Katten op het balkon

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katten op het balkon

Bericht door Pikachu »

Ik kan je laten zien wat wij net gemaakt hebben. Ik kan nu geen foto's maken omdat het al donker is, maar ik ga het dit weekend verder afwerken en dan maak ik een filmpje.

Wij hebben van die palen van zooplus en daar het net omheen. De palen zijn door het net geregen, en dat net kan je omlaag schuiven over de paal heen. Je kan ook de paal in elkaar schuiven.

Ik vind het wel erg belachelijk dat je zo weinig mag, het is toch jouw balkon! Wij hebben ook een nieuwbouw appt met zichtbaar balkon, en je mag inderdaad geen grote dingen veranderen, maar met zulke palen moet je niet eens gaten boren. Hoewel wij dus wel gaten mogen boren, daar doen ze niet moeilijk over. Hier is het vnl ook dat een balkon een vluchtweg is, dus je kan het niet potdicht maken, maar dat net kunnen we dus schuiven, dus prima :)

Als het af is zal ik hier zeker een filmpje plaatsen!
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Katten op het balkon

Bericht door Fredkat »

Bedankt. Zeer benieuwd naar het filmpje en het resultaat.
De palen zijn misschien nog iets waar we de gok mee kunnen wagen, al is het terras 4 meter breed. Die palen moeten om de 2 meter als ik mij niet vergis, dan staat die net in het midden van het balk.....
.
Ze zijn zeer strikt in hoe het gebouw er langs de buitenkant uitziet. Dat heeft zijn voordelen (geen verwaarloosde terrassen, geen halve bergings op het terras), maar naar kattenveiligheid wel wat nadelen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten op het balkon

Bericht door nellebel »

bij ons mogen we niet boren in het beton wegens kans op betonrot. volgens mijn broer (die werkt als in de bouw als opzichter slaat het nergens op) maar het is ooit gezegd bij de oplevering en daar houd men zich hier aan. en ook wegens het aanzicht. wij mogen ook geen wasrekjes e.d. in het zicht hebben staan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katten op het balkon

Bericht door Pikachu »

Zoals beloofd, het filmpje!

Ik heb dus vier uitschuifbare stokken vastgemaakt aan het balkonhek, met klemmen, en een beetje verstevigd met kabelbinders. De klemmen en stokken komen van bij zooplus.

Het net komt ook van zooplus. Het zit vast aan de stokken met de kabelbinders, behalve boven het hek, daar zit de stok gewoon door het net heen geweven. Het net kan volledig omhooggeschoven worden over de stokken (op het filmpje zie je dat niet maar het kan dus helemaal tot bovenaan de stok geraken), en dan vastgemaakt worden bovenaan met een musketon. Dus als de katten binnen zijn schuiven we het net omlaag.

Onderaan zit het net vast onder een plastic plaatje, dat zit vastgeschroefd in de houten vloer.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Katten op het balkon

Bericht door Fredkat »

Ooo super. Ziet er goed uit. Slim uitgewerkt.
Mag ik vragen hoe lang het langste stuk is tussen de twee palen? Ik had gelezen dat je eigenlijk om de 2 meter zo'n paal moet zetten. Maar dan staat er in mijn geval een paal in het midden van het terras. Subtiel kun je dat niet noemen 😉

Maar ik heb de indruk dat bij jou de palen verder dan 2 meter uit elkaar staan. Hangt het net dan niet door?

Bedankt alvast om te delen.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katten op het balkon

Bericht door Pikachu »

Graag gedaan!
Ze staan inderdaad verder uit elkaar, het langste stuk is net geen 3 meter. En het net hangt dan inderdaad wat door, maar in het plafond hangen nog enkele haakjes waar we het net dan extra aan ophangen.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Katten op het balkon

Bericht door Fredkat »

Ok. Bedankt voor de tip en het filmpje.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Katten op het balkon

Bericht door Fredkat »

Hallo. Ik kom nog even terug op deze conversatie. Een tijd geleden heb ik hier een bericht gepost over mijn terras. Nog even samenvattend.

- Ik mag niet boren.
- Er mag van buitenuit geen net of constructie te zien zijn.
- Er is wel een hoge glazen wand. Een aantal mensen geven aan dat een kat eigenlijk geen intentie maakt om daar op te springen. Maar in mijn geval is er nog een houten balk die alle glazen van de wand samen houdt. Die balk hangt op een 20-tal centimer onder de rand van de glazen wand. 'Ideaal' dus voor de kat om op te springen.

Er zijn hier in het verleden heel wat goede suggesties gepasseerd. Maar spijtig genoeg heb ik door bovenstaande beperkingen nog geen oplossing voor mijn kat. Omdat het ondertussen mooi weer is, ben ik een andere piste aan het bewandelen.

Een grote bench (of puppyren) op het teras. Heeft iemand daar ervaring mee? Vinden katten dat aangenaam?

Al ben ik er dan nog niet. Want ik zou een manier moeten vinden waardoor de kat zelf kan kiezen om naar buiten te gaan. Dat er dus een soort veilige verbinding is tussen de terrasdeur (schuifraam) en de bench/puppyren. Ik vind op internet zeer weinig voorbeelden van dit soort oplossingen. Blijkbaar zijn er weinig mensen die hun terras beveiligen op een andere manier dan met een net ;-)

Heeft iemand dat toevallig al ooit gedaan?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten op het balkon

Bericht door nellebel »

kun je niets aan de balk maken dan waardoor ze daar niet op komen? want die balk zit dan aan de binnenkant en is van buitenuit niet te zien als je daar iets op maakt waar je katten niet op kunnen. bench is erg klein, dan zou ik een grotere ren maken denk ik. mijn katten zitten dus achter zo'n hoge glasplaat en zitten voornamelijk daar te kijken of lui op de grond of stoel te slapen. zij willen trouwens alleen maar buiten zijn als wij ook buiten zijn. anders is de lol er binnen 5 minuten af
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Katten op het balkon

Bericht door Fredkat »

Misschien is dat wel de oplossing. Ervoor zorgen dat hij niet op de balk kan. Al zal dat niet evident zijn want ook daar mag niet in geboord worden.... En ik zit niet heel hoog in het gebouw, dus de minste wijziging zie je van beneden.

@Nellebel: wel knap van je katten dat ze zich zo braaf gedragen op het balkon. Ik kan het totaal niet inschatten bij mijn kat. Hij is eerder van het onvoorzichtige type. Het zal meestal goed lopen, meker als hij schrikt van iets of net heel ontspannen is durft het binnenhuis al wel eens fout te lopen. Het is al meermaals voorgevallen dat hij aan zijn krabpaal hangt te hangen en ik moet helpen om hem er terug op te zetten, dat hij van het bed valt omdat hij te dicht op de rand is gaan zitten,....

Grappig, maar toch iets minder grappig als je een aantal verdiepingen hoog woont. Bedankt alvast om mee na te denken. Die balk afschermen.... Ik ga op onderzoek.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Katten op het balkon

Bericht door marloes501 »

Fredkat schreef: 16 mei 2022 12:04 Hallo. Ik kom nog even terug op deze conversatie. Een tijd geleden heb ik hier een bericht gepost over mijn terras. Nog even samenvattend.

- Ik mag niet boren.
- Er mag van buitenuit geen net of constructie te zien zijn.
- Er is wel een hoge glazen wand. Een aantal mensen geven aan dat een kat eigenlijk geen intentie maakt om daar op te springen. Maar in mijn geval is er nog een houten balk die alle glazen van de wand samen houdt. Die balk hangt op een 20-tal centimer onder de rand van de glazen wand. 'Ideaal' dus voor de kat om op te springen.

Er zijn hier in het verleden heel wat goede suggesties gepasseerd. Maar spijtig genoeg heb ik door bovenstaande beperkingen nog geen oplossing voor mijn kat. Omdat het ondertussen mooi weer is, ben ik een andere piste aan het bewandelen.

Een grote bench (of puppyren) op het teras. Heeft iemand daar ervaring mee? Vinden katten dat aangenaam?

Al ben ik er dan nog niet. Want ik zou een manier moeten vinden waardoor de kat zelf kan kiezen om naar buiten te gaan. Dat er dus een soort veilige verbinding is tussen de terrasdeur (schuifraam) en de bench/puppyren. Ik vind op internet zeer weinig voorbeelden van dit soort oplossingen. Blijkbaar zijn er weinig mensen die hun terras beveiligen op een andere manier dan met een net ;-)

Heeft iemand dat toevallig al ooit gedaan?

Alvast bedankt.
Ik heb 1 zomer mijn poes Lily in een grote honden bench op het balkon gehad.
Ik vond het geen goede oplossing.
Net als jij kon ik geen goede oplossing vinden voor het zelf naar binnen en buiten gaan van Lily.
Dat betekende dat ik haar elke keer in en uit de bench moest halen.
Maar mocht je hier een oplossing voor vinden dan kan het een prima oplossing zijn.

Ps, je zou eens kunnen kijken naar konijnen tunnels.
Deze worden gebruikt tussen 2 kooien zodat konijnen van de ene naar de andere kooi kunnen.
Misschien kun je hiermee iets maken tussen raam/muur en bench???

Zoiets:
Plaats reactie