkaar een doordringende blik, maar t gaat best oke. Ik zit erbij en momenteel is de woonkamer deur dicht, maar denk inderdaad dat ik hem voor vanavond/vanacht misschien toch weer open doe.
spannend hoor, zo twee poezen voor jezelf ;-)

bedankt voor de tips!

[youtube][/youtube]
en het begon zo goed ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Ilone »

Az ziet er in het filmpje ook al waat afstandiger uit.
In vergelijking met Dikke, die komt de hele tijd kroelen :-P
Zou het ook niet een beetje jaloezie kunnen zijn? Dat Dikke wat meer aandacht kreeg/krijgt?
Of dat Az wat meer 'de kat uit de boom kijkt' ;) ?

Gaat het ondertussen al wat beter?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Biny »

Zou het sowieso ook even een poosje de tijd gunnen, dan komt het wel weer goed!
Zo te horen worden ze al wat rustiger..!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Ze zijn er, maar WAT een nacht!

Bericht door Anneke_84 »

De rust begint inderdaad een beetje weder te keren. Ze liggen ieder op een eigen plek. Az heeft zich de grote leunstoel toege-eigend, en ligt lekker met de rug naar me toe en dr gezicht naar de rugleuning van de stoel. 'dan ziet ze die vervelende Dikke ook niet ;-)'.
Dikke ligt op de armleuning van de bank. Az is inderdaad meer het type; eerst de kat uit de boom kijken, oftwel, de andere poes van de bank kijken.... Maar het kan ook zijn dat er wat jaloezie zit. Ik probeer regelmatig even naar haar toe te gaan en Dikke niet de hele tijd te aaien e.d. (al komt die gewoon tegen me aan liggen op de bank, ze zorgt er wel voor dat ze aandacht krijgt,haha). Soms blaast Az als ik kom, andere keren schiet ze overeind en wil ze een aai. Nog erg wisselend.
Van Dikke moet ze niets hebben. Ze heeft een paar uurtjes geleden nog een keer een rondje door de kamer gemaakt, blazend, en ook in haar stoel blaast ze zodra Dikke ook maar iets te dicht in de buurt komt of te lang naar haar kijkt,haha.
Dikke begint er wat rustiger onder te worden. Ze reageert niet meer altijd op het blazen, maar krijgt wel nog een dikke staart.En ze vind het natuurlijk reuzespannend zodra Az uit die stoel komt en beweegt.

Ik begin wel het vertrouwen te krijgen dat het goed komt, wordt er zelf ook wat rustiger bij. 8-) :eangel: Morgen heb ik gelukkig ook de hele dag vrij, dus kan ik ze nog een beetje in de gaten houden. maandag een halve dag les (ik studeer nog) dus dan kan het mooi opgebouwd worden.
Plaats reactie