Katten op het balkon

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gast

Katten op het balkon

Bericht door Gast »

Allereerst mijn excuus als dit niet helemaal het juiste forum is. Ik kon niet helemaal ontdekken waar hij het beste zou passen.

Mijn vraag is: Welke benodigdheden moet ik hebben om mijn katten veilig op het balkon te laten? Ik woon drie hoog en heb een klein balkon (ong. 2 bij 1 meter). Hier zitten spijlen in en het is hierdoor dus vrij open.
Mijn katten zijn nog jong (zo'n 4 maanden) dus ik maak me best zorgen over eventueel "spring en ontdek" gedrag. Of valt dit mee? Zijn er mensen die hiermee ervaring mee hebben? Graag hoor ik van jullie allemaal. Alvast bedankt voor het lezen.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Hallo Hobbes,
ik heb hier op drie hoog ook een balkonnetje en inderdaad je kan ze niet zo los op je balkon laten. Ik heb nu als oplossing dat ze aan een tuigje het balkon op gaan. Dit moet wel zo want van de vereniging van eigenaren mag ik geen kattenren van mijn balkon maken. Misschien is het een idee om te informeren of dat bij jou wel mag? Want die tuigjes is ook geen ideale oplossing.
Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik woon 4 hoog (nog weer even een paar metertjes hoger :lol: ) en ik heb het onderste deel afgezet met gaas omdat de spijlen bij mij inderdaad ook erg ver uit elkaar zitten, dat hebben we in het begin voor mijn hondje al gedaan. En daarnaast hebben de katten altijd een tuigje om en zitten ze aan een lijn als de deuren opengaan. Dan kunnen ze wel aan beide kanten op het balkon zitten en bij de rand kijken maar ze kunnen niet tegen het gaas aan gaan staan want zover kan de lijn niet.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Hoi Brenda, Brenda hier!
Ik had het zelfde probleem, alleen ik woon 1 hoog.
Ik heb via http://www.nettenlijn.com voor een prikkie (0.85 ct de m2) een net laten komen, en deze helemaal over mijn balkon gespannen, puur omdat ik niet wil dat mijn katten aan de wandel gaan.

Het is dus heel goed te doen, ik heb alleen Tie Raps gebruikt voor de montage van het net, fluitje van n cent :ewhistle:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
anja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2004 21:08
Locatie: Tilburg
Contacteer:

katten op het balkon

Bericht door anja »

Nou, ik woon 4 hoog en had eerst zelf het balkon afgezet met een soort vijvertouw.. dat had de poes zo in de gaten.
Nu heb ik flink wat gaten gemaakt in het balkon (boven en beneden en aan de zijkant) en daar van die dingen in gedaan met rondjes..daar aan heb ik het gaas omheen gemaakt. alles is nu pot dicht. ze kan er zelfs tegenaan klimmen. Buiten op het balkon hangt nu ook een hangmatje en staat haar kattenbak. Ook heb ik dus een kattenluikje gemaakt zodat ze zelf naar buiten kan. Ze vind het erg leuk. Aan de waslijn heb ik nog wat veren en touwtjes gehangen zodat ze daar ook mee kan spelen. Ze is dus vaak buiten. Ik heb een koopappartement en door die gaten zal de waarde van het appartement wel wat gezakt zijn maar ik moet er niet aan denken dat cherry van het balkon af valt.
Ik heb er twee dagen aan gewerkt en het kost wat geld en tijd maar dat heeft die lieve poes wel verdient.
Ook bestaan er bedrijven die het voor je willen doen.
Maar die weten wel de prijs.
http://www.eurokooi.nl/

http://www.ottenpetcages.nl/nl/index.htm

groetjes van anja[/img]
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Wij wonen ook 4 hoog met een balkonnetje van 1m bij 2m. Schrik niet maar ik heb niets om/op/tussen de pijlen van het balkon. De katten zijn heel voorzichtig buiten en blijven goed bij de randen vandaan. Toen Nina als kitten erbij kwam heb ik haar de grenzen van het balkon laten zien door haar (goed beethoudend!) met de voorpootjes over het randje te laten hangen. Daar schrok ze enorm van. Verder volgde ze Willie waar ze maar kon en hij is altijd heel voorzichtig op het balkon. De eerste keren zijn Nathan en ik er steeds bij gebleven. Nu staat de balkondeur weer gewoon open.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb ook nooit meer gedaan dan de onderkant dichtmaken, maar dat had ik meer gedaan voor mn konijn toen om te voorkomen dattie daar tussendoor naar beneden zou vallen.
Je kan ze leren niet op de rand te springen, de onze hebben het 1 keer gedaan, ik ben rustig naar ze toe gelopen en vastgepakt en daarna een grote mond gegeven om ze ff te laten schrikken.
Ze hebben het nooit meer gedaan.
Mischien niet leuk maar wel effectief.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

Hallo allemaal,

Wij verhuizen waarschijnlijk weer terug naar Antwerpen en willen graag advies over het volgende. Wij hebben eerste keuze voor een dakappartement (penthouse), wat een dakterras heeft van 17 meter lang met spijlen erin en 2 meter breed. Wij willen Meisje en Rocco hier zo veilig mogelijk op laten lopen, maar tegelijkertijd ons (prachtige) uitzicht over de stad niet verliezen. Welk materiaal kunnen wij hier het beste voor gebruiken en hoe maak je in godsnaam een soort kattenren op een dakterras vast waar je zelf ook nog op wilt kunnen lopen?

Wij denken er aan om bv. plexiglas over de gehele reling te bevestigen tot een hoogte van 1,5 meter, om te beginnen, zodat ze niet meer tussen de spijlen door kunnen. Op die manier hebben wij toch nog ons uitzicht en is het voor de katten al een stuk veiliger. Heeft iemand ervaring met plexiglas op het balkon, e.d.?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

hoe denken jullie over zogenaamd kattenschrikdraad wat vaak langs schuttingen gebruikt wordt?zou dit ook op het balkon te gebruiken zijn?
en dan zou het (net als bij een schutting) aan de binnenkant van de balkonmuur bevestigd moeten worden,of kan het ook aan de buitenkant bevestigd worden zodat de katten nog wel op de muur kunnen zitten?
ik zou dan in ieder geval wel zeker 2 of 3 draden boven elkaar bevestigen.
Gebruikersavatar
anja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2004 21:08
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door anja »

Ik zou zelf niet gaan voor de kattenschrikdraad. Want ze zullen wel schrikken maar als ze erover heen willen, als ze bv een vogel ofzo zien dan kunnen katten erg fel zijn en er toch overheen gaan. Ik denk ook niet dat het zo echt diervriendelijk is. Ik zou er dus zelf niet voor kiezen.

Ik heb het met gaas afgemaakt heb en er dus een hangmandje neer gehangen heb en zelf een uitkijktoren gemaakt heb.
Super gaaf voor de poes.
Ook staat haar kattenbak op het balkon, dat is voor haar fijn, maar voor mij ook. ;-)
Ze kan via het kattenluikje naar het balkon.

groetjes van Cherry en Anja
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

ik zat er zelf inderdaad ook al aan te denken..
ze kunnen misschien niet op de rand komen vanwege t schrikdraad,maar als ze ergens op zitten en er vliegt n vogeltje langs ofzo...
dan heb je natuurlijk kans dat ze een sprong maken.

ik kan van kennissen een ongebruikt vijvernet krijgen.
zou dit sterk genoeg zijn om je balkon mee af te zetten?
of zouden ze dit zo kunnen slopen?
het is tenslotte ook bedoeld om katten en reigers bij je vissen vandaan te houden.
Gebruikersavatar
Pearl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2005 12:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Pearl »

Heeft iemand misschien een idee voor mijn balkon???
Tis 30m2 groot en ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Nou is die rand voor Queenie nu nog erg hoog, dus dat zal voor deze zomer nog niet zo erg groot probleem zijn...
Maar volgend jaar kan ze er waarschijnlijk wel zo op en nou is dat nog niet zo erg, ware het niet
dat daar ook nog es een flinke boom vlakbij staat... :roll:
Nou wordt die wel binnenkort gesnoeit, maar goed dan nog kan ze er zo inspringen, denk ik...
Nou zit ik zelf toch te denken, om Queenie dan maar aan een tuigje te doen.
Maar ergens vind ik dat dan weer best jammer en zielig eigenlijk...
Dus wat zal ik nou doen??? Toch het balkon afzetten met iets of een gedeelte van het balkon???
Of toch een tuigje of gewoon eerst zo los proberen???
Ik weet van de buren, dat die ook een kat hebben en die loopt, volgens mij, gewoon los over het balkon heen...
Maar ja, die hebben dan daar ook weer geen boom staan... :roll:
Saartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2005 15:01
Locatie: Ledeberg, Gent
Contacteer:

Bericht door Saartje »

Ik zou toch zeker het balkon afzetten.
Zoals je zegt ze zou in die boom kunnen springen, en ikzelf heb ook een paar onhandige katten en hebben soms hun sprong niet goed ingerekend, en ik zou niet willen dat dit bij jou kat gebeurd terwijl ze in de boom wilt springen.
En eens in de boom hoe komt ze er weer uit? Want meestal is er in geen probleem maar eruit dan weer wel.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een mooi balkon! :-o
Als ik de hoogte van die rand zo inschat, denk ik dat ze daar met een maand of 3-4 wel op kan springen hoor! Als je Queenie op den duur vrij naar buiten wilt laten, is zo'n boom natuurlijk ideaal. Maar als je dat niet wilt, wordt het denk ik toch echt een tuigje, of het balkon afzetten. Aan het tuigje kun je haar het beste zo jong mogelijk laten wennen. Na een tijdje zal ze het helemaal geen probleem meer vinden hoor. Een tuigje betekent naar buiten en dus plezier! Nadeel van een tuigje is weer dat je haar dan wil in de gaten moet blijven houden.
Wat je ook nog kunt doen is een soort schuine afzetting vanaf de kant, zodat Queenie niet op de rand kan springen. Er zijn mensen op dit forum die hun tuin zo hebben afgezet. Misschien is dat een idee?

Of de boom laten kappen! ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Pearl, je kunt ook kijken in het foto topic van José. Zij heeft laatst haar balkon heel mooi af gezet, misschien heb je daar ook nog wat aan.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie