# Kater of poes?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
floepe
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2006 18:05

# Kater of poes?

Bericht door floepe »

ik ben net een 2e katje gaan halen, het is 8 weken oud en volgens de mensen vanwaar het komt is het een mannetje.
maar ben nu op de site komen zien en de tekening komt niet echt overeen met dat ve kater en daarbovenop heeft het tepeltjes, of wil dat niks zeggen? is het ook waar dat als een kat meer dan 2 kleuren heeft, dat het een vrouwtje is?
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Het is soms lastig te zien wanneer ze nog zo klein zijn. Maar bij een mannetje zitten de twee gaatjes een aardig eindje uitelkaar zitten (zodat daar de balletjes komen). Bij een vrouwtje zitten de gaatjes vlak onder elkaar. Een katertje heeft ook evenveel tepels. Dat tweekleurige zegt helemaal niks over het geslacht. Wanneer je lang twijfelt zou ik even bij de dierenarts langs gaan, kan hij of zij meteen een algehele check-up krijgen!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je katje meer dan twee kleuren heeft is het een schildpadje of een lapje en dan is het meestal een vrouwtje, dus het kan heel goed zijn dat je geen mannetje hebt meegekregen. Kun je ons melden wat zijn/haar kleuren zijn en hoe de tekening op de vacht is?

groetjes,
Sandra
floepe
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2006 18:05

Bericht door floepe »

de kleur op de vacht is 90% zwart met hier en daar een rosse schijn
ik heb ook gezien dat de 2 gaatjes op een halve cm van mekaar liggen, dus niet ver genoeg zeker..
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij onze drie pleegkatjes van nu 8 weken dachten wij met 2 vrouwtjes en 1 mannetje te doen te hebben, tot onze buurjongen er van de week fijntjes op wees dat het ene vrouwtje een mannetje is :oops:

Bij het ene mannetje was dit vanaf het begin al duidelijk te zien maar bij het tweede mannetje (deze is ook de kleinste van de drie) was het toch echt helemaal plat. :lol:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

floepe schreef:de kleur op de vacht is 90% zwart met hier en daar een rosse schijn
Wat vacht betreft is het een tweekleurige schildpad. Dit zijn meestal vrouwtjes. Bij driekleurige schildpadjes (dus in jouw geval zwart met rosse schijn en met een extra kleurtje wit op de bef of pootjes) én bij lapjes weet je echter pas echt zeker dat het vrouwtjes zijn. Persoonlijk denk ik dat je hier een poesje hebt, ook leuk toch? :-)

groetjes,
Sandra
floepe
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2006 18:05

Bericht door floepe »

ben naar de dierenarts geweest en tis 100% zeker een vrouwtje
ze zei trouwens dat als een katje 3 kleuren heeft (zoals bij het mijne het geval is) het 99,9% zeker een vrouwtje is, het kan eventueel nog een mannetje zijn maar dat is zeer zeldzaam, dan heeft het het XXY-chromosoom en is het al vanaf de geboorte steriel

ok, en deze middag ben ik nr het asiel geweest om het om te ruilen met een mannetje, maar toen het erop aankwam kon ik het niet over mijn hart krijgen om het daar achter te laten, de katertjes die ze hadden stonden mij ook nie echt aan, en heb op die 2 dagen al een beetje een band met dat katje, dus reden te meer om het te houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat je hebt besloten het poesje te houden!

Die zijn net zo leuk als katertjes en bij het wennen van de nieuwe kitten aan je oudere kat Bodhi maakt het helemaal niet uit. De hiërarchie wordt in dit geval door leeftijd bepaald en het wennen gaat meestal heel snel. Dus: geniet maar flink van je nieuwe aanwinst :-).

groetjes,
Sandra
Gesloten