# Voor het eerst een kat in huis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

# Voor het eerst een kat in huis

Bericht door Caroline1 »

Hoi allen, laat ik mij even voorstellen, ik ben Caroline en we hebben sinds afgelopen vrijdag een kat in huis. Voor het eerst, al hadden we vroeger toen ik klein was wel een buitenpoes. Vooraf hebben we gelukkig al veel voorwerk gedaan en hebben een leuke kater uit het asiel gehaald. Een heel lief karakter, 1,5 jaar, maar met drempelvrees.
Hij is alleen nog erg bang en zit vooral onder de bank in de voorkamer, maar gaat 's nachts wel op verkenning. Na 3 dagen laat hij zich 's avonds wel motiveren om onder de bank vandaan te komen en wil dan graag aangehaald worden. Eten lukt na 4 dagen ook goed, vannacht heeft ie pas voor het eerst wat gedronken. De kattenbak gebruiken deed hij de eerste nacht een plas, de 2 nacht alleen een drol. Ik had de bak zonder deksel neergezet, maar dacht na 2 keer z'n behoefte maar verschonen en de deksel erop. De afgelopen 2 dagen is hij echter niet meer gegaan, na 1,5 dag heb ik bovenkant maar weer van de bak gehaald, de hele bak verschoond, misschien vindt ie die deksel wel niets? Nu zijn we echter weer een dag verder en is ie nog steeds niet op de bak geweest...wat te doen? Kan een kat zo lang zijn behoeftes ophouden? Hij heeft nl voor zover wij kunnen zien en ruiken nergens anders iets achtergelaten....
Ik kan er in ieder geval nergens iets op vinden bij het forum, moet ik actie ondernemen?
Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.
pippy-pieny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:42

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door pippy-pieny »

hallo, ik geloof dat net als bij een konijnentoiletje, je iedere keer als je de bak verschoond iets erin moet laten, dan heeft hij de reuk van zijn geur, denk ik hoor.
althans zo zou ik het proberen. toen ik pippy kreeg heeft ze ook haar eigen kattenbak meegekregen, dat was dus gemakkelijk ondanks dat ze in een nieuw huisje kwam toch iets van zichzelf erbij. probeer het eens, je weet nooit. gr.pien
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Caroline1 »

Dan ga ik heel hard hopen dat hij het nog een keertje zelf op de bak gaat doen want de vuilnisman is helaas maandag geweest....bedankt voor je tip
groetjes Caro
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door tacuma »

Hallo Caroline,

Je verhaal is heel herkenbaar: onze tweede kat, die tijdelijk in een aparte kamer zat om te
wennen, deed ruim twee dagen lang ook helemaal niets op de kattenbak. We wilden al naar
de dierenarts gaan totdat de kat ineens de bak begon te gebruiken.

Katten plassen ook graag op plaatsen die naar bleekwater (chloor, javel) ruiken, dus misschien
kan je een paar druppels op de bodem van de kattenbak uitvegen. Maak dus ook geen plas-
plekken elders in huis schoon met bleekwater, want dat heeft dus een averechts effect!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Shaz »

Inderdaad de bak even schoonmaken met chloor, dat trekt hem hopelijk wel aan om daar wat te doen. Hij eet en drinkt wel voldoende? Dat is natuurlijk wel belangrijk.
groetjes Sharon
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Caroline1 »

Het heeft geholpen! ik heb de bak maar schoon gemaakt met bleekmiddel, nu gaat het goed, wel zonder kap op de bak. Dus bedankt voor alle tips, ik maakte me echt zorgen. We zien nu ook dat het drinkbakje steeds voor de helft leeg is, dus dat is ook een goed teken denk ik. Misschien kwam het door de stress dat hij ook niets dronk. Zal ik het nou nog een keer proberen met die kap erop? Ik heb al ergens anders op het forum gevonden dat je ook het klepje eruit kan halen, dan kan ik dat als tussenstap proberen. Ik weet alleen niet zo goed wat het goede moment is. Als ik te lang wacht, zou hij er dan nog wel aan willen?
En hoe zou het duren voordat hij ook naar andere plekken in het huis toe zou kunnen gaan? Net moest ik namelijk stofzuigen en hij is nu opeens weer een stuk angstiger geworden. Wel komt hij als we rustig op de bank zitten er gezellig bijzitten en vindt ie de aandacht heerlijk, leuk he!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Lotte »

Stofzuigen vinden bijna alle katten vreselijk. Daarna zijn veel ook wel even gestressed.
Trek je daar vooral niet te veel van aan. Maar ga hem ook niet "troosten", dan bevestig je namelijk zijn gedrag en heeft hij echt iets om bang voor te zijn.
Dus gewoon gaan stofzuigen, de stress tijdens en erna negeren en als hij weer normaal doet aandacht geven.

Over de kap op de bak. Je kan inderdaad eerst de kap zonder klepje doen (ik ben blijven steken in dat stadium, omdat ze bij ons graag op de rand gaan zitten met de kop uit de bak).
Zet de kap er op als je het gevoel hebt dat hij nu makkelijk en relaxed naar de bak gaat. Wanneer dat ook weer goed gaat kan je het klepje er voor hangen.

succes weer
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door loonsy »

Lotte schreef:Stofzuigen vinden bijna alle katten vreselijk. Daarna zijn veel ook wel even gestressed.
Wahahhaaaaaa, zeer herkenbaar. Als bij ons de stofzuiger uit de kast is en hij staat niet aan wil Tony hem nog wel eens besluipen en zeer venijnig aanvallen :lol: Fantastisch die wraak, maar als de stofzuiger aangaat zit hij in het diepste hoekje onder het bed :D

Fijn dat hij nu gewoon weer op de bak gaat! Maak je geen zorgen over zijn nervositeit bij het stofzuigen, wat Lotte zei: negeren :) (ga alleen niet achter hem aan met de stofzuigerslang ;) )

groetje,

Leonie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Lotte »

Nee inderdaad, nooit met die stofzuiger achter je kat aan.
Ik geef ze even de tijd om de kamer uit te gaan als ik ga stof zuigen. Meestal als ze dat ding zien vertrekken ze al ;)
Als ze dat niet doen vertrekken ze zo snel mogelijk als hij aan gaat, daarom begin ik nooit op hun "ontsnappingsroute".

al doende leer je hoor ;) Vaak maken katten je ook wel duidelijk wat ze wel en wat ze niet van je waarderen ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Furious Olive »

Onze kleine was eerst ook doodsbenauwd van de stofzuiger.
Ik heb toen de stofzuiger zonder hem aan te zetten in de kamer gezet, zodat hij er eens rustig aan kon snuffelen en zien dat het ding niks doet. Dat doe ik nu regelmatig. Hij begint nu ook steeds nieuwsgieriger te worden als de stofzuiger aan staat. Dan leg ik de slang op de grond en loop ik weg. Als de stofzuiger dan stil blijft liggen, gaat hij ook langzaamaan kijken. Als het hem dan oppak, loopt hij wel weg, maar hij gaat dan gewoon onder de tafel zitten en niet meer panisch door het huis rennen om zich overal te verstoppen. Hij zal nu wel weten dat het apparaat hem niks doet..

James, de oudere kater, hebben we zijn angst niet meer af kunnen leren, daar zijn we al te laat mee :smile:
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Caroline1 »

Hoi Allen, bedankt voor de tips, het kost me steeds een weekje, maar tot nu toe wel met resultaat. De kattenbak gaat nu helemaal goed met deksel, of het klepje gaat lukken weet ik nog niet, maar nu dit is gelukt ga ik volgende week maar een poging wagen. De stofzuiger trekt wel de aandacht, maar gaat nu ook veel beter omdat hij eindelijk ook over de drempel van de woonkamer heendurft, dus hij heeft nu een ontsnappingsroute. De kruimeldief houdt ie wel in de gaten vanaf de bank, maar plat onder de bank zien we hem eigenlijk nooit meer. Het leuke is dat hij ie vanaf deze week ook allerlei geluidjes aan het maken is, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. Wie weet waar je daar iets over kan vinden? Oja, ik heb kattengras gekweekt, maar hoe vaak gebeurt dat eigenlijk dat hij haarballen krijgt? De dierenwinkel had ons nl ook een kam en borstel aangeraden voor een keer per week, maar het borstelen vindt ie niet zo leuk dus dat lukt me maar half, en de kam valt ie aan, dus die durf ik niet te proberen...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Sandra W »

Fijn dat alles op zijn plaats begint te vallen :grin:! Katten maken inderdaad allemaal verschillende geluidjes: als ze naar buiten willen, als ze willen eten, als ze buiten een vogel zien of als ze zomaar gezellig tegen je "praten", maar dat leer je vanzelf wel ontdekken....

Verder zou ik een kortharige kat niet lastig vallen met kam of borstel, zeker als hij dat niet prettig vindt. Het is alleen nodig als hij begint te klitten of heel erg verhaart, dat was dus gewoon een verkooptrucje van de verkoper van de dierenwinkel ;-).

Heel veel katten geven spontaan ongeveer 1 keer per week een haarbal (in de vorm van een dikke sigaar) over, maar kattengras helpt ze inderdaad een handje en als je ziet dat ze er moeite mee hebben (omdat ze veel hoesten of braken zonder dat er iets komt) kun je anti-haarbalpasta kopen.

Ik wens je verder heel plezier met je ontdekkingstocht door de wondere wereld van de kat!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door nona_toma »

Hmm, ik heb dus een binnenkatertje die ik nog nooit een haarbal heb zien uit'spugen'.. laatst leek het wel of hij de hik had :shock: Maar hij ging toen slapen en dat was het.. Nooit meer last van gehad. Borstel hem nu 1x in de week omdat hij dat zo ontzettend lekker vind haha. Maar heeft een binnenkat minder last van haarballen?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voor het eerst een kat in huis, een vraagje

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, want binnenkatten wassen zich net zo vaak als buitenkatten, dus hebben ze net zo veel kans op een haarbal. Ze wassen zich namelijk niet alleen omdat ze "vies" geworden zijn, maar ook vaak na het eten en ter ontspanning.

Wel is het per kat verschillend hoe vaak ze haarballen hebben, één van mijn drie katten heeft ze vaak en de anderen echt bijna nooit.

groeten,
Sandra
Gesloten