# Tips i.v.m. een oudere kat erbij?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
karin1970
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:00

# Tips i.v.m. een oudere kat erbij?

Bericht door karin1970 »

Hallo Ik heb een vraagje!
Het is best een lang verhaal hoor!
:catani:
Ik heb een kater van 5 jaar ik wilde er een vriendje voor hem bij, omdat ik in Mei onze 18 jaar oude kater en 13 jaar oude hond heb moeten laten inslapen!
Nu was hij dus alleen als wij weg zijn en dat vond ik zielig!
Een kennisje van mij had een maand geleden een kater in huis genomen die daar voor al een maand lang bij vrienden van haar in de tuin logeerde (deze kat kon niet bij hun naar binnen inverband met twee aanwezige honden)
De vriend van mijn kennis is allergisch voor van alles en dus o.a voor katten maar ze wilden dolgraag voor de kater zorgen omdat ze dit erg zielig vonden (de kater hebben zij bij Amivedi als gevonden doorgegeven maar er is blijkbaar niemand naar hem op zoek!)
Het is vier weken goed gegaan maar langzamerhand kwam toch de benauwdheid opzetten en helaas ....moesten ze om gezondheidsredenen van haar vriend een ander huisje zoeken voor deze zeer aanhankelijke kat.
Nu heb ik hem sinds gisteravond in huis en wil graag wat tips over hoe ik hem het snelst kan laten wennen aan huis / gezin en mijn vijfjarige kater!
Hij is erg lief en wel aanhankelijk ik schat hem tussen de 5 en de 8 jaar maar hij loopt maar heen en weer en heel zielig te miauwen en als hij een geluid hoort kijkt hij bang om zich heen en wil naar buiten!
Ook is hij bang voor mijn kat en mijn kat ook voor hem, ze grommen en blazen naar elkaar als ze elkaar zien, en vanacht schreeuwden ze echt naar elkaar!
We proberen ze nu een beetje uit elkaar te houden en hebben besloten de nieuwe vannacht in de huiskamer te doen met de deur dicht (tuurlijk met eten drinken en kattenbak) zodat hij zich daar dan veilig voelt zonder onze kat om hem heen ...overdag laten we alle deuren open en kan hij het huis verkennen.
Bij mijn kennis had hij zich na een dag al aangepast en ging ook goed met de hond die daar rondliep dus moet hij eigenlijk aan andere dieren om zich heen gewend zijn?
Hij eet goed en plast en poept keurig op de kattenbak!
Hoe laat ik deze twee katers op een goeie manier aan elkaar wennen?
Heeft er iemand goeie tips?
Dit vraag ik ook uit belang voor mijn eigen kat omdat ik ook niet wil dat hij naar buiten vlucht en denkt dat de nieuwe er is ter vervanging voor hem...het juist de bedoeling dat ze elkaar lief gaan vinden of in ieder geval gaan accepteren!
:cathappy:
Alvast bedankt!
groetjes Karin
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wie geeft mij wat tips ivm een "nieuwe"oudere kat er bij!

Bericht door rieneke »

ik zou ze voorlopig apart houden, en dan praat ik toch wel over een paar weken.
geurtjes uitwisselen dmv dekentjes ruilen en beurtelings aaien, vooral bij de wangen.
dan kan de deur op een klein kiertje (haak en oogje) en kan je de katten eten en eventueel snoepjes of ander lekkers geven in elkaars zicht, zodat ze het zien van elkaar met iets leuks gaan associeren.
daarna pas bij elkaar laten.
het is een bewerkelijke methode, die echter wel werkt.
met een minimum aan stress kunnen de katten zo wennen aan elkaar, en heb je de meeste kans dat ze straks beiden goed door 1 deur kunnen.
succes ermee!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wie geeft mij wat tips ivm een "nieuwe"oudere kat er bij!

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk kies ik voor een hele andere aanpak, namelijk direct langdurig bij elkaar zetten en het ze dan zelf uit laten "vechten" (d.w.z. blazen en grommen enzo) zonder in te grijpen (tenzij dat natuurlijk nodig is bij een echt gevecht) en alleen uit elkaar halen als je er zelf niet bij bent (bijvoorbeeld 's-nachts).

Ik heb gemerkt dat dit de snelste manier is om ervoor te zorgen dat ze elkaar in ieder geval accepteren en als ze dan uiteindelijk vriendjes worden is dat mooi meegenomen. Blijkbaar zijn er totaal verschillende manieren om dit proces aan te pakken en zijn de meningen hierover ook heel uiteenlopend, maar jij moet kijken welke methode het meest geschikt is voor jouw katten.

groeten,
Sandra
karin1970
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:00

Re: Wie geeft mij wat tips ivm een "nieuwe"oudere kat er bij!

Bericht door karin1970 »

Thanx voor jullie snelle reacties!
Ik denk dat ik dan toch wel goed bezig ben met de middenweg?
Overdag lopen ze allebei gewoon door het huis al hoe wel Milo (de nieuwe kater) óf voor de tuindeur zit te miauwen dat hij naar buiten wil óf hij ligt helemaal boven in een la onder mijn dochters bed, behoefte om aangehaald te worden heeft hij wel alleen is hij jammer genoeg momenteel té onrustig om echt lekker relaxed op schoot te liggen!
's Nachts als wij naar bed gaan doe ik Milo dan wel in de huiskamer met de deur dicht zo dat zo wel hij als Mazzel (onze andere kat) zich 's nachts veilig voelen....en wij gewoon rustig kunnen slapen ;-)
Hebben jullie enig idee hoe lang het ongeveer zal duren dat Milo zich wat meer thuis voelt?
Het is logisch natuurlijk.... als je het goed bekijkt ben ik zijn vierde baasje in een paar maanden tijd, maar ik hoop zo erg dat hij zich snel wat meer op zijn gemak voelt...ook bij ons...dat hij gewoon relaxed gaat liggen slapen enzo!
En hoe lang moet ik hem volgens jullie krampachtig binnen proberen te houden is dat 3 weken of toch 6 weken?
Ik wil ook wel binnen kort met hem naar de dierenarts omdat hij wat last heeft van korstjes en vieze oogjes...of zal ik daar mee wachten tot hij echt thuis gewend is?

Ik hoop dat jullie ook antwoord hebben op deze vragen
thanx!
:cathappy: :cathappy:
groetjes karin
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wie geeft mij wat tips ivm een "nieuwe"oudere kat er bij!

Bericht door rieneke »

voor binnenhouden wordt wel gezegd zoveel weken, of zoveel, maar er valt geen termijn aan te plakken.
als de kat ontspannen is en zich helemaal thuisvoelt kan je hem buitenlaten.
met vage klachten zou ik even wachten met naar de dierenarts te gaan.
afgekoelde gezeefde kamillethee of ogentroost van weleda willen nog wel eens helpen bij vieze oogjes.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Wie geeft mij wat tips ivm een "nieuwe"oudere kat er bij!

Bericht door tacuma »

Volgens mij ben je op de goede weg met je aanpak: beide katten kunnen aan elkaar wennen,
je bent er zelf bij als ze bij elkaar zijn, en 's nachts las je een rustpunt in.

Op exact dezelfde manier heb ik mijn eerste twee (volwassen) ex-katers aan elkaar laten
wennen, en na een week of twee, drie was alles helemaal in orde. Ze zijn nu al vijf jaar de
dikste vrienden, en de twee katten die daarna gekomen zijn, hebben die status nooit weten
te veroveren.

Heel mooi trouwens dat je je over deze verschoppeling ontfermt! Zijn drang om naar buiten
te gaan zal zeker groot zijn, maar gewoon voet bij stuk houden voorlopig, zodat hij goed
weet waar hij thuishoort, en ook zeker weer terugkeert. T.z.t. wél laten chippen, dat kan
een hoop ongemak in de toekomst voorkomen!

Ik wens je veel geluk met beide katten,
groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gesloten