# Tips voor onervaren kittenbaasje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Gebruikersavatar
joep
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 23:28

# Tips voor onervaren kittenbaasje

Bericht door joep »

Hallo.
Wij zijn een gezin van 4 persone, twee volwassenen en twee mannetjes van 3 en 6. We hebben na lang wikken en wegen besloten een huisdier te nemen en de keuze is gevallen op een kat. Eerst was onze gedachte een kat van ongeveer een jaar uit het asiel te nemen. Vooral omdat deze in eerste instantie toch wat minder zorg nodig hebben en omdat ze al de vaccinaties hebben en al gecastreerd zijn. Echter na ons bezoek aan t asiel vielen we allemaal voor een rood katertje van 14 weken, we krijgen hem volgende week in huis en is dan dus 15 weken. Het is een vriendelijk, vrolijk, sociaal en aanhankelijk katertje.
Ikzelf ben nooit katten gewend, heb er wel het nodige over gelezen, maar lees ook zoveel tegenstrijdige dingen.
Graag zou ik van jullie ervaren kattenbezitters tips willen hebben t.a.v. het in huis nemen van een kitten.
Onze voor bereidingen tot nu toe zijn:
Een kattenbak die in de bijkeuken staat, een krabpaal in de woonkamer, voederbakjes, speeltjes, en ik ben heel mijn huis nagelopen op eventuele gevaren voor de kitten.
Nu heb ik nog de volgende vragen:
* wat moeten we nog meer voor voorbereidingen treffen.
* wat eet een kitten, ik lees heel veel verschillende dingen over premium en gewoon voer.
* Kan ik de kattenbak nadien nog verplaatsen? we willen eigenlijk als de kitten wat groter is een kattenluik en dan de kattenbak buiten plaatsen onder een afgeschermd stuk van de veranda.
* hoevaak moet je een kat ontwormen, ontvlooien?
* zijn er specifieke kenmerken waar we op moeten letten qua gezondheid van de kat. Ik weet dat ik op vieze oogjes en oortjes moeten letten. Op een gezond neusje, goede vacht...Maar zijn er nog andere "instinkers".

Tot zover al mijn onzekerheden en vragen.. Er komen er vast nog wel meer bij. We verheugen ons erg op de komst van Joep en we hebben de eerste weken ook alle tijd voor hem, maar na een week of 4 zal hij een dag of 2 in de week van 8 tot 5 allen thuis zijn, kan dit met een kitten..
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnnen beantwoorden..
Alvast bedankt namens Joep..
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Tips voor onervaren kittenbaasje

Bericht door Poezebal »

Hier zijn al tig topics met info, dus ik wil je zoiezo aanraden deze ook te gaan lezen, en ook de STICKYgemaakte topics zeker door te spitten ;-)

Over de kattenbak, is er een speciale reden om deze naar buiten te plaatsen?

En je moet zorgen dat de bak staat waar je kitten het meest bevind.

Een jong kitten moet vooral in het begin alles "bij de hand"hebben..

Het liefst in een kamer.. Een kitten is nog te klein om te beseffen dat het t hele eind naar de keuken moet rennen om wat te doen, en is de afstand te groot of kan hij het niet vinden, dan krijg je ongelukjes in huis, wat ook niet handig met de kids is.. ;-)

Dus alles eerst in een kamer zien te doen, en dan langzaam naarmate je kitten groter word gaan verplaatsen.

Mijn 2 kittens hadden 2 bakken eerst, maar doen het nu met 1 kattenbak en dan zijn ze nu bijna 6 maand..

En ik vind het belangrijk je kinderen niet zomaar alleen met het kitten te laten.
Kittens zijn kwetsbaar en kinderen zien geen kwaad in alles en kunnen het diertje onbedoeld pijn doen..

Verdere vragen gewoon stellen, alhoewel ik vrijwel zeker weet dat je het in de topics hierboven en onder zeker zult gaan vinden wat je weten wilt..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
joep
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 23:28

Re: Tips voor onervaren kittenbaasje

Bericht door joep »

We willen de kattenbak uiteindelijk naar buiten om wat ruimte te scheppen, maar als dit niet kan of de kat wil dit niet dan net zo makkelijk niet hoor..De kinderen zullen ook zeker niet alleen blijven bij de kitten.
Verder heb ik ook al heel veel nuttige informatie gelezen op verschillende forums, zoals deze en kattengedrag.nl
Moeten we de eerste weken dan de bench, kattenbak en voederbakjes bij elkaar zetten??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Tips voor onervaren kittenbaasje

Bericht door Sandra W »

Je hoeft je gelukkig met kittens niet al te veel drukte te maken over laten wennen enzo, maar je moet wel op tijd dingen regelen als ontwormen, ontvlooien en inenten. Je dierenarts kan je verder helpen met de juiste schema's hiervoor, al denk ik dat de meeste dingen in het asiel al voor de eerste keer zijn gedaan, maar je moet wel een herhalingschema volgen.

Verder moet je goed oppassen voor diarree en (beginnende) niesziekte (dit laatste is te zien aan waterige of snotterige oogjes en/of neusjes en/of niezen), want beiden kunnen dodelijk zijn voor een kitten. Als hij dit heeft moet je dus gelijk even naar de dierenarts gaan voor de juiste behandeling.

Ook zet je de eet- en drinkbakjes en de kattenbak niet te ver van de plek waar hij het meeste ligt en speelt en koop je een lekker zacht mandje voor hem (een bench is niet nodig).

Je kunt het beste kittenbrokjes van een wellekeurig merk kopen tot hij gecastreerd wordt als hij 6 maanden is en dan stap je over op volwassen brokjes en geef hem liever alleen een beetje blikvoer als tractatie (bijvoorbeeld 1 keer in de week) om diarree te voorkomen. Vergeet natuurlijk ook niet wat speeltjes en een krappaal aan te schaffen, al spelen kittens ook heel leuk met propjes, wc-rollen, knijpers enz. enz.

Persoonlijk zou ik als hij iedere week twee dagen alleen is er een kittentje bij nemen, want anders verveelt hij zich te veel en is hij te eenzaam. O ja, alleen onder begeleiding naar buiten laten, want de wereld is voor een kittentje erg groot en het is beter om te wachten tot hij gecastreerd is met helemaal alleen naar buiten te laten gaan, want anders gaat hij zijn hormonen achterna en loopt hij misschien weg.

Wat gevaren in huis betreft kun je het beste de electriciteitsdraden in de huiskamer bij elkaar binden met een handdoek eromheen om het knagen eraan te voorkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens jullie veel plezier met jullie nieuwe huisgenootje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Tips voor onervaren kittenbaasje

Bericht door rieneke »

ik zou in eerste instantie het voer geven wat hij in het asiel gewend was, en dan langzaam overstappen op wat jij wil geven.
dit om diarree te voorkomen.
ik zou kiezen voor een premiumvoer, dat is gewoon beter van kwaliteit.
het lijkt duur, maar er zitten minder nutteloze vulmiddelen in, dus je katje heeft er minder van nodig, en het scheelt ook in de ontlasting.
verder zou je je kitten af en toe vers vlees (rauw) kunnen geven (geen varkensvlees)
dit werkt als een natuurlijk probioticum, en houdt de darmflora in goede conditie.
Gesloten