Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

Wij hebben gister Kimo, een zwarte kater van bijna 2 jaar uit het asiel gehaald. Hij niest erg veel en heeft allemaal schilfers op zijn vacht, daarnaast is hij niet gecastreerd. Wat kan en mag ik verwachten van het asiel? Ik wil het asiel morgen even bellen, want wij denken aan niesziekte en hebben daarnaast nog 5 katten die dan mogelijk risico lopen, mag je het asiel aansprakelijk houden voor medicatie en castratie?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Leonie89 »

als het goed is het je een brief over wat je mag verwachten van het asiel mee gekregen toen je hem ophaalde.. als je kat iets heeft opgelopen in het asiel mag je zowieso verwachten dat ze betalen.. en meestal iets dat ze binnen twee weken oplopen is ook voor de rekening van het asiel..
wat ik vreemd vind is dat hij nog niet gecastereerd is.. dat doen asiels dacht ik altijd als een kat bij hun binnenkomt :???:
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

klopt, bij het tekenen van het formulier staat dat hij de eerste 14 dagen van het asiel blijft, voor het geval dat een plaatsing in deze periode niet succesvolis kan het dier worden terug gebracht, krijg geen geld terug maar als het mislukken van de plaatsing aan het dier zelf ligt mag er een ander dier worden uitgezocht.

Hij niest al wel minder en eet en drinkt volgens mij goed...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Leonie89 »

staat er ook iets over het ziek worden van de kat binnen die periode?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Sandra W »

Ik heb je hierover een PB-tje gestuurd....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

dank je wel voor je mail.
heb de brief erbij gepakt,maar ik kleine letters staat er letterlijk:
Ondergetekende vrijwaart asiel voor elke aansprakelijkheid terzake van gebreken van het dier, hetzij zichtbaar of verborgen. Medische kosten zijn niet te verhalen op het asiel....hmmm, klinkt niet goed...
ben bang dat we het zelf dus moeten financieren???
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Leonie89 »

hmmm, dan zou je dus moeten achterhalen of er al verschijnselen waren toen je hem ophaalde.. dan zou het asiel wel aansprakelijk zijn. toch vind ik het vreemd.. meestal staat hier 2 weken voor.. als ze binnen die tijd ziek worden hoort het asiel het te vergoeden..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

ja hij had al vieze ogen in het asiel en nietste toen ook al....wordt vervolg zullen we maar zeggen. Maar ik hoop wel dat het asiel wil meewerken...Dit is Kimo trouwens.

Afbeelding

5x etenstijd
Afbeelding
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Morgan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mar 2009 23:32
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Morgan »

Wat een lieverd!!

Wel apart trouwens van dat dierenasiel, bij de meeste asiels worden de katten meteen gesteriliseerd/gecastreerd zodra ze binnenkomen. Ook heb je meestal zoals al gezegd werd, 2 weken "garantie" op je kat.

Als katten ziek zijn, mag het asiel ze dan wel ter adoptie zetten. Lijkt me niet echt heel handig, maar dat zal misschien aan mij liggen.

Wel fijn dat de kat goed eet, dat scheelt al een hoop!

Succes ermee!
"You can't help that. We're all mad here."
The Cheshire Cat from Alice in Wonderland
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door rav12 »

Ik heb Ienie in januari geadopteerd uit een asiel. Zij is regelmatig ziek geweest (eigenlijk nog niet gezond), maar kreeg via het asiel bij de 'aankoop' automatisch een maand verzekering van Proteq en mocht een maand bij de DA van het asiel langs. Misschien kun je vragen of de DA van het asiel naar Kimo kijkt?

Overigens krijg je bij iedere aankoop, ook bij dieren, een half jaar garantie.

Dieren- en plantenwinkels slaan groot alarm voor de nieuwe wet op consumptiegoederen, die op 1 mei ingaat. Klanten krijgen volgens deze wet op alles wat zij in de winkel kopen zes maanden garantie. De garantie geldt ook voor verkochte planten en dieren. Als die binnen zes maanden ziek wordt of dood gaan, kunnen consumenten terug naar de winkelier en moet een ander exemplaar worden verstrekt. Alleen als de verkoper kan aantonen dat het gebrek niet aanwezig was op het moment van verkoop kan hij onder de garantie uit.
Door: Mark van der Heijden | Telegraaf | 08 april 2003
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

Net het asiel gebeld en mocht hem brengen. zij hebben naar hem gekeken en inderdaad was het ernstiger dan ze dachten, hij zit nu weer in het asiel. Want ze waren vergeten te vertellen dat Kimo ziek was en een wegloop kater is. Nu bleek dat uit zijn gedrag ook wel, hij bleef bij de ramen en deuren mauwen, maar ja dat kan natuurlijk niet...Ze hebben me aangeraden om een poesje van bijna 2 mee te nemen en voor Kimo op zoek te gaan naar een boerderij...Kortom, we hebben nu een ander poesje zwart-wit Minet in huis. Wel raar gegaan op deze manier en ik hoop dat de rest van de katten niet alsnog ziek wordt door Kimo...Minet is een jong poesje, die nog geen maand in het asiel zat, haar baasje was overleden en zo te zien is het een echte knuffelkat, op dit moment zit ze onder de keuken verstopt...hou jullie op de hoogte...

Maar wat kan ik doen om het huis niesziektevrij te maken? ik heb alles nu afgenomen met bleek en de kussens gewassen...
Zit hier met een raar gevoel in mijn onderbuik. Het is allemaal zo raar en snel gegaan...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door rieneke »

wat een domper voor jullie zeg, en wat een lummels in dat asiel!

het is lekker weer vandaag, laat je huis maar eens goed doorwapperen, lekker alles open.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door rav12 »

Dat is inderdaad niet normaal en niet netjes, maar wel fijn dat je een andere kat kon vinden.
Lijkt me best lastig om Kimo dan weer terug te brengen emotioneel gezien. Je raakt al snel aan zo'n beestje gehecht.

Veel plezier met je nieuwe poesje :)!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door Sandra W »

Wat een rare gang van zaken van dit asiel en wat ontzettend naar voor jullie en voor die arme kat :???:!

Maak je over de besmetting van deze niesziekte verder maar geen zorgen, want nu de bron weg is blijft de besmetting niet lang in huis hangen. Je hoeft je huis dus verder niet te ontsmetten ofzo, even de ramen tegen elkaar openzetten is voldoende.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat één van jullie katten al besmet is geraakt, maar dat zie je dan al snel en dan kun je gelijk maatregelen nemen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Zieke kat uit asiel, wat mag ik van asiel verwachten?

Bericht door beestenbende »

Ja het is ook raar en onwerkelijk, Kimo wordt daar nu verder verzorgt en dat heeft hij echt nodig. Minet is een stuk rustiger en is al een paar keer door de kamer gelopen, heeft ook al wat gegeten en kent de weg naar de kattenbak. Hopelijk gaat dit gewoon goed, maar is inderdaad heel dubbel, want al heb je een kat pas 2 dagen in huis, hij voelde al wel eigen. Het perrsoneel daar spreekt elkaar tegen, er zaten 2 kleintjes die duidelijk aan de diaree waren, de een zei ze hebben net inentingen gehad en zijn daarom nu ziek. Weer een ander zei dat het wilde katjes waren die nu gewoon voer krijgen...tsja goed communiceren lijkt me juist op z'on plek erg belangrijk.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie