Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Rik »

Ja, die palen zijn inderdaad redelijk duur. Maar ik wilde iets waar ze echt in kunnen klimmen. Vaak zie ik van die "paal-paleizen" met veel plateaus waar de katten dan van het ene plateau naar de andere springen. Maar dus niet echt de palen kunnen gebruiken om te klimmen (want dan komen ze gelijk een plateau tegen). Maar ze zijn inderdaad niet goedkoop.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dimitri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2017 19:10

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dimitri »

pinguin schreef:Ik kan hem niet bevestigen en vind die palen best duur. Dat word of door sparen of genoegen nemen met minder.
Met een stuk afvoerbuis, wat dubbelzijdig tape en flink wat sisaltouw kom je al een heel end. En dan heb je veel beter spul dan die kartonnen palen die je na een paar jaar al weg kunt doen.
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Ik heb ooit zelf een paal gemaakt.
Die was wel van karton (de rol van vloerbedekking), maar onverwoestbaar. Hieromheen met vloerbedekkinglijm vloerbedekking geplakt van 3x80 cm. hoog en boven ieder deel een plankje bevestigd door uit een plankje de diameter van de rol te zagen, dan smeer je de randen in met lijm en schuift het plankje naar beneden. Hij blijft dan op de vloerbedekking hangen en de lijm doet de rest.
Vervolgens weer een stuk vloerbedekking, een plankje (nu aan de andere kant van de rol) en eindigen met vloerbedekking.
Bij een aannemer een tijdelijke ondersteuning voor balken kopen en een gat boren in één van de uitgezaagde rondjes. Ondersteuning erin. Zijkant van het rondje inlijmen en op de bovenkant bevestigen. Goed laten drogen.

De naden trok ik naar elkaar toe met flosdraad en een lange dikke naald (pokkenwerk). Plankjes bekleden met dezelfde vloerbedekking en klimpaal vastzetten aan het plafond met de ondersteuning. Goed vastdraaien.

De hele paal heeft me destijds zo'n 75 gulden gekost en ik hoefde alleen zo eens in de 5 jaar de vloerbedekking te vervangen. In totaal heeft deze paal 25 jaar dienst gedaan en meer dan 10 katten overleefd.
Drie jaar geleden heb ik de paal vervangen door een paal van catwalk-kratzbaeume.de en die vind ik helemaal geweldig, maar wel erg duur (ongeveer 500 euro voor een eenvoudige paal).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door pinguin »

Ik heb hier een krabton staan een hoge dus snabbel kan zich echt helemaal uitgerekt krabben klimmen kan die er ook op doen.

Op zich snap ik dat met zn paal iets in huis haal wat snel stuk gaat alleen is voor mij nu de keuze of door sparen en z`n duurdere halen waarbij snabbel dus nog even met een versleten krabpaal moet doen. Of toch een goedkopere aanschaffen wetende dat die 1 of 2 jaar mee gaat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door pinguin »

Ik geloof dat ik nog maar even door ga sparen http://www.dierenvilla.nl/europet-krabp ... creme.html
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door AiMoJhu »

Ik heb een RHR Quality Maine Coon Fantasy, kost ong €300,- maar hij is groot, stevig en mooi.
De kleur die ik heb (blackline creme) verkopen ze niet meer bij dierenvilla, maar zag dat ze in ieder geval nog de creme/beige variant hebben.
Momenteel heb ik een opvangkat van ong 7kg en als die in een hangmand gaat liggen verbuigt deze nauwelijks, terwijl de normale hangmanden enorm verbuigen bij 4kg.
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Eertje »

Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door castratenkoor »

Is natuurlijk heel persoonlijk. Ik zou voor de eerste gaan denk ik. Zelf heb ik massief houten palen, die gaan veel langer mee. Maar goed ik heb ook veel katten. Hier hebben ze palen met karton en touw binnen een maand aan gort. Dat zal met 1 kat niet zo'n vaart lopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Eigenlijk heb ik meer dan genoeg (ongebruikte) kattenspullen in huis staan, maar toch zit ik te denken over een krabton. Stevige katten hebben een stevige ton nodig en daarom dacht ik aan deze:
http://www.zooplus.nl/customerpicturedi ... nen/379669

Heeft iemand hem en hoe is de ervaring hiermee?
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Deze is ook mooi, maar duurder en kleiner (en Jip is ook al zo duur).
https://www.qualitycat-krabpalen.nl/ruf ... bton-klein
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door KleinDraakje »

Heb al meerdere inspiratie krab-oplossingen opgedaan hier, en op andere sites. Voor onze toekomstige kittens hebben we besloten zelf iets te maken, een klimmuur die qua stijl past bij onze inrichting en de hoogte in kan in plaats van de breedte :) De sisal paal is 1.80m hoog en 1 plankdrager kan 10 kilo houden

Hij is nog niet helemaal af, maar wat vinden jullie ervan? Uiteindelijk willen we ook het hoekje om langs de andere muur ^^ Ik had ook een topic gemaakt in Voor aanschaf van een kat, maar die moet nog goedgekeurd worden. Daar staat meer in over ons verhaal en de voorbereiding voor onze kittens :D

Afbeelding
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dinky »

Die eerste is qua doorsnee breder ;-) Die tweede vind ik ook erg laag voor een leuke krabton. De tweede kunnen ze er tenminste ook beetje aan krabben ;-)

Heb zelf een krabton staan als tussenstap bij de krabpaal. Hoe die bestand is tegen jeugdig geweld kan ik niet zeggen aangezien onze dame hem nauwelijks gebruikt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Of hij gebruikt gaat worden, moeten we natuurlijk afwachten al heb ik geen zin in alleen maar kamervulling, maar wat ik me vooral afvraag: gaan katten werkelijk in de ton liggen? Drie gaten op een hoogte van een meter, lijkt me erg laag en de openingen vind ik ook niet erg groot. Voor een kitten prima, maar kittens worden groot en ik heb vier volwassen katten.

Hoeveel ervaring is hier op het forum met een krabton en dan dus vooral: gaan de (volwassen)katten er in liggen?
kittentjes

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door kittentjes »

Wij hebben een lagere Krabton, vierkant met twee gaten. Ze liggen er heel graag op maar in nee....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Rik »

Nu zijn die gaten van de Krabton Natural Paradise Premium (van je link van zooplus) wel een stuk groter dan die van die andere. Ik heb de Krabton Diogenes L (met kleinere gaten) maar daar passen ze op zich wel in. Hij staat bij mij echter op een plaats dat ie alleen gebruikt wordt als op- en afspring voor de hoge box (waar scheepstouw overheen hangt) die op zichzelf weer dienst doet als op- en afspring voor de krabpaal :) Het zal dus ook wel uitmaken waar je het ding neerzet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie