Kittens op een kamer?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
carlos2209
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 15:23

Kittens op een kamer?

Bericht door carlos2209 »

Goedendag allemaal,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Carlos, 26 jaar oud studerend en woonachtig in Utrecht. Zo lang ik mij kan heugen ben ik altijd omgeven door katten die wji thuis hadden als huisdier, maar ook katten waarmee ik lag te kroelen op straat toen ik jonger was. Ook als nu een kat zie lopen op straat, haal ik de kat altijd aan en geef ik wat aandacht. Ik ben echt gek op katten kan ik wel zeggen. Tot een jaar of 4 terug is mijn kat na 18 jaar helaas overleden. Die kat was echt mijn vriend.

Nu een aantal jaar later en woonachtig op een kamer van 16m2 in een flat (4 hoog) met 2 medestudenten, blijf ik het omgeven zijn door een kat missen. Ik zou dan ook graag een kat nemen, liefst 2 kittens (familie). Daar ik op een kamer woon, is mijn vraag of dit überhaupt mogelijk is. In de zin van de beperkte ruimte. De kat zou kunnen rondlopen in het huis, maar in de avond/nacht is mijn deur altijd dicht ivm privacy. Daarbij is de ruimte waar de kat zich zou kunnen bewegen (zonder de kamers van mijn medestudenten mee te nemen) ongeveer 40m2. Is dit te klein voor een kat, 2 katten? Het plan is dat ik hier nog maximaal 3 jaar woon en dan een huis voor mijzelf heb (ik weet het, de eeuwige student :grin: )

Kort gezegd zijn de vragen aldus:
1) Kunnen katten op een beperkte ruimte van maximaal 16-40m2 leven als zij als kitten worden aangeschaft?
2) Op welke manier kan ik er voor zorgen dat het ´mijn´ kat blijft, zonder dat hij zich al teveel hecht aan mijn huisgenoten?
3) Beter 1 of 2 kittens aanschaffen?
4) Waar de kattenbak en krabpaal plaatsen; mijn kamer of de gang/keuken?

Alvast bedankt!

Carlos
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kittens op een kamer?

Bericht door rieneke »

hallo carlos, welkom!
ik zou zeggen; haal een goedkope deur bij de gamma, en zet er een kattenluikje in, zodat je katten altijd toegang hebben tot zowel je kamer als de rest van de voor hun beschikbare ruimte.
in dat geval kan je gerust twee katten nemen.
hier leven 5 katten op 50 m2 :smile:

als je lekker met ze speelt en aandacht geeft, en bovendien voor hun maaltijd zorgt, zullen de katten zich zeker aan je hechten.
en als ze zich ook fijn voelen bij je huisgenoten dan is dat toch alleen maar fijn voor ze?

ik zou gaan voor twee kittens, ze hebben zoveel aan elkaar!
heb hier twee kittens, en als ik zie wat een pret ze samen hebben!
ze houden elkaar lekker bezig, en bijgevolg wordt er ook minder gesloopt.

de krabpaal zou ik toch echt in je eigen kamer zetten.
lekker voor het raam, en bij de verwarming.
niet op een koele(re) plaats waar meer loop is.
de bak op een rustige plaats, uit de loop, en niet naast de wasmachine of zo.
overigens is twee bakken een beter idee.
laat je het vervolg nog weten?
succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kittens op een kamer?

Bericht door Sandra W »

Ik sluit me helemaal aan bij Rieneke, zeker als je de kittens ook in de rest van het huis laat lopen. Verder kun je het gemis in ruimte op jouw kamer natuurlijk ook nog opvangen door in de hoogte ip.v. alleen in de lengte/breedte te denken door het plaatsen van verhogingen e.d. zodat ze lekker kunnen klimmen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kittens op een kamer?

Bericht door beestenbende »

Hoi,

Volgens mij moet het ook zat lukken qua ruimte. Maar ik gebruik 1 kattenbak op 2 poezen, meer vindt ik niet nodig, als je het maar dagelijks schoonhoudt, heb je nergens lastvan. Succes en veel plezier bij het uitzoeken van de kittens...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kittens op een kamer?

Bericht door beestenbende »

Nou heb je al katten in huis?????
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Amelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2009 07:49

Re: Kittens op een kamer?

Bericht door Amelie »

Beste Carlos,

Ik weet niet of je inmiddels een kat(en) hebt, maar ik reageer toch even op je vraag.
Toen ik student was (zo'n 15 jaar geleden) heb ik ook een kitten aangeschaft. Ik woonde toen op het Tuindorp west complex (hoogbouw flat) in Utrecht. Op een kamertje van vier bij drie. Het wonen met mij kat aldaar ging erg goed. Hij mocht door het hele studentenhuis lopen en kwam ook buiten. Ik had geen kattenluikje in de deur gezet (mocht denk ik ook niet van de verhuurder, daarnaast heb ik het ook niet nodig gehad). Als ik overdag niet thuis was dan was er wel een andere student die thuis was en de kat in huis kon laten. We woonde met zijn tienen in het studentenhuis. Als de kat s'avonds voor het slapen gaan niet thuis was dan ging ik naar hem opzoek. En ik kon hem meestal altijd vinden.

Een andere handige bijkomstigheid is dat als je op vakantie bent je huisgenoten (als ze dit tenminste leuk vinden)op je kat kunnen passen. Dan hoef je je kat niet te stressen door hem onder te moeten brengen in een pension.

Veel succes met het maken van je keuze (als je dit al niet gedaan hebt).

Groeten,

Amelie
Plaats reactie