# Nieuw, 2 kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

# Nieuw, 2 kittens

Bericht door Siri »

Hallo allemaal.
Ik ben Iris en samen met mijn vriend hebben we 2 kittens uit een kattenpension gehaald. Ze zijn langs de kant van de weg achtergelaten en het halve nestje is door een roofvogel meegenomen. Erg triest allemaal.
Maargoed, we hebben nu dus 2 schildpad poesjes, Luna en Terra, van ong 6 weken.
Ik heb wel eerder een kat gehad, maar nog nooit kittens. Ik zit daarom met een aantal vragen.
Omdat de kittens nog erg bangerig zijn, is ons aangeraden ze in een bench in de kamer te houden, zodat ze aan ons kunnen wennen. Is dit een goed advies?
En Luna blaast erg veel. Als je langsloopt dan blaast ze al. Als ik haar probeer te aaien staat ze dit wel toe, maar eerst blaast ze. Is dit een kwestie van wennen?
We hebben geprobeerd ze in de kamer los te laten, dan ze vliegen onder de bank. Het is dan moeilijk ze er onderuit te krijgen. Moeten we maar even wachten met ze loslaten?

Verder hoop ik dat ze bij ons een geweldig leven tegemoet zien.
Grz, iris.
sxy_hxy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2008 09:40

Re: Nieuw, 2 kittens

Bericht door sxy_hxy »

Hoi Iris
Ik heb sinds afgelopen maandag ook twee kittens
en ook ik heb in de huiskamer een grote benz staan
met een klein kattebakje en eten en drinken
ik heb ze daar eigenlijk in gedaan omdat 1 van de twee naast de kattenbak plaste
als we thuis zijn staat de benz open en als we weg zijn dicht tot dat ze helemaal zindelijk zijn en vooral gewend aan ons
ik heb verder in huis ook nog een kattebak staan en nu gaan ze op allebei de bakken
dus eigenlijk gaat dat heel erg goed
ze gaan zelfs als ze moe zijn zelf in de benz liggen om te slapen
1 van de twee is ook erg shuw maar zijn zusje zorgt er wel voor dat het steeds minder schuw word
ik zou toch proberen zo veel mogelijk aandacht te geven bij mij ziet het mannetje dat we zijn zusje geen kwaad doen en hij komt steeds meer uit zijn schulp en dat al na 2 dagen

ik hoop dat het jou ook gaat lukken

groetjes Claudia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Nieuw, 2 kittens

Bericht door Sandra W »

Jij hebt eigenlijk wilde kittens in huis genomen die nog geen mensen gewend zijn, maar ze zijn gelukkig wat dat betreft nog piepjong, dus ze zullen snel over hun angst heen raken.

Een bench is inderdaad het beste voor je katjes, want als je ze los laat lopen en ze verstoppen zich dan duurt het wennen alleen maar langer. Je laat ze gewoon een flinke tijd (echt een paar weken) alleen maar in de bench tot ze niet meer bang zijn en dan laat je ze de rest van de woonkamer aan ze zien en pas daarna de rest van het huis. Dit is niet zielig voor ze, want in de bench voelen ze zich een stuk veiliger en dus gelukkiger dan dat ze loslopen. Leg ook meer een deken half over de bench, dan is dat hun donkere slaapplekje waar ze zich kunnen terugtrekken.

Natuurlijk moet je ze wel vaak uit de bench halen om met ze te knuffelen en ze te aaien, want anders leren ze het nooit. Je kunt ze dan het beste lekker apart in een dekentje wikkelen en dan pas op schoot nemen. Dit heet "bakeren" en dat doen ze ook in sommige landen om huilbaby's stil te krijgen en dit werkt echt enorm goed. Ze kunnen dan geen kant op en zullen zich dan snel gaan ontspannen en zich overgeven aan het aaien. En je zal zien dat ze het snel heerlijk gaan vinden. Het blazen zal dan ook heel snel over zijn.

Veel plezier en succes met je kleintjes en ook nog veel plezier op dit forum!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuw, 2 kittens

Bericht door rieneke »

ik vind het ook interessant .
je zou denken dat het een vorm van dwang is, en dat valt meestal niet goed bij katten.
sandra, dit werkt neem ik aan alleen voor echt piepjonge beestjes?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Nieuw, 2 kittens

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, dit helpt ook heel goed bij grotere wilde kittens en zelfs bij volwassen niet-wilde katten. Ik pas het vaak toe bij bange (asiel)katten die uit angst blazen en uithalen, want het geeft ze een gevoel van veiligheid.

Ik druk ze dan stevig tegen me aan en herhaal steeds langzaam 1 woord (in mijn geval een lang gerekt "jaaaa") en zeg dit zo lief mogelijk en aai ze tegelijkertijd voorzichtig over hun koppie. Ze stoppen dan direct met worstelen om los te komen. De eerste keren gaan ze direct weer blazen als ze vrijkomen, maar na een paar keer geven ze zich over en gaan ze met hun oogjes knijpen ten teken dat ze het lekker vinden. Als ze dan eenmaal aan je gewend zijn stoppen ze met het blazen als weer vrij zijn en zijn ze over hun angst heen gegroeid.

Ik denk niet dat dit met echte wilde volwassen katten helpt, maar bij de jongere wilde katten en kittens werkt het prima.

groeten,
Sandra
Gesloten