Wanneer een kitten in huis halen?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Shiertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:22
Locatie: Voorschoten
Contacteer:

Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door Shiertje »

Hallo lieve iedereen,

Ik zal me meteen even voorstellen; ik ben Shira, 21 jaar en een enorme dierenliefhebber! Ik heb een hondje Doggy en wil een tweede hond in huis nemen en een kitten. Nu twijfel ik in welke volgorde ik dat moet doen. Het lijkt mij namelijk niet helemaal verstandig om een pup en kitten tegelijk in huis te hebben, maar ik ben bang dat als ik straks 2 honden heb rondlopen dat ze niet goed aan een poes/kat kunnen wennen en andersom. Doggy is extreem sociaal en die wil met alles en iedereen spelen, dus daar verwacht ik geen problemen mee. Maar mijn nieuwe pup (eind deze maand waarschijnlijk in huis) is een weimaraner en heeft een jaaginstinct, daarom wil ik niet lang wachten met het aanschaffen van een katje. Zijn er toevallig mensen die ervaring hiermee hebben? Of weten wat het beste is voor het katje? Of tips? Alles is welkom!

Liefs,

Shira
I just loooove animals!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door Sandra W »

De combinatie jachthond en katten vind ik zelf niet zo geslaagd, ook al zijn ze samen opgegroeid, want dit instrict is aangeboren en daardoor loopt een kat toch een zeker risico. Natuurlijk zijn er altijd verhalen dat het wel goed gaat, maar ik heb helaas zelf moeten ervaren dat het niet goed gaat en dat heeft tragisch genoeg tot de dood van een kat geleid. Kun je het niet gewoon bij twee honden laten?

groeten,
Sandra
Shiertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:22
Locatie: Voorschoten
Contacteer:

Re: Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door Shiertje »

Ik wil heel erg graag een sphynx katje..
Maar veiligheid gaat natuurlijk voor, daarom wilde ik ook weten hoe kattenliefhebbers erover dachten.
Ik kijk het nog wel even aan in ieder geval.. thnx!
I just loooove animals!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door rieneke »

ik sluit me aan bij sandra.
heb meerdere gevallen meegemaakt waarbij de kat het loodje legde.
hou het liever bij twee honden.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door lievelijn »

zelf geen ervaring mee, maar ik zou het ook niet doen. lees anders eens wat u kat van u vindt van Vicky Halls, die geeft daar goede uitleg over!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wanneer een kitten in huis halen?

Bericht door Sandra W »

Shiertje schreef:Ik wil heel erg graag een sphynx katje..
Maar veiligheid gaat natuurlijk voor, daarom wilde ik ook weten hoe kattenliefhebbers erover dachten. Ik kijk het nog wel even aan in ieder geval.. thnx!
Sphynxen (=naaktkatten) zijn best moeilijke katten om te verzorgen als je geen specifieke kennis van dit ras hebt. Ze zijn bijvoorbeeld extra gevoelig voor kou vatten omdat ze geen vacht hebben om zich warm te houden en ze moeten heel regelmatig in bad omdat hun huid erg vet kan worden. Ook hebben ze meer last van vuil in hun oren en ogen en dit moet je ook goed schoonhouden. Verder kunnen ze ook nog makkelijk verbranden bij het kleinste zonnetje en moeten ze goed ingesmeerd worden met zonnebrandcreme. En tenslotte zijn ze echt superaanhankelijk en vinden ze het totaal niet fijn om alleen gelaten te worden en moeten ze eigenlijk het grootste deel van de dag iemand om zich heen hebben. Al met al best een hele kluif en moet je dus goed over de aanschaf ervan nadenken, al zijn ze wel heel lief moet ik eerlijk bekennen ;-).

groeten,
Sandra
Plaats reactie