# Vanavond komt ons nieuwe katje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Gebruikersavatar
EvGib
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:50

# Vanavond komt ons nieuwe katje

Bericht door EvGib »

Vanavond ga ik ons jonge katje ophalen, ze is dan precies 8 weken oud.
Ik heb nu alles klaar gezet en wacht nu ongeduldig tot het 7 uur is :grin:

Maar nu heb ik een vraagje, ze zal natuurlijk heel erg moeten wennen als ze binnen komt.
Wat is nu het beste? Haar gewoon met rust laten of een beetje met haar spelen?
En wat nu als ze de hele tijd gaat miauwen? Moet ik dan zorgen voor afleiding oid?

Ik weet nog wel dat ik vroeger, toen ik 8 jaar was, continu achter m'n kat aan zat omdat ik
precies wilde weten wat ze aan het doen was... vond ze toen ook niet echt leuk haha. :lol:
Dus ik weet nu dat ik dàt in ieder geval niet moet doen.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vanavond komt ons nieuwe katje!

Bericht door loonsy »

Hey EvGib,

Hoogstwaarscheinlijk zoeft zij de reismand uit en duikt zij onder het dichtsbijzijnde lage donkere diepe hoekje dat ze kan vinden. (lees: Bank, bed, kast) en blijft daar minimaal een dag zitten :)

Dat is niet erg, onder de kast is het lekker veilig en niemand kan bij je :)
zorg ervoor dat je weet welk plekje ze heeft uitgezocht om zich te verstoppen en plaats daar de brokjes en haar water zodat ze niet helemaal onder het veilige weg moet om te eten en te drinken. Ja kan haar proberen gerust te stellen met lieve woordjes, zacht spreken, tegen jezelf (of het katje) mompelen kan ook werken. Zo raakt ze gewend aan je stem.

Geef het vooral wat geduld. Bij mijn eerste kat duurde het twee weken voor hij echt rond durfde te lopen. (hij begroef zijn gezichtje altijd in de bank als de dingen te erg werden :) )

succes, wat leuk voor jullie!

Geniet er maar van en wees niet al te teleurgesteld als je haar vandaag niet kan aaien en knuffelen. Hoort er allemaal bij :) maar je weet het niet. Misschien is ze na een halve dag al gewend ;)

Plezier ermee :)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vanavond komt ons nieuwe katje!

Bericht door Lotte »

Dat vinden ze inderdaad minder succesvol ;)

Ik zou gewoon een beetje op haar gedrag en houding inspelen.
Als ze heel erg verlegen is zou ik haar toch een beetje laten gaan, hoog uit af en toe een beetje uitlokken met een veren-stengel (dan zit je er niet gelijk zelf boven op).

Het belangrijkste is vooral dat je niks forceerd, laat haar spelen als ze wil spelen, slapen als ze wil slapen, en onderzoeken als ze wil onderzoeken.

Veel plezier!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
EvGib
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:50

Re: Vanavond komt ons nieuwe katje!

Bericht door EvGib »

loonsy schreef:Bij mijn eerste kat duurde het twee weken voor hij echt rond durfde te lopen. (hij begroef zijn gezichtje altijd in de bank als de dingen te erg werden :)
Aah gut, ik zie het al helemaal voor me :lol:

Bedankt voor de tips, ik zal inderdaad wel even kijken wat voor gedrag ze vertoont.
Toen ik haar uitzocht was ze wel één van de drukste, dus ik ben erg benieuwd :D
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Vanavond komt ons nieuwe katje!

Bericht door Furious Olive »

Toen wij Sjonnie in juli ophaalde, was het eerste wat hij deed inderdaad onder de bank gaan zitten. Dat heeft hij de hele dag volgehouden.. We hebben hem gewoon laten zitten. Eten hebben we gewoon in de keuken neergezet, waar James ook eet. Ik wilde het hem namelijk niet te gemakkelijk maken, zodat hij een paar dagen onder de bank zou blijven zitten.

Na een paar uur kwam hij onder de bank vandaan en ging hij een beetje rondlopen, al miauwend :P Hij vond toen zijn etensbakje en is gaan eten, erg oplettend op alles wat hij om hem heen zag en hoorde. Toen hij begon te piepen en te draaien op een plek, hebben we hem op de bak gezet. We hebben toen enorme mazzel gehad, want vanaf dat moment ging hij op de bak, uit zichzelf!

Verder hebben we niet echt heel veel aandacht aan hem besteedt, we hebben hem gewoon zijn gang laten gaan. Dat lijkt mij gewoon het beste..
Gesloten