In verwachting

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

In verwachting

Bericht door pamela »

Hallo allemaal,

ik ben zo trots! wij krijgen een poesje erbij!! :-P
Een heel lief maar ook mooie main coon! ze is een black classic torbie wit en super schattig!
Ze is nu nog maar net 4 week en het duurt nog even voordat we haar mogen ophalen, maar dat heb ik er wel voor over.

Nou is dit mijn eerste main coon, ik heb nu 2 europeese kortharen en die zijn vrij makkelijk in onderhoud. ;-)
Maar zijn er nou nog tips of trucs voor main coon en hun vacht of gedrag?
Ik heb op site's al wel veel info gehaald maar tips van mensen die ook echt main coons hebben lijkt mij praktischer!

Hoop dat iemand me iets wijzer kan maken!

groetjes :smile:
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: in verwachting!

Bericht door Leonie89 »

hier geen maine coon, maar wel een noorse boskat, lijkt erop.. ik denk dat er niet zo veel verschil is tussen htk's en maine coons.. alleen dat ze af en toe een borstelbeurt nodig hebben.. het is goed voor de vacht en het bespaart je een hele hoop haar op de vloer (verwacht sowieso een toename aan haar op de vloer!) borstelen kun je eens in de week doen.. wij doen het zo om de paar dagen en dan steeds een stukje.. begin hier vroeg mee zodat de kat eraan gewend is en hij/zij het als prettig gaat ervaren.. onze poes gaat er altijd helemaal voor liggen en gaat zeurderig miauwen, zo fijn vind ze het..
verder heb je al katten dus voor de rest heb je alles al in huis :) wat ik alleen wel merk aan onze noor, is dat ze energieker is dan onze oude kat, een htk.. het is net alsof ze nog steeds een kitten is en kan ongelofelijk hoog springen.. ze heeft veel meer vermaak nodig dan onze oude kat en het liefst in de hoogte..
ik had gehoor dat dit bij het ras hoorde.. ik weet niet of dit voor maine coons ook geldt..
heb je al foto's ;)
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: in verwachting!

Bericht door pamela »

Bedankt voor je reactie! heb ik zeker weer wat aan!!

Wat ik wel een beetje vreemd vind is wat in het koopcontract staat van de fokker, maar misschien ligt dat ook wel aan mij hoor.
In het contract staat dat ik verplicht ben om voor de 10e maand haar te laten steriliseren, en als ze per ongeluk daarvoor nog wel kittens krijgt zou ik per kitten 200 euro moeten betalen aan de fokker.
Nou wil ik helemaal niet fokken en was ik ook wel van plan om haar te laten steriliseren, maar nu is het zo verplicht, alsof de fokker dat nu bepaald!!
Ook moet ik als ik niet meer in staat ben om voor haar te zorgen ook weer contact opnemen met de fokker zodat zij kan helpen met een het vinden van een nieuwe baas.
Maar stel nou dat ik besluit om wat voor reden dan ook dat ik haar weer moet/wil verkopen dan is dat toch mijn zaak?
Of zie ik dit verkeerd?
Ik denk wel dat ik begrijp waarom ze het doet, omdat ze niet wil dat dat het ras main coon 'vies' wordt door mixen of dat wij geld gaan verdien door haar als melkkoe te gebruiken.
Maar toch vind ik eigenlijk dat als ik haar gekocht heb het eigenlijk mijn poes is en dat ik zelf beslis wat ik met haar doe.
Of zijn dit gewoon standaard regels bij het kopen van een kitten bij fokkers?
Zo niet, wat kan ik dan doen? want ik ben al helemaal verliefd op haar en wil haar eigenlijk niet meer kwijt!

En ja ik heb al een hele boel foto's weet alleen niet hoe je die op deze site kunt laten zien! misschien via een persoonlijk bericht?

Hoop dat iemand me kan helpen, dit is mijn eerste poesje (zeker niet de laatste ;-) ) via een fokker en heb er geen verstand van.

Groetjes Pamela :smile:
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: in verwachting!

Bericht door Leonie89 »

ik heb geen ervaring met koopcontracten, wij hebben onze poes uit het asiel..
foto's kun je in een album op internet zetten (bijvoorbeeld mijnalbum.nl) en dan kun je ze op het forum zetten door het adres hiertussen te zetten..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: in verwachting!

Bericht door Sandra W »

Ik ben geen kenner op fokgebied, maar wat ik zo lees over deze fokker is heel gebruikelijk in goede fokkerkringen. Ze blijven hun katten namelijk hun hele leven lang als hun zorg en verantwoordelijkheid zien en ze willen er alles aan doen om deze katten te beschermen tegen een vreselijk leven als fokpoes in de broodfok.

Als ze deze verplichtingen namelijk niet zouden eisen hebben ze er geen enkele grip meer op en kan hun kat waar ze met zorg een nieuw huis voor hebben gevonden van hand tot hand gaan en talloze nestjes krijgen. Een broodfokker, die het alleen voor het geld doet, zal deze eisen niet stellen, omdat het ze verder een rotzorg zal zijn wat er met hun kat gebeurd nadat ze hun geld ontvangen hebben en het is dus juist enorm bewonderingswaardig dat deze fokker deze voorwaarden wel aan jou stelt.

Als je een goede katteneigenaar bent (en daar twijfel ik niet aan!) zal je echt geen last van haar voorwaarden hebben en kun je de poes gewoon als je eigendom gaan beschouwen en als je de poes ooit weg moet doen en je wilt haar aan bekenden geven zal de fokker daar echt geen problemen mee hebben. Ik hoop dat je door deze uitleg meer begrip hebt voor haar voorwaarden en je het niet meer als een bemoeizuchtige actie van haar kant zien, want zo is het echt niet bedoeld.

Ik ben trouwens razend nieuwsgierig naar de foto's! Kun je geen link naar je album plaatsen?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: in verwachting!

Bericht door oonah »

pamela schreef:En ja ik heb al een hele boel foto's weet alleen niet hoe je die op deze site kunt laten zien! misschien via een persoonlijk bericht?
je kan foto's die al ergens op het internet staan linken door de [url]-tags te gebruiken of
van het moment dat je 10 berichtjes hebt geplaatst in het forum kan je hier ook een fotoalbum aanmaken. (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=3647" onclick="window.open(this.href);return false;)
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: in verwachting!

Bericht door Umimeis »

Precies! Zo gaat dat geloof ik bij offieciele hondenfokkerij's ook....
Verder Sluit ik me aan bij Sandra W
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: in verwachting!

Bericht door Sandra W »

Umimeis schreef:Precies! Zo gaat dat geloof ik bij offieciele hondenfokkerij's ook....
Inderdaad alle goede fokkers werken zo en ook asiels stellen deze eisen m.b.t. de voortplanting en doorverkoop van hun honden en katten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: in verwachting!

Bericht door pamela »

ik ben nu bezig met me album op het internet en heb alles nu klaar, ik krijg alleen nu me foto's niet in een bericht.
Ik kan inderdaad wel een link plaatsen maar dan kun je mijn hele album zien en eventueel ook veranderen en dat lijkt me niet de bedoeling. toch?
in andere berichten zie ik de foto's al in het bericht staan en dat wil ik ook!! :???:

ga nog ff verder pluizen hoe dat moet!!

vind het echt leuk dat er zoveel reactie komen!! geeft een goed gevoel, ben weer helemaal zeker van me zaak!!

gr pam
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: in verwachting!

Bericht door pamela »

Ik zie net dat ik ook op deze site een fotoalbum kan aanmaken, maar moet dan eerst wel 10 berichtjes achte gelaten hebben.
Ik heb geen idee hoeveel berichtjes ik heb achter gelaten! haha blond he ;-) .
Zullen er nog wel geen 10 zijn want kan nog niet reageren op dat bericht.

FF afwachten dus..

gr pam
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: in verwachting!

Bericht door Leonie89 »

je zit op 8, dus je bent er bijna hoor :)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: in verwachting!

Bericht door Lotte »

Een ding snap ik alleen niet.
Ze is wel een volbloed Coon? Waarom mag je niet met haar fokken dan?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: in verwachting!

Bericht door pamela »

Goeiemorgen :smile:

Ja Saartje is wel een volbloed coon en komt ook bij een officieele fokker vandaan, haar ouders zijn ook getest op ziekten.
Ik weet niet wrom ik niet mag fokken, ik was het ook niet van plan hoor, maar ja nu is het gelijk al zo voor je bepaald weet je wel.
Ik zal het haar eens vragen wrom dat zo is, heb ook geen ervaring met het kopen van dieren bij fokkers.
Wat ik wel begrepen heb van de reacties hier op het forum dat de punten die bij haar in het contract staat normaal zijn, dus moet me er maar bij neerleggen.

Zo nu nog 1 berichtje en dan mogen jullie mijn monsters zien! ;-)
Ze zijn wel lief hoor :lol:

Groetjes Pam
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: in verwachting!

Bericht door Lotte »

Ik heb wel ervaring met koopcontracten vanuit de fokkerij, aangezien in onze familie zelf gefokt en dus ook verkocht wordt (Border Collies).
ik ben het met de rest eens dat de verkoper vaak het contract zo opsteld dat er niet vanalles met het gekochte dier kan en mag gebeuren.
Maar het fokverbod (want dat is een sterilisatie bij 10 maanden) heb ik nog nooit van gehoord en vind ik wel heel erg vreemd. Mij bekruipt het gevoel dat er iets is waarom ze niet willen dat je fokt en dat het best belangrijk is om te weten wat dat is.

Daarbij hebben wij de contracten zo dat de koper weldelgelijk de eigenaar wordt van het dier. Op het moment dat de koper het dier betaald en mee genomen heeft, is het dier van hem en niet meer van ons en kunnen wij er ook geen aanspraak meer op maken.

Ik zou als ik jou was nog even heel goed naar het contract kijken en eventueel de rasvereniging opbellen om te vragen wat er binnen de Coon Club "normaal" is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: in verwachting!

Bericht door Sandra W »

Officiële catteries vinden het misschien niet zo fijn als particulieren verder met hun katten gaan fokken, omdat ze bang zijn dat deze particulieren niet dezelfde deskundigheid hebben qua rassenkennis enzo.

groeten,
Sandra
Plaats reactie