# Moederloos boerderijkitten van 5 weken

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Ayesta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2006 22:20
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

# Moederloos boerderijkitten van 5 weken

Bericht door Ayesta »

Hallo!

Ik ben nieuw hier. Ik heb me aangemeld omdat ik volgende week een kitten ga ophalen dat nu 4 weken is en zonder moeder op een boerderij ligt met 2 zusjes. De zoon des huizes daar zorgt voor de diertjes en doet dit met hart en ziel. Er wordt echter nauwelijks geld aan de diertjes besteed en dit betekent dat ze de afgelopen 3 weken zijn opgegroeid op koeienmelk. Geen wormenkuur, geen geschikt voer. Wel een warme lamp, een veilige plek in een stal en veel aandacht van kinderen.

De diertjes zijn erg op mensen gericht, en het door mij uitgekozen cyperse poesje is speels, kijkt helder uit haar oogjes en zag er schoon uit (geen vlooien).

A.s. maandag ga ik haar halen, ze is dan ongeveer 5 weken. Ik heb dezelfde ochtend een afspraak bij de dierenarts om haar te laten nakijken en voor wormenkuur e.d..

We hebben nog een kat, een gecastreerde kater van 9 jaar. en een hond (hollandse herder).

Ik ben op zoek naar informatie over de verzorging van dit zeer jonge katje.
We hebben een bench, daar wil ik een kattenbakje en een lekker mandje inzetten. Zo heeft ze een eigen rustig plekje en kan ik haar veilig opsluiten 's nachts. Zo hoop ik haar ook zindelijk te maken.
verder wil ik maandag bij de dierenarts meteen wat kittenmelk meenemen, dit ter compensatie van de koeienmelk die ze tot nu toe krijgt... Zo kan ze misschien wat tekorten bijvullen. En wat geweekte brokjes erbij.
Onze volwassen kat eet vers vlees (bibi natuurmix, kippekluifjes, eendagkuikens) hier wil ik haar zo snel mogelijk aan wennen.

Wie heeft er tips voor mij om dit beestje een goede start te geven??????
Groeten,
Ayesta
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Denk dat je al een aardig eind op weg bent om haar die goede start te geven! ;)

inderdaad eerst even langs de DA voor een algemene check. Geen koemelk meer!! (is ze niet ontzettend aan de diaree??)
van RC heb je babycat brokjes. Dit zijn mooie kleine brokjes die juist op die ukjes gericht zijn. Die hoef je zelden te weken, meestal lukt het kittens prima om ze op te eten. Als ik jou was zou ik eerst een tijdje dit voer geven en als ze dan goed op gewicht is en mooi uitgegroeid overstappen op vers. Of dit combineren als je eerder met vers wilt beginnen.

Succes in ieder geval en hou je ons op de hoogte?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk wat kittenvoer en Bibi ed is mooi voer, zeker voor een boerderijkat. Je geeft dit dier echt een prima start zo in combinatie met het dierenartsbezoek. Weet je dierenarts ook hoe je je katten voert. Die zal zeker eventuele tips kunnen geven.
Ennuh... foto's he ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ayesta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2006 22:20
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Ayesta »

Weet iemand ook tot wanneer de moederpoes de buikjes van de kittens likt? Is dat iets waar ik nog op moet letten bij een kitten van 5 weken?
Groeten,
Ayesta
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij doet een moederpoes dat dan al niet echt meer en gaat een kitten al zelfstandig naar de bak en hoeft dat allemaal al niet meer. Ik durf dit niet helemaal zeker te beweren. Lange tijd eleden heb ik zulke jonge katjes gehad en dat ging toen helemaal prima.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Toen ik Amy kreeg was ze helaas pas 5 1/2 week oud. Toen ging ze al wel zelfstandig op de bak. Dus dan is het niet meer nodig dat de moederpoes de buikjes likt.
Ik denk zelf dat de moederpoes ongeveer tot een week of 4 / 5 de buikjes likt.
Maar aangezien je toch gelijk naar de dierenarts gaat met haar, kun je het denk ik het beste aan hem vragen! Veel succes en plezier met je kleintje!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wij kregen ons eerste nestje pleegkitten ook met een week of 4/5
Ze waren inderdaad al zindelijk mits de bak in de buurt staat.
Wij hadden in de hoek van de kamer een doos staan met de bak ernaast.
Vanuit die doos begonnen ze voorzichtig stapje voor stapje de kamer/huis te verkennen.
Met eten waren ze heel makkelijk, beetje natvoer met wat kittenmelk er doorheen en kittenbrokjes geweekt in wat water.
Wel moet je voorzichtig zijn met lopen/ deuren e.d want ze zijn zo klein en kwetsbaar.

Maar als ik je verhaal zo lees gaat het helemaal goedkomen

Succes
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Ayesta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2006 22:20
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Ayesta »

Bedankt voor jullie tips!

morgen is het zover, dan ga ik haar halen. alles staat klaar.
Kan ik haar nu het beste 'nachts in de bench laten slapen of bij ons in de slaapkamer (om te wennen)?
Groeten,
Ayesta
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Vooral omdat je kitten zo klein is zou ik ervoor kiezen om haar 's nachts nog lekker bij je te laten. Quinto was een kleine zes weken toen hij bij ons kwam en ons viel op dat hij zichzelf toen nog niet goed warm kon houden en dus kroop hij lekker tegen ons aan.
En het afleren is bij ons eigenlijk ook nooit een probleem geweest, alle vijf de katten hebben de eerste maanden bij ons geslapen en daarna in de gang/computerkamer.
Hou er rekening mee dat ze misschien de brokken in eerste instantie nog niet wil eten omdat ze dus alleen de koemelk gewend is. Dit hebben wij met Zody meegemaakt die alleen maar pap kreeg. Het kan dan helpen om de brokken in het begin te weken in een beetje kokend water en daar een klein scheutje kattenmelk doorheen te gooien.
groetjes Sharon
Gesloten