# Probleem: kat met hamster

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
lennart
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2008 20:58
Locatie: Deurne belgië

# Probleem: kat met hamster

Bericht door lennart »

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en heb me hier speciaal voor geregistreerd.
Ik ben 13 en 15-jarige blinde broer, na jaren schrik van dieren verklaarde hij een tijdje geleden dat hij een kat wou.
We geloofden hem eerst niet maar na lang aandringen heeft mijn moeder toegestemd.
:lol:
Ik heb alleen wat vraagjes :

1. Naar het schijnt is op een flat wonen geen probleem maar ik wil het toch zeker weten
2. Nu komt het : Ik heb wel een hamster die met zijn kooi in de huiskamer zit, is dit een probleem of hangt het af van kat to kat?
(eventueel tips voor een zachtaardig ras?
:eshifty:)
Ik weet niet wat ik moet schrijven hihi
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door jobey »

zelf heb ik geen ervaring, maar het lijkt mij wel verstandig, dat wanneer je de kat opvoed duidelijk maakt dat ze niet bij het hok van de hamster moet. Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan, gewoon in het begin goed opletten en duidelijk maken dat het niet kan
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door rieneke »

ik heb altijd katten en hamsters gehad, maar ik ben gestopt met de hamsters, omdat ik het een slechte combi vind.
katten zijn jagers, en hamsters zijn ontsnappingskunstenaars.
zorg in ieder geval dat de kooi ontsnappingsproof is, en zet hem buiten bereik van de kat, anders vraag je om ongelukken.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Shaz »

Een kat op een flat is inderdaad geen probleem, maar kies dan wel een kat uit die niet gewend is om naar buiten te gaan.

Wij hebben ook een tijdje een hamster gehad, maar de katten blijven daar toch op jagen. Wij hebben er toen voor gekozen om de hamster op de computerkamer te zetten, dan konden ze er alleen bij als wij erbij waren. Scheelde ons en de dieren een hoop stress.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Snokkie »

Dat zal wel een beetje van de kat afhangen ja, maar grote kans dat ze er wel erg veel interesse in hebben ;).

Ik heb zelf een groep ratten, maar die heb ik in groot terrarium, zodat de katten er niet bij kunnen (en ook niet uit uit de kooi hangende staarten gaan hangen ;)). Bij http://www.berrarium.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je hele mooie -knaagdierproofe- terraria kopen. Ik vind het ideaal!
Kleine muisjes hebben kleine wensjes,
geroosterd brood met gestampte mensjes!
Romy D
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2008 11:45

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Romy D »

Ik heb toevallig ook 2 hamsters en 2 katten. Ik ondervind geen problemen. Of ondervond, want de hamsters staan sinds kort kattenproof. Ik heb beide hamsters in een duna zitten waar de katten alleen bij zouden kunnen mochten ze kapot vallen. Met een traliekooi moet je wat voorzichtiger zijn. Katten kunnen er in gaan hangen. Beide soorten kooien moet je op een plek zetten waar de kat niet makkelijk bij kunnen. Hamsters kunnen in shock raken. Voor verdere vragen kan je me pm-en. Dan stuur ik je een link voor het hamsterforum of kan ik ze beantwoorden.
Gebruikersavatar
Tijger-San
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2008 21:26

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Tijger-San »

Ik heb sinds een paar maanden uit noodzaak een poes geadopteerd die we toch hebben gehouden. Het is een schat van een beestje en zowel mijn vriendin als ik vinden het nu alleen maar prettig dat ze er is. We gaan vanavond zelfs kijken voor een vriendinnetje :grin:

in ieder geval, ik had al een hamster. De kooi is een 'dichte' transparante kooi met alleen hele kleine tralies aan de bovenkant. Deze stond altijd gewoon op de grond en ik wou deze expres niet verplaatsen. Vooral in het begin vond de remi (de poes) de hamster ontzettend intressant. Ze klom bij ieder geluidje op de kooi en jaagde er enorm op. Wij hebben gewoon erg veel vol gehouden dat ze er niet bij mag en door vooral stemverheffen erop gewezen. Inmiddels negeert ze het beestje gewoon en als ze er al bij komt dan gaat ze alleen maar zitten kijken naar het beestje. Zelfs als ik de hamster uit haar kooi haal dan is dat allemaal prima. De hamster heeft gelukkig ook lak aan de kat en daagt haar zelfs uit omdat ze weet dat die toch niet in de kooi kan. Ik heb de hamsterkooi expres op de grond laten staan omdat dit mij de veiligste plek leek. Hij kan nu niet vallen o.i.d.
Ratasja
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2008 08:31
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Ratasja »

Ik heb ratten bij mijn kat ik heb haar altijd gestraft als ze naar de kooi kijkt zodat ze weet dat het niet mag. Ook heb ik de ratten hoog gezet dat ze er niet goed bij kan. Het gaat al 1 jaar lang goed nog nooit wat gebeurd het kan dus wel. Alleen als je de hamster even op schoot neemt zorg wel dat de kat op een afstandje is want ze kunnen echt super snel zijn en dan ben je je hamster kwijt dat instinct zit er altijd wel.
Gebruikersavatar
evil_cookiemonster
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 20:21
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door evil_cookiemonster »

ik heb ook twee ratten en een kat. De kat is eigenlijk van kleins af aan opgegroeid met de ratten en dit is nog nooit fout gegaan. De kat toont wel interesse in de ratten, en andersom ook, maar het is nog nooit tot een aanvaring gekomen. Ze komen zelfs zo goed overeen dat ze direct contact kunnen hebben wanneer ik de ratten eten geef. Ze besnuffelen elkaar dan en lijken heel geïnteresseerd maar verder gebeurt er niets. Ook lijkt het rondlopen van de ratten een soort van katten-tv, ze kan er uren naar kijken zonder ook maar een poot uit te steken, ook mijn vorige katten deden dit.
Ik laat natuurlijk nooit de katten alleen met loslopende ratten omdat je een kat haar instinct natuurlijk nooit kunt voorspellen maar met mijn vorige katten gaf zelfs dit geen probleem toen de ratten een keer uitgebroken waren en ze dus los bij de kat rondliepen... maar dit was dus een uitzonderlijke situatie die ik zeker nooit opzettelijk zou herhalen.
Het is natuurlijk zeker niet zo dat dit bij elke kat zo zal zijn, elke kat heeft een eigen karakter. Maar ik denk wel wanneer katten al vroeg in hun leven contact hebben gehad met kleinere dieren, ze deze perfect met rust kunnen laten en ze niet per sé als prooi gaan zien.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Probleem : kat met hamster???

Bericht door Leonie89 »

ik heb tot vorig jaar een hamster gehad en wij hadden de kooi ook op de grond staan.. de kat was altijd supergeintreseerd in de hamster, maar hij wist dat hij niet met haar mocht spelen.. zo gauw hij ook maar zijn pootje optilde was he 'nee!' en dan zette hij zijn pootje direct weer neer.. hij wist dit heel goed, want na een tijdje ging hij eerst kijken of ik keek en dan stiekem dat pootje tussen de tralies..
de hamster kon hier gelukkig goed mee om gaan.. ze was nieuwsgierig en ging aan het pootje van de kat ruiken.. de kat was altijd zachtaardig, dus het kon geen kwaad, maar ik wilde gewoon niet dat hij met de hamster speelde..
we hadden trouwens ook een konijn, wiens hok in de kamer altijd open stond.. we kwamen er al vrij gauw achter dan hij en de kat het goed konden vinden.. we hadden het hok per ongeluk een keer open laten staan en toen we daarachter kwamen lagen de kat en het konijn tegen elkaar aan de slapen.. (gekkerds :P)
samenvattend :P ; katten en andere dieren hoeft totaal geen probleem te zijn.. als je de katten maar duidelijk maakt wat ze wel en niet mogen.. misschien luisteren ze wel :P
Gesloten