# Kat kan niet wennen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
dolce
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2008 13:48

# Kat kan niet wennen

Bericht door dolce »

hallo,
ik heb een kat van 6 jaar ( uit een gezin) die maar niet wil wennen. Ze is nu een week bij mij en verkruipt zich nog steeds, of onder de bank, het bed de kast etc. ik ben bang, dat het niet goed komt.
Als ze eruit komt, miauwt ze heel veel en luid, wil haar onbehangen kenbaar maken. Ze plast ook wel eens niet op de bak en poepen doet ze ook ergens anders dan op de bak.
wie weet raad?
Groetjes Dolce
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat kan niet wennen

Bericht door rieneke »

stress maakt een kat zeer vatbaar voor blaasontsteking, dus allereerst zou ik wat urine inleveren bij de dierenarts.
daar kan je ook een feliway verdamper kopen die haar hopelijk wat meer op haar gemak zal stellen.
verder is een week echt nog maar kort, veel katten hebben (veel) langere tijd nodig om te wennen, dus wanhoop nog niet :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat kan niet wennen

Bericht door Sandra W »

Na een week kun je nog totaal niet zeggen of je kat nooit zal wennen, want dat is voor de wat bangere katten veel te kort. Sommige katten doen er wel een maand of langer over voordat ze uit hun schuilplaatsje komen, dus geef de moed nog niet op.

Ze is nu namelijk doodsbang, vandaar dat ze zich verstopt en zelfs niet op de kattenbak durft te gaan. Je kunt haar een veiliger gevoel geven door haar tijdelijk maar in 1 ruimte van het huis te laten, bij voorkeur een rustige logeerkamer, waar je alles dichtbij haar zet zoals de kattenbak en eten en drinken.

Je laat haar daar dan totdat ze over de ergste schrik heen is (dat is niet zielig!), maar komt wel vaak langs om rustig bij haar te gaan zitten en lief tegen haar te praten en haar te aaien als ze dat toelaat. Ze zal dan vanzelf aan je wennen en tevoorschijn komen en dan pas laat je haar in de rest van het huis. Als je kinderen en/of huisdieren hebt kun je die beter ook uit de buurt laten totdat ze over haar ergste angst heen is en haar daarna dan rustig introduceren aan de rest van je (eventuele) gezin.

groeten,
Sandra
Gesloten