# Voor het eerst een kat (update 22 augustus)

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

# Voor het eerst een kat (update 22 augustus)

Bericht door roy23 »

Hoihoi allemaal...

Ik zit al een paar dagen op het forum hier een beetje rond te kijken... Ik wil zelf graag een kater/poes van boven de 1 jaar...

Ik heb alleen tapijt en in de keuken die aansluit op de kamer heb ik gewoon vinyll,,, Hier dacht ik dan ook het eten en drinken voor de kat neer te zetten zodat hier nog eventueel gemorst kan worden :)

Nou wil ik mijn kat eigenlijk uit het asiel halen en ik ben bij 4 asiels in de omgeving geweest en er was een ruime keuze uit katten... Waar moet ik op letten met een kat nemen uit het asiel,,, kan een van jullie mij dat vertellen?

Verder woon ik in een appartement waar de kat dus niet na buiten kan... Ik heb voor een kattenbak gezorgt die dicht is... Die zal ik niet in de buurt van het eten/drinken zetten... Verder heb ik een krabpaal en zal ik natuurlijk nog een vervoersbench kopen waar ik dan een dekentje in zal leggen waardoor de kat het reisbenchje niet assocheert met het gaan na de dierenarts...

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en wat ik nog moet aanschaffen... Verder was ik wel benieuwd na wat tips over een asiel kat

En hoe gaat het met een kat van 1 jaar en tapijt ik weet dat je het nooit eigenlijk helemaal kunt zeggen maar ben wel benieuwd na ervaringen...

Ik hoop wat tips en alles van jullie te krijgen...

Met vriendelijk groet,

Roy
Laatst gewijzigd door roy23 op 22 aug 2008 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door rieneke »

leuk dat je een kat uit het asiel gaat halen!
welke kat je moet nemen kan ik niet zeggen, al moet het natuurlijk geen kat zijn die gewend is naar buiten te gaan.
kijk gewoon welke kat je aanspreekt.
ik zou een 2e bak erbij nemen, veel katten poepen en plassen graag in verschillende bakken.
kijk ook eens rond of je wat plekjes vrij kan maken zodat de kat de hoogte in kan.
ontruim een stuk vensterbank enz.
wat betreft je tapijt; veel katten rennen zodra ze misselijk worden naar het kleed om daar te kotsen of een haarbal te deponeren, doe je helaas weinig aan.
ik heb standaard vanish oxy action vlekkenverwijderaar in huis.
te koop bij appie, en werkt prima.
hou je ons op de hoogte? ben benieuwd wat het gaat worden :smile:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door Shaz »

Een tweede bak is echt niet nodig hoor!
De kat moet inderdaad niet gewend zijn om naar buiten te gaan, dan is het zielig om ze binnen te laten. Een kat die niet anders gewend is zal er geen problemen mee hebben. Wij hadden op de flat ook vloerbedekking en daar gingen ze alleen maar heerlijk op liggen rollen, verder zaten ze er niet aan.
Ik zie aan je bericht dat je in ieder geval goed alle tips doorgelezen hebt dus volgens mij komt het verder wel goed ;-) Veel plezier met een leuk katje uitzoeken!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door evaleeuw »

Wat leuk en goed dat je een kat uit het asiel haalt! Zelf heb ik een kitten van 13 weken en tapijt; nog geen problemen mee gehad.
Een tip van mij: Bel voordat je een kat gaat halen een aantal dierenklinieken in de buurt om te vragen naar prijzen en werkwijze. Dat scheelt soms een hoop en je weet waar je terecht kunt ;-)

Veel succes en plezier met je aankomende nieuwe huisgenootje!
Groetjes Eva
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door roy23 »

Hoihoi,,,

Even een update... Ik heb voor me zelf de keuze gemaakt het gaat een kat worden uit het asiel...
Ik heb ook het vervoersmandje nou aangeschaft deze laat ik ook lekker in de woonkamer zodat ze/hij
hier rustig in kan slapen en dit niet met de dierenarts assoseert...

Ik heb nog geen contact met een eventuele dierenarts opgenomen... Wat moet ik zeggen tegen deze
dierenarts en waar moet ik om vragen misschien dat mensen me hier nog even mee kunnen helpen want
op een moment dat ik nog geen kat heb moet ik natuurlijk niet de dierenarts lastig gaan vallen...

Verder heb ik vandaag nog een ander asiel bezocht en ik ga er dan ook van uit dat de kat van dit asiel
gaat komen... Dit asiel zag er tip-top verzorgt uit... De katten hadden alle ruimte de hokken waren schoon
en de verzorgers waren prima op de hoogte van het aanbod van dieren... Ik heb nog z'n 2 a 3 katten op
het oog en daar zal ik nog een keuze in gaan maken...

Aanstaande donderdag ga ik de kat ophalen... Ik zal jullie hier dan ook op de hoogte stellen... En mijn
ervaring met jullie delen... Ik hoop dat jullie mij nog kunnen helpen met het gebeuren van de dierenarts
wat moet ik tegen een dierenarts zeggen terwijl ik nog geen kat heb en deze dan ook nog niet ziek zal
zijn...

Mvg Roy
Gebruikersavatar
Kucing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 apr 2008 03:37
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door Kucing »

Hey Roy,

Ik heb nog een tip voor het vervoersmandje. Bij mij staat hij ook in de woonkamer. Je kan ook Feliway aanschaffen. Dat is een flesje en het spul assioceert een kat met kopjes geven. Daar worden de katten rustig van. Als ik mijn Micky in de reismand moet doen, spuit ik het een half uur voor vertrek in de reismand. Je hebt ze ook in de vorm van een verdamper die je in het stopcontact moet steken. Het is te verkrijgen bij de dierenarts. Je kan ook verschillende boeken kopen over katten met handige tips.

Heel veel geluk met je nieuwe kat. Houd ons op de hoogte. En in dit forum zijn we gek op foto's :grin: :grin:

Groetjes
Barbara en een kopje van Micky
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door Leonie89 »

roy23 schreef: Ik heb nog geen contact met een eventuele dierenarts opgenomen... Wat moet ik zeggen tegen deze
dierenarts en waar moet ik om vragen misschien dat mensen me hier nog even mee kunnen helpen want
op een moment dat ik nog geen kat heb moet ik natuurlijk niet de dierenarts lastig gaan vallen...
wat je moet zeggen? nou iets van dat je een kat gaat ophalen en je aan het informeren bent naar dierenartsen wat ze bieden en voor welke prijs.. dat is helemaal niet raar hoor!
leuk dat je voor een kat gaat!! je hebt je goed voorbereid, dat voorkomt verrassingen :P
over de haarballen gesproken.. onze kat deponeert de op het douchekleedje.. de enige plek met stof op de vloer.. gelukkig kan een kleedje in we wasmachine..
maar ik zou je er niet te veel zorgen over maken.. een kat betekent gewoon meer haar en zooi op de vloer.. dus zoals rieneke zei, vanish in huis!!
laatste tip.. koop een kattenborstel, scheelt een hoop haar op de grond, bank, stoel, bed, vensterbank, gordijnen..
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door evaleeuw »

Als je de DA belt kun je ook gewoon zeggen dat je graag info wilt over waar je aan moet denken bij het aanschaffen van een kitten (inenten, ontwormen, ontvlooien wel of niet castreren/steriliseren etc) Heb ik zelf ook gedaan en werd niet raar behandeld hoor! Ik denk juist dat een goeie DA blij is dat een aanstaand katten-butler zich goed laat informeren ;-) Ben benieuwd hoe hij zij eruit gaat zien!
Groetjes Eva
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door roy23 »

Haha :) nou ik ben nog lekker een daggie bij me ouders aan het slapen... Morgen vroeg om 8uur al in me eigen huisie wezen
dan komen ze voor de tv kabel... Kat veilig maken...


Verder zal ik dan wel na de dierenkliniek gaan bij ons in oldenzaal... Is kijken wat daar de prijzen van zijn en misscien dat ik
ook wel na de dierenkliniek in Hengelo ga waar het asiel ook mee samenwerk :) dat moet ik dan nog ff kijken... Verder denk
ik dat ik wel klaar ben voor de kat morgen... Ik neem morgen nog een laatste kijkje in het prachtige dierenasiel in Hengelo...


Ik hoop morgen echt gek op een kat te worden en dat ik het gevoel krijg dat ik hem gelijk mee wil nemen :) ik hoop dan ook
morgen al me aandacht aan de kat te kunnen besteden :)


Allemaal bedankt voor jullie tips tot nu toe... Tips zijn altijd welkom... Ik zal me ervaringen wel met jullie delen,,, en zal ook
zeker als fanatieke dierenfotograaf (amateur) :roll: op den duur een leuk plaatje hier opzetten en van me kat gaan schieten :)

Jullie zijn nog niet van me af :edance:

Groetjes Roy
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door vvlindavv »

Ha Roy,

Wat leuk dat je voor een kat gaat! Denk dat het helemaal goed gaat komen, ik ben zelf ook tegen Pim aangelopen en dat was voor mij 'the one and only'. Nog steeds overigens, haha!

Heb je hem inmiddels al in huis? Laat anders een foto achter, ben benieuwd!

Groetjes,

Linda
Neem je dromen eens mee de dag in....
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

Re: Voor het eerst een Kat

Bericht door roy23 »

heyhey :)

Jah ik heb momenteel de kat een kleine 2 weken thuis... Alles leek goed te gaan... Totdat die vanacht opeens bij mijn deur stond te miauwen, ik heb het maar laten gaan... Nou kwam ik thuis van me werk en begon die vandaag weer te miauwen... dat miauwen is dat aandacht vragen op zijn manier op een of andere manier of heeft dit met wat anders te maken... ook lijkt het dat die zijn brokjes niet heel erg lekker vind ik heb dus ook een proefzakje van royal canin... Als ik dit voer over zijn andere brokken strooit eet die wel wat... Ik ben erg benieuwd wat jullie mening hier over is en wat moet ik doen als die blijft miauwen... En waar kan dit eventueel aan liggen??? Ik hoor het wel van jullie

Groetjes Roy
Gebruikersavatar
Kucing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 apr 2008 03:37
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Voor het eerst een Kat (update 22 augustus)

Bericht door Kucing »

Hey Roy,

Maak je maar geen zorgen. Misschien praat je kat graag tegen je en heeft hij veel te vertellen. Ik praat ook constant tengen Micky, alleen miauwt hij niet zoveel. Dus hij is niet zo spraakzaam. Ik heb Micky net bij de dierenpension gebracht omdat wij twee weken met vakantie gaan. In de auto heeft Micky wel zitten te miauwen maar bleef rustig in zijn mandje zitten doordat ik Feliway erin heb gespoten.

Wat het eten betreft. Als een kat zijn eten niet lust, zal hij zijn neus ervoor ophalen en weglopen. En als hij gewoon zijn brokjes eet is er niets aan de hand. En Royal Canin is uitsteken voer. Ik gebruik het zelf ook (voor mijn kat dan, hahahah)

Als je je kat echt wilt verwennen kan je in de winkel een blikje tonijn op water aan hem geven. Daar smullen ze echt van. Zodra ik het blikje heb opengemaakt, springt Micky tegen het keukenkastje :grin: :grin:
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voor het eerst een Kat (update 22 augustus)

Bericht door Shaz »

Dat mauwen is wel normaal hoor, huiskatten mauwen over het algemeen heel veel. Alsof ze terug aan het praten zijn, ze merken immers vaak dat dit een goede manier is om aandacht te vragen. Negeren is inderdaad het beste als het erom gaat dat ze in een kamer willen waar je ze niet wil hebben. Dat mauwen als je thuiskomt zal meer een begroeting of roep om eten zijn.
Ik ben ook fan van RC en onze katten ook. Maar wissel niet te vaak van merk, dat is niet goed voor de darmen.
groetjes Sharon
Gesloten