Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
lindaotterman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2009 22:04

Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door lindaotterman »

Wij hebben een lieve aanhankelijke poes die op 13 maart is bevallen.
Ze heeft 2 schattige kittens, een mannetje en een vrouwtje, gekregen.
Graag willen we een katje houden. Het poesje is iets mooier (en lijkt iets rustiger, maar wat kun je daarvan zeggen na 6 dagen...), maar...

Gaat een poes-poes net zo goed samen als een poes-kater?

We hebben 18 jaar hiervoor een moederpoes met zoon gehad, en dat was aandoenlijk hoe veel zij samen optrokken, samen sliepen enz. Gevoelsmatig lijkt me een moeder-zoon minder strijd op te leveren (om territorium enzo).

Wie heeft ervaring, of weet waar ik dit kan vinden in officiele "boeken".
We willen graag dat onze poes echt wat aan haar nieuwe maatje heeft (in bijv vakanties enzo). Dus niet alleen dat ze ruzieloos zijn, maar ook dat ze graag bij elkaar zijn, en liggen.

Linda
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door Lotte »

Wat ik gelezen heb, is dat moeder-zoon juist meer problemen geeft over het algemeen.
Dochters worden eerder geaccepteerd omdat die "zinvol" kunnen zijn bij een volgend nest.
Katers worden als bedreigend en concurrentie gezien en dus weg gejaagt.

Natuurlijk gaat het lang niet altijd zoals ik hierboven omschreef. Maar moet zeggen dat ik er wel iets in herkende bij onze moeder-zoon.
Ma moest zoon voor ze ging eten eerst even flink meppen. Ook pieste zoon alles onder, nu ma overleden is is zoon ineens super zindelijk. Ma dominieerde hem dus overduidelijk.
Dochter had ze lang niet zo veel moeite mee, die kreeg ook wel eens een mep, maar lang zo veel niet als zoonlief
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door rieneke »

als je kijkt naar verwilderde kattenkolonies, dan bestaan die uit vrouwtjes.
ivm incest worden jonge katers verjaagd.
zo bezien zou je dus beter een poesje kunnen houden.

maar..ik heb moeder plus twee zoons in huis gehad, en dat ging prima.
ik zou zeggen doe wat je hart je ingeeft.
uiteindelijk gaat het in kolonies om ongecastreerde katten, en castratie geeft toch ander gedrag.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door Lotte »

ik wil er wel even bij zeggen dat onze moeder en zoon gecastreerd waren
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door beestenbende »

Ik heb het juist andersom meegemaakt. Moeder en dochter konden na een aantal maanden echt niet meer samen leven. Het is hoe dan ook een risico wat je neemt, want familie hoeft elkaar niet persé te liggen. Net als bij mensen ligt de een weer beter dan de ander...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door Boomer »

Ik heb 19 jaar lang moeder en zoon gehad en dat ging altijd prima. De moeder was al geholpen toen ik haar kreeg en zoonlief werd op 8 mnd geholpen. Ma is echt heel lang moeder geweest. Zij liet hem tot 2 jaar "drinken" bij haar. Alhoewel er geen melk meer kwam, bleef ze hem toch roepen en ging ze er speciaal voor liggen. Ook als wij zoonlief straf gaven , gaf moeders hem nog een tik na.
Wij hebben nooit problemen gehad.
Ik denk dat karakters zeker een rol spelen hierin.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
FunghiSammy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2009 09:10

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door FunghiSammy »

En hoe zit het dan een "nieuwe" kat/poes in huis bij al een kater?
Wij hadden eerst een poes en na een flink aantal jaren daar een kater bij gekregen.
Nu is de poes overleden en willen wij een maatje voor onze kater. Maar.......
kan dat beter weer een poes zijn of een kater? Mijn gevoel zegt poes, maar wat zeggen jullie?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door Leonie89 »

volgens mij maakt geslacht geen bal uit als ze maar geholpen zijn.. voor de rest is het kijken naar karakter..
lindaotterman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2009 22:04

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door lindaotterman »

IK ben erg blij met al jullie reacties.
Ik herken het verhaal van Boomer erg in onze ervaring met 18 jaar moeder-zoon hiervoor. Ze bleven voor elkaar zorgen..., al die jaren! Al bleef moeder altijd een beetje het overwicht houden. Toen zij overleed was onze kater opeens een stoere koelbloedige man. Nergens bang voor! Nu is onze kater al 2 jaar dood, en gaan we aan de nieuwe combi. Ik hoop net zo leuk!
Maar ik begrijp inmiddels ook dat elke combi's blijkbaar kan. Dat het wellicht meer karakter, als geslacht, is wat moet passen. Klopt die conclusie?
We zullen de komende weken het nestje in de gaten houden, en proberen te ontdekken wat een beetje klikt. Maar ja, dat zal zich ook wel ontwikkelen, in de loop der maanden/jaren. Net zoals dat ook met mensen gaat... Dat blijft blijkbaar slechts een inschatting, dei fout kan zijn.
We gaan in ieder geval beiden castreren/steriliseren. Zowel moederpoes als dochter of zoon. Dat geeft meer kansen op rust en respect voor elkaar, vermoed ik.

Linda
ThijsMatthijs
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023 17:56

Re: Moederpoes-zoon of moederpoes-dochter houden?

Bericht door ThijsMatthijs »

Nadat mijn poes Chepri een nestje van 3 had gehad, heb ik 1 dochter gehouden met als gevolg dat Nomia de dochter continu aan haar ging zodra ze thuis kwam. Al gauw had Chepri haar sociale batterij leeg en had in niemand nog zin. Toen ze 5 maanden was besloot ik een katertje in huis te nemen van 11 weken Jodocus genaamd welke graag speelt met Nomia. Chepri had de eerste 3 dagen een gedoogbeleid betreft Jodocus en toen begon haar sociale batterij weer op te laden. Ik heb volledig balans terug. Chepri houd weer van aandacht, speelt met Nomia en Jodocus en wast Jodocus zelfs op zijn tijd.
Plaats reactie