Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door MayaEnKoen »

Wauw! Wat een geweldige krab- en klauterpaal van die lianen, Jowi!.. en ook nog eens een te gek object in je kamer zo 😃

Ik ben zelf van plan dit weekend aan de slag te gaan met wat stammetjes en dikke, lange takken uit mijn tuin.
Ik vind hier weer bergen inspiratie daarvoor 😊

Wat vragen ook nog 😬: lijm gebruik je dus helemaal niet bij het gewikkelde sisaltouw? Is dat stevig genoeg met een paar krammetjes?
Is het ook af te raden lijm te gebruiken misschien (wegens kattegezondheid?)?

Welke dikte sisaltouw gebruik je hier (of in algemeen)?

En die plankjes daartussen! Hoe heb je die daar bevestigd?
En de onderkant van de lianen op dat plankje?

Ik ben geen héél ervaren doe-het-zelfer, maar dit zou ik toch graag proberen zelf te maken..
(Waar je katten je al toe aanzetten 😄)
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door jowi »

De paal is niet zelfgemaakt hoor, althans, niet door mij :) maar komt bij Royal Woods vandaan http://www.royalwoods.nl/en ... is wel een custom ontwerp, beetje zelf verzonnen. De paal was niet zo heel populair bij mijn Tommie; het lianenspul nodigt niet echt uit tot krabbelen en klimmen blijkbaar, hij zat soms alleen op het onderste plankje, en dan ook alleen omdat dat voor het raam stond :)

De paal kwam in een grote doos en die beviel wel meteen, ik had de paal er nog niet uitgehaald of meneer zat diep in de doos. Die paal liet ie eerst compleet links liggen :)

Over een week ofzo krijg ik 2 nieuwe kittens, en om nou te zorgen dat deze de paal wat makkelijker als krab- en ook klimpaal gaan gebruiken, heb ik er grotendeels sisal omheen gewonden. Dit is 8mm dik (Praxis bouwmarkt, 3 klossen van 20m). Ik heb eigenlijk alleen het begin en het einde met 2 krammen vastgezet, de rest is grotendeels los gewikkeld (wel strak). Omdat de liaan veel onregelmatigheden heeft (net als takken) heb ik er hier en daar ook nog een krammetje verdekt bijgezet omdat anders de boel verschoof tijdens het wikkelen. Het beste is om met de draai van het touw zelf, mee te wikkelen, zo kun je het touw als het ware om zijn eigen as strak wikkelen, waardoor het strak tegen het andere touw aan gedrukt wordt (als je begrijpt wat ik bedoel...).

Ik heb wel met wat houtlijm eerst het wat rafelige begin van het touw wat bij elkaar geplakt.
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door jowi »

Oh vergeten... of het allemaal lang vast blijft zitten zo, met al dat krabgeweld... geen idee :) ik doe dit ook voor het eerst.
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door MayaEnKoen »

Super, dank je, Jowi!
Ik heb gisteren een berg aan materiaal in huis gehaald (afvalhout/planken, sisaltouw, kokosmatten, tapijt, pvc buizen etc. en ik had zelf nog wat stammetjes/takken).. eens kijken wat ik er van kan brouwen... :grin: Leuk hoor!
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Mleen »

Voor onze twee kittens die over een paar weken komen hebben we ook wat krabspullen in huis gehaald! Als het aan mij had gelegen had ik nog een veel grotere krabpaal met verschillende niveaus en ligplekjes neergezet, maar mijn vriend vond dit ding al “een gevaarte”, dus ik heb een compromis moeten sluiten haha! Ik vind deze wel heel mooi en hij past bij ons interieur ook! Wellicht staat ie ivm het stopcontact nog niet helemaal op de handigste plek... Dat moeten we nog even bekijken de komende week! 😊

Afbeelding
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Fotokonijn »

Ach, waarom?
Kan ie zijn speeltje inpluggen. :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door PeterN »

Mleen schreef: 05 aug 2018 17:10 Voor onze twee kittens die over een paar weken komen hebben we ook wat krabspullen in huis gehaald! Als het aan mij had gelegen had ik nog een veel grotere krabpaal met verschillende niveaus en ligplekjes neergezet, maar mijn vriend vond dit ding al “een gevaarte”, dus ik heb een compromis moeten sluiten haha! ..............
I believe I have a similar case - our Maine Coon kitten is expected to arrive in 2 months so we start to prepare :).

The really large and multi-functional cat tree in the living room was banned by my wife, so I'm looking for a compromise too.

Dear All,
Do you think that one of these options would be suitable for a main coon kitten - but his father in 9kg and his mother is 6-7kg, so I hope he will be like his father relatively soon :grin:

They are relatively "simple"- is this a real problem?
Which one you'd recommend?

1. "Colossus Krabpaal", https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/655736
Afbeelding
2. "Maine Coon Cat Scratcher Large XXL lounge", from Amazon,
Afbeelding

Bedankt! :smile:
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door KleinDraakje »

PeterN schreef: 18 aug 2018 13:03 I believe I have a similar case - our Maine Coon kitten is expected to arrive in 2 months so we start to prepare :).

The really large and multi-functional cat tree in the living room was banned by my wife, so I'm looking for a compromise too.

Dear All,
Do you think that one of these options would be suitable for a main coon kitten - but his father in 9kg and his mother is 6-7kg, so I hope he will be like his father relatively soon :grin:
My opinion, they are not that high. A cat likes really high places and ours is also a place to run up and down really fast, so they have that climbing experience. Any chance you can build something yourself? We didn’t like the large ones too so we just made a wall with multiple shelves. That way the cats do not use any space that you, as human, might use. The way up and down takes up even less space than a small scratching post (width wise)

Some pics here: https://vivianneyiwei.nl/knutselen/diy- ... or-katten/

And I also posted some more recent pics on our Instagram

- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door PeterN »

KleinDraakje schreef: 18 aug 2018 13:20 My opinion, they are not that high.
Thanks!
Yep, I'm also aware of the cat's habit to take advantage of heights :).
I'll look for something taller, perhaps for 180-190cm tall - but unfortunately I have some real design constraints for the cat tree placed in the living room.

There is no such constraints if I put it at the 2nd floor (attic) but I afraid that the Maine Coon cat would prefer to stay more often with other family members in the living room...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dinky »

Bij een krabpaal wil je dat ze zich kunnen strekken, zoals krabben tegen een boom. De meest ultieme daarvoor is in mijn ogen deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... k0QAvD_BwE

Ligplekken kunnen overal zijn, onze poes ligt meestal vooral lekker bij ons in plaats van op/in de krabpaal en krabton. Meest gebruikt ze een simpele paal. Omdat jij een maine coon krijgt zou ik denken aan een xxl zoals deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... tam/384741

Zeker het eerste paaltje dat jij zelf aangeeft lijkt mij erg klein en onstabiel voor een maine coon ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door PeterN »

Dinky schreef: 18 aug 2018 15:13 Bij een krabpaal wil je dat ze zich kunnen strekken, zoals krabben tegen een boom. De meest ultieme daarvoor is in mijn ogen deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... k0QAvD_BwE

Ligplekken kunnen overal zijn, onze poes ligt meestal vooral lekker bij ons in plaats van op/in de krabpaal en krabton. Meest gebruikt ze een simpele paal. Omdat jij een maine coon krijgt zou ik denken aan een xxl zoals deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... tam/384741

Zeker het eerste paaltje dat jij zelf aangeeft lijkt mij erg klein en onstabiel voor een maine coon ;-)
Thank you for the reply!
Indeed the scratching post should be tall enough - especially for a long cat :). I'm considering to buy the second item referred by you in addition to a cat tree.
The cat tree in your post is nice but I expect that the "Ligvlak: ca. Ø 35 cm" may become a bit small with time. Or even I hope for this :lol:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dinky »

De eerste kan je ook monteren zonder de mandjes, mocht de tweede na verloop van tijd ook te klein blijken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door ErikPhilippus »

Overcompleet: dikwandige, stevige kartonnen buizen van 2 meter lang, prachtig speelgoed voor kittens.
We hebben er eentje met een diameter van 14 cm, en twee van 12 cm.
Hier hebben de jonkies er destijds heerlijk mee gespeeld, maar nu zijn ze er te groot voor geworden :-)

Gratis af te halen op het Kattenpaleis in Nederweert.
Stuur maar even een pb als je interesse hebt.

Groetjes,
Erik
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door PeterN »

Dinky schreef: 18 aug 2018 17:05 De eerste kan je ook monteren zonder de mandjes, mocht de tweede na verloop van tijd ook te klein blijken ;-)
Well, I think that the 2nd one would be tall enough (120cm) :grin:
The 1st one would lose its "catnapping" :) sense in case of removal of the top rest place, wouldn't it?
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door PeterN »

ErikPhilippus schreef: 18 aug 2018 17:40 Overcompleet: dikwandige, stevige kartonnen buizen van 2 meter lang, prachtig speelgoed voor kittens.
We hebben er eentje met een diameter van 14 cm, en twee van 12 cm.
Hier hebben de jonkies er destijds heerlijk mee gespeeld, maar nu zijn ze er te groot voor geworden :-)

Gratis af te halen op het Kattenpaleis in Nederweert.
Stuur maar even een pb als je interesse hebt.

Groetjes,
Erik
Thank you for the great offer. Unfortunately it looks too tall and too large for my wife's preferences of the living room design :smile:
Plaats reactie