# 2 kittens: broertje en zusje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Evil Bunny

# 2 kittens: broertje en zusje

Bericht door Evil Bunny »

Hallo!

Mijn vriend en ik wonen sinds een aantal weken samen. Op de dag dat wij de sleutel kregen, kreeg de poes van een vriend van ons een nestje met 5 kittens (het moest zo zijn! ) Wij hebben er twee uitgekozen; een katertje en een poesje. De andere drie kittens zijn inmiddels ook besproken.
Aanstaande donderdag kunnen we ze ophalen, ze zijn dan 7 weken. Pakito en Malijn gaan ze heten
Natuurlijk willen we de kittens op een gegeven moment laten steriliseren en castreren. Ik heb gelezen dat je een katje kunt laten steriliseren als het 6 maanden is, en een katertje castreren met 7-8 maanden. Wil dat dan zeggen dat ze voor die tijd niet geslachtsrijp zijn? Want ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik op een gegeven moment met een nestje zit. De moederpoes was namelijk pas 7 maanden (!!!) toen ze zwanger was.

Iemand ervaring hiermee, en tips?

Dankjewel!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de komst van jullie nieuwe huisgenootjes. Wel jammer dat dit moest gebeuren door de zwangerschap van zo'n jong poesje en ik ben blij dat jullie wel nadenken over vroege sterilisatie/castratie vóórdat het te laat is.

Persoonlijk zou ik het castreren/steriliseren precies andersom doen, dus eerst het katertje en dan pas het poesje, want voor het katertje is het een veel kleinere ingreep dan voor het poesje en die is er zo weer bovenop.

Ze kunnen in uitzonderingsgevallen beiden al met 4 of 5 maanden geslachtrijp zijn (en een abortus is dan medisch gezien de beste oplossing voor het poesje), maar meestal gebeurt dit vanaf 6 maanden.

Dus ik adviseer je het katertje als het 6 maanden is te castreren en het poesje kan dan volgen als ze 7 à 8 maanden is (natuurlijk dan niet naar buiten laten voor ze geholpen is). Als je echter krolsheid of sexuele neigingen bij één van beiden merkt moet je natuurlijk wel onmiddelijk naar de dierenarts gaan vóór te laat is (zeker met een nestje van broer en zus).

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Bedankt voor je felicitaties en de goeie tips! :smile:

Ik vond het inderdaad erg sneu voor de moederpoes, maar gelukkig is alles goed verlopen en ze is een geweldige mama!

Een goed idee om dan eerst het katertje te laten helpen. Ik heb eens verdere informatie opgezocht, en een castratie is inderdaad minder ingrijpend dan sterilisatie. :!:

Bedoel je dat het katje niet naar buiten kan voordat ze is gesteriliseerd, of alleen de tijd dat ze krols is?
Op welke leeftijd is het eigenlijk verstandig om een jong katje voor het eerst (natuurlijk alleen overdag) buiten te laten?

Groetjes,
Marieke
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

ik zou ze pas naar buiten laten na steralisatie of castratie

Ze kunnen ook stil krols zijn en dan merk je het niet, maar komt je poes wel zwanger terug als je pech hebt

Ik zou zelf een maan of 8 aanhouden, dan zijn ze beide geholpen en hersteld en goed gewend aan jullie
True love is the love from an animal
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Dat is een goeie, daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Ik heb eerder katten gehad (het werkt verslavend), maar die haalde ik uit het asiel en waren altijd ouder. Die hield ik dan twee maanden binnen, een paar keer aan een tuigje naar buiten, en daarna op eigen houtje. Nooit geen problemen.
Maar dit is inderdaad heel iets anders met jonge katjes.

Handig, zo'n forum ;-)
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

je bereid je goed voor, dus dat is al het halve werk ;)
True love is the love from an animal
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Dat is waar!

Maarja, het houden van een kat heeft natuurlijk ook de juiste voorbereiding nodig. 't Is geen goudvis die braaf rondjes (of vierkantjes, ligt eraan of hij creatief is) blijft zwemmen in zijn kom!

En kittens zijn natuurlijk überschattig en geweldig om zelf op te voeden, maar dan wil ik er wel genoeg vanaf weten.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

ja het is geweldig om ze mee te maken.

Ik heb er ieder jaar wel een aantal in de opvang en ik kan er geen genoeg van krijgen

Maar wat je zegt, je moet weten waar je aan begint ;)
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Wij hebben onze kater laten castreren toen hij 5 maanden was.
Hij begon toen al krols te worden en probeerde te sproeien.
Ik zou het dus goed in de gaten houden en ook rond die leeftijd doen.
Onze kater was dezelfde avond al weer behoorlijk actief en de dag erna liep hij al weer met de speeltjes door het huis te slepen.
Dus voor een kater is het echt geen zware ingreep.
Succes ermee.

Groetjes wendy
Gesloten