# Kitten alleen laten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

# Kitten alleen laten

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Chantal op za 19-10-2005

Gisteren hebben wij een kitten van 7 weken gekregen, hij is nog zo klein. Is het wel verstandig om zo'n klein beestje al alleen te laten? Hij moet er natuurlijk ook aan leren wennen. Wie weet raad of heeft er een tip?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik weet niet of er andere huisdieren zijn, maar het is al een hele grote overgang van zn beschermde omgeving bij zn mama, broertjes en zusjes naar een omgeving te gaan waar hij ineens helemaal alleen is.
Dus mij lijkt het beter als iemand in ieder geval de eerste week dat het kitten er is thuis is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

7 weken is nog wel erg jong om bij zijn moeder weg te gaan dus dan zou ik er zeker voor zorgen dat je in het begin veel thuis bent. Als ze samen zijn is het al wat makkelijker want dan hebben ze elkaar nog. Maar ik heb mijn katjes altijd in een vakantie gehaald zodat ik een aantal weken thuis was en dus voldoende aandacht kon geven en kon corrigeren.
groetjes Sharon
tatjn

Bericht door tatjn »

wij gaan binnen kort tegen eind november begin december een kitten krijgen!
maar dan is het wel bijna winter en kan het al heel koud zijn!!
zou dit poesje dan buiten mogen of moet dit s'nachts binnen blijven ??
groetjes
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Ik zou ze gewoon lekker binnen houden 's nachts. Het duurt sowieso ook nog wel een week of 6 voordat je een kat los buiten kunt laten. (is het nog kouder) Ik weet niet of het om een volwassen kat gaat, of om een kitten, want een kitten zou ik de eerste maanden ook nog niet alleen buiten durven te laten.
Veel plezier ermee alvast!
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Als het echt nog om een jong kitten gaat, kan je ze zeker zonder bescherming, en dan bedoel ik een ren waar ze een lekker warm schuilplaatje heeft, nog niet buiten laten. Kittens zijn vatbaar voor vanalles en nog wat, een verkoudheid hebben ze zo opgedaan hoor. Een kitten moet ook nog heel wat leren, en om dan al direct in een onbekende omgeving s'nacht buiten te moeten is denk ik om problemen vragen. Hou ze maar een tijdje lekker binnen, tot ze groter en sterker is, tot ze jullie goed kent en vertrouwd, ga elke dag samen met haar even naar buiten zodat ze haar omgeving, territorium leert kennen, dat ze weet waar de lekkere schuilplekjes zijn, waar de deur is, waar al die enge geluiden vandaan komen, en waar misschien de boze buurkater zit. Als ze de kans krijgt om die dingen te leren, langzaam en onder jouw toezicht, komt het vast wel goed.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou een kat eigenlijk 's nachts helemaal niet buiten laten!
En een kitten zeker niet. Ik heb gemerkt dat ze in het begin ook best nog wel moeite hebben om zichzelf warm te houden. Wij lieten onze katten dus ook bij ons in de slaapkamer slapen toen ze nog een kitten waren. Dan kropen ze lekker warm tegen ons aan want ze hadden echt af en toe hele koude pootjes.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Onder een jaar zou ik ze zeker niet alleen buiten laten, ze kennen geen gevaar.
Maar ik vraag me af in welk opzicht je ze buiten wil laten? Om te laten zwerven of alleen in de tuin.
Weet dat niet iedereen zit te wachten op de kat van een ander in de tuin.
Ik heb er zelf 4 maar ik word doodziek van de katten van anderen die hier de vuilniszakken verrot vreten en onze tuin als kattenbak gebruiken :evil:
Die van ons komen ook alleen buiten in de tuin onder toezicht en daar zijn ze echt wel tevreden mee hoor.
Je heb tenslotte een kat voor jezelf niet om overlast te bezorgen aan anderen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik zou een kitten zeker 's nachts niet buiten laten, ook niet met 4 of 5 maanden :???: Waarom moet zo'n diertje 's nachts buiten? En ook overdag: kittens voelen zich veilig binnen, en hoe jonger ze zijn, des te veiliger dat gevoel. Dus geef ze die veiligheid en hou ze lekker bij je.
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

Mijn kitten is 6 maanden gepasseerd, en slaapt nog steeds binnen. Zeker in deze koude tijden, krijg ik het niet over mijn hart om haar buiten te laten. Dus ik zou het zeker ook binnen houden. :)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Waarom denk je erover om een kitten zo jong al naar buiten te laten gaan? Lijkt het je niet prettig je kat(je) ook binnen te hebben? Waarom wil je graag een jonge kat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Een kitten van die leeftijd moet je zeker niet buiten laten. Dat is net zoiets als dat je een kindje van een jaar of twee buiten laat. Je kan het beter binnen laten en straks als het weer beter wordt overdag buiten laten en je tuin afschermen. Maar dit alles wel onder toezicht.

Er zijn veel gevaren buiten. Denk aan auto's, honden, mensen, giftige planten, kou en zo kan je er nog veel meer verzinnen.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

mijn kitten heb ik van de zomer onder toezicht en aan een tuigje buiten gelaten maar nu het winter is gaat ie nog niet naar buiten ze hebben helemaal nog geen winter vacht en hij is nu 6 maanden straks in het voorjaar mag ie wel naar buiten eerst weer aan een tuigje en als ie dat gewend is onder toezicht los
een kat hoe oud ie ook is moet zeker eerst aan zijn nieuwe mensen en huis wennen voordat je hem naar buiten doet
Desire
Gesloten