# Herfstkatjes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

# Herfstkatjes

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Jessica op zo 20-11-2005

Mijn vriendin en ikzelf willen graag een katje gaan aanschaffen. Nu heb ik ooit eens katjes gezien die klein blijven en volgens mij is de benaming van deze kleine katjes "herfstkatjes". Ik kan alleen niets vinden over deze soort op internet. Weet iemand misschien of er een ras is die klein blijft?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een Munchkin is een klein blijvend katje, een beetje lijkend op een eekhoorntje. Het heeft erg korte pootjes en blijft verder ook klein.
Voorbeelden van dit ras vind je op de voorpagina van De Kattensite onder de rubriek Rassen ;-)
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Katten die in de herfst geboren zijn, blijven in elk geval over het algemeen genomen niet klein!
Liefs Piekje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, het verhaal dat herfstkatjes (of stoppelkatjes, zoals ze ook wel genoemd worden omdat ze tussen de stoppels op het land worden geboren) klein blijven, gaat lang niet altijd op.
Eigenlijk gebeurt dat alleen bij veel te jonge moeders, die bij de eerste krolsheid zwanger raken en (gelukkig voor hen) kleine kittens krijgen.
Doordat zij nog niet volgroeid zijn, kunnen er alleen kleine kittens dor het baarmoederkanaal. Maar het is inderdaad een fabel dat alle herfstkatjes klein blijven ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien is het vroeger wel zo geweest. Katten leefden toen over het algemeen in mindere omstandigheden. Nu hebben ze het hele jaar als het goed is te eten en verwarmde ruimtes.
Inteeltkatten blijven ook nogal eens kleiner, maar dat is natuurlijk geen aanrader.
Ik zou gewoon eens rondkijken.

Vraagje van mijn kant: Waarom wil je een kleine kat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten