Een kat nemen als je op kamers zit?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
zwanet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2009 16:46

Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door zwanet »

hallo,

Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen.

Ik ben een student die in leeuwarden woont en ben op zoek naar gezelschap op mijn kamer.
Ik woon in een apartementje die ik deel met nog een huisgenoot. Het apartement heeft 2 slaapkamers een woonkamer,
halletje en een keuken.

Het liefst zou ik een poes/kat nemen maar weet niet of dit verstandig is. Ik ga namelijk elk weekend naar huis
en heb doordeweeks gewoon school. Wel heb ik redelijk veel vrije dagen.

Mijn vraag aan jullie is dus of het verstandig is om een poes/kat te nemen?
Kan een kat een weekend alleen zitten/of moet ik er dan twee nemen?
en reisen met een kat..kan dat?
Hoeveel kosten komen er bij kijken als ik een kat neem?
en welke spullen moet ik allemaal aanschaffen?

HELlLLUP!!!!!!

zoals je ziet zit ik nog best met veel vragen.
heeft iemand misschien wat antwoorden voor mij??
Laatst gewijzigd door Admin op 10 mar 2009 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door rieneke »

een kat ieder weekend alleen laten zitten zou ik niet doen.
dan zou ik er zeker twee nemen.
maar je kan een jonge kat goed laten wennen aan reizen hoor.
wat kosten betreft; ik raad je een verzekering aan, bij protec bijvoorbeeld.
dierenartskosten kunnen de pan uitrijzen als je kat iets gaat mankeren.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door beestenbende »

Is inderdaad goed idee om dan 2 katten, bijvoorbeeld uit het asiel te halen. Zodat ze niet eenzaam worden en een speelkameraadje hebben. Kosten zijn er altijd, zoals voer, kattenbak, vulling, speeltjes, krabpaal etc, maar ik heb geen extra verzekeringen of iets dergelijks. Het zou dus wel kunnen denk ik.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door lievelijn »

als ik jou was zou ik even lekker rondneuzen hier op het forum. op een groot deel van je vragen zul je de antwoorden erg snel vinden! Ik zou denk ik (in overleg met je huisgenootje natuurlijk) voor 2 katjes gaan. dan hebben ze elkaar als gezelschap mocht jij er niet zijn. misschien heb je iets aan dit topic daar staat al een boel in over wat je kan verwachten...

Onze kat vindt het reizen helemaal niet erg.. ze komt al aanrennen als haar mandje tevoorschijn komt. dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Maar of het een pretje is om met 2 katten en dus ws 2 mandjes op pad te gaan moet je zelf inschatten.

succes in ieder geval met het maken van je beslissing!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Admin »

zwanet schreef:Het liefst zou ik een poes/kat nemen maar weet niet of dit verstandig is. Ik ga namelijk elk weekend naar huis
en heb doordeweeks gewoon school....

Kan een kat een weekend alleen zitten/of moet ik er dan twee nemen?
Persoonlijk zou ik dan zelf GEEN kat nemen, maar gewoon wachten tot ik op mezelf woon en de dieren dan gewoon kan verzorgen als dat nodig is. Een dag alleen is niet zo'n probleem, maar telkens een heel weekend vind ik echt te lang. Tenzij er natuurlijk anderen zijn die op de dieren kunnen passen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Umimeis »

Ik woon ook in een appartementje met een hal, 1 slaapkamer,zolder, badkamer, wc en keuken. En ik heb 1 kat (binnenkort 2?) Dus dat wil best hoor. Ook heb ik een luikje in de deur zodat hij nog meer vrijheid heeft. En een kat kan best 1 nacht alleen zijn, mits je genoeg voer en water klaarzet. Ga je langer weg, dan moet je oppas regelen.
Misschien kun je er beter 2 nemen, is wat gezelliger hun.
En ik heb ook nog een dierenverzekering voor maar €14,69 per maand.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Tommy2008 »

@zwanet ... welkom op dit forum !
Heb hier ook al veel info. gevonden ...en gehad als ik problemen had met me kater tommy :eclap:
Maar elk weekend alleen laten zou ik zeker niet doen !
En reizen met je kat/peos kan maar niet elke kat/poes is daar zo blij mee en dat weet je bijna nooit van te voren !
Overweeg de voordelen en nadelen ... want een kat/poes waar je aan gehecht ben en zeker andersom kat/poes aan jou ...doe je niet zomaar weer weg !
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Boomer »

Ik twijfel of het verstandig is om een kat te nemen. Of dit er nu 1 of 2 is maakt in dit geval niets uit.
Als je huisgenootje regelmatig in het weekend thuis is, dan zou het wel kunnen. Maar als de kat(ten) elk weekend 2 dagen alleen thuis is/zijn , zou ik het niet doen. Af en toe alleen thuis is niet erg maar elk weekend vind ik een ander verhaal worden. Persoonlijk vind ik elk weekend reizen met je kat ook niet kunnen. Wel is het zo als je 2 katten neemt dat ze veel aan elkaar hebben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
zwanet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2009 16:46

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door zwanet »

he allemaal,

bedankt voor al jullie reacties!!!
ben het wel met de gene eens die zeggen dat elk weekend alleen zitten eigenlijk niet kan!

en wat vinden jullie dan van het idee om een kitten te nemen en die dan laten wennen aan het heen en weer reizen???
heb thuis (bij mijn ouders) wel nog 2 honden en een kat (die is wel gewend om naar buiten te gaan)

is dat dan verstandig???
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door lievelijn »

dat is afhankelijk van verschillende dingen:

zoals wat doe je als de kitten nie kan wennen aan het reizen? en hoe ver het reizen is elke x, elke x meer dan een uur reizen lijkt me voor een kat nie leuk. Merk ook dat onze kat na ongeveer een uur begint te protesteren.. maar durf nie te zeggen of dit voor alle katten geldt.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Umimeis »

Dat reizen met een kat lijkt me wel een gedoe en ja het ligt er ook aan hoe lang je moet reizen. Of je moet er voor kiezen om niet elk weekend te gaan reizen. En dat je een soort van rooster maakt met je huisgenoot wannneer jij naar huis gaat en dus een weekend op de kat moet passen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Een kat nemen als je op kamers zit?

Bericht door Lotte »

zwanet schreef:he allemaal,

bedankt voor al jullie reacties!!!
ben het wel met de gene eens die zeggen dat elk weekend alleen zitten eigenlijk niet kan!

en wat vinden jullie dan van het idee om een kitten te nemen en die dan laten wennen aan het heen en weer reizen???
heb thuis (bij mijn ouders) wel nog 2 honden en een kat (die is wel gewend om naar buiten te gaan)

is dat dan verstandig???
Heel herkenbaar, ik heb dit ruim een jaar met mijn kat gedaan.
Door de week waren we in Leeuwarden en op vrijdag reisden we (2,5 uur) naar Dedemsvaart.
Ideaal was het niet, maar wel prima te doen.

Verzekering vind ik trouwens een hele andere discussie. Ik doe dat niet met mijn katten en dadelijk ook niet voor mijn hond.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie